Hur ser det ut för ACD?De enda som avlas på vallning i Sverige är BC och WK.
Har mest haft kontakt med dem i USA och där är det ju väldigt spretigt med både avel och vad de används till.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur ser det ut för ACD?De enda som avlas på vallning i Sverige är BC och WK.
Aktivering för mig är nåt aktivt, en hundsport tex. Räknar inte vanliga promenader där man kanske tränar lite klättra på stubbar osv som aktivering. Det ska liksom ingå oavsett ras.Men va? Är 2-3 timmars aktivering som generell måttstock mycket för en brukshund?
Vad räknar ni som aktivering?
För mig är aktivering att hunden får någon slags sysselsättning. Dvs, inte vilar eller sover.
För mig känns det orimligt att min brukshund förväntas vila och sova mer än 21-22 h per dygn
Aktivering för mig är nåt aktivt, en hundsport tex. Räknar inte vanliga promenader där man kanske tränar lite klättra på stubbar osv som aktivering. Det ska liksom ingå oavsett ras.
Sist jag kollade var det en som fixat VP, på 5e försöket.Hur ser det ut för ACD?
Har mest haft kontakt med dem i USA och där är det ju väldigt spretigt med både avel och vad de används till.
Är det alltid VP på får?Sist jag kollade var det en som fixat VP, på 5e försöket.
Tack!Finns på både får o nöt.
http://www.svak.se/?page_id=149
Men till den eviga frågan då, hur mycket behöver en brukshund?
Nu vill jag inte sno tråden.
Men ibland varnas det högt för att vissa TS är olämpliga och i andra fall som nu, så är det mycket aktivitet för en brukshund?
Jag tycker frågan är intressant för att för mig (och jag tror att en hel del andra) så känns brukshund övermäktigt, nästan skräckinjagande.Den här frågan är intressant.
För mig är det alltid varningsflagg när man vill anpassa sig efter hundras och unte skaffar hundras utefter det man faktiskt är intresserad av.
Jag avråder också från bruksras när huvudaktiviteten är långpromenader, gårdshund eller agility.
Oerhört ofta lyser det igenom rastrådar att man skrivit dem utefter vilka svar man vill få. I de fallen visar det sig nästan alltid att TS skiter fullständigt i både svar och om rasen passar öht.
Jag tycker frågan är intressant för att för mig (och jag tror att en hel del andra) så känns brukshund övermäktigt, nästan skräckinjagande.
Sedan så förstår jag att är man aktiv så köper man en aktiv hund, vill man BLI aktiv, så njaa..
Jag har varit inne på brukshund, men bangat för att jag tänkt att det kommer kräva för mycket. Eller att min högsta nivå kommer vara hundens lägsta nivå= ingen bra match.Som jag nämde innan så är det stor skillnad mellan linjer. Men vi har sålt några hundar till tjänst. Som narkotikahundar, bombhund och till väkteri. Även ett par som blivit godkända att testas för polisiär tjänst. Samtliga av dessa har trivts utmärkt med nån timmes löspromenad alternativt en fysrunda om dagen plus mental träning/aktivering ca 3 ggr veckan. Skulle jag slå ut det till ett medel så skulle jag säga 1 tim motion per dag och 30 min mental aktivitet. Då räknar jag inte in kisserundor. Men då får det vara lite utmaning på aktiviteten. Vissa dagar är vila, då gör vi inget mer än kissar i trädgården. Andra dagar gör vi det dubbla. Nån dag i veckan, oftast på en helgdag så kan vi lägga många timmar i skogen på motion eller spår.
Får man en nervös individ kan det behövas mer. Men en individ med bra nerver behöver inte tömmas på energi dagligen.
Jag har varit inne på brukshund, men bangat för att jag tänkt att det kommer kräva för mycket. Eller att min högsta nivå kommer vara hundens lägsta nivå= ingen bra match.
Men en timmes motion om dagen och 3 dagar aktivering kommer vara min "medel" nivå. Att vara ute hela/ halva dagarna på helgen och träna är jag gärna.
Nu handlade plötsligt detta om mig, det var inte riktigt tanken.
Nej, verkligen inte. Som sagt, de enda raserna som seriöst avlas för arbete är BC och WK.Hur ser det ut för ACD?
Är det innekatt eller utekatt du har? De allra flesta hundar fungerar utmärkt med familjens katter, framförallt om det är innekatter och hunden fått växa upp med dem. Jag har jakthundar, självständiga vinthundar, vars starka(!) grundinstinkt är "Jaga! Döda!" när de ser vilt ute och de har utan tvekan både fysisk och mental möjlighet att ha ihjäl även lite större vilt.Det är ju bra att veta, i så fall får jag vara mer öppen för att hunden kan ha jakt i sig. Däremot vill jag inte ha en hund som behöver jaga för att må bra. Sedan undrar jag lite hur det funkar med andra djur och hundar som har viss jakt i sig? Det beror kanske på hundens ras, men jag har katt och planerar att fortsätta ha det oavsett hund i framtiden.
Det är inte garanterat att en schäfer går ihop med katt, tyvärr. Mycket hund så kan katten leva farligt.Därför tror jag, att om det bara är för dina katters skull som du är orolig, så kan du skippa din oro.
För mig är det alltid varningsflagg när man vill anpassa sig efter hundras och inte skaffar hundras utefter det man faktiskt är intresserad av.
Jag avråder också från bruksras när huvudaktiviteten är långpromenader, gårdshund eller agility.
Ett bra sätt att skydda sig själv och lägga skulden på ägaren sen när det inte fungerar.säljer dem under intryck att de kan lika gärna vinna SM i bruks som att enbart vara soffdekoration för det är ju ARBETSHUNDAR de föder upp och HUNDEN BLIR VAD MAN GÖR DEN TILL).
Pengar.Varför inte åtminstone bara vara ärliga i vad de avlar fram?!
Det är inte garanterat att en schäfer går ihop med katt, tyvärr. Mycket hund så kan katten leva farligt.