Sv: Lös i magen?
*i hagen finns det bara snö, och hö när det ges.
*han står på kutterspån och har så alltid gjort.
*höet är av ok kvalité inte mer, saknas lite protein därför äter han kli. "egentligen" skulle han behöva lite soja också men den vågar jag inte ge.
vi tar förresten in hö själva, från ung samma vallar varje år.
*när började problemen... oj, kanske på hösten som 1-åring/våren 2-åring nånstans. men då var det så lite så man tänkte knappt på det, en lös hög nån gång emellanåt. sen har det blivit lite sämre varje år, tills i somras då det varit dåligt jämt sen dess.
Ville svara på frågorna.
men var leder det?? ingenstans.
det enda jag har att komma med är teorin om att hans mage "förstördes" som föl, då hans mor hade fång tiden före och efter förlossningen och han endast gick med henne.
Saigon skrev:Det låter inte som han "saknar ngt i magen", eftersom du får en förbättring när du tillför bra bakterier. Men dessa får tydligen inte en chans att ta över eftersom han blir dålig igen. Och då låter det onekligen som i mina öron att han fortfarande får i sig det han inte tål...
Vattnet tror jag inte på eftersom inte de andra blir dåliga. När vattnet inte är bra brukar alla hästar oftast reagera mer eller mindre. Inte bara 1 jättemkt.
Finns det ngt i hagen som han äter av? Får han tillräckligt mkt mat i hagen så att han inte får lust att pilla i sig annat?
Står han på halm eller strö? Får han i sig tillräckligt med halm?
Är höet av väldigt bra kvalité? Är allt taget på samma vall? Brukar han få hö från samma vall varje år? Ett hö med väldigt bra värden kan ge obalans.
Äter han kraftfoder fortfarande? Har du uträknad foderstat? Vad stod han på för foderstat när problemen började? Kan det ha varit en obalanserad foderstat som utlöste det?
När började problemen? Fanns det ngn förändring i hästens närhet då som skett?
Nu behöver du inte svara på dessa frågorna. Det var mer tänkt som lite hjälp på vägen, men du har säkert redan själv gått igenom allt.
(Saigon- som alltid måste leka detektiv för att förhindra att fånghästen får i sig sådant hon inte tål)
*i hagen finns det bara snö, och hö när det ges.
*han står på kutterspån och har så alltid gjort.
*höet är av ok kvalité inte mer, saknas lite protein därför äter han kli. "egentligen" skulle han behöva lite soja också men den vågar jag inte ge.
vi tar förresten in hö själva, från ung samma vallar varje år.
*när började problemen... oj, kanske på hösten som 1-åring/våren 2-åring nånstans. men då var det så lite så man tänkte knappt på det, en lös hög nån gång emellanåt. sen har det blivit lite sämre varje år, tills i somras då det varit dåligt jämt sen dess.
Ville svara på frågorna.
men var leder det?? ingenstans.
det enda jag har att komma med är teorin om att hans mage "förstördes" som föl, då hans mor hade fång tiden före och efter förlossningen och han endast gick med henne.