Liten "brukshund" som inte fäller?

Tack för alla tips!
Ska kika på Australisk terrier och såklart Pudel.

Min första hund, en "once in a lifetime" hund som var helt perfekt på alla plan, var faktiskt en korsning mellan Pudel och Collie. Hon gick lös överallt utan att bry sig om varken folk eller hundar, var superstabil mentalt och en riktig drömhund.
Utseendemässigt liknade hon en pudel med rak päls. Men det var mycket pälsvård.

Hur mycket vardaglig pälsvård är det på en nedklippt pudel?

Hur är det med Australisk terrier? Hur ofta behöver de trimmas?

Om du ska ha den i utställningsskick - ett par gånger om året. Om du inte ska det - typ aldrig.

Det ÄR en underbar ras. Senast idag så kom jag på mig själv med hur mycket jag saknar min lilla Daggot. Även om jag har två nya hundar så är ingen som hon. Hon var precis som din "once in a lifetime" hund, följsam, lättsam och helt underbar. Vi tog henne som omplacering och hon var precis allt jag önskat mig och lite till.

Tack för alla tips!
Ska kika på Australisk terrier och såklart Pudel.

Min första hund, en "once in a lifetime" hund som var helt perfekt på alla plan, var faktiskt en korsning mellan Pudel och Collie. Hon gick lös överallt utan att bry sig om varken folk eller hundar, var superstabil mentalt och en riktig drömhund.
Utseendemässigt liknade hon en pudel med rak päls. Men det var mycket pälsvård.

@Gnist har järnkoll!

@cirkus du får gärna berätta mer. Det var av egoistiska skäl jag pingade dig, @Gnist och @Nenne1. :D I mina fantasier om när mitt liv ser annorlunda ut så att jag faktiskt kan ha hund så ligger aus-terriern just nu överst på listan. Var först inne på Norwich-terrier, tills jag läste om den höga andelen kejsarsnitt och hög valpdödlighet. Aussien verkar sundare.

Australisk terrier bör man trimma i vart fall 2-3 ggr/år, då den "döda" pälsen drar till sig smuts, inte skyddar mot väder och vind och i viss mån hindrar ny fräsch väder och smutstålig päls från att växa. I övrigt räcker det med att kamma igenom pälsen nån gång ibland.

Roliga, robusta hundar som hänger med på typ allt. Friska, sunda och stabila i psyket och till det en hyfsad will to please "även" om det är en terrier.

Ingen alls, den är dessutom enkel att klippa ner själv, bara att skala av. Pudeln gillar även vatten så med en nerklippt päls torkar den fort och förutom gräsfrön som kan fastna i pälsen så är den inte svårare än vilken korthårig hund som helst.

Vintertid fick vår vara lurvigare då vi bodde i norr och han hade aldrig täcken, men förutom att jag klippte honom kortare under svansen så var det ingen egentlig pälsvård då heller. :o Pälsen tovade sig inte, jag höll efter runt öronen och klippte ett par gånger själv vintertid för att sedan skala av honom några gånger sommartid.

Han var lätt att ha med sig lös och jag kunde dirigera honom på avstånd med handsignaler och visslingar, något som vi lärde oss ur lek. :)

@Gnist Är de för mycket för någon som aldrig haft hund? De är ju trots allt terrier.

Nej, det tycker jag inte. En fast men inte hård hand, tydliga gränser och sunt förnuft räcker långt. Det en del gör fel är att de är för hårda, just för att det är en terrier och då är ju risken att hunden tuggar först och frågar sen, men det gäller ju många hundraser.

Jag tycker det är en lättsam ras, de är inte speciellt "terrier-ettriga" eller vassa rent generellt.

OBS, en nackdel med pudel, det fastnar mycket snö i pälsen, men det slipper man med täcke. Det fastnar mycket nu på cockern så även han ska skalas ner men har mycket jobbigare päls,

Nej, det tycker jag inte. En fast men inte hård hand, tydliga gränser och sunt förnuft räcker långt. Det en del gör fel är att de är för hårda, just för att det är en terrier och då är ju risken att hunden tuggar först och frågar sen, men det gäller ju många hundraser.

Jag tycker det är en lättsam ras, de är inte speciellt "terrier-ettriga" eller vassa rent generellt.
De låter som superfina hundar! I ett annat liv ...

Och de motsvarar nog TS önskemål rätt bra, låter det som.

Det hade jag ingen koll på alls :D
Länge sen nu, så det är kanske preskriberat?

DSC_0317.jpg

DSC_0304.jpg

Det känns pepp. Nu har jag två raser att hålla ögonen på för framtiden.
Jag läste någonstans att Australisk terrier är "nästan fällfri" stämmer det?

Jag läste någonstans att Australisk terrier är "nästan fällfri" stämmer det?

Det är ju en strävhårig ras, så de fäller ju inte alls och behöver alltså plockas några gånger/år som "vardagshund". Ska man ställa ut så bör man hålla pälsen rullande och alltså plocka lite, lite nu och då, för att ha den i optimalt skick mer eller mindre konstant, vilket jag personligen föredrar, men det kan ju bero på att jag ju är trimmare också ;)

Samma hund som ovan i utställningsmiljö, utom på sista bilden och alltså fortfarande.. Jag bara älskar hans blick, hela attityden och utstrålningen :love:

Stromboli_3_2_vannas.jpg

Stromboli_1_2.jpg

Stromboli_4_liten.jpg

Bor man på gård så kan man se ut sån också... :D

Strumpan2.jpg

Och @Hyacinth väldigt terrierattraktiva stövlar :angel:
Cassandra_5_liten.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Nej, jag ska absolut inte skaffa hund nu! Eller ens inom en närmare framtid. Däremot drömmer jag absolut om en hund när jag bor på min...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 982
Hundavel & Ras Jag har i flera år letat efter den ultimata hundrasen för mig. Mina önskemål har förändrats en del under åren som gått, från att vilja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 893
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 203
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna ha lite tips på trevliga brukshundar alt. aktiva sällskapshundar. Jag hade tänkt köpa hund år 2014, vill vara ute i...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 227
Senast: Ninnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon