Sv: Lös i magen?
Tror snarare att det kan vara en kombination av tidigare rubbad tarmflora och kraftfodret som förändrar pH-balansen i grovtarmen så att colin inte kan växa som den ska, eller gynnar tillväxt av andra bakterier som konkurrerar ut denna. Ska ändra på kraftfodret nu i samband med coli-kuren för att ge det optimal chans att växa, men helt utan kraftfoder så faller hon också ur då hon äter begränsat.
Min häst har nämligen under de 6 år jag haft henne alltid varit dålig på att äta, och proppar inte i sig hur mycket som helst trots fri tillgång till käk, och då tappar hon ju hullet direkt i en dylik situation.
Nej, veterinären var väl införstådd med att hästen stod på lösdrift med fri hösilage, en situation som ur praktisk synpunkt är väldigt svårt att ändra på. Hästen trivs mycket bra med utegången och sin flock, och blir istället extremt stressad om man ställer in henne i stallet, oavsett om det är för en natt eller en längre period. Då skiter hon oupphörligt av ren stress, så det ger ju bakslag direkt.gejsa skrev:Men undrar om inte veterinären sa till dig att ta bort ditt hösilage. Det är ju oftast boven i dramat?
Tror snarare att det kan vara en kombination av tidigare rubbad tarmflora och kraftfodret som förändrar pH-balansen i grovtarmen så att colin inte kan växa som den ska, eller gynnar tillväxt av andra bakterier som konkurrerar ut denna. Ska ändra på kraftfodret nu i samband med coli-kuren för att ge det optimal chans att växa, men helt utan kraftfoder så faller hon också ur då hon äter begränsat.
Bra fråga! Någon rubbning i tarmfloran har de ju definitivt, kan ju vara så att dina också har avsaknad av Coli, men att de stoppar i sig så pass mycket foder att de håller hullet ändå?Kanske att mina hästar inte har avsaknad av just coli eftersom mina inte går ner i vikt?
Min häst har nämligen under de 6 år jag haft henne alltid varit dålig på att äta, och proppar inte i sig hur mycket som helst trots fri tillgång till käk, och då tappar hon ju hullet direkt i en dylik situation.