Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Men undrar om inte veterinären sa till dig att ta bort ditt hösilage. Det är ju oftast boven i dramat?
Nej, veterinären var väl införstådd med att hästen stod på lösdrift med fri hösilage, en situation som ur praktisk synpunkt är väldigt svårt att ändra på. Hästen trivs mycket bra med utegången och sin flock, och blir istället extremt stressad om man ställer in henne i stallet, oavsett om det är för en natt eller en längre period. Då skiter hon oupphörligt av ren stress, så det ger ju bakslag direkt.
Tror snarare att det kan vara en kombination av tidigare rubbad tarmflora och kraftfodret som förändrar pH-balansen i grovtarmen så att colin inte kan växa som den ska, eller gynnar tillväxt av andra bakterier som konkurrerar ut denna. Ska ändra på kraftfodret nu i samband med coli-kuren för att ge det optimal chans att växa, men helt utan kraftfoder så faller hon också ur då hon äter begränsat.

Kanske att mina hästar inte har avsaknad av just coli eftersom mina inte går ner i vikt?
Bra fråga! Någon rubbning i tarmfloran har de ju definitivt, kan ju vara så att dina också har avsaknad av Coli, men att de stoppar i sig så pass mycket foder att de håller hullet ändå?
Min häst har nämligen under de 6 år jag haft henne alltid varit dålig på att äta, och proppar inte i sig hur mycket som helst trots fri tillgång till käk, och då tappar hon ju hullet direkt i en dylik situation.

AnnikaH skrev:
Eftersom hästen är i gott hull och verkar pigg i övrigt tyckte inte veterinären att det var läge att sätta in de allra värsta resurserna direkt utan testa med vanliga och bra saker först.

Alltså ska jag nder 2 veckor ge pållen 2 ggr per dag:

0.5 liter fil
6-8 msk loppfrön
200-300 gr betfor
3 dl kornkross
Hö och halm

Jag behöver inte ge något extra hö eller halm utan fortsätta som jag gjort tidigare.

Jag var tveksam till det här med betfor men han menar på att det i kombination med fil är bra för magen och att betfor är bra för hästens mage rent allmänt. Det är också viktigt att filen innehåller levande kultur (jag var fullständigt förvirrad i affären och yrade omkring bland mejerihyllorna och alla olika sorters fil :smirk: )

Ärligt talat så tror jag inte att pållen kommer att blir bättre, men eftersom veterinären vill att jag återkommer om 2 veckor så vill jag gärna följa de råd jag fått.
Mitt största problem är att få i pållen så mycket fil!!! Han rynkar verkligen på mulen när man serverar maten nu :crazy:

Men vad ger du för fil? Vad innehåller levande kultur. Jag köpte naturell yoghurt på Lidl. Men det stod inget om levande kultur på paketet.
Tänkte börjar med det innan jag fick hem mina örter.
Jag tänkte ha i honung för det stod om att det var bra att ha i yoghurten.

Fast frågan är ju fortfarande varför har dom fått det? Mina har ju ätit hösilage. Verkar som om dom flesta har gjort det som blivit dåliga. Har inte hört en enda som gett torrt hö och dom blivit dåliga.

ankic skrev:
Kommer just hem från ICA. Hittade Icas eget fil med bakteriekultur ( har aldrig sett detta fil tidigare)
Innehåller Lactobacillus Acidophilus, Bifidobacterium Lactis och Lactobacillus Casei.
Vilka som ska vara bra åt tarmen .
Någon som sett detta fil tidigare ?

Det står inget om levande kultur , men det står stort på framsidan :
Med bakteriekultur

Jag tror fortfarande att allt med bakterie-kultur är levande kultur... För hur sjutton skulle de annars fungera om de inte var levande... Då skulle det ju inte bli ngn fil. Eller?! Men samtidigt så förstår jag inte riktigt poängen med att komm. att det skulle vara just levande för huvudsaken borde ju vara att det är mjölksyrebakterier?!! Och det är det ju i all fil/youghurt äv. om det kan variera lite mellan just vilka och antal. Hmm... tål att undersökas :D

Ok! Då går det nog bra med min naturella yoghurt som jag köpte på Lidl i går. Jag la i 1 dl tillsammans med lite honung och det andra också förstås. Får väl trappa ner försiktigt med det andra. Inte roligt om dom blir lösa i magen nu när det är kallt ute.

:banana: Det finns något som heter STIMULEX som återställer bakteriefloran hos hästens mage, det har fungerat på våra hästar. Provade det första gången på ponnyn, när vi köpte honom blev han jättelös i magen prova fil etc, men inget hjälpte. Fick då tag på detta medel som ligger i en påse, ett vitt pulver. Det är både till kor och hästar, ett supermedel tycker jag. Det är inte dyrt heller räcker länge. Vid avmaskning brukar dom även bli lösa i magen, då får dom detta i några dagar då återställs balansen i tarmfloran. Är du intresserad så kan du få vem som för medlet, har det i stallet och jag vill inte störa.:bump:

Den enda filen i butiken jag kunde hitta som innehöll levande kultur (det stod så på förpackningen) var Verum hälsofil. Alltså köpte jag den.

Min har aldrig ätit hösilage, han har fått torrt fint hö hela tiden.

Min veterinär tror att min pålle blivit dålig av den muggiga halmen vi fick in på sensommaren. Hästar är väldigt känsliga för mögelsporer, de flesta får luftvägsproblem men även magproblem är vanligt. Trots att jag idag har jättefin kornhalm till pållen så har det satt sina spår i tarmfloran.

Jag ska faktiskt kolla med veterinären, det var han som sa exakt så till mig, det ska vara levande kultur. :angel:

Troll skrev:
:banana: Det finns något som heter STIMULEX som återställer bakteriefloran hos hästens mage, det har fungerat på våra hästar. Provade det första gången på ponnyn, när vi köpte honom blev han jättelös i magen prova fil etc, men inget hjälpte. Fick då tag på detta medel som ligger i en påse, ett vitt pulver. Det är både till kor och hästar, ett supermedel tycker jag. Det är inte dyrt heller räcker länge. Vid avmaskning brukar dom även bli lösa i magen, då får dom detta i några dagar då återställs balansen i tarmfloran. Är du intresserad så kan du få vem som för medlet, har det i stallet och jag vill inte störa.:bump:

Klart jag vill veta! För kommande behov ifall man behöver. Har ju nyss beställt en massa örter som kommer nästa vecka. ;)

ankic,
menar du att han äter filen bara för sig nu?????

Själv kämpar jag med att få pållen att äta det :smirk: Han glor surt på mig varje gång jag kommer med kraftfodret nu. ;)

Såg att filen fanns i några smaksatta varianter också t.ex. jordgubb/vanilj, kanske det kan fungera bättre. Jag klandrar honom inte för att han inte vill äta, en röra av betfor, loppfrön, fil och kornkross ser allt annat än gott ut :eek: Har blandat i några äppelbitar för att göra det lite smakligare. Men hur jag ska får honom att äta en hel liter per dag är en gåta!

Hur lång tid tog det innan din vande sig vid att äta det?

AnnikaH skrev:
Min har aldrig ätit hösilage, han har fått torrt fint hö hela tiden.

Min veterinär tror att min pålle blivit dålig av den muggiga halmen vi fick in på sensommaren. Hästar är väldigt känsliga för mögelsporer, de flesta får luftvägsproblem men även magproblem är vanligt. Trots att jag idag har jättefin kornhalm till pållen så har det satt sina spår i tarmfloran.

Det var värst! Trodde att alla hade ätit hösilage. Men då kanske det inte är det som är boven jämt iaf då. Var ju kul att höra.

AnnikaH skrev:
ankic,
menar du att han äter filen bara för sig nu?????

Själv kämpar jag med att få pållen att äta det :smirk: Han glor surt på mig varje gång jag kommer med kraftfodret nu. ;)

Såg att filen fanns i några smaksatta varianter också t.ex. jordgubb/vanilj, kanske det kan fungera bättre. Jag klandrar honom inte för att han inte vill äta, en röra av betfor, loppfrön, fil och kornkross ser allt annat än gott ut :eek: Har blandat i några äppelbitar för att göra det lite smakligare. Men hur jag ska får honom att äta en hel liter per dag är en gåta!

Hur lång tid tog det innan din vande sig vid att äta det?

Nej, inte dom som är smak i ska man ha. Det är ju sötat. Fast skulle inte du ha betfor i? Hästen äter nog snart ska du se. Lägg i en msk honung i också så blir det sötat för hästen.
Jag gav mina 1 dl yoghurt och 1 msk honung, 1 ½ mått mag- tarm balans, 1 ½ mått fiberplex, 1 näve dynavena foder, och ljummet vatten. Detta är dom båda två.:D Jag tycker det ser jätteäckligt ut. :crazy:

gejsa skrev:
Nej, inte dom som är smak i ska man ha. Det är ju sötat. Fast skulle inte du ha betfor i? Hästen äter nog snart ska du se. Lägg i en msk honung i också så blir det sötat för hästen.
Jag gav mina 1 dl yoghurt och 1 msk honung, 1 ½ mått mag- tarm balans, 1 ½ mått fiberplex, 1 näve dynavena foder, och ljummet vatten. Detta är dom båda två.:D Jag tycker det ser jätteäckligt ut. :crazy:

Jag tror inte att det spelar ngn roll öht om de är sötade eller inte. Det rör sig om så fruktansvärt liten mängd. Om det söta skulle spela roll hade jag aldrig kunnat ge Proviva till min fång-häst. Och honungen innehåller ju också socker...

Saigon skrev:
Jag tror inte att det spelar ngn roll öht om de är sötade eller inte. Det rör sig om så fruktansvärt liten mängd. Om det söta skulle spela roll hade jag aldrig kunnat ge Proviva till min fång-häst. Och honungen innehåller ju också socker...

Jo, men vad jag har hört så kan man inte ge något med socker. Det är ju därför man inte ska ge morötter, betfor eller så. Honung är bara en matsked fast det blir ju mer en tesked. Sedan är det tydligen något som är bra med honung iaf.
Därför trodde jag inte heller att proviva skulle göra någon skillnad. Eftersom det är sötat. Men det var ju dom där bakterierna man var ute efter då. Det är ju mindre bakterier som är bra i fil och yoghurt.

Men min veterinär rekommenderade ju lite betfor till min häst!?

Han sa att betfor är ett bra inslag i många foderstater, det är en bra energikälla och kompletterar den stärkelserika spannmålen. Det har också hög andel fibrer vilket är positivt för fodersmältningen. Om man ger för mycket kan det dock leda till lös avföring så det gäller väl att hålla en lagom nivå. Han kan ju inte vara helt ute och cykla heller........? Eller vad tror ni? :confused:

Vet flera som blivit rek.att ge betfor till sina hästar för att hålla magen i form . Vi har en häst i stallet med svår fång och hon äter endast betfor +hö( Vet . rek. det )

AnnikaH skrev:
Men min veterinär rekommenderade ju lite betfor till min häst!?

Han sa att betfor är ett bra inslag i många foderstater, det är en bra energikälla och kompletterar den stärkelserika spannmålen. Det har också hög andel fibrer vilket är positivt för fodersmältningen. Om man ger för mycket kan det dock leda till lös avföring så det gäller väl att hålla en lagom nivå. Han kan ju inte vara helt ute och cykla heller........? Eller vad tror ni? :confused:

Nej, klart han inte är.....betfor är bra för betfor gynnar microberna och det är fibermassa med stor mängd bundet vatten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar