Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Saigon skrev:
Det låter inte som han "saknar ngt i magen", eftersom du får en förbättring när du tillför bra bakterier. Men dessa får tydligen inte en chans att ta över eftersom han blir dålig igen. Och då låter det onekligen som i mina öron att han fortfarande får i sig det han inte tål...

Vattnet tror jag inte på eftersom inte de andra blir dåliga. När vattnet inte är bra brukar alla hästar oftast reagera mer eller mindre. Inte bara 1 jättemkt.

Finns det ngt i hagen som han äter av? Får han tillräckligt mkt mat i hagen så att han inte får lust att pilla i sig annat?

Står han på halm eller strö? Får han i sig tillräckligt med halm?

Är höet av väldigt bra kvalité? Är allt taget på samma vall? Brukar han få hö från samma vall varje år? Ett hö med väldigt bra värden kan ge obalans.

Äter han kraftfoder fortfarande? Har du uträknad foderstat? Vad stod han på för foderstat när problemen började? Kan det ha varit en obalanserad foderstat som utlöste det?

När började problemen? Fanns det ngn förändring i hästens närhet då som skett?

Nu behöver du inte svara på dessa frågorna. Det var mer tänkt som lite hjälp på vägen, men du har säkert redan själv gått igenom allt.

(Saigon- som alltid måste leka detektiv för att förhindra att fånghästen får i sig sådant hon inte tål)

*i hagen finns det bara snö, och hö när det ges.:D
*han står på kutterspån och har så alltid gjort.
*höet är av ok kvalité inte mer, saknas lite protein därför äter han kli. "egentligen" skulle han behöva lite soja också men den vågar jag inte ge.
vi tar förresten in hö själva, från ung samma vallar varje år.
*när började problemen... oj, kanske på hösten som 1-åring/våren 2-åring nånstans. men då var det så lite så man tänkte knappt på det, en lös hög nån gång emellanåt. sen har det blivit lite sämre varje år, tills i somras då det varit dåligt jämt sen dess.

Ville svara på frågorna.:p
men var leder det?? ingenstans.
det enda jag har att komma med är teorin om att hans mage "förstördes" som föl, då hans mor hade fång tiden före och efter förlossningen och han endast gick med henne.

Har också hört att om det är ngt som händer då hästen är liten ( med magen) så kan dom få dras med det hela livet
Det vi vet om våran kille är att han gått med sin mor tills han var 2år. ( hon dog i fång ,men vet ej när ) Sedan har han sprungit på ponnytrav 2 år .
Vi tog över honom till Sverige 2003( kommer från Norge)
Men jag tycker att om problemet grundas av ngt i uppväxten så varför är han bra under vår/sommar ?

Han har varit fin några dagar men i dag hade det runnit ,dock inte så mycket ,men fick tvätta med svamp.

Veterinären tycker att jag ska släppa detta då han mår bra i övrigt , och eftersom han inte magrar så är det inte ren diaree utan avföring med vätska.

Jag märker att min får urinvägsinfektion på att han kissar ofta. Lite men ofta... Och en känsla att han inte får ut allting.

Det finns tester som vetrinären kan göra för att se om njurarna är OK. Vet dock inte vad det kostar. På katt kostade det 2 besök och 1500kr tror jag... Men är inte säker att det inte var med något mer där.

Min häst är lite dålig i magen, kissar sämre igen och hade puls vid kotan (BLÄH!) nu i kväll. Men jag tror att underlaget frysa / tina / frysa spelar stor roll för min häst. Så kombinationen gör att han inte är på topp och då slår allting ut mer...

Jag har inte hängt med i tråden på länge men tänkte göra en liten uppdatering på min häst..
Hon är mycket sämre nu, jag tror hon aldrig varit så här dåligt någon gång! Det är hemskt att se henne. jag står inte ut mer och tränker tokringa varje veterinär imrogon för att får reda på vad jag ska göra. Hon har ingen matlust längre heller, hon äter knappt upp höet. Men annars är hon ju pigg när man rider så jag vete sjutton vad som är problemet. Jah ger henne för tillfället foderjäst med det verkar ju inte funka..:( är så trött på det här nu. Tycker så synd om henne..

Min kissar också mer när han är lite lös i magen, men jag tror att det beror på att han dricker mer då också, när han är lös alltså.

Tror det är bra att han dricker mycket när han är lös, annars kanske han får vätskebrist. :crazy:

gejsa skrev:
Ja du är välkommen! Inte roligt det som vi har råkat ut för med våra hästar. Men jag skulle nog råda dig att ta bort hösilaget och bara ge hö ett bra tag. Ta bort vetekli och allt annat också. Kolla vattnet. Är hästen ensam om att ha diarré? Hur många fler hästar står det där? Avmaskade du nyligen? Blev hästen då efter avmaskningen?
Har du nyss bytit foder, stall osv. Ja, du vet vad man kan börja med antar jag eftersom du har läst allt. :)

Tack! Jo, jag skulle kanske helst ta bort hösilaget men jag tror jag provar så här först.
Det är nämligen bara min och en till häst i stallet och vi måste fodra samma sak ute i hagen annars så funkar det ju inte. (och jag vill gärna behålla det superfina hösilaget, han har ätigt hösilage flera vintrar utan problem också.)

Den andra hästen var dålig men är helt bra nu, löste sig av sig självt utan några preparat eller någonting annat.

Jag har inte avmaskat nyligen, jag kommer skicka träckprov i vår.

Jag tror ju tyvärr att hösilaget har en del med det att göra. Men vi har i alla fall bytt till andraskörden som inte var fullt så kraftig. Förstaskörden hade kanonvärden och en kvot på 8 (vilket jag helst skulle vilja behålla på min gamla kuse, han behöver en hel del protein för att hålla formen.)

Vattnet kan jag inte tro det är fel på, dels är den andra kusen bra nu och sen får dom samma vatten hela sommaren och då är det inga problem.

Jag hänger på här med en första rapport från oss. :)

Nu hade det inte runnit nämnvärt från baken, men högarna var klart lösa med inslag av bollar överst. Han hade också rört om den del i boxen vilket inte är likt honom, kan ju tyda på viss magkänning :crazy:
Inhandlade proviva nypon och en liter colicur blåbär (viste inte om han skulle gilla blåbär, annars så hade jag nog köpt det istället då blåbär ska ha stoppande verkan i sig själv också.)

Blandade 2,5 dl blåbär (colicur) med tre dl kli och killen slickade tokrent i hinken utan att blinka, bra!

Nu ska jag fortsätta med 2,5dl per dag i minst 12 dagar (3 liter) så får jag hoppas på det bästa.

Svarar mig själv. I dag vara båda lite lösa på sidorna. Beror nog på att dom bara får en dos mag- tarm balans nu och fiberplex. Får se om det går över. Fick ju tvätta lite på båda i dag när det var så kallt inte roligt precis.

Svarar mig själv eftersom jag inte tror att någon annan tagit upp detta i den här tråden.

Hur är färgen på era hästars högar? Det är kanske en konstig fråga :D , men jag är nyfiken. Min hästs högar är rätt ljusa i färgen tycker jag, har för mig att de var mörkare när det var riktiga bollar.

Nån annan som gjort någon liknande iakttagelse och har någon idé om vad det beror på?????

Våra är nog ung som dom brukar. Dom får ju bara hö och detta medel. Får dom mycket mer kraftfoder kan det ju bli en annan färg av just det annars.

Jag uppfattar nog att högarna är ljusare ( eller nu när han är finare i magen är högarna mörkare-tänkte på det i morse då jag mockade)
Det jag också tänkte var att han har finare i boxen då det inte rinner så mycket .Högarna är inte utspridda överallt.
Men han verkar inte ha ont så han visar det , man kan borsta och klappa utan reaktion .

Jag länktar till våren .

misan skrev:
*i hagen finns det bara snö, och hö när det ges.:D
*han står på kutterspån och har så alltid gjort.
*höet är av ok kvalité inte mer, saknas lite protein därför äter han kli. "egentligen" skulle han behöva lite soja också men den vågar jag inte ge.
vi tar förresten in hö själva, från ung samma vallar varje år.
*när började problemen... oj, kanske på hösten som 1-åring/våren 2-åring nånstans. men då var det så lite så man tänkte knappt på det, en lös hög nån gång emellanåt. sen har det blivit lite sämre varje år, tills i somras då det varit dåligt jämt sen dess.

Ville svara på frågorna.:p
men var leder det?? ingenstans.
det enda jag har att komma med är teorin om att hans mage "förstördes" som föl, då hans mor hade fång tiden före och efter förlossningen och han endast gick med henne.

Har han tillgång till ngn halm? Det är en viktig stabilisator för magen! Magproblem var inte alls så vanligt förr utan har kommit av vår moderna hästhållning. Men förr så ströddes nästan alltid med halm och hästarna åt naturligt utav den. Och det ansågs som en självklarhet förr att hästar måste ha tillgång till halm för att hålla magen stabil! Men det verkar mer och mer som att den kunskapen har börjat försvinna... Idag står många på spån och fodras med mkt blött -både silage och kraftfoder, utan ngn tillgång till halm. Så finns inte det i hans foderstat så bör du defintivt skaffa det!

Glömde fråga om han har lika mkt problem året runt? Eller så kanske du inte vet det ännu med tanke på att det förvärrats och blivit konstant sen i somras... För om problemen är som värst vintertid (och lindrigare sommartid främst för att magen inte hunnit återhämta sig helt) så är det framförallt utfodringsrutinerna i hagen som man bör se över. Är de hungriga så går de och drar i både fruset gräs och bark på träd etc. och det kan ge problem trots att man tycker att det inte "finns någonting" att äta. En enkel lösning då kan vara att ha fri tillgång till halm-hö blandning i hagen.

Hurvida en mage kan bli förstörd som föl i magen har jag ingen kunskap om alls! Men å andra sidan så har jag heller inte hört talas om dyl tidigare. Och med tanke på att dräktighet är en vanlig metod för att "bota" fång så tycker man att man borde hört talas om den risken i så fall... Men jag vet som sagt inte.
Däremot så verkar det lite konstigt att magen först skulle vara bra och sedan bli sämre för vart år. Det verkar heller inte riktigt logiskt om det berodde på att den blev förstörd under tiden i magen. Eller hur?

Men visst hjälper det att ställa sig frågor! Problem uppstår ju inte utan en orsak! Och eftersom det är så mkt sjukdomar nu som är trendiga som öht inte var ett problem förr, så är det ännu viktigare att man ställer sig frågande till vad det är i hästhållningen som inte är rätt. Och att utesluta saker för dig närmare en lösning än att inte alls forska i var problemet ligger. Problemet är ju oftast att vi nuförtiden har så bra mediciner så att vi kan bota åkommor utan att behöva leta upp orsaken till problemen. Men förr var man som sagt tvungen på ett helt annat vis att efterforska vad som var felet och sedan ta bort det för att få hästen bra igen. Men det glöms ofta bort idag och man koncentrerar sig istället uteslutande på att hitta rätt produkt att bota med.
Men att ställa "rätt" frågor gör man ju bäst själv! Det är svårt för en utomstående att göra som inte har insyn.

Men som sagt jag både tror och hoppas att din häst blir bra! För det låter onekligen positivt att han svarar på behandling istället för att inte alls bli hjälpt!

Hej!
Jag tänkte hoppa in i tråden, har följt den ett tag nu. Ganska många hästar i vårt stall har drabbats av diarré. De har haft riktig diarré i 2 dgr och sedan har det blivit bättre, men inte helt bra. Det enda alla har gemensamt är att de står på torv. Vet har varit ute i förra veckan och tagit blodprov och träckprov. Vi får förhoppningsvis svar i morgon. Om inte proverna visar något är jag inne på att analysera torven för att se om den innehåller bakterier som hästarna reagerar på. 2 av hästarna som drabbats är sjuka sedan länge av olika hältor och äter inte havre eller betfor. En del står på hö och en del äter hösilage. Så maten är inte lika.
Vi fick Probimin av vet att blanda i maten och det verkar funka hos oss. Min häst fick diarré förra måndagen och var sjuk i 2 dagar. Ingen temp. Men han har varit lite hängig sedan dess. I tisdags red jag för min tränare i dressyr och efter det blev han lös i magen igen. Dagen efter var det lite bättre igen och idag såg avföringen mycket bättre ut. Jag började ge loppfrön i maten igår.
Han får lite betfor för att jag ska få i honom Probiminet, B-vitamin och loppfrön. Annars får han bara 1 näve krosshavre till varje mål och sitt hö som vanligt. Han är jättepigg när man är ute och rider men ser trött ut efter en stund när man kommit in. Undrar vad det kan vara? Tror ni att det kan vara torven? Vi bytte leverantör i höstas och då började flera hästar hosta. Då klagade vi och fick bättre torv men jag och några till tyckte att den luktade mögel. Jag har min häst på spån men lägger torv där han kissar.
Innan diarrén bröt ut i stallet lade jag märke till att han börjat slicka jättemycket på sin saltsten, det har han aldrig gjort förut.
Är det någon här som känner igen sig?

Hälsningar,
Ante

kl
Liten uppdatering från min sida. Har nu bytt stall och hö och pålle har inte ett spår av lös bajs. Gjorde två tvära foderbyten på varandra (först byte till hö, sedan tillägg av gräsfröhalm i hagen) och hästen blev bra i magen efter två dagars fodring av det nya höet.
Hästen får nu hö, gräsfröhalm ute och morötter och betfor som krubbmat. Har lagt till morötterna nu sedan flytten och det är inga problem alls.

Hörde med min foderbutik i Göteborg och hon sa att det var många som haft problem med lösa magar i kombination med hösilage i år. Hon trodde det berodde på den varma hösten.

Jag är glad och nöjd nu iaf, hästen med.

Uppdatering: Helt torr ,inte en gnutta blött .Jag trodde inte det var sant .
Klappade och gav en kram ,han tittade och trodde nog jag var dum .

Jag har gett Microbalans i 1 vecka nu , finns mycket kvar i burken ännu . Måste säga att det räcker länge mot andra produkter och ändå kostade det bara 50kr mer än mag/tarm.

Hur länge kan man vara utan mineralerna i foderststen?

Zenith skrev:
kl
Liten uppdatering från min sida. Har nu bytt stall och hö och pålle har inte ett spår av lös bajs. Gjorde två tvära foderbyten på varandra (först byte till hö, sedan tillägg av gräsfröhalm i hagen) och hästen blev bra i magen efter två dagars fodring av det nya höet.
Hästen får nu hö, gräsfröhalm ute och morötter och betfor som krubbmat. Har lagt till morötterna nu sedan flytten och det är inga problem alls.

Hörde med min foderbutik i Göteborg och hon sa att det var många som haft problem med lösa magar i kombination med hösilage i år. Hon trodde det berodde på den varma hösten.

Jag är glad och nöjd nu iaf, hästen med.

Vad skönt för er att det fungerar. Lycka till!

ankic skrev:
Uppdatering: Helt torr ,inte en gnutta blött .Jag trodde inte det var sant .
Klappade och gav en kram ,han tittade och trodde nog jag var dum .

Jag har gett Microbalans i 1 vecka nu , finns mycket kvar i burken ännu . Måste säga att det räcker länge mot andra produkter och ändå kostade det bara 50kr mer än mag/tarm.Hur länge kan man vara utan mineralerna i foderststen?

Jag har ju gått ner med mag-tarm balansen till ett mått. Så unghästen var lös i morse och i går. Fick tvätta honom. Fick även tvätta fjordingen i går men inte i morse eftersom jag höjde lite till i går kväll. Så det är nog inte fiberplex som gör att dom blir bra utan bara mag- tarm balansen.

Var köper du microbalans. Har för mig att jag såg den på Biderm....s och där kostade det över 400 kr en liten burk. Hur mycket ska man ge per dag?

Köpte på Granng*rden, betalade 308 kr för en burk .För mag/ tarm betalade jag 256.
Burken är liten och man ger 1/2 till 1 mått 2ggr/ dag.
Måtten är inte stora ( ungeför som 1msk)
Detta blandar jag i lucern strå ( torrt).

Har gett 9 dagar nu och det är nog kvar nästan halva burken( kanske lite mindre).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar