Jag gillar hunden som så och tänkte kolla upp den lite närmre. Har dock uppfattat det som att det kan bli lite av en chanstagning huruvida man får en arbetsvillig hund, och även en hund som är bra mentalt. Hur är dina erfarenheter kring det? Är även lite nyfiken på hur en vanlig vecka ser ut hos dig och dina hundar, om du vill berätta
En i min släkt har skaffat Golden, och nej, jag skulle nog bli galen. Inte riktigt min typ om vi säger så
Jag har inte kikat på Collie direkt, utan tänkte mest att de kanske är lite mjukare i sättet än andra bruksraser och att de därför kunde vara ett alternativ. Ska kolla på korthåren. Långhåren är annars jättefina men pälsvård är verkligen inte min grej.
Kan Schäfer vara ett alternativ? Jag gillar rasen, men har liksom andra brukshundar tänkt att de vill mer än jag kan ge. Men kan den passa skriver jag upp den på min lista över hundraser att kolla upp
Sheltie går bort på pälsvården, annars jättefina! Dessvärre har jag aldrig fastnat för någon DSG, och därför faller även den bort. Pinscher ska jag kolla upp lite närmre!
Jag kanske har fel, men har fått för mig att det är en sådan ras du har? Hur är de att arbeta med? Jag får lite uppfattningen att det är en tuff ras när jag läser om den, men om den kan passa även för nybörjare kan det vara värt att kolla upp.
Hur ser det förresten ut med vallningsbiten. Jag har inte intresse i det, är det dumt med den rasen då? Eller är de inget de kräver som så?
Vid det här laget har jag förstått att 2-3 timmar är mycket
Jag ville först ge en uppfattning hur en vecka skulle kunna se ut hos mig, men tyckte det var ännu svårare än att uppskatta antalet timmar jag skulle kunna lägga. Men om vi struntar i de där 2-3 timmarna... Utöver den vardagliga biten som är motion och hjärngympa (lydnad, tricks) vill jag träna mer ordentligt några gånger i veckan. Vad det sedan blir mer exakt (spår, sök, klubbträningar/kurser) får jag se. Målet är tävling på okänd nivå.
Ska kika på lapsk vallhund