Liten "brukshund" som inte fäller?

Tack för förtydligandet!
Det är ju en strävhårig ras, så de fäller ju inte alls och behöver alltså plockas några gånger/år som "vardagshund". Ska man ställa ut så bör man hålla pälsen rullande och alltså plocka lite, lite nu och då, för att ha den i optimalt skick mer eller mindre konstant, vilket jag personligen föredrar, men det kan ju bero på att jag ju är trimmare också ;)

Samma hund som ovan i utställningsmiljö, utom på sista bilden och alltså fortfarande.. Jag bara älskar hans blick, hela attityden och utstrålningen :love:

Stromboli_3_2_vannas.jpg

Stromboli_1_2.jpg

Stromboli_4_liten.jpg

Bor man på gård så kan man se ut sån också... :D

Strumpan2.jpg

Och @Hyacinth väldigt terrierattraktiva stövlar :angel:
Cassandra_5_liten.jpg

@Gnist Är de för mycket för någon som aldrig haft hund? De är ju trots allt terrier.

Tycker det är en perfekt första hund!

Lagom i allt liksom. Hängde med på allt, testade allt med henne som stora hunden fick göra (även om hon inte förstod syftet alls med A-hinder i agilityn, eller agility alls för den delen... :meh: Sök var inte heller hennes grej, "matte är ju här? Jag skiter väl i folk i skogen...?")
Gillade människor, men inte överdrivet. Snodde gärna mat :cautious: , lätt att lämna ensam, lätt att ha med hos folk (la sig under bordet). Trevlig och lättsam överlag :)

27-9036-1.jpg
27-9060.jpg

Senast ändrad:
Tycker det är en perfekt första hund!

Lagom i allt liksom. Hängde med på allt, testade allt med henne som stora hunden fick göra (även om hon inte förstod syftet alls med A-hinder i agilityn, eller agility alls för den delen... :meh: Sök var inte heller hennes grej, "matte är ju här? Jag skiter väl i folk i skogen...?")
Gillade människor, men inte överdrivet. Snodde gärna mat :cautious: , lätt att lämna ensam, lätt att ha med hos folk (la sig under bordet). Trevlig och lättsam överlag :)

27-9036-1.jpg
27-9060.jpg
Vilka jättefina bilder!

Funkade hon med katter?

Jag har dvärgschnauzer och tycker det är den perfekta rasen. Visst en skällig ras men det har vi jobbat på sen valptiden, så hon är väldigt tyst, har långt till skall och bjäbb. Bi tävlar och tränar och är en riktig träningsmaskin, har startat elitlydnad och ska starta Lägrespår i april och har nästan alla moment klara för Högrespår. Hänger med på dagsvandringar och tränar lite agility för skojs skull. För mig en perfekt liten "brukshund". Fäller inte.

Har du tittat på pumi? Det enda som kan störa lite i dina kriterier är "tyst". Men det verkar vara träningsbart, våra två är inte skälligare än hundar i allmänhet. Jag vet pumis som är räddningshund, vårdhund, som tävlar agility, lydnad, rally.
Min ena (har inte provat med valpen än) följer med när jag rider, båda stannar alltid på gården.
Pälsen klipps, de fäller inte. Lite som andra klippraser, hur mycket och hur ofta beror på utställning och vardag.
Som det står i ras beskrivningen "det bor en clown i varje pumi" - en väldigt rolig hund.
Fast vi har inte mycket att jämföra med, det är vår första och andra hund. En tredje är under planering :)

Har du tittat på pumi? Det enda som kan störa lite i dina kriterier är "tyst". Men det verkar vara träningsbart, våra två är inte skälligare än hundar i allmänhet. Jag vet pumis som är räddningshund, vårdhund, som tävlar agility, lydnad, rally.
Min ena (har inte provat med valpen än) följer med när jag rider, båda stannar alltid på gården.
Pälsen klipps, de fäller inte. Lite som andra klippraser, hur mycket och hur ofta beror på utställning och vardag.
Som det står i ras beskrivningen "det bor en clown i varje pumi" - en väldigt rolig hund.
Fast vi har inte mycket att jämföra med, det är vår första och andra hund. En tredje är under planering :)

Men @Tajger ,vad är det jag läser? En tredje? Detta har du inget sagt om :)

Nej, det tycker jag inte. En fast men inte hård hand, tydliga gränser och sunt förnuft räcker långt. Det en del gör fel är att de är för hårda, just för att det är en terrier och då är ju risken att hunden tuggar först och frågar sen, men det gäller ju många hundraser.

Jag tycker det är en lättsam ras, de är inte speciellt "terrier-ettriga" eller vassa rent generellt.
Håller absolut med - jag var också lite rädd för det där terrieraktiga, men rarare hund kunde jag nog inte önska mig. Det tog lite tid med rumsrenhetsträningen, och hon är lite tuggig av sig (men hon är ju bara knappt 11 månader) men supersnäll är hon! Jag håller dock med Gnist, man får inte vara för hård. En gång när hon nöp till mig i baken när jag låg och kikade in under sängen blev jag så överrumplad att jag röt till ordentligt. Då gömde hon sig bakom soffan och vägrade komma fram innan hon blivit övertygad om att jag inte var fullt så arg. @mandalaki

Du har helt rätt! Det var Gnist som fick mig att köpa Dagmar

Jag har inte vågat köpa en aussie efter det eftersom Dagmar var så otroligt underbar - tänk om nästa hund blir en odräglig terrier?

QUOTE]

[/
Tycker du ska våga språnget - jag tycker inte man kan önska sig eller hitta en bättre ras (ja om man då inte ägnar sig åt sporter där det krävs massa och kilon och sånt. Jag tror och hoppas att min Loppa har potential att bli så underbar som din Dagmar. Våga!

Liknande trådar

Övr. Hund Nej, jag ska absolut inte skaffa hund nu! Eller ens inom en närmare framtid. Däremot drömmer jag absolut om en hund när jag bor på min...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 982
Hundavel & Ras Jag har i flera år letat efter den ultimata hundrasen för mig. Mina önskemål har förändrats en del under åren som gått, från att vilja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 893
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 203
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna ha lite tips på trevliga brukshundar alt. aktiva sällskapshundar. Jag hade tänkt köpa hund år 2014, vill vara ute i...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 227
Senast: Ninnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon