Tips på aktiv hundras (rasvalstråd)

Tänker du ren träning här eller varför skulle två tre timmar vara mycket ? Mina aktiveras en till fyra timmar om dagen med träning och motion. Och då ingår ju såklart att bygga agilitybana/fixa fram lydnadssaker osv. Men räknar aktivering sålänge hunden är med :)har visserligen flera hundar att växla emellan i träningen, men motion tar jag alla samtidigt ofta.
Tvp tre timmar låter alldeles lagom för en aktivare ras som ts söker !!

Jag räknar inte att jag bygger bana som hundens aktiveringstid.

Men till den eviga frågan då, hur mycket behöver en brukshund?
Nu vill jag inte sno tråden.
Men ibland varnas det högt för att vissa TS är olämpliga och i andra fall som nu, så är det mycket aktivitet för en brukshund?

Det är givetvis individuellt och beror väldigt mycket på typ av aktivitet. Och hur man väljer att lägga upp det med vilodagar.
Pratar vi lydnad el spår så är långa, nötande pass till ingen nytta. Hundar tar in mer med korta pass. Vi lägger kanske 30 min snitt om dagen effektiv tid per hund på den typen av mental aktivitet. Mer vissa dagar, mindre andra. Motion och rastning kanske 1-1,5 tim. Fysar vi hundarna så kanske de tex drar i lite tempo med motstånd i jobbig terräng, dvs backar, ris, får klättra i berg och då räcker 30 min om de också fått mental träning. En långpromenad i koppel ger inte så mycket så då kan man ju få gå i timmar!
Andra dagar kan vi gå flera mil i skogen och de springer lösa. Någon exakt mall för hur mycket man lägger är svårt att ge. Men inte lägger vi 2-3 timmar varje dag!

Rekommenderar min egna ras, AUSSIE :D fantastiska hundar som man kan göra allt med. Skaffade en sån själv för att jag ville ha en rolig tränings- ev tävlingskompis med lite mer go i. Trodde att min hane skulle vara mer krävande än vad han är, men så har han en väldigt bra on/off-knapp. Så när de gäller, vi ska träna och de är dags för fokus då är han uthållig och har energi. Men behöver han vara lugn/vila hela dagar när jag ex är sjuk, så klättrar han inte på väggen för de.

Är de ngt du undrar så fråga på! Tycker de är jättefina hundar och jag skaffade honom själv för att jag ville ha en hund som man kunde testa på olika hundsporter med och som kunde hänga med överallt :D Självklart ska man, som med alla andra raser också, vara noga med uppfödare, hälsa hos föräldradjuren/släktingar och vad för typ av hund man köper.

Kan inte rekommendera en finsk lapphund om du vill träna 2-3 timmar om dagen. Den kommer gå och lägga sig i soffan efter max 1h! :p

Men kanske en lapsk? Eller ännu hellre en bruksras. ;)

Men till den eviga frågan då, hur mycket behöver en brukshund?
Nu vill jag inte sno tråden.
Men ibland varnas det högt för att vissa TS är olämpliga och i andra fall som nu, så är det mycket aktivitet för en brukshund?
Spontant så tänker jag att det beror på vad man menar med träning. Jag får mina fem border collies nöjda på 1½ timme - då hinner vi gå en sväng till fåren, alla får göra ett pass med nått och så går vi hem. Men då har de gott om berikning i sin omgivning och stimulans i vardagen.

Finns inte en chans i helvete att jag hade kunnat hålla dem nöjda med spår/lydnad/shejping osv.

Vit herdehund skulle nog passa! Har två själv älskar att träna men även att slappa i soffan. De klättrar inte på väggarna ifall man är sjuk i nån vecka. Mina tränar/tävlar i lydnad, rallylydnad och agility (den yngsta har inte startat agility än) Bra allroundhund som är med på det som erbjuds.
Jag gillar hunden som så och tänkte kolla upp den lite närmre. Har dock uppfattat det som att det kan bli lite av en chanstagning huruvida man får en arbetsvillig hund, och även en hund som är bra mentalt. Hur är dina erfarenheter kring det? Är även lite nyfiken på hur en vanlig vecka ser ut hos dig och dina hundar, om du vill berätta :)
Gillar du inte flams och tanken på apportering kan du definitiv stryka Golden och labbe :D

Men ja, har du kikat lite på långhårig collie (eller missförstår jag?) så känns korthårig som något att kika på :)

Annars har jag hört att Calibra ska flytta :angel: @Voff :D nä men en trevlig och vettig schäfertik kanske inte är fel?
En i min släkt har skaffat Golden, och nej, jag skulle nog bli galen. Inte riktigt min typ om vi säger så :p

Jag har inte kikat på Collie direkt, utan tänkte mest att de kanske är lite mjukare i sättet än andra bruksraser och att de därför kunde vara ett alternativ. Ska kolla på korthåren. Långhåren är annars jättefina men pälsvård är verkligen inte min grej.

Kan Schäfer vara ett alternativ? Jag gillar rasen, men har liksom andra brukshundar tänkt att de vill mer än jag kan ge. Men kan den passa skriver jag upp den på min lista över hundraser att kolla upp :D
En sheltie av variant större? Dansk-svensk gårdshund? (mellan)pinscher?
Sheltie går bort på pälsvården, annars jättefina! Dessvärre har jag aldrig fastnat för någon DSG, och därför faller även den bort. Pinscher ska jag kolla upp lite närmre!
En berger des Pyrenées? De långhåriga kräver lite pälsvård.
Jag kanske har fel, men har fått för mig att det är en sådan ras du har? Hur är de att arbeta med? Jag får lite uppfattningen att det är en tuff ras när jag läser om den, men om den kan passa även för nybörjare kan det vara värt att kolla upp.

Hur ser det förresten ut med vallningsbiten. Jag har inte intresse i det, är det dumt med den rasen då? Eller är de inget de kräver som så?
Kan inte rekommendera en finsk lapphund om du vill träna 2-3 timmar om dagen. Den kommer gå och lägga sig i soffan efter max 1h! :p

Vid det här laget har jag förstått att 2-3 timmar är mycket :laugh:

Jag ville först ge en uppfattning hur en vecka skulle kunna se ut hos mig, men tyckte det var ännu svårare än att uppskatta antalet timmar jag skulle kunna lägga. Men om vi struntar i de där 2-3 timmarna... Utöver den vardagliga biten som är motion och hjärngympa (lydnad, tricks) vill jag träna mer ordentligt några gånger i veckan. Vad det sedan blir mer exakt (spår, sök, klubbträningar/kurser) får jag se. Målet är tävling på okänd nivå.

Ska kika på lapsk vallhund :)

Jag gillar hunden som så och tänkte kolla upp den lite närmre. Har dock uppfattat det som att det kan bli lite av en chanstagning huruvida man får en arbetsvillig hund, och även en hund som är bra mentalt. Hur är dina erfarenheter kring det? Är även lite nyfiken på hur en vanlig vecka ser ut hos dig och dina hundar, om du vill berätta :)

En i min släkt har skaffat Golden, och nej, jag skulle nog bli galen. Inte riktigt min typ om vi säger så :p

Jag har inte kikat på Collie direkt, utan tänkte mest att de kanske är lite mjukare i sättet än andra bruksraser och att de därför kunde vara ett alternativ. Ska kolla på korthåren. Långhåren är annars jättefina men pälsvård är verkligen inte min grej.

Kan Schäfer vara ett alternativ? Jag gillar rasen, men har liksom andra brukshundar tänkt att de vill mer än jag kan ge. Men kan den passa skriver jag upp den på min lista över hundraser att kolla upp :D

Sheltie går bort på pälsvården, annars jättefina! Dessvärre har jag aldrig fastnat för någon DSG, och därför faller även den bort. Pinscher ska jag kolla upp lite närmre!

Jag kanske har fel, men har fått för mig att det är en sådan ras du har? Hur är de att arbeta med? Jag får lite uppfattningen att det är en tuff ras när jag läser om den, men om den kan passa även för nybörjare kan det vara värt att kolla upp.

Hur ser det förresten ut med vallningsbiten. Jag har inte intresse i det, är det dumt med den rasen då? Eller är de inget de kräver som så?

Jag ville först ge en uppfattning hur en vecka skulle kunna se ut hos mig, men tyckte det var ännu svårare än att uppskatta antalet timmar jag skulle kunna lägga. Men om vi struntar i de där 2-3 timmarna... Utöver den vardagliga biten som är motion och hjärngympa (lydnad, tricks) vill jag träna mer ordentligt några gånger i veckan. Vad det sedan blir mer exakt (spår, sök, klubbträningar/kurser) får jag se. Målet är tävling på okänd nivå.

Schäfer är ganska spretig linjer emellan. Skulle du köpa en utställningsavlad så skulle den bli utbränd av all träning. Vissa brukslinjer kan vara rätt tuffa om de har extra av allt. Men de allra flesta är trevliga brukshundar som trivs utmärkt med det du beskriver. Skulle isf rekommendera tik före hane eftersom vissa individer kan bli rätt driftstarka.

Jag tror att vilken bruksras som helst blir nöjd med det här. Det är nog mest vilken du tror passar dig bäst egenskapsmässigt.
Själv har jag ju dobermann, men du vill ju inte ha så mycket jakt i din hund så kan inte rekommendera ;)

En berger skulle trivas utmärkt hos dig. En face rase som Leon på avataren behöver genomborstning en gång i månaden ungefär. Jag kör spår o/e uppletande ett par ggr i veckan, samt skogsagility på promenaderna.

Schäfer är ganska spretig linjer emellan. Skulle du köpa en utställningsavlad så skulle den bli utbränd av all träning. Vissa brukslinjer kan vara rätt tuffa om de har extra av allt. Men de allra flesta är trevliga brukshundar som trivs utmärkt med det du beskriver. Skulle isf rekommendera tik före hane eftersom vissa individer kan bli rätt driftstarka.
Utställningsavlad är inget jag vill ha, och de tuffare brukslinjerna tänkte jag inte heller satsa på i så fall. Men en lite mer "lagom" schäfer kan absolut vara aktuellt, och en tik är vad jag föredrar oavsett om jag får välja fritt.
Jag tror att vilken bruksras som helst blir nöjd med det här. Det är nog mest vilken du tror passar dig bäst egenskapsmässigt.
Själv har jag ju dobermann, men du vill ju inte ha så mycket jakt i din hund så kan inte rekommendera ;)
Toppen! Det här låter ju jättebra - många raser att välja på för mig :D Nä men jag får se vad jag hittar för hund som passar mig in egenskapsmässigt, det ska bli kul att leta!

Dobermann verkar inte helt träffsäker nej :p
En berger skulle trivas utmärkt hos dig. En face rase som Leon på avataren behöver genomborstning en gång i månaden ungefär. Jag kör spår o/e uppletande ett par ggr i veckan, samt skogsagility på promenaderna.
Då skriver jag upp den rasen också att kika närmre på! Genomborstning en gång i månaden är mer lagom :D

Toppen! Det här låter ju jättebra - många raser att välja på för mig :D Nä men jag får se vad jag hittar för hund som passar mig in egenskapsmässigt, det ska bli kul att leta!

Dobermann verkar inte helt träffsäker nej :p
Hah nej jag tror inte det. (MEN, om du kan/vill göra avkall på jaktlust eller är intresserad av rasen på något vis så är det bara att säga till. Känns dobbisfolk i hela landet så kan isf förmedla kontakt :) )

Hah nej jag tror inte det. (MEN, om du kan/vill göra avkall på jaktlust eller är intresserad av rasen på något vis så är det bara att säga till. Känns dobbisfolk i hela landet så kan isf förmedla kontakt :) )
Tack, vad snällt! I dagsläget är det inte aktuellt att göra avkall på jaktbiten, men blir det någon förändring framöver hör jag gärna av mig :)

Tack, vad snällt! I dagsläget är det inte aktuellt att göra avkall på jaktbiten, men blir det någon förändring framöver hör jag gärna av mig :)

De flesta brukshundar har en del jakt i sig. Men de ska också vara uppmärksamma på sin förare och lyhörda så det brukar vara träningsbart. Mer eller mindre beroende på individ. Vi har haft allt från hundar som med lätt träning inte vikt från vår sida om så viltet hoppat framför näsan på oss till individer som vi lagt massor av träning på.

Det gjorde ingen av mina finska lapphundar,, pigga, lättlärda aktiva och arbetsvilliga hundar skulle jag påstå. Precis som en i grunden vallhund ska vara, men kanske har rasen fallerat så kopiöst sen jag hade dem att de numera är helt förstörda och långt från vad rasen ska vara.

Jag skulle också säga sheltie! Mjuka och föriga med hur mycket energi som helst. Pälsvården är kanske jobbig om man vill hålla i perfekt utställningsskick, men både jag och mitt lurvdjur hatar pälsvård så jag brukar borsta igenom pälsen ca 4 ggr/år.

Det gjorde ingen av mina finska lapphundar,, pigga, lättlärda aktiva och arbetsvilliga hundar skulle jag påstå. Precis som en i grunden vallhund ska vara, men kanske har rasen fallerat så kopiöst sen jag hade dem att de numera är helt förstörda och långt från vad rasen ska vara.
Nja, det beror ju på vad man gör såklart! Om vi kör viltspår tex så skulle båda mina jobba tills de stupade. Samma med renvallning osv. (Gissar jag. Har inte testat. Än!)

Men träna lydnad osv det är okej en stund men inte i flera timmar. ;)

Många av de raser du räknat upp har kanske individer som gillar att träna men som helhet har de rätt dåligt med driv. Storpudel, pinscher och lapsk t ex. Jag tror att du kan bli besviken om du köper en sån.

En kelpie är ofta översvallande glad mot främlingar men det kan också finnas en viss osäkerhet i det sociala. En schäfer är mer sval i kontakten med främmande men oftast helt trygg. Om jag jämför de båda raserna så är kelpien mycket snabbare i både kropp och knopp men de har mindre jakt och mindre allvar (skärpa och kamplust) än schäfrarna så de är i mitt tycke ändå enklare att träna. De har en väldigt god arbetsmoral och vill att det ska vara "rätt". Å andra sidan, vill du ha en hund som dyrkar marken du går på så är en schäfertik ett bättre val. Kelpiesarna är mera självständiga.

En jaktlabbe är inte flamsig men vill helst apportera lite ja. Men någon jakt är inte nödvändig.

De flesta brukshundar har en del jakt i sig. Men de ska också vara uppmärksamma på sin förare och lyhörda så det brukar vara träningsbart. Mer eller mindre beroende på individ. Vi har haft allt från hundar som med lätt träning inte vikt från vår sida om så viltet hoppat framför näsan på oss till individer som vi lagt massor av träning på.
Det är ju bra att veta, i så fall får jag vara mer öppen för att hunden kan ha jakt i sig. Däremot vill jag inte ha en hund som behöver jaga för att må bra. Sedan undrar jag lite hur det funkar med andra djur och hundar som har viss jakt i sig? Det beror kanske på hundens ras, men jag har katt och planerar att fortsätta ha det oavsett hund i framtiden.
Många av de raser du räknat upp har kanske individer som gillar att träna men som helhet har de rätt dåligt med driv. Storpudel, pinscher och lapsk t ex. Jag tror att du kan bli besviken om du köper en sån.

En kelpie är ofta översvallande glad mot främlingar men det kan också finnas en viss osäkerhet i det sociala. En schäfer är mer sval i kontakten med främmande men oftast helt trygg. Om jag jämför de båda raserna så är kelpien mycket snabbare i både kropp och knopp men de har mindre jakt och mindre allvar (skärpa och kamplust) än schäfrarna så de är i mitt tycke ändå enklare att träna. De har en väldigt god arbetsmoral och vill att det ska vara "rätt". Å andra sidan, vill du ha en hund som dyrkar marken du går på så är en schäfertik ett bättre val. Kelpiesarna är mera självständiga.

En jaktlabbe är inte flamsig men vill helst apportera lite ja. Men någon jakt är inte nödvändig.
Det är rätt lockande med brukshund nu när jag fått veta att de kan bli nöjda med det liv jag kan erbjuda, men det skadar inte att kolla upp fler raser. Om inte annat kan jag kanske bli klokare i vilka egenskaper jag vill ha/inte vill ha.

På din beskrivning ovan har både kelpie och schäfer egenskaper jag gillar. Schäferns lite mer svala kontaktsökande med främmande och att den ofta är trygg socialt, och att den dyrkar marken där jag går... Å andra sidan ser jag inte mer självständighet som något större problem, och mindre jakt och enklare att träna kan vara mer av intresse. Det är svårt att veta riktigt vad jag vill ha innan jag har kollat upp raserna närmre och träffat på några stycken.

Tittade igenom en lista för SKK-registrerade brukshundar och hittade rasen Chodský pes, som förvisso inte är speciellt vanlig, men som verkar vara rätt allsidig. Är det någon som vet något om den rasen?

Men va? Är 2-3 timmars aktivering som generell måttstock mycket för en brukshund? :p

Vad räknar ni som aktivering?

För mig är aktivering att hunden får någon slags sysselsättning. Dvs, inte vilar eller sover.

För mig känns det orimligt att min brukshund förväntas vila och sova mer än 21-22 h per dygn :D

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 539
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 352
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar