Liten enkel nybörjarhund?

Perfekta hunden enligt mig (förutom pälsen möjligen då) . Både tidigare och nuvarande havanais har varit och är fantastiskt trevliga och okomplicerade hundar. Men kanske inte passar TS pga pälsvården. Nuvarande havanais är tålig, pigg och enkel en toppenhund helt enkelt.
Ja, jag har också mycket bra erfarenheter av rasen. De jag känt har hållits nerklippta, och då försvinner ju mycket av den dagliga pälsvården såvitt jag har förstått? Jag tycker ärligt talat att de är finast som nerklippta :o
 
Tack för alla tips! :love:
Pappisar är så himla gulliga!
Morsmors granne där hon bodde när jag var 0-15 år hade alltid 2-3 pappisar som jag fick hjälpa till att rasta redan som ganska litet barn. :up:
Härligt om de också klarar av att hänga på i stallet, en sådan hade jag absolut kunnat tänka mig!
 
Aj då. Tack för info!
Det är en superkul ras, men man måste veta att det är en aktiv ras som lär sig dumheter lika snabbt som bra grejer - och kan bli rätt stökig om man inte leder den rätt :) Men det finns både enkla och "svårare" heeler, så det är svårt säga generellt. Jag rekommenderar dock inte heelern som enkel nybörjarhund, utan man kan få mycket mer hund än man räknat med :) Är man däremot beredd på att få jobba lite, så får man en superkompis i slutänden :love:
 
Dansk-svensk gårdshund säger jag. Trevlig, pigg, glad, robust hund utan pälsvård.
Tycker det är viktigt att poängtera att larmande raser (korrekt uppfostrade förstås) inte står och okynnesskäller utan de säger till när det kommer någon. Sen är det upp till matte/husse att ta vid.
 
Dansk-svensk gårdshund säger jag. Trevlig, pigg, glad, robust hund utan pälsvård.
Tycker det är viktigt att poängtera att larmande raser (korrekt uppfostrade förstås) inte står och okynnesskäller utan de säger till när det kommer någon. Sen är det upp till matte/husse att ta vid.

Bra att veta! Nej, för larmande hundar, i ordets rätta bemärkelse, har jag inga som helst problem med, men då jag har kronisk huvudvärk och ständigt återkommande migrän skulle jag aldrig palla med en skällig hund som från ingenstans sätter igång och knappt går att få tyst på, utan anledning...
 
Bra att veta! Nej, för larmande hundar, i ordets rätta bemärkelse, har jag inga som helst problem med, men då jag har kronisk huvudvärk och ständigt återkommande migrän skulle jag aldrig palla med en skällig hund som från ingenstans sätter igång och knappt går att få tyst på, utan anledning...
Dom larmar i tid och otid om dom är understimulerade. Sålänge du låter hunden få ur sig energin genom aktivitet med dig är det få som lever om i onödan det orkar dom inte då :) sen har vissa raser närmare skall men lär du in ett brytkommando tystnar dom när du ber dom. Jag använder tack till mina hundar . Tack så kommer dom och vill ha belöning istället:)
 
Haha, det är väl det minsta problemet, har ju levt med H.H i snart 4 år som är skimmel :p

Sealyn är en väldigt lättsam hund, dom är små men kompakta, alltså betydligt tyngre än en pappis tex, min väger ca 11 kg. Det är en tålig hund som gärna hänger på men är inte alls så intensiva som en terrier ofta anses vara. Min skäller i princip inte alls, jag tror det kan variera men jag har aldrig upplevt någon sealy som bjäbbig utan det är nog mer hur mycket man accepterar, min skäller inte ens när det knackar på dörren, däremot har dom ett skall som är nästan som en stor hunds. Alltså grovt och mörkt vilket jag föredrar.

Min är också extremt lättmoitiverad. Allt funkar som belöning vilket gör honom väldigt lättlärd, men han är också envis och inte speciellt klängig av sig.

Sealyn är också en väldigt liten ras, alltså det föds för få valpar varje år, vilket gör att man får ha koll på uppfödare en tid innan. Men det finns flera bra uppfödare i Sverige
 
Tack för alla tips! :love:
Pappisar är så himla gulliga!
Morsmors granne där hon bodde när jag var 0-15 år hade alltid 2-3 pappisar som jag fick hjälpa till att rasta redan som ganska litet barn. :up:
Härligt om de också klarar av att hänga på i stallet, en sådan hade jag absolut kunnat tänka mig!
Jag har känt/känner 3 Pappisar: Den ena brukade kuta längs startbanan på flygfältet (under mina fallskärmshoppningsdagar då vi hade ett "eget" fält i skogen) snabb som en liten blixt. Den var outtröttlig, men på ett roligt sätt. Inte nervöst. En sagolik liten brukshund i pyttelitet format. De andra 2 aktiveras ytterst lite och skäller oavbrutet i sina trädgårdar. Dvs - inte Pappisarnas fel.
 
Själv har jag blivit smått förälskad i australisk terrier när jag läst här om några användares hundar. Bl a @Gnist har haft, och har igen om jag inte tar fel? Verkar så trevliga hundar! Och söta!
 
Jag har känt/känner 3 Pappisar: Den ena brukade kuta längs startbanan på flygfältet (under mina fallskärmshoppningsdagar då vi hade ett "eget" fält i skogen) snabb som en liten blixt. Den var outtröttlig, men på ett roligt sätt. Inte nervöst. En sagolik liten brukshund i pyttelitet format. De andra 2 aktiveras ytterst lite och skäller oavbrutet i sina trädgårdar. Dvs - inte Pappisarnas fel.
Kallas inte dom för små brukshundar ? Var några år jag såg mängder pappisar på brukshundsklubben. Men jag har inte sett några sista åren men antagligen bara otur. Dom är grymma :)
 
Själv har jag blivit smått förälskad i australisk terrier när jag läst här om några användares hundar. Bl a @Gnist har haft, och har igen om jag inte tar fel? Verkar så trevliga hundar! Och söta!
Jag har träffat en och hon var riktigt trevlig och framförallt så cool och självsäker på rätt sätt.
 
Jag har träffat en och hon var riktigt trevlig och framförallt så cool och självsäker på rätt sätt.
Jag har tyvärr aldrig träffat någon men de verkar verkligen trevliga, och robusta också. Jag som säger att jag aldrig mer ska skaffa hund men ändrar mig nästan när jag hör om och ser bilder på australisk terrier :) Och jag är van vid brukshundar och har aldrig haft liten hund eller terrier. Men dessa:love:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 520
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 387
Senast: Farao
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 004
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp