Tips på aktiv hundras (rasvalstråd)

Men va? Är 2-3 timmars aktivering som generell måttstock mycket för en brukshund? :p

Vad räknar ni som aktivering?

För mig är aktivering att hunden får någon slags sysselsättning. Dvs, inte vilar eller sover.

För mig känns det orimligt att min brukshund förväntas vila och sova mer än 21-22 h per dygn :D
Aktivering för mig är nåt aktivt, en hundsport tex. Räknar inte vanliga promenader där man kanske tränar lite klättra på stubbar osv som aktivering. Det ska liksom ingå oavsett ras.

Berger des pyrenees kan vara rätt svajiga i mentaliteten, så var noga med att kolla upp det om du kollar på rasen.

Men till den eviga frågan då, hur mycket behöver en brukshund?
Nu vill jag inte sno tråden.
Men ibland varnas det högt för att vissa TS är olämpliga och i andra fall som nu, så är det mycket aktivitet för en brukshund?

Den här frågan är intressant.

För mig är det alltid varningsflagg när man vill anpassa sig efter hundras och inte skaffar hundras utefter det man faktiskt är intresserad av.
Jag avråder också från bruksras när huvudaktiviteten är långpromenader, gårdshund eller agility.

Oerhört ofta lyser det igenom rastrådar att man skrivit dem utefter vilka svar man vill få. I de fallen visar det sig nästan alltid att TS skiter fullständigt i både svar och om rasen passar öht.

Så kort och gott....om man avråder eller inte har mycket med attidyden att göra, den visar om man är ödmjuk inför uppgiften för många tror mer om sig själva.

Denna Ts är tvärt om. Visar sig mycket ödmjuk över sin förmåga.

Den här frågan är intressant.

För mig är det alltid varningsflagg när man vill anpassa sig efter hundras och unte skaffar hundras utefter det man faktiskt är intresserad av.
Jag avråder också från bruksras när huvudaktiviteten är långpromenader, gårdshund eller agility.

Oerhört ofta lyser det igenom rastrådar att man skrivit dem utefter vilka svar man vill få. I de fallen visar det sig nästan alltid att TS skiter fullständigt i både svar och om rasen passar öht.
Jag tycker frågan är intressant för att för mig (och jag tror att en hel del andra) så känns brukshund övermäktigt, nästan skräckinjagande.
Sedan så förstår jag att är man aktiv så köper man en aktiv hund, vill man BLI aktiv, så njaa..

Jag tycker frågan är intressant för att för mig (och jag tror att en hel del andra) så känns brukshund övermäktigt, nästan skräckinjagande.
Sedan så förstår jag att är man aktiv så köper man en aktiv hund, vill man BLI aktiv, så njaa..

Som jag nämde innan så är det stor skillnad mellan linjer. Men vi har sålt några hundar till tjänst. Som narkotikahundar, bombhund och till väkteri. Även ett par som blivit godkända att testas för polisiär tjänst. Samtliga av dessa har trivts utmärkt med nån timmes löspromenad alternativt en fysrunda om dagen plus mental träning/aktivering ca 3 ggr veckan. Skulle jag slå ut det till ett medel så skulle jag säga 1 tim motion per dag och 30 min mental aktivitet. Då räknar jag inte in kisserundor. Men då får det vara lite utmaning på aktiviteten. Vissa dagar är vila, då gör vi inget mer än kissar i trädgården. Andra dagar gör vi det dubbla. Nån dag i veckan, oftast på en helgdag så kan vi lägga många timmar i skogen på motion eller spår.

Får man en nervös individ kan det behövas mer. Men en individ med bra nerver behöver inte tömmas på energi dagligen.

Som jag nämde innan så är det stor skillnad mellan linjer. Men vi har sålt några hundar till tjänst. Som narkotikahundar, bombhund och till väkteri. Även ett par som blivit godkända att testas för polisiär tjänst. Samtliga av dessa har trivts utmärkt med nån timmes löspromenad alternativt en fysrunda om dagen plus mental träning/aktivering ca 3 ggr veckan. Skulle jag slå ut det till ett medel så skulle jag säga 1 tim motion per dag och 30 min mental aktivitet. Då räknar jag inte in kisserundor. Men då får det vara lite utmaning på aktiviteten. Vissa dagar är vila, då gör vi inget mer än kissar i trädgården. Andra dagar gör vi det dubbla. Nån dag i veckan, oftast på en helgdag så kan vi lägga många timmar i skogen på motion eller spår.

Får man en nervös individ kan det behövas mer. Men en individ med bra nerver behöver inte tömmas på energi dagligen.
Jag har varit inne på brukshund, men bangat för att jag tänkt att det kommer kräva för mycket. Eller att min högsta nivå kommer vara hundens lägsta nivå= ingen bra match.
Men en timmes motion om dagen och 3 dagar aktivering kommer vara min "medel" nivå. Att vara ute hela/ halva dagarna på helgen och träna är jag gärna.

Nu handlade plötsligt detta om mig, det var inte riktigt tanken. :angel:

Jag har varit inne på brukshund, men bangat för att jag tänkt att det kommer kräva för mycket. Eller att min högsta nivå kommer vara hundens lägsta nivå= ingen bra match.
Men en timmes motion om dagen och 3 dagar aktivering kommer vara min "medel" nivå. Att vara ute hela/ halva dagarna på helgen och träna är jag gärna.

Nu handlade plötsligt detta om mig, det var inte riktigt tanken. :angel:

Du resonerar klokt när du tänker att din högsta nivå kan vara hundens lägsta för många väder på det. De hoppas så hårt att de tillslut tror på att deras lägstanivå kommer duga för hunden och resten kommer vara en bonus för den.
Det viktigaste för en brukshund är att den får kvalité på hjärngympan. Lite basövningar och klicker 3 dagar i vecckan duger inte. De vill få nya utmaningar. Tänk dig själv att lösa samma korsord och se samma filmer om och om igen.

Vi är tex på klubben för lydnad och skydd 2 ggr i veckan och så lägger vi spår 1-2 ggr. Utöver det nått fyspass, några långpromenader och en soffdag eller två.

Det är ju bra att veta, i så fall får jag vara mer öppen för att hunden kan ha jakt i sig. Däremot vill jag inte ha en hund som behöver jaga för att må bra. Sedan undrar jag lite hur det funkar med andra djur och hundar som har viss jakt i sig? Det beror kanske på hundens ras, men jag har katt och planerar att fortsätta ha det oavsett hund i framtiden.
Är det innekatt eller utekatt du har? De allra flesta hundar fungerar utmärkt med familjens katter, framförallt om det är innekatter och hunden fått växa upp med dem. Jag har jakthundar, självständiga vinthundar, vars starka(!) grundinstinkt är "Jaga! Döda!" när de ser vilt ute och de har utan tvekan både fysisk och mental möjlighet att ha ihjäl även lite större vilt.

Men
de fungerar utmärkt med katter. Vi har alltid haft katt inomhus hemma och hundarna har blivit goda vänner med dem, likadant är det för ett flertal vänner till mig med deras hundar och katter. Utomhus blir det såklart ett annat läge, framförallt om katterna rör sig, men mina hamnar dock i lekläge då eftersom de ändå är inställda på att katter är vänner.

Därför tror jag, att om det bara är för dina katters skull som du är orolig, så kan du skippa din oro. Du är ju dessutom inne på icke-jakthund som är avlad för att arbeta med människan. Där jaktlusten påverkar betydligt mer, det är ute på promenader och framförallt om/när hunden ska vara lös.

I övrigt håller jag med de här i tråden som tipsar om schäfer. Kolla gärna vad som förekommer i startlistorna på tävlingar av de hundsporter du är intresserad av! Är någon ras väldigt sällsynt beror det ofta på att det är svårt att hitta bra hundar där eller att rasen faktiskt inte passar den hundsporten. Med tanke på att du dessutom är ny med hundträning (vad jag fattat det som) så kan det vara klokt att gå på "säkra kort" för att öka chansen att få ett bra och roligt hundägarliv med lycklig hund :)

Jag skulle undvika pudel om jag inte gillade flamsiga hundar. Många är rätt fladdriga och "clowniga".

För mig är det alltid varningsflagg när man vill anpassa sig efter hundras och inte skaffar hundras utefter det man faktiskt är intresserad av.

Det där är så himla sant! Jag ser det SÅ ofta i min ras, folk som säger att det är deras drömras, den passar SÅ bra in i deras liv och vad de vill göra osv osv. Sen visar det sig att de vill ha en i huvudsak promenadsällskaphund, sen testa på lite rally och ev agility. Och ja just det, den klassiska "jag gillar även utställning, jag vill kunna göra ALLT med min hund!"....

WTF?! Liksom, har man ens LÄST rasbeskrviningen då?! Vem kommer på tanken att köpa en brukshund med bakgrund i vall och vakt, och sen inte vilja göra något för rasen adekvat arbete i huvudsak? Om man frågar dessa om de hade kunnat tänka sig att köpa en ex schäfer eller rottweiler så får man oftast ett rungande NEJ till svar.....

Sen är jag ju tyvärr medveten om att det finns de som avlar för att få fram icke rastypiska aussies, såna utan vare sig vilja eller intresse för arbete, för att få "lugna" lättsålda valpar (och gärna säljer dem under intryck att de kan lika gärna vinna SM i bruks som att enbart vara soffdekoration för det är ju ARBETSHUNDAR de föder upp och HUNDEN BLIR VAD MAN GÖR DEN TILL).

Jag blir så jävla arg på sådana som urvattnar rasen för att få något lättsålt att sälja som familje/sällskapshund, samtidigt som de försöker utmåla att det är arbetande brukshundar de föder fram. VARFÖR försöker de inbilla någon (sig själva?) att de ska få fram en arbetsvillig hund när de inte selekterar det allra minsta på de egenskaper som ger en bra brukshund?! Varför inte åtminstone bara vara ärliga i vad de avlar fram?!

Nåja, slut på torsdagsranten.... :p

Det är inte garanterat att en schäfer går ihop med katt, tyvärr. Mycket hund så kan katten leva farligt.

Det är aldrig någon garanti att någon ras funkar med div djur. Men ska TS ha en normalfuntad Schäfer utan extremdrifter så kommer den troligtvis funka utmärkt med katt.
Vi har katt och det har nog passerat 15 Schäfrar här på lika många år och den enda som ville äta katt var den avelshane vi hade hemma förra sommaren. Men han hade bott i hundgård i hela sitt liv och var noll uppfostrad för en vardag.
I nuläget har vi tre tikar och en nyinkommen hane boende inne med katt.
Tror alla uppfödarkollegor jag varit hemma hos även har katt och flera valpköpare har det också.
Som oftast handlar det om träning. Och tar man hunden som valp är chanserna goda :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 539
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 352
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar