Liten "brukshund" som inte fäller?

Jag är nog rätt färgad av våran uppfödares syn på BT-avel, som fö är den samma vi har på vår egen.

Att bevara rasegenskaper.

Deras BTs är mycket hund. De ska vara jaktdugliga och de har både jaktinstinkt, skallar vid arbete och tjock skalle. Deras döttrar har tävlat lite agility osv med några av dem och de säger att hade tjejerna fått nått enklare att träna med så hade de nog fortsatt.
De är väldigt anti mot urvattnade sällskapsBT. Precis som vi och de även är anti mot sällskapsschäfrar.
Jag har träffat en del sällskapsavlade BT. Tycker inte alls de är så trevliga som "riktigtiga". De har varit nervösa, skälliga, haft vissa osäkerheter. Mentaltiteten på de jaktavlade är betydligt bättre!!!
Brukar ofta vara så, när man tvättar ur egenskaper ur en ras får mentaliteten stryka på foten.
Mina har alla varit från jaklinjer och är ändå väldigt föriga. Sen är som sagt Ice väldigt gapig i de flesta situationer men i grytet fungerar hon ändå. :D

Jag har aldrig upplevt BT som skälliga tills min senaste kom in i bilden :o Hon löser allt med skall. Snarare är det problem med att många av dem driver utan skall.
Men de är däremot väldigt roliga att jobba med. :D Skulle säga att mycket hänt där. Idag är de mycket föriga och arbetsvilliga om man jämför med hur det varit. Går ju förstås inte att jämföra med en BC men är inga problem att hitta hundar att tävla med.
De borderterrier jag har träffat har varit tystlåtna och mycket trevliga hundar. Inte världens vackraste kanske, men då har de också förblivit friska eftersom de inte har blivit utställningsavlade.

Från borderterriersällskapets sida:
"Den har aldrig blivit "utställningsavlad", utan har förblivit en rustik, sund hund som älskar att arbeta - det må gälla jakt, lydnad, spår, agility eller lek och ras med familjemedlemmarna. Dess förmåga att koppla av mellan passen gör den till en behaglig familjehund - att ligga i knät och gosa och hålla ett öga på kökets aktiviteter hör till favoriterna inomhus.
Borderterrier är en av de friskaste hundraserna idag. En borderterrier på 14 år - pigg och alert - är ingenting ovanligt."

Jag tycker borderterrier stämmer bra med TS önskemål. Enda frågetecknet om skällig eller inte, som med alla små raser.

Önskemålen var:
"Drömegenskaper hos en framtida hund är:
Liten
Glad och stabil
Tyst
Fäller inte
Kapacitet för träning och tävling i olika grenar"

Vad härligt att det är ett sådant engagemang i tråden. Det gör mig glad!
Grenar jag skulle vilja träna är agilty, lydnad, nosework och säkert annat också beroende på vad vi hittar för skoj.

Vad härligt att det är ett sådant engagemang i tråden. Det gör mig glad!
Grenar jag skulle vilja träna är agilty, lydnad, nosework och säkert annat också beroende på vad vi hittar för skoj.
Jag har en dansksvensk gårdshund som jag tränar agility, nosework och spår med . Hon är otroligt motiverad och rolig att jobba med. En liten skit - men en riktigt kul liten skit är hon :D

Fäller litegrann - jo, det kommer man ju inte ifrån - men tycker ändå inte att det är så farligt.

Skällig? Nej! Jag har haft fyra gårdshundar hittills, och ingen av dem har varit skälliga. En gårdshund ska tala om när det kommer främmande (det är den ju avlad för), men den ska inte skälla i tid och otid - det är en uppfostringsfråga!

Trevlig och lättillgänglig, älskar människor, andra hundar och katter. Det kan dock finnas individer inom rasen som kan vara mindre lättillgängliga och lite veka - jag har (tyvärr) stött på ett fåtal i utställningssammanhang. Men de gårdshundar jag har haft har samtliga varit trevliga individer. Så jag rekommenderar gärna en Dsg :)

Ni som har lite pudelkoll; uppfattar ni att det finns några gedigna skillnader mellan storlekarna, eller är en storpudel helt enkelt en stor mellanpudel?

Toy, dvärg och mellan är samma ras, det är storleken som avgör. Precis som hos taxarna, de mäts vid en viss ålder.
Storpudel är en helt annan ras, därför är de ganska olika de andra ändå.
Jaha, det hade jag ingen aning om! Men de har väl samma rasstandard? Hur skiljer sig storpudeln från de övriga då?

Jaha, det hade jag ingen aning om! Men de har väl samma rasstandard? Hur skiljer sig storpudeln från de övriga då?
Nu är jag ingen superexpert på pudel, det är min pudelägande kompis som berättat. Men eftersom storpudel varit en egen ras ett tag har de väl dels haft mer begränsad avelsbas och kunnat avla åt ett annat håll med mentalitet och liknande.
Men det är alltså öppen stambok mellan de tre minsta och inte på storpudel, annars har de samma standard.

Liknande trådar

Övr. Hund Nej, jag ska absolut inte skaffa hund nu! Eller ens inom en närmare framtid. Däremot drömmer jag absolut om en hund när jag bor på min...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 982
Hundavel & Ras Jag har i flera år letat efter den ultimata hundrasen för mig. Mina önskemål har förändrats en del under åren som gått, från att vilja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 893
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 203
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna ha lite tips på trevliga brukshundar alt. aktiva sällskapshundar. Jag hade tänkt köpa hund år 2014, vill vara ute i...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 227
Senast: Ninnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar