Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Min häst är också väldigt lös i magen. Det kommer till och från men blir alltid värre när hon blir orolig och nervös. Vi har också testat i stort sett allt; Filmjölk, probimin, foderjäst, kollat mineraler, slutat med hösilage, ger halm och allt möjligt. Hon är ordentligt avmaskad och mår bra i övrigt. Verkligen konstigt hur vissa hästar aldrig vill bli helt bra :confused:
Ett tips som jag fick av min veterinär är att ta bort allt kraftfoder för en kortare period och se om det förbättrar magen.
Nån här på buke berättade om coli cure men det ska tydligen va rätt dyrt:eek:
Annars kan man göra träckprov. Vet inte hur det går till men funderar på att ev. göra ett snart och se om det är nån bakterieskit hon har fått in i tarmen..?
Vi som har "tarmhästar" får helt enkelt ett väldigt aktivt hästägande när vi måste leta orsaker till problemen hela tiden. Om du hittar nån lösning får du gärna höra av dig till mig. Lycka till med hästen!

Nu när våran häst är "bra" i magen så fiser han inte som han gjorde när han var lös.
Så fisandet verkar höra till den oroliga magen ( vet att det finnas hästar som är fisiga och bra i magen)

I vårat fall vet jag inte om det är Microbalansen eller ICAs fil som har stabiliserat magen , men nu kan han äta hösilage utan att bli lös.

Något av dessa produkter verkar ha tagit bort både fisandet med vatten och lösa högar + allt tvättande bakom baken.

Filet innehåller bakteriekultur .

Vad roligt att det går bra för någon iaf. Jag gör nog så att jag fortsätter och ger mag- tarm balans lite mindre och mindre. Slutar med fiberplex för det är ändå slut nu. Fortsätter med yoghurten. Örterna har jag inte bestämt hur jag ska göra med än.

Vad heter ica:s fil då? Något speciellt namn?

Det heter bara : ICA Fil
Med Bakteriekultur

Pratade med personalen på Ica och dom sa att det var helt nytt.
Såg att du gav 1dl av yougarten , vi har gett 1/2 liter / dag .
Fast nu står man inför valet om man ska köpa mer Microbalans eller bara köra med filen .
Jag tror att jag provar ,då ser man ju fort vilket som fungerar , men man vill ju helst inte börja om från början .

Jag måste bara fråga. Vad har du för strö? Jag hade en häst som var superlös i maggen och stod på spån. Det var hösilage vi gav som grovfoder och trodde att det var boven i dramat så vi gav hö och halm istället men icke.... Jag vet inte varför, om det va så att ngn sa det till oss men iaf, vi tog bort spånet och la in torv istället....vips så var hon bra. Kan tänka mig att det har att göra ngt med att de får i sig lite torv när de äter och att de då "binder" på ngt sätt. Har du inte torv så testa med att lägga det så att grovfodret ligger över. Bara ett tips.

Vill bara berätta om en bekants häst, ett halvblod som under ca 6 år alltid varit dålig i magen över vintern, men bra under andra delen av året. Hon sökte i år veterinär för detta och dom tog ett blodprov och skickade till England. De kollade en sorts bandmask som man tydligen inte kan se om man analyserar avföring och de vanliga maskmedeln tar inte heller den. Och hon har nu fått svar på att det var denna mask den hade. Förklaringen till att hästen var bra vid den andra tiden på året berodde på att hästen endast var värddjur då. Men under vintern så bröt den ut. Hästen är nu helt bra. Tydligen fått masken på något hingsbete för väldigt många år sedan.

Hälsningar
Birgitta

Tror inte att det gäller mina hästar iaf. Det är ju en unghäst och en äldre på 12 år. Dom blir ju helt förstörda av avmaskningen.

Ja, i morse när jag skulle släppa ut dom så ställde jag först unghästen i gången för att kolla hur han såg ut där bak.Då sket han halvlöst. Så jag tänkte att han måste vara jättesmutsig där bak. Men inte då. Behövde inte tvätta någon än så länge. En liten fläck därbak på fjordingen men det torkar snabbt och man kan borsta bort det i stället. Ett dygn utan fiberplex. Knaptt ett mått mag- tarm och 1 dl yoghurt med honung i får dom nu. Plus en näve dynavenafoder 2 ggr per dag.

Jag har börjat ge min pålle 4 dl havrekross och 1 dl vanlig filmjölk på kvällen och även gett honom tillgång till att tugga på halm. Han verkar helt klart bättre nu, även om det kan rinna lite ibland när han fiser men inte så att det behöver tvättas benen. Tog även bort foderjästen vilket verkade ha en possetiv effekt.
Min häst är ofta ganska gasig i magen och jag kan inte alls komma på varför.. någon som vet vad som kan vara orsaken till det?

mvh

Tror att gaser i magen har att göra med att dom är lösa. För så är mina också. Iaf fjordingen hon går och fiser jättemycket.

Jag tycker du ska testa med bara filen ett tag. Min är fortfarande bra, lite blött där vissa högar legat i halmen, men inget rinn och har inte behövt torka honom i baken på 1 vecka nu.

Men som sagts många gånger tidigare i den här tråden - ingen häst är den andra lik. Jag är glad att min svarat så bra på filmjölken.

I vårat fall så är jag säker på att gaserna "fisandet" beror på magen.
Nu när magen är i fin form så fiser han inte alls , tidigare så fes han jätte mycket.

Vattenprov behövs inte eftersom det står 7hästar här. Och dom får samma vatten sommartid och då är dom bra imagen.

*kl* Ikväll är även Rex lös i magen :eek: men han fick ju Metacam förra veckan, fast jag har gett honom mag & tarm. Ger lite till nu. Den andre väntar jag på att Ultuna ska ringa om, ska ringa på måndag igen då det ser ut som jag ramlat ur telefonkön... :mad:

Rex är det en häst till som du äger? Eller är det en hund? *ler*
Nåja, min fjording var inte lös i morse. Min unghäst hade två fläckar på varje sida som var nästan torkade. Så jag tvättade inte. Det var ju -8 grader i morse så jag var tacksam för det.

Tog sista från burken av Microbalansen på morgonen , tänkte att nu ska jag bara köra med fil .
Nu när jag for och tankade så åkte jag ändå och köpte en ny burk , varför "fegar" jag ur ? Är så rädd att det ska börja om , skönt för killen att slippa gå ut med blöta ben ,svans +skönt för oss att slippa tvätta .
Hittar ingenstans där det står hur länge man kan ge microbalans , ngn som vet ?

Jag tror att man kan ge microbalans hur länge som helst. Jag ska köpa ny burk imorgon min är också snart slut. Min häst är bättre i magen men jag ger fortfarande 4 mått per dag och jag planerar att göra det ett tag till.

ankic skrev:
Tog sista från burken av Microbalansen på morgonen , tänkte att nu ska jag bara köra med fil .
Nu när jag for och tankade så åkte jag ändå och köpte en ny burk , varför "fegar" jag ur ? Är så rädd att det ska börja om , skönt för killen att slippa gå ut med blöta ben ,svans +skönt för oss att slippa tvätta .
Hittar ingenstans där det står hur länge man kan ge microbalans , ngn som vet ?

Jag var likadan i går. Fick ju slut på mag- tarm balansen. Hade inte tänkt köpa mer. Men gjorde det iaf i går utifall att. Fick öppna den i dag. Det är ju jättekallt nu. Har precis börjat att snöa och blåsa nu på eftermiddagen. Inte roligt att ha blöta hästar då.
Dom sa på Granngården att mag- tarm balans inte var farligt att ge länge eller jämt. Eftersom det var b-vitamin i. Vet inte huruvuda det stämmer eller inte. Hoppas att han har rätt. :rofl:

*knapplån*

Min 2 åring är osså dålig i magen, började i december. Gav honom då ProViva som jag blev rekommenderad under ca 1 veckas tid och han blev i pincip bra i magen efter det. Men nu har han blivit dålig igen sedan ca 1 vecka tillbaka. :(
Ger honom ProvViva sedan 2 dgr tillbaka, får se om han blir bra på det även denna gång eller om jag måste prova något annat.

Verkar ju finnas en hel uppsjö med olika "magmedel", så det är svårt att veta vad man ska prova med. Speciellt då endel fungerar på vissa hästar och tvärtom.

Skönt & höra att man inte är ensammen iaf. :D För det är inte roligt att mocka då det är som koblaja. :crazy: Vet att någon frågade här hur bajset ser ut och jag har tänkt på det flera ggr att han har så ljust bajs imotför alla andra hästar, iaf då han är dålig i magen som nu.

En annan sak jag tänkt på är att det verkar bara vara i boxen han är dålig i magen, inte ute? Iaf inte vad jag kan se, har sett honom skita ute och då var det hyfsade bollar iaf, inne är bollarna obefintliga. Har även gått igenom hagen och kollat färska bajshögar och det finns inga som är lösa, bara hårda.

Han går med sin mamma i hagen och hon är bra i magen & har varit hela tiden. Har inte gjort några ändringar i foderstat eller dyl varesig i dec eller nu. Då han började att bli dålig i magen i dec så tog jag bort foderjäst och betfor, så nu får han bara Groov + hö då sedan ca 2 månader tillbaka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar