Men man kan visst köra saker så som agility med en utställningsaussie!!Det där är så himla sant! Jag ser det SÅ ofta i min ras, folk som säger att det är deras drömras, den passar SÅ bra in i deras liv och vad de vill göra osv osv. Sen visar det sig att de vill ha en i huvudsak promenadsällskaphund, sen testa på lite rally och ev agility. Och ja just det, den klassiska "jag gillar även utställning, jag vill kunna göra ALLT med min hund!"....
WTF?! Liksom, har man ens LÄST rasbeskrviningen då?! Vem kommer på tanken att köpa en brukshund med bakgrund i vall och vakt, och sen inte vilja göra något för rasen adekvat arbete i huvudsak? Om man frågar dessa om de hade kunnat tänka sig att köpa en ex schäfer eller rottweiler så får man oftast ett rungande NEJ till svar.....
Sen är jag ju tyvärr medveten om att det finns de som avlar för att få fram icke rastypiska aussies, såna utan vare sig vilja eller intresse för arbete, för att få "lugna" lättsålda valpar (och gärna säljer dem under intryck att de kan lika gärna vinna SM i bruks som att enbart vara soffdekoration för det är ju ARBETSHUNDAR de föder upp och HUNDEN BLIR VAD MAN GÖR DEN TILL).
Jag blir så jävla arg på sådana som urvattnar rasen för att få något lättsålt att sälja som familje/sällskapshund, samtidigt som de försöker utmåla att det är arbetande brukshundar de föder fram. VARFÖR försöker de inbilla någon (sig själva?) att de ska få fram en arbetsvillig hund när de inte selekterar det allra minsta på de egenskaper som ger en bra brukshund?! Varför inte åtminstone bara vara ärliga i vad de avlar fram?!
Nåja, slut på torsdagsranten....
... Det är bara den lilla detaljen att de typ går genom banan och tappar koncentrationen var femte meter Men är det en generös referenstid så kan de ta pinnar på svårare banor, om de kör mot snabba hundar som får fel eller diskar sig