Liten enkel nybörjarhund?

Jag har tyvärr aldrig träffat någon men de verkar verkligen trevliga, och robusta också. Jag som säger att jag aldrig mer ska skaffa hund men ändrar mig nästan när jag hör om och ser bilder på australisk terrier :) Och jag är van vid brukshundar och har aldrig haft liten hund eller terrier. Men dessa:love:
Sen är det väl så med raser som aldrig blivit trendiga att folk köper dom av rätt anledning och då blir hundarna trevliga :)
 
Jag har tyvärr aldrig träffat någon men de verkar verkligen trevliga, och robusta också. Jag som säger att jag aldrig mer ska skaffa hund men ändrar mig nästan när jag hör om och ser bilder på australisk terrier :) Och jag är van vid brukshundar och har aldrig haft liten hund eller terrier. Men dessa:love:
Akta dig då för #australiskterrier på instagram ... ;)

Där finns t ex ett klipp på en liten blue and tan som står med en boll i munnen och tittar uppfordrande mot ytterdörren, han vill ut och leka :love:
 
Själv har jag blivit smått förälskad i australisk terrier när jag läst här om några användares hundar. Bl a @Gnist har haft, och har igen om jag inte tar fel? Verkar så trevliga hundar! Och söta!

Japp, jag både har och föder upp dylika underbaringar, så om några veckor kommer det nog en terriervalptråd :D.

50230603_1987772738009987_1045573804975194112_n.jpg
 
Jag har tyvärr aldrig träffat någon men de verkar verkligen trevliga, och robusta också. Jag som säger att jag aldrig mer ska skaffa hund men ändrar mig nästan när jag hör om och ser bilder på australisk terrier :) Och jag är van vid brukshundar och har aldrig haft liten hund eller terrier. Men dessa:love:

De är superhärliga.
Helt klart en ras jag själv skulle kunna tänka mig när jag behöver "mindre hund".
Vår uppfödare har rasen som komplement till sina Schäfrar. Kavata, tåliga små rackare :love:
 
Nej, jag har ju haft ett uppehåll med terrierna några år i samband med skilsmässa, flyttar och brist på eget ställe, men nu har jag ju eget ställe och då har jag också terrier, så kommande kull blir den första terrierkullen jag har på ett antal år.

Då är vår uppfödares nya tillskott inte ifrån dig. Hur som....löjligt söt liten sak iaf :love:
 
Jag har känt/känner 3 Pappisar: Den ena brukade kuta längs startbanan på flygfältet (under mina fallskärmshoppningsdagar då vi hade ett "eget" fält i skogen) snabb som en liten blixt. Den var outtröttlig, men på ett roligt sätt. Inte nervöst. En sagolik liten brukshund i pyttelitet format. De andra 2 aktiveras ytterst lite och skäller oavbrutet i sina trädgårdar. Dvs - inte Pappisarnas fel.

De är ju rätt lätta och atletiskt byggda. Så de brukar vara snabba som attan.
När jag fick min ena hund som yngre var jag naiv och korkad och trodde inkallningen funkade snudd på direkt. Hon drog på en hare och kutade ifatt den flyende haren. Sen låg hon och höll in bakom den. Hon ville bara jaga och inte ta.
Som tur var skar haren in framför mig i sin flykt och jag kunde kasta mig på mage i geggan och fånga hunden. Efter det stack hon aldrig igen.
Men att kuta ifatt en hare som är större och har längre ben visar rätt tydligt hur kvicka de är.
Samma hund kutade gärna med under ridturer i galopp på halvblod. När hästen kom hem var den trött. Hon hittade gärna en pinne/boll och bjöd upp till lek.
Jag tänkte en gång att jag skulle leka med henne tills hon inte ville mer. Efter 4,5 h gav JAG upp. Outtröttlig som sagt! Men aldrig stressad av vila/inaktivitet..
När jag hade min ponny kutade hon med under dressyrpass med. Hon lärde sig diverse rörelser och kunde läsa av vad jag skulle göra, ex piruett så visste hon hur hon skulle positionera sig för att hålla rätt avstånd.

En av mina andra lämnade den då enda pappi som tävlade lydnad på elitnivå. Jättehäftig hund som bra ägare förvaltat väl!
De är väldigt lättarbetade iom mentaliteten "Ja, vad kul, det testar vi!" om allt.
 
Jag slår ett slag för Papillon! Jag har haft såna i ca 30 år nu.
Det är en frisk och sund ras, mentalt som fysiskt. Man får ha dem länge iom att de blir gamla. Mina har blivit mellan 15-18 år.
De är alltid glada och hänger med på allt. Mina har hängt med på heldagar stalljobb, ridturer, flyga till jobb, kontorsjobb etc utan problem. De är så otroligt enkla att hålla på med.
Det är en ras som kan vara med på mycket aktivitet. Men som inte blir stressade av mindre.
De är sociala och tillgivna, främst mot sin familj. Så de vill gärna vara med och vara nära. Men det brukar inte vara problem att lämna dem själva. De är intelligenta och vill göra rätt. Så att få dem tysta är noll problem. Inga av mina har skällt mer än ev om det plingar/knackar på dörren eller om man ber dem skälla.
Pälsvården är minimal. De har silkig päls som inte tovar sig på kroppen. Just längst in mot halsen är öronhåret av annan kvalitet som tovar sig mer. Så det kan behöva kammas oftare, typ varannan vecka. Det tar någon minut.

De är helt enkelt världens enklaste, roligaste och gosigaste små kompisar!❤️
Jag är själv i samma sits som TS där jag vill ha hund "sen", har aldrig haft hund och ingen i familjen/släkten heller, är alltså 100% novis.

Hur är det med storleken på papillon rent praktiskt? jag är alltid lite orolig för att mindre hundar liksom ska vara lite "ömtåliga" om du förstår vad jag menar? lätt för att bli klämda någonstans eller har svårt för lek. Jag läste lite om pomeranian t.ex och där stod det uttryckligen att de inte fick leka med större hundar då de är ömtåliga på grund av sin storlek.

Jag har faktiskt inte stött på någon papillon sedan mellanstadiet då en kompis brukade få passa en sådan ibland, minns den som liten och bjäbbig men tror aldrig den fick någon vidare uppfostran heller (känns tyvärr som att det ofta är så med små hundar då det inte "behövs", en liten olydig hund är ju något helt annat än en stor olydig hund).
 
En corgi skulle kunna vara något. Har bara erfarenhet av pembroke men de har fungerat bra som stallhundar och sällskap på ridturer. Har två stycken i min absoluta närhet.
Trevliga och lättsamma individer, en del kan dock skälla något.
 
Jag är själv i samma sits som TS där jag vill ha hund "sen", har aldrig haft hund och ingen i familjen/släkten heller, är alltså 100% novis.

Hur är det med storleken på papillon rent praktiskt? jag är alltid lite orolig för att mindre hundar liksom ska vara lite "ömtåliga" om du förstår vad jag menar? lätt för att bli klämda någonstans eller har svårt för lek. Jag läste lite om pomeranian t.ex och där stod det uttryckligen att de inte fick leka med större hundar då de är ömtåliga på grund av sin storlek.

Jag har faktiskt inte stött på någon papillon sedan mellanstadiet då en kompis brukade få passa en sådan ibland, minns den som liten och bjäbbig men tror aldrig den fick någon vidare uppfostran heller (känns tyvärr som att det ofta är så med små hundar då det inte "behövs", en liten olydig hund är ju något helt annat än en stor olydig hund).

Nja, visst tål en mindre individ mindre yttre våld. Men de är ju inte gjorda av glas.
Sen ang leka med stor hund beror det ju på hur den hunden leker. Mina har busat hej vilt med vissa större hundar. Såna som inte är för på fysiskt.
Det kan ju absolut leda till skador om tex en CC skulle slänga sig på en pappi eller dra till den m tassen.
Men de är ju kavata och tåliga och har inga problem att leka i övrigt.
Jag vet inte hur många gånger mina gjort saker då man trott de ska skada sig rejält och de inte brytt sig alls.
Tex när jag bodde i lght öppnade jag ytterdörren och ropade om vi skulle ut. Ena hunden kommer rusandes och inser för sent att hon hinner inte stanna innan trappan. Så hon flög över halva trappan och rätt in i väggen för att sen tumla ner för resten av stentrappan.
Hennes reaktion var ”Skynda då kärring! Vi ska ju ut!”
Så de är inte gjorda av glas.
 
Nja, visst tål en mindre individ mindre yttre våld. Men de är ju inte gjorda av glas.
Sen ang leka med stor hund beror det ju på hur den hunden leker. Mina har busat hej vilt med vissa större hundar. Såna som inte är för på fysiskt.
Det kan ju absolut leda till skador om tex en CC skulle slänga sig på en pappi eller dra till den m tassen.
Men de är ju kavata och tåliga och har inga problem att leka i övrigt.
Jag vet inte hur många gånger mina gjort saker då man trott de ska skada sig rejält och de inte brytt sig alls.
Tex när jag bodde i lght öppnade jag ytterdörren och ropade om vi skulle ut. Ena hunden kommer rusandes och inser för sent att hon hinner inte stanna innan trappan. Så hon flög över halva trappan och rätt in i väggen för att sen tumla ner för resten av stentrappan.
Hennes reaktion var ”Skynda då kärring! Vi ska ju ut!”
Så de är inte gjorda av glas.
Nej lite så har jag också tänkt att de är ju inte prydnader, men har som sagt aldrig haft någon hund så jag vet ju egentligen inte.

Hur funkar de på vintern? är de frusna så de vill ha täcken och sånt? är t.ex följa med ut i skidspåret pest eller superkul? de ser ju pälsiga ut men kan tänka mig att det inte är så mycket underhår som liksom värmer ordentligt.
 
Nej lite så har jag också tänkt att de är ju inte prydnader, men har som sagt aldrig haft någon hund så jag vet ju egentligen inte.

Hur funkar de på vintern? är de frusna så de vill ha täcken och sånt? är t.ex följa med ut i skidspåret pest eller superkul? de ser ju pälsiga ut men kan tänka mig att det inte är så mycket underhår som liksom värmer ordentligt.

Jag jobbar ju som tränare(häst). Så mina har alltid fått hänga med i stallet även vintertid. Min egen dressyrtränare har också haft pappisar som varit med i stallet heldagar vintertid. För oss båda ledde det till lite mer päls än normalt på hundarna. Hennes satte ännu mer och längre päls än mina.

Mina har fått ha overall ibland. Och när det varit riktigt kallt har de någon gång fått ha skor om de måste vara på backen länge. Jag brukar hoppa över klippa fothåret vintertid med.

Alla pappisar jag träffat har tyckt allt är kul bara de får vara med sin familj. Men ju mindre kroppsmassa desto snabbare kyls de ju ner. Så visst blir de nedkylda snabbare än en större hund och kan behöva hjälp att hålla värmen om det är frågan om lång tid i tuff kyla.
 
Förresten din andra lilla är också väldigt fin! Men det är en jakthund har jag för mig? Du har verkligen fint sällskap hemma!
Ja, det är en jakthund och som nybörjarhund för en jägare, så är fauven att rekommendera men inte till "en vanlig människa" :D

Alltså åååh, så jättefin verkligen!:love: Är det hon som ska ha småttingar? Ser fram emot valptråden!

Ja, hon är parad och är -vad det verkar- dräktig :)
 
Ja, det är en jakthund och som nybörjarhund för en jägare, så är fauven att rekommendera men inte till "en vanlig människa" :D



Ja, hon är parad och är -vad det verkar- dräktig :)
Ja det var det jag trodde och jag är bara en ”vanlig människa” 😊. Har jägare i familjen förstås ... Vad jagar fauven för något? Mina familjemedlemmar har fem jättefina kopovhundar och jagar främst gris om jag förstått rätt. De bor tyvärr många mil bort så har inte så bra koll. När jag är hos dem är i alla fall enda gången jag äter kött, är annars vegetarian sedan 15 år, och då har det varit vildsvin. Men jag själv har inget att erbjuda en liten jakthund men den är väldigt fin hur som helst. Och igen, spännande och kul med små aussievalpar så småningom.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 520
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 387
Senast: Farao
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 004
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp