Livssituationen vid graviditet

Sv: Livssituationen vid graviditet

Ryckte bara ett inlägg på ämnet...

2-3 år är ju ingenting, då svävar man ju fortfarande omkring på små rosa moln och allt är så fantastiskt. Sen kan man ju ha ett stabilt förhållande men jag hade tyckt att det känts jobbigt att skaffa barn med någon som jag varit tillsammans så kort tid med.

Tycker du ja. Tycker inte jag.. ;)
Jag svävade inte omkring på rosa moln i tre år. Kanske i ett år ungefär; och det är nog ändå det längsta molnsvävandet jag haft tillsammans med någon. Vilket känns som en väldigt bra grund för att relationen ska kunna fortsätta en längre tid. (Nu är vi inne på 9:e året)

Lyckas?? Är det duktigt på något vis, menar du? Allmänt eftersträvansvärt? Varför då?

Jag frågade blott och bart om sättet att beskriva förhållandet. Inget annat. Jag ser inte livslånga förhållanden som vare sig bättre eller sämre än flera förhållanden i livet, eller inga alls.

Jag skulle säga att det är duktigt, eftersom det oftast krävs en hel del jobb för att hålla ett förhållande vid liv en hel livstid. Jag skulle också säga att speciellt om man gifter sig med allt vad det innebär så har man också lyckats om man håller det man lovar.

Om man vill leva med samma person hela livet, och sedan också gör det, så har man väl lyckas med det man ville. Om man däremot har inställningen "det är kul så länge det varar men det lär ju ta slut förr eller senare", då är det ju å andra sidan inte ett misslyckande om det senare också gör det.

Intressant! Det där har jag också trott på (alltså att det är mycket större risk att gå isär under småbarnsåren), intressant med siffror som visar att så faktiskt inte alls är fallet!

kl

När jag blev gravid med första barnet var jag och den blivande pappan gifta sen 3 år (hade varit tillsammans i 6år) och bodde tillsammans i ett litet hus.Jag pluggade till lärare och blev precis klar innan dottern föddes. Vi var mitt uppe i att bygga nytt hus på tomten bredvid, som senare blev inflyttningsklart när dottern var ca 5 månader, och helt klart när andra dottern var 3 månader =)

När jag pluggade hade jag ett extrajobb på ca 90 timmar i månaden, och jag hade som tur var skyddat min sgi från året innan jag började plugga (som var året mellan gymnasiet) då jag jobbade mer än heltid, så jag fick en helt ok föräldrapeng. Jag blev gravid med andra barnet rätt fort så jag fick behålla samma föräldrapeng även med henne, vilket var skönt.

Jag hade ingen fast anställning att gå tillbaka till, vilket jag tyckte var skönt på många sätt. Jag kände ingen stress över att komma tillbaka till något, utan har kunnat vara hemma i lugn och ro. Jag var hemma på heltid i drygt 2,5 år och nu senaste månaderna har jag börjat jobba 3 dagar i veckan som lärare, då det plötsligt dök upp en möjlighet att få jobba på den skolan jag alltid velat jobba på. Så allt har löst sig väldigt bra! Barnen är fortfarande hemma på heltid och ska så vara ett tag till.

Julia

Kl*
Nu har tråden utvecklats lite ser jag!
Gjorde ett test igår som visade sig vara negativt, så det kommer inte att bli någon bebis här än.. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men nu behöver man inte fundera på om det ska behållas eller ej i var fall.

Intressant diskussion om förhållanden ni fått till och alla har förstås olika åsikter även där.

Lyckas?? Är det duktigt på något vis, menar du? Allmänt eftersträvansvärt? Varför då?

Jag frågade blott och bart om sättet att beskriva förhållandet. Inget annat. Jag ser inte livslånga förhållanden som vare sig bättre eller sämre än flera förhållanden i livet, eller inga alls.

Man hör ju rätt ofta folk säga om sina rätt nya förhållanden att "det här är rätt" eller "det här kommer att hålla, det känner jag". Enligt min erfarenhet gör de personerna slut i ungefär samma omfattning som andra. Det verkar helt enkelt inte som att hur det känns i början (säg de första 3-5 åren), säger särskilt mycket om fortsättningen.

Ja, det tycker jag att det är. Varför skulle det inte vara duktigt, en bedrift i ett samhälle där de flesta skiljer sig?
Om du gifter dig tex så lovar du ju evig trohet och allt det där - håller man det om man skiljer sig? Om man skaffar barn med någon - ska man inte ha som mål att leva tillsammans resten av livet då (planerat barn, kanske ska tilläggas)?
Sedan vet jag med att förhållanden tar slut ändå, för att det helt enkelt inte fungerar av olika anledningar, men man ska väl inte ha som målsättning att "när det blir lite jobbigt dumpar jag honom", för är det äkta då? Är det verkligen en karl/ kvinna man vill göra allt för att dela livet med då, som betyder så mycket för en att man är beredd att jobba för det?
För mig är det eftersträvansvärt iallafall, men jag är inte den som haft "småförhållanden" hit och dit heller.

Jag sa inte heller att det skulle vara bättre med ett livslångt förhållande framför flera/inga alls. Det är ju helt olika beroende på person och vad man vill/ vilka förhållande man "råkar ut för".

Ja, men det behöver ju inte vara osanning när man säger att det känns rätt, även om det inte gått så lång tid i förhållandet. Man vet ju som sagt inte hur eller när ett förhållande kommer att ta slut, om det tar slut. Men det vet man ju inte om 20 år heller, det är ju ingen garanti för att det ska hålla bara för man levt ihop si och så länge.

Intressant! Det där har jag också trott på (alltså att det är mycket större risk att gå isär under småbarnsåren), intressant med siffror som visar att så faktiskt inte alls är fallet!

Ja, jag har också hört och trott på det. Det låter ju ganska rimligt. Men tydligen är det inte så otroligt markant skillnad i antal separationer när man väl kollar statistiken.

Vad olika man kan se på saker och ting.

Jag ser det inte som någon bedrift. Skulle det vara en bedrift att vara tillsammans med någon? Ett förhållande ska enligt mig inte kännas som något i bedriftväg, då är man ute och cyklar. Man behöver inte alls lova varandra evig trohet eller att man ska vara tillsammans tills döden skiljer, jag själv skulle inte kunna lova min sambo något sådant, jag kan lova honom att göra mitt yttersta för att bidra till vårt gemensamma förhållande så länge vi känner att det finns något att bygga på.

Synonymer till bedrift är: storverk, bragd, bravad, storslagen handling, hjältedåd, betydande prestation

Så nej för mig är det igen bedrift. Däremot är det ju fint att man hittat någon man trivs så bra med att man håller ihop så länge.

Senast ändrad:

*kl*

Det är en stor skillnad i att träffas i 20-års åldern och vara tillsammans i 6-8 år innan man skaffar barn och att träffas i 35-års åldern. Där FINNS inte tiden att vänta hur länge som helst om man vill ha barn tillsammans. Men förhoppningsvis så är man lite mer klar med sig själv och kanske lite rakare i sin kommunikation då tidsbristen på hur länge det går att vänta innan babyverkstaden påbörjas kan vara ganska snäv. Några 6-8 år finns där inte iaf.

Så nej för mig är det igen bedrift. Däremot är det ju fint att man hittat någon man trivs så bra med att man håller ihop så länge.
Håller med dig. Om jag hade en partner som såg sig som duktig för att han eller hon "lyckats" hålla ihop med mig länge skulle jag nog gå ut och gråta i skogen i en vecka eller så.

Håller med dig. Om jag hade en partner som såg sig som duktig för att han eller hon "lyckats" hålla ihop med mig länge skulle jag nog gå ut och gråta i skogen i en vecka eller så.

Fast man lyckas väl i så fall tillsammans att få sitt förhållande att hålla länge? Det är väl (förhoppningsvis) inte bara den ene som vill hålla förhållandet levande. Det är väl i så fall en bedrift för att det generellt inte är jätteenkelt att hålla ett livslångt förhållande levande, inte för att personen i sig är synnerligen jobbig att leva med.

Tycker du ja. Tycker inte jag.. ;)
Jag svävade inte omkring på rosa moln i tre år. Kanske i ett år ungefär; och det är nog ändå det längsta molnsvävandet jag haft tillsammans med någon. Vilket känns som en väldigt bra grund för att relationen ska kunna fortsätta en längre tid. (Nu är vi inne på 9:e året)

Så efter ett år hade du upptäckt alla din sambos negativa sidor och framförallt så hade du hunnit bli riktigt jäkla trött på dom? Det var snabbt marscherat in i den grå vardagen... I mitt förhållande tog det typ 6 år innan diverse "gulliga brister" blev ganska irriterande emellanåt.

Ser det ganska tydligt runtomkring mig oxå, allt är så väldigt underbart de första åren men sen har personer gjort slut som man trodde skulle hålla ihop...

Så efter ett år hade du upptäckt alla din sambos negativa sidor och framförallt så hade du hunnit bli riktigt jäkla trött på dom? Det var snabbt marscherat in i den grå vardagen... I mitt förhållande tog det typ 6 år innan diverse "gulliga brister" blev ganska irriterande emellanåt.

Ser det ganska tydligt runtomkring mig oxå, allt är så väldigt underbart de första åren men sen har personer gjort slut som man trodde skulle hålla ihop...

Då kan vi dra slutsatsen att inget förhållande är stabilt - nånsin. Eller så är det stabilt då och då och krisar då och då?
Efter 26 år med samme man kan jag säga att orsakerna till stabilitet och/eller kris varierat genom åren. Att just vi hållt ihop beror nog på en blandning av aktiva beslut, slump och vilken grad av realism vi haft i förväntningarna på varandra. Vi kan hålla ihop i åratal till - eller skiljas om ett tag (men den dagen den sorgen), den känslan har varit densamma genom hela färden.

Om du gifter dig tex så lovar du ju evig trohet och allt det där - håller man det om man skiljer sig?

Det behöver man inte göra, det är frivilligt vilka löften man vill avge. Jag skulle personligen aldrig kunna lova nåt sånt, för vem kan garantera att man aldrig någonsin, vad som än händer, kommer vilja skilja sig? När man gifter sig så väljer man ju vad man vill lova, och det går utmärkt att gifta sig utan den typen av löften.

Sedan vet jag med att förhållanden tar slut ändå, för att det helt enkelt inte fungerar av olika anledningar, men man ska väl inte ha som målsättning att "när det blir lite jobbigt dumpar jag honom", för är det äkta då? Är det verkligen en karl/ kvinna man vill göra allt för att dela livet med då, som betyder så mycket för en att man är beredd att jobba för det?
För mig är det eftersträvansvärt iallafall, men jag är inte den som haft "småförhållanden" hit och dit heller.

Jag har inte heller haft "småförhållanden", som du beskriver det, men jag hoppas väl att om relationen till min man blir dålig, att vi då ska ha ryggrad båda två att föreslå skilda vägar, snarare än att hanka sig fram och "kämpa" för ett dysfunktionellt förhållande man mår dåligt av, eller som kräver ständigt jobb och vård för att kunna fortleva. För mig är en bra relation det eftersträvansvärda, inte en lång relation (även om det förståss är väldigt praktiskt om den bra relationen också blir lång, eftersom uppbrott och relationsstarter är så slitsamma för alla parter). Hellre att ha en serie bra relationer, än en enda lång relation som surnade efter de första tio åren.

Fast det är ju inte grå vardag bara för att man ser varandras brister? Det går utmärkt att vara väldigt kär, och samtidigt mycket medveten om bristerna. Visst har man inte hunnit bli trött på dem, men förhoppningsvis känner man sig själv tillräckligt bra för att veta med sig om man kommer bli trött på dem i längden eller inte. Åtminstone om man kommer bli tillräckligt trött för att inte orka leva med personen i fråga, det kan ju finnas brister som visserligen är tröttsamma, men där de positiva sidorna ändå övervägar.

Brister är ju liksom aldrig gulliga, tycker jag, annars vore det inte brister.

Jag tycker inte det tog ett år att se bristerna, de var uppenbara rätt omgående. Max ett par månader, kanske?

Själv ser jag förhållandet som något som ska tillföra något i mitt liv. Om förhållandet är en prestation att duktigt klara av, kan det kvitta för min del.

Att skilja sig vore som jag ser det en utmärkt lösning på det problemet. Förstår inte varför du tycker att det är duktigare att hålla ihop ett förhållande än att avsluta det? Många verkar ju dras med aptrista förhållanden.

Jag tror inte och har inte skrivit att det är osant när folk säger att det känns rätt. Vad jag säger är att det inte verkar spela så stor roll för framtiden att det känns enastående rätt just nu.

Så efter ett år hade du upptäckt alla din sambos negativa sidor och framförallt så hade du hunnit bli riktigt jäkla trött på dom?
Nu talade jag inte om ett år utan om tre år. Jag sa bara att jag inte gick på rosa moln i ett helt år.

Upptäckt de flesta: Ja. Blivit riktigt jäkla trött på dom: Nej.
Men det där går i perioder. Saker jag kunde bli trött på år 2-3 är sånt som jag kanske inte alls retar mig på idag. Saker jag retar mig på nu kan vara sånt jag förut inte såg/visste (bland annat gör ju vissa livsval att situationen emellanåt kan ge båda personernas sämre sidor mer "utrymme" - vi har t ex köpt hus, byggt stort garage/förråd OCH fått barn nummer två under det senaste 2 åren. Och självklart påverkar sådant också förhållandet, oavsett om det sker när man varit ihop 1 eller 14 år). Saker jag retade mig på igår kan jag glömma bort i x antal veckor/månader för att sen "gå igång" på dem igen.

Björk skrev:
Saker jag retar mig på nu kan vara sånt jag förut inte såg/visste (bland annat gör ju vissa livsval att situationen emellanåt kan ge båda personernas sämre sidor mer "utrymme" - vi har t ex köpt hus, byggt stort garage/förråd OCH fått barn nummer två under det senaste 2 åren. Och självklart påverkar sådant också förhållandet, oavsett om det sker när man varit ihop 1 eller 14 år).

Och dessutom är det ju förhoppningsvis så att båda parter i ett förhållande fortsätter att utvecklas, och det kan ju leda till nya sidor att störa sig på - om man utvecklas åt olika håll.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 315
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 963
Senast: Nixehen
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 470
Senast: Elendil
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka