Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Mina var varken irriterade eller slog med svansen när dom var lösa. Du kanske måste tvätta och lägga på salva vid öppningen och i skåran ner där det oftast rinner konstant när dom är lösa. Så gjorde jag morgon och kväll. Så att dom inte får sår. Skit fräter ju lite grand kliar säkert också.

Jag tror att det är just precis när det rinner han blir irriterad, han har visat samma tendenser på den tiden då vi tävlade. Han blev ju alltid nervös när han förstod att vi skulle iväg och då blev det löst och rann ibland lite. Då slog han också med svansen precis när det rann.

Men du har rätt det hjälper säkert att tvätta riktigt rent och lägga på salva. Jag ska göra det ikväll.

jag kan rapportera och jag är ledsen..
efter ett par positiva veckor med först proviva och sen proviva/fil så är det bara marginellt bättre mot innan jag började nu.
är så himla tråkigt att inget verkar hjälpa längre än 3 veckor för honom. men jag ska beställa tid på kliniken för en annan sak och då ska jag dra ur veterinären ALLT man kan prova för stackars magen.:cry:

Nej, vad tråkigt för dig! Men pröva fiberplex. Det kanske fungerar för dig också. Det verkar än så länge fungera hos mig. Har inte tvättat vanligt på 12-13 dagar nu.

Amorina är lösare än normalt nu och har varit det i snart en vecka. Pratade med vet. på Ultuna idag och blir hon inte bättre på det jag ska göra nu, får jag en tid där.
Jag ska: hålla henne i en egen box.
Ha henne i hage där hon inte kan äta nåt annat än det som ges.
Endast ge hö och inget mer.

Att ge hö är ju lätt, att ha henne i hage där hon inte kan äta nåt är svårt, min hage innehåller lavar, mossa, morän och träd. Detta har hon annars ätit i fem år så det borde ju inte påverka magen. Jag kan inte stängsla om heller, då det är tjäle. Boxvila i två veckor är UTESLUTET. Egen box? Jo....inte för att hon använde box... men det kanske funkar om jag sätter upp en lapp med Rex namn på hans så han bara går in i den... :D

Jaja! Bara att köra hårt! (Nån i sthlms-området som behöver Fiberplex? Köpte en burk igår men kan ju inte ge henne nu... oöppnad! :D )

misan skrev:
jag kan rapportera och jag är ledsen..
efter ett par positiva veckor med först proviva och sen proviva/fil så är det bara marginellt bättre mot innan jag började nu.
är så himla tråkigt att inget verkar hjälpa längre än 3 veckor för honom. men jag ska beställa tid på kliniken för en annan sak och då ska jag dra ur veterinären ALLT man kan prova för stackars magen.:cry:

Det låter ju onekligen som om din häst fortfarade får i sig det han får diarré utav..! Eftersom alla preparat bara fungerar under en kort period... Finns det ngt av det han får i sig som du inte gått igenom och avfärdat som möjlig orsak till problemet? Ngt du glömt eller inte tänkt på innan? Läget låter ju annars ganska hopfullt för din häst eftersom du får bra respons när du sätter in nya preparat, om du bara kan hitta det han blir dålig av...

*kl*
Oj, vilken mastodont tråd! Intressant är det i alla fall att läsa om alla stackars hästar som är dåliga i magen.
Jag har läst hela tråden nu, plus att jag ögnade igenom hela tråden en gång till för att skriva upp alla olika preparaten som nämns.

Har själv ett äldre halvblod hemma med dålig mage.
Stått med dålig mage sen flera månader nu, trist.

Jag ger fri tillgång på hösilage ute och inne får han nu halm och hö.
Inget kraft förutom två tre dl kli med lite vitanimer och selen.

Jag har provat vanlig bakjäst i tre veckor ett paket om dagen, men det gjorde just ingen skillnad.

Han är som många andras kusar här pigg trevlig i övrigt, men så är det blöta högar med lite lösa bollar. Ibland lite fastare men ofta blött så halm och allt under är helt blött när man mockar. Dessutom så lyfter han på svansen och släpper en stråle vätska som rinner på benen och svansen. INTE kul :crazy:

Jag tänkte hänga på lite här eftersom flera här provar lite olika saker och mitt nästa steg är proviva tänkte jag. Så får vi se om det har någon effekt på min kille.

Det verkar ju vara enormt svårt för en del att få ordning på magen och med tanke på alla olika preparat som nämns i tråden, minst 20 st, så är det ju klart ett problem att man inte hittar någonting som fungerar.

aramis,
du är välkommen i denna långa tråd! :)

Det är många tips och idéer här och även tips på många olika preparat det har du helt rätt i.
Jag pratade med min veterinär för några veckor sedan och hon menar att problemet är just att olika preparat fungerar på olika hästar. Vilket preparat som fungerar för just sin häst måste man prova sig fram till, det finns inget annat att göra. :crazy: Då kan det ju ta lång tid att hitta ett fungerande preparat eftersom man måste hålla på en tid innan man byter till något annat.

Berätta gärna hur det går för din pålle framöver!

*kl*

Har ni som har hästar med lös mage även märkt av problem med "kisseriet"?

Min häst blir lös i magen när han har början till / har fått urinvägsinfektion. Så i samma veva blir magen dålig.

Tänkte att ni som har provat allt kanske har ett problem med urinvägsinfektion eller njurar i grunden? Kanske penissten?

Jag har ju turen att ha en häst som väldigt tydligt talar om probem att kissa, tyvärr är inte alla hästar så!

Tänkte att det kanske kunde vara något att tänka på?

Btw när jag ger något för magen så ger jag samtidigt en kur tranbärsjuicekoncentrat och timjan mot urinvägsinfektion. Det ger mycket bättre effekt.

Testar just nu att ge njurte för att se om det blir mer effekt eller inte. Det är ju inte lika sött som tranbärsjuicen och därmed bättre eftersom han har lätt att få fångkänning av sött.

Får jag bara fråga vad fibeplex är till för? eller vad har den för funktion? Jag har fattat att det är för lösa magar men.....

Verkar som många hästar är lösa i magen så här års, min är oxå det, men har iofs varit det sen han bytte foder från hö till hösilage men jag e inte hundra på att det är det som har påverkat magen. Han har tydligen alltid, sen han var föl varit lös till o från. Under den tiden jag har haft honom så har han varit bra i magen men nån dag då o då har det varit lösare.

AnnaKarinA skrev:
Amorina är lösare än normalt nu och har varit det i snart en vecka. Pratade med vet. på Ultuna idag och blir hon inte bättre på det jag ska göra nu, får jag en tid där.
Jag ska: hålla henne i en egen box.
Ha henne i hage där hon inte kan äta nåt annat än det som ges.
Endast ge hö och inget mer.

Att ge hö är ju lätt, att ha henne i hage där hon inte kan äta nåt är svårt, min hage innehåller lavar, mossa, morän och träd. Detta har hon annars ätit i fem år så det borde ju inte påverka magen. Jag kan inte stängsla om heller, då det är tjäle. Boxvila i två veckor är UTESLUTET. Egen box? Jo....inte för att hon använde box... men det kanske funkar om jag sätter upp en lapp med Rex namn på hans så han bara går in i den... :D

Jaja! Bara att köra hårt! (Nån i sthlms-området som behöver Fiberplex? Köpte en burk igår men kan ju inte ge henne nu... oöppnad! :D )

Men om den är oöppnad får du väl lämna tillbaka den. Eller också kan du väl spara den till senare ev. Tror inte att det kommer att gå över så där. Hon verkar ju ha samma fel som mina hästar. Och min ena fjording kan inte äta något knappt heller. Inte ett träd i hagen tex. Inga mossor eller sånt. Bara nertrampat. Så hon får halm och hö ute.

aramis skrev:
*kl*
Oj, vilken mastodont tråd! Intressant är det i alla fall att läsa om alla stackars hästar som är dåliga i magen.
Jag har läst hela tråden nu, plus att jag ögnade igenom hela tråden en gång till för att skriva upp alla olika preparaten som nämns.

Har själv ett äldre halvblod hemma med dålig mage.
Stått med dålig mage sen flera månader nu, trist.

Jag ger fri tillgång på hösilage ute och inne får han nu halm och hö.
Inget kraft förutom två tre dl kli med lite vitanimer och selen.

Jag har provat vanlig bakjäst i tre veckor ett paket om dagen, men det gjorde just ingen skillnad.

Han är som många andras kusar här pigg trevlig i övrigt, men så är det blöta högar med lite lösa bollar. Ibland lite fastare men ofta blött så halm och allt under är helt blött när man mockar. Dessutom så lyfter han på svansen och släpper en stråle vätska som rinner på benen och svansen. INTE kul :crazy:

Jag tänkte hänga på lite här eftersom flera här provar lite olika saker och mitt nästa steg är proviva tänkte jag. Så får vi se om det har någon effekt på min kille.

Det verkar ju vara enormt svårt för en del att få ordning på magen och med tanke på alla olika preparat som nämns i tråden, minst 20 st, så är det ju klart ett problem att man inte hittar någonting som fungerar.

Ja du är välkommen! Inte roligt det som vi har råkat ut för med våra hästar. Men jag skulle nog råda dig att ta bort hösilaget och bara ge hö ett bra tag. Ta bort vetekli och allt annat också. Kolla vattnet. Är hästen ensam om att ha diarré? Hur många fler hästar står det där? Avmaskade du nyligen? Blev hästen då efter avmaskningen?
Har du nyss bytit foder, stall osv. Ja, du vet vad man kan börja med antar jag eftersom du har läst allt. :)

Dom två hästar som jag har som är dåliga är ju ett sto och en valack. Har inte märkt av att dom verkar dåliga på något annat sätt.

Nikki o Fabian skrev:
Får jag bara fråga vad fibeplex är till för? eller vad har den för funktion? Jag har fattat att det är för lösa magar men.....

Verkar som många hästar är lösa i magen så här års, min är oxå det, men har iofs varit det sen han bytte foder från hö till hösilage men jag e inte hundra på att det är det som har påverkat magen. Han har tydligen alltid, sen han var föl varit lös till o från. Under den tiden jag har haft honom så har han varit bra i magen men nån dag då o då har det varit lösare.

Skulle jag vara du så skulle jag genast byta tillbaka till vanligt torrt hö. För min fjording har jag haft i 9 år och hon varit jättefin i magen ialla år. Tills jag bytte till hösilage. Mitt i vintern blev hon dålig. Så hon fick fortsätta äta det eftersom jag inte fattade att det var kanske det som hon blev dålig i magen av. Nu tror jag att det kommer att ta lång, lång tid att bygga upp magen inuti igen. Måste vara något i hösilaget som är för starkt för vissa hästar. Det tror jag iaf.

Saigon skrev:
Det låter ju onekligen som om din häst fortfarade får i sig det han får diarré utav..! Eftersom alla preparat bara fungerar under en kort period... Finns det ngt av det han får i sig som du inte gått igenom och avfärdat som möjlig orsak till problemet? Ngt du glömt eller inte tänkt på innan? Läget låter ju annars ganska hopfullt för din häst eftersom du får bra respons när du sätter in nya preparat, om du bara kan hitta det han blir dålig av...

ja antingen är det något han får i sig eller så är det något han saknar invändigt som utlöser diarré..
han äter bara hö och lite kli och när jag tagit bort kraften förr så har det inte gjort någon skillnad. jo, när han var två år trodde jag det var havren som var boven för jag minns att han blev bättre när den försvann. men sedan dess har han aldrig fått havre mer..
det enda jag inte gått igenom är vattnet, men jag har ju två hästar till som inte har några som helst magproblem. fast det är klart, om han är extra känslig så.. jag kanske får ta och köra en vattenanalys ändå.. någon som vet ung. vad det kostar?

nu är ju pållen iaf invand på fil, så nu provar jag att ge bara ca 0,5l fil i klin, ingen proviva längre.

95johsv skrev:
Har ni som har hästar med lös mage även märkt av problem med "kisseriet"?

Min häst blir lös i magen när han har början till / har fått urinvägsinfektion. Så i samma veva blir magen dålig.

Tänkte att ni som har provat allt kanske har ett problem med urinvägsinfektion eller njurar i grunden? Kanske penissten?

det beror på vad du menar med problem..;) "problemet" jag har är att han kissar väldigt mycket istället och detta är något som tycks bli bättre när magen är bättre, så kanske hänger det ihop på något vis..
jag ska fråga veterinären om detta, om man kan härleda magproblemen till njurarna eller nåt annat!
men om, hur undersöker man en sån sak?

Det låter inte som han "saknar ngt i magen", eftersom du får en förbättring när du tillför bra bakterier. Men dessa får tydligen inte en chans att ta över eftersom han blir dålig igen. Och då låter det onekligen som i mina öron att han fortfarande får i sig det han inte tål...

Vattnet tror jag inte på eftersom inte de andra blir dåliga. När vattnet inte är bra brukar alla hästar oftast reagera mer eller mindre. Inte bara 1 jättemkt.

Finns det ngt i hagen som han äter av? Får han tillräckligt mkt mat i hagen så att han inte får lust att pilla i sig annat?

Står han på halm eller strö? Får han i sig tillräckligt med halm?

Är höet av väldigt bra kvalité? Är allt taget på samma vall? Brukar han få hö från samma vall varje år? Ett hö med väldigt bra värden kan ge obalans.

Äter han kraftfoder fortfarande? Har du uträknad foderstat? Vad stod han på för foderstat när problemen började? Kan det ha varit en obalanserad foderstat som utlöste det?

När började problemen? Fanns det ngn förändring i hästens närhet då som skett?

Nu behöver du inte svara på dessa frågorna. Det var mer tänkt som lite hjälp på vägen, men du har säkert redan själv gått igenom allt.

(Saigon- som alltid måste leka detektiv för att förhindra att fånghästen får i sig sådant hon inte tål)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar