Tips på aktiv hundras (rasvalstråd)

Det där är så himla sant! Jag ser det SÅ ofta i min ras, folk som säger att det är deras drömras, den passar SÅ bra in i deras liv och vad de vill göra osv osv. Sen visar det sig att de vill ha en i huvudsak promenadsällskaphund, sen testa på lite rally och ev agility. Och ja just det, den klassiska "jag gillar även utställning, jag vill kunna göra ALLT med min hund!"....

WTF?! Liksom, har man ens LÄST rasbeskrviningen då?! Vem kommer på tanken att köpa en brukshund med bakgrund i vall och vakt, och sen inte vilja göra något för rasen adekvat arbete i huvudsak? Om man frågar dessa om de hade kunnat tänka sig att köpa en ex schäfer eller rottweiler så får man oftast ett rungande NEJ till svar.....

Sen är jag ju tyvärr medveten om att det finns de som avlar för att få fram icke rastypiska aussies, såna utan vare sig vilja eller intresse för arbete, för att få "lugna" lättsålda valpar (och gärna säljer dem under intryck att de kan lika gärna vinna SM i bruks som att enbart vara soffdekoration för det är ju ARBETSHUNDAR de föder upp och HUNDEN BLIR VAD MAN GÖR DEN TILL).

Jag blir så jävla arg på sådana som urvattnar rasen för att få något lättsålt att sälja som familje/sällskapshund, samtidigt som de försöker utmåla att det är arbetande brukshundar de föder fram. VARFÖR försöker de inbilla någon (sig själva?) att de ska få fram en arbetsvillig hund när de inte selekterar det allra minsta på de egenskaper som ger en bra brukshund?! Varför inte åtminstone bara vara ärliga i vad de avlar fram?!

Nåja, slut på torsdagsranten.... :p
Men man kan visst köra saker så som agility med en utställningsaussie!!

... Det är bara den lilla detaljen att de typ går genom banan och tappar koncentrationen var femte meter :angel: Men är det en generös referenstid så kan de ta pinnar på svårare banor, om de kör mot snabba hundar som får fel eller diskar sig :crazy:

Men ska TS ha en normalfuntad Schäfer utan extremdrifter så kommer den troligtvis funka utmärkt med katt.
Som sagt; mycket hund så kan katten leva farligt.

Förhoppningsvis släpper inte uppfödaren iväg för mycket hund till valpköparen. Det är inte en lätt sak att träna på/hantera. Är då kattens närvaro viktig, så kan det vara bra att ha i åtanke från början.

Som sagt; mycket hund så kan katten leva farligt.

Förhoppningsvis släpper inte uppfödaren iväg för mycket hund till valpköparen. Det är inte en lätt sak att träna på/hantera. Är då kattens närvaro viktig, så kan det vara bra att ha i åtanke från början.

Av det TS beskriver så verkar hen inte ge sig ut och köpa en från skarpaste linjer så jag ser inte risken som större än med andra aktivare raser.

Rekommenderar min egna ras, AUSSIE :D fantastiska hundar som man kan göra allt med. Skaffade en sån själv för att jag ville ha en rolig tränings- ev tävlingskompis med lite mer go i. Trodde att min hane skulle vara mer krävande än vad han är, men så har han en väldigt bra on/off-knapp. Så när de gäller, vi ska träna och de är dags för fokus då är han uthållig och har energi. Men behöver han vara lugn/vila hela dagar när jag ex är sjuk, så klättrar han inte på väggen för de.

Är de ngt du undrar så fråga på! Tycker de är jättefina hundar och jag skaffade honom själv för att jag ville ha en hund som man kunde testa på olika hundsporter med och som kunde hänga med överallt :D Självklart ska man, som med alla andra raser också, vara noga med uppfödare, hälsa hos föräldradjuren/släktingar och vad för typ av hund man köper.
Det är verkligen jättefina hundar och det är svårt att inte bli lite förälskad när ett lurvigt monster rusar fram till en :D

Hur kan en vanlig vecka för dig och din hund se ut? :) Hur är de mentalt? Är de rätt jämna eller kan det bli en utmaning att hitta en bra individ? Såklart är det viktigt att kolla upp noga innan, men tänker att det kan vara bra att veta hur det ser ut.
Jag tycker frågan är intressant för att för mig (och jag tror att en hel del andra) så känns brukshund övermäktigt, nästan skräckinjagande.
Jag håller med.

Mest är jag rädd för att de kräver mer mentalt än vad jag kan ge. På grund av min oerfarenhet tänker jag att det nog inte blir så effektivt till en början, men jag vill lära mig. Instruktör/kurser är ett måste och även något jag kommer vilja fortsätta med för att skapa de bästa förutsättningarna (och även för att det är kul och för att det alltid finns mer att lära).

Men visst - det är läskigt. Jag vill inte köpa på mig för mycket hund, då är det bättre med en mindre krävande ras som inte har kapaciteten, än att stå där med en hund som inte är nöjd.
Är det innekatt eller utekatt du har? De allra flesta hundar fungerar utmärkt med familjens katter, framförallt om det är innekatter och hunden fått växa upp med dem. Jag har jakthundar, självständiga vinthundar, vars starka(!) grundinstinkt är "Jaga! Döda!" när de ser vilt ute och de har utan tvekan både fysisk och mental möjlighet att ha ihjäl även lite större vilt.

Men
de fungerar utmärkt med katter. Vi har alltid haft katt inomhus hemma och hundarna har blivit goda vänner med dem, likadant är det för ett flertal vänner till mig med deras hundar och katter. Utomhus blir det såklart ett annat läge, framförallt om katterna rör sig, men mina hamnar dock i lekläge då eftersom de ändå är inställda på att katter är vänner.

Därför tror jag, att om det bara är för dina katters skull som du är orolig, så kan du skippa din oro. Du är ju dessutom inne på icke-jakthund som är avlad för att arbeta med människan. Där jaktlusten påverkar betydligt mer, det är ute på promenader och framförallt om/när hunden ska vara lös.

I övrigt håller jag med de här i tråden som tipsar om schäfer. Kolla gärna vad som förekommer i startlistorna på tävlingar av de hundsporter du är intresserad av! Är någon ras väldigt sällsynt beror det ofta på att det är svårt att hitta bra hundar där eller att rasen faktiskt inte passar den hundsporten. Med tanke på att du dessutom är ny med hundträning (vad jag fattat det som) så kan det vara klokt att gå på "säkra kort" för att öka chansen att få ett bra och roligt hundägarliv med lycklig hund :)
Mina är innekatter, men de är även ute under kontrollerade former. Och ja, det är lite oroligt att ha hund med jakt i tillsammans med katter/andra djur. Men som du och andra skriver, om hunden får lov att växa upp med katterna bör det skapa rätt bra förutsättningar. Garanti finns det ju tyvärr inte från någon ras. Och om det inte skulle fungera får jag försöka lösa den situationen på bästa sätt.

@Sasse Vet inte om jag missat den infon i tråden, men är det första hunden eller hur ser tidigare erfarenheten ut?
Jag verkar ha missat att skriva det, men det blir min första egna hund. Är uppvuxen med sällskapshund och har varit iväg på träningsaktiviteter med mina föräldrars hundar, men i övrigt är allt rätt nytt.

Alltså, jag blir så himla glad och imponerad när jag läser dina i lägg @Sasse :) Du är så öppen med vad du kan, ödmjuk för andras erfarenheter osv. Jag önskar fler hundköpare var lika tänkande som du :love:
Instämmer helt! Om alla blivande hundägare hade lika sund inställning till allt så hade nog hela hundvärlden sett betydligt bättre och trevligare ut än vad den gör idag. Jag är övertygad om att oavsett vad för hund @Sasse än hamnar med så kommer det bli jättebra.

Men man kan visst köra saker så som agility med en utställningsaussie!!

... Det är bara den lilla detaljen att de typ går genom banan och tappar koncentrationen var femte meter :angel: Men är det en generös referenstid så kan de ta pinnar på svårare banor, om de kör mot snabba hundar som får fel eller diskar sig :crazy:

Finns utställningsaussies som kan arbeta, känner själv en som är tjänstehund, men jag håller med Miao att det är tråkigt att rasen urvatttnas och att det absolut inte gynnar rasen.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 539
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 352
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar