Liten enkel nybörjarhund?

En corgi skulle kunna vara något. Har bara erfarenhet av pembroke men de har fungerat bra som stallhundar och sällskap på ridturer. Har två stycken i min absoluta närhet.
Trevliga och lättsamma individer, en del kan dock skälla något.

De är dock rätt vassa upplever jag, vår ena konstant, den andra kan tända till. Superhundar, men inte var som helst. En spretig ras (i alla fall cardigan) med väldigt olika typ mentalt. En del avlar soffprydnare, andra små tuffa hjältar som får fem överallt. De ska vara tåliga, det är en liten slitvarg likt heelern.
 
De är dock rätt vassa upplever jag, vår ena konstant, den andra kan tända till. Superhundar, men inte var som helst. En spretig ras (i alla fall cardigan) med väldigt olika typ mentalt. En del avlar soffprydnare, andra små tuffa hjältar som får fem överallt. De ska vara tåliga, det är en liten slitvarg likt heelern.

Men är det inte en rätt stor skillnad mot cardigan och pembroke? Jag upplever definitivt inte pembroken som en vass hund, snarare rätt korkad och dumsnäll. Min kollega som är rätt insatt har nog aldrig pratat om dom som vassa, däremot kan hon ibland klaga på skallet som kan komma under träning.
Cardigan upplever jag som mycket mer ”hund”, de är ju också rätt mycket större.
Rätta mig gärna om jag har fel, är verkligen ingen expert på rasen 😊
 
Men är det inte en rätt stor skillnad mot cardigan och pembroke? Jag upplever definitivt inte pembroken som en vass hund, snarare rätt korkad och dumsnäll. Min kollega som är rätt insatt har nog aldrig pratat om dom som vassa, däremot kan hon ibland klaga på skallet som kan komma under träning.
Cardigan upplever jag som mycket mer ”hund”, de är ju också rätt mycket större.
Rätta mig gärna om jag har fel, är verkligen ingen expert på rasen 😊

Pemmarna kan ha rätt mycket humör också... men ja, jag tror det finns fler mjukisar bland pemmarna.
Som förslag till ts skulle jag föreslå Pappillion eller dvärgschnauzer.
 
Jag jobbar ju som tränare(häst). Så mina har alltid fått hänga med i stallet även vintertid. Min egen dressyrtränare har också haft pappisar som varit med i stallet heldagar vintertid. För oss båda ledde det till lite mer päls än normalt på hundarna. Hennes satte ännu mer och längre päls än mina.

Mina har fått ha overall ibland. Och när det varit riktigt kallt har de någon gång fått ha skor om de måste vara på backen länge. Jag brukar hoppa över klippa fothåret vintertid med.

Alla pappisar jag träffat har tyckt allt är kul bara de får vara med sin familj. Men ju mindre kroppsmassa desto snabbare kyls de ju ner. Så visst blir de nedkylda snabbare än en större hund och kan behöva hjälp att hålla värmen om det är frågan om lång tid i tuff kyla.
Kläder efter väder helt enkelt, känns rimligt!

Måste säga att du gör fin PR för din ras om inte annat för jag känner mig riktigt sugen nu och då är papillon ändå en ras jag lite bortsett från tidigare, jag vet inte varför faktiskt. De har liksom känts lite.. tantiga? en "löjlig" hund lite som chihuahua fast med mer päls ungefär men du har verkligen satt dem i ett annat ljus.

Det blir som sagt ingen hund för mig heller inom iaf de närmaste åren men papillon känns helt klart som en kandidat nu :)
 
Pemmarna kan ha rätt mycket humör också... men ja, jag tror det finns fler mjukisar bland pemmarna.
Som förslag till ts skulle jag föreslå Pappillion eller dvärgschnauzer.

Kanske linjer som skiljer också. Hos DS finns också en del vassa individer och vissa med mycket jakt samt mycket skall. Men det är inte så svårt att hitta en DS som inte har så mejlet av de egenskaperna heller. Dock är det ju trimning som gäller ca varannan månad samt ullkamning, tovborstning och skäggtvätt där emellan. Kanske inte det TS tänkt sig.
 
Kanske linjer som skiljer också. Hos DS finns också en del vassa individer och vissa med mycket jakt samt mycket skall. Men det är inte så svårt att hitta en DS som inte har så mejlet av de egenskaperna heller. Dock är det ju trimning som gäller ca varannan månad samt ullkamning, tovborstning och skäggtvätt där emellan. Kanske inte det TS tänkt sig.

Håller med. En DS är inget bra val om man vill ha en hund som är tyst, försiktig, inte gillar att jaga samt om man är ointresserad av pälsvård. Dvärgen kräver pälsvård - mycket sådan dessutom.
 
Westie kanske?
Trevliga, pigga små kompisar som gillar att hänga med på saker. Rätt robusta trots sin storlek.
Skulle dock kolla upp kring allergi/hudproblem som jag förstått finns i rasen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 520
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 387
Senast: Farao
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 004
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp