Liten "brukshund" som inte fäller?

Är sedan 6 månader hundlös efter 20 år med hund. Min livssituation tillåter inte att ha hund just nu men om ett par år hoppas jag att tid och möjlighet kommer finnas för en ny fyrfota kamrat.

Jag har de senaste åren haft Perro sin pelo del Perú men tröttnat på rasens otillgänglighet och rädslor.

Drömegenskaper hos en framtida hund är:
Liten
Glad och stabil
Tyst
Fäller inte
Kapacitet för träning och tävling i olika grenar

Har vi några bra förslag?
Borderterrier. Hur mycket den låter är individuellt.
http://www.borderterriersallskapet.com/

Tibetansk terrier som inte är någon terrier egentligen.
http://tibetanskterrier.svktr.nu/
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/tibetansk-terrier

Få skulle kalla BT som tyst ras ;)
Tyvärr är många ofta småhundar skälliga och inte minst pudlar som många föreslagit. Den som brukas anses tyst är bedlingtonterriern, som någon också föreslagit.

Bostonterrier anses heller inte skällig, men då är det ingen klipp/trimras och korthåriga hundar fäller även om inte så mycket. Bostonterrier är svåra att få tag på och hälsan ska kollas upp extra eftersom det är en trubbnos.

Tyvärr är många ofta småhundar skälliga och inte minst pudlar som många föreslagit. Den som brukas anses tyst är bedlingtonterriern, som någon också föreslagit.

Bostonterrier anses heller inte skällig, men då är det ingen klipp/trimras och korthåriga hundar fäller även om inte så mycket. Bostonterrier är svåra att få tag på och hälsan ska kollas upp extra eftersom det är en trubbnos.

Borderterrier är trots allt en jakthund som ska jobba med att skalla. Du kan inte jämföra det med random småras.
Terriers över lag är dessutom egensinniga och envisa och är ganska självständiga och ifrågasättande..något som inte brukar ligga mycket högt på listan för de som efterfrågar något i stil med "brukshund". En brukshund är en arbetshund som söker samarbete med sin förare för att utföra ett jobb. Dit kvalar iaf Pudel. En i grunden grytavlad jakthund ligger rätt långt ifrån de kriterierna även om det finns en del icke rastypiska individer som platsar in. Men vem vill stödja icke rastypisk avel?

Jag håller med om pudel, en rolig och lättränad ras med mycket humor. Till och med ex gav sig när vi började träna på SBK med vår första omplacerade belgare och vi hade en storpudel i gruppen. De två stollarna sprang omkring och gjorde high five tillsammans när de var riktigt nöjda med något moment som någon genomfört. :laugh:

Hundarna alltså, inte ex. ;)

Borderterrier är trots allt en jakthund som ska jobba med att skalla. Du kan inte jämföra det med random småras.
Terriers över lag är dessutom egensinniga och envisa och är ganska självständiga och ifrågasättande..något som inte brukar ligga mycket högt på listan för de som efterfrågar något i stil med "brukshund". En brukshund är en arbetshund som söker samarbete med sin förare för att utföra ett jobb. Dit kvalar iaf Pudel. En i grunden grytavlad jakthund ligger rätt långt ifrån de kriterierna även om det finns en del icke rastypiska individer som platsar in. Men vem vill stödja icke rastypisk avel?
Jag har aldrig upplevt BT som skälliga tills min senaste kom in i bilden :o Hon löser allt med skall. Snarare är det problem med att många av dem driver utan skall.
Men de är däremot väldigt roliga att jobba med. :D Skulle säga att mycket hänt där. Idag är de mycket föriga och arbetsvilliga om man jämför med hur det varit. Går ju förstås inte att jämföra med en BC men är inga problem att hitta hundar att tävla med.

På min egen kortlista (liknande krav) fanns:
Pudel
Papillion
Sheltie (svårt att hitta bra)

På funderar listan
Healer (rejäl men som träningskompis?)
Staffe (pga att @Aningsfull verkar ha så roligt med sina)
Tibetansk spaniel (har en bra funkande i bekantskapskretsen)
BT (men den föll på att jag anser att den SKA vara jakthund)

Bedlingtonterrier är ju i grunden en grythund. Nu har den inte används som det på jäkligt många år och har sällskapsavlats såpass länge att jag skulle säga att rasen den ligger närmast är just pudel. Den är varken så terrier-aktig som namnet antyder eller så vinthundsaktig som kroppen ger sken av. Flera har lyckats bra inom lydnad (en väldigt känd som var först med diverse titlar) tex.
Så dra inte alla ursprungliga grythundar och terriers över samma kam tack :D

Papillon! Kanske mindre än vad du letar efter men otroligt läraktiga och roliga att tävla och träna med. Ofta mer koncentrerade än pudlar, de har inte lika lätt till att få fnatt och dra 5 ärevarv runt tävlingsplanen som jag sett flera pudlar göra.
Fäller minimalt, men självklart mer än en Pudel. Skällandet varierar precis som hos Pudel, vissa skäller inte alls och andra mer.
Kanske inte alls vad du letar efter men tänkte att jag kunde föreslå rasen åtminstone.

På min egen kortlista (liknande krav) fanns:
Pudel
Papillion
Sheltie (svårt att hitta bra)

På funderar listan
Healer (rejäl men som träningskompis?)
Staffe (pga att @Aningsfull verkar ha så roligt med sina)
Tibetansk spaniel (har en bra funkande i bekantskapskretsen)
BT (men den föll på att jag anser att den SKA vara jakthund)

Det heter inte healer (dom är inga tasspåläggare hihi) - det heter heeler :D;)

Jag har aldrig upplevt BT som skälliga tills min senaste kom in i bilden :o Hon löser allt med skall. Snarare är det problem med att många av dem driver utan skall.
Men de är däremot väldigt roliga att jobba med. :D Skulle säga att mycket hänt där. Idag är de mycket föriga och arbetsvilliga om man jämför med hur det varit. Går ju förstås inte att jämföra med en BC men är inga problem att hitta hundar att tävla med.

Jag är nog rätt färgad av våran uppfödares syn på BT-avel, som fö är den samma vi har på vår egen.

Att bevara rasegenskaper.

Deras BTs är mycket hund. De ska vara jaktdugliga och de har både jaktinstinkt, skallar vid arbete och tjock skalle. Deras döttrar har tävlat lite agility osv med några av dem och de säger att hade tjejerna fått nått enklare att träna med så hade de nog fortsatt.
De är väldigt anti mot urvattnade sällskapsBT. Precis som vi och de även är anti mot sällskapsschäfrar.
Jag har träffat en del sällskapsavlade BT. Tycker inte alls de är så trevliga som "riktigtiga". De har varit nervösa, skälliga, haft vissa osäkerheter. Mentaltiteten på de jaktavlade är betydligt bättre!!!
Brukar ofta vara så, när man tvättar ur egenskaper ur en ras får mentaliteten stryka på foten.

Jag är nog rätt färgad av våran uppfödares syn på BT-avel, som fö är den samma vi har på vår egen.

Att bevara rasegenskaper.

Deras BTs är mycket hund. De ska vara jaktdugliga och de har både jaktinstinkt, skallar vid arbete och tjock skalle. Deras döttrar har tävlat lite agility osv med några av dem och de säger att hade tjejerna fått nått enklare att träna med så hade de nog fortsatt.
De är väldigt anti mot urvattnade sällskapsBT. Precis som vi och de även är anti mot sällskapsschäfrar.
Jag har träffat en del sällskapsavlade BT. Tycker inte alls de är så trevliga som "riktigtiga". De har varit nervösa, skälliga, haft vissa osäkerheter. Mentaltiteten på de jaktavlade är betydligt bättre!!!
Brukar ofta vara så, när man tvättar ur egenskaper ur en ras får mentaliteten stryka på foten.
Gissar att den vi har på klubben kanske är en sällskapsavlad..den behöver bara se mitt fluff så vrålar den och gör utfall. Den stack också när den var lös och hoppade på någon annan hund på en träning.

Bedlingtonterrier är ju i grunden en grythund. Nu har den inte används som det på jäkligt många år och har sällskapsavlats såpass länge att jag skulle säga att rasen den ligger närmast är just pudel. Den är varken så terrier-aktig som namnet antyder eller så vinthundsaktig som kroppen ger sken av. Flera har lyckats bra inom lydnad (en väldigt känd som var först med diverse titlar) tex.
Så dra inte alla ursprungliga grythundar och terriers över samma kam tack :D
Har de inte lite lite driv bara för att vara brukshund? Jag känner väl iofs bara en individ väldigt väl, hon har inget större driv om man inte verkligen kör i gång henne med kamp/boll.
Men hon kan absolut vara ert undantag, vi skämtar om att hon är ett måndagsexemplar;)

Har de inte lite lite driv bara för att vara brukshund? Jag känner väl iofs bara en individ väldigt väl, hon har inget större driv om man inte verkligen kör i gång henne med kamp/boll.
Men hon kan absolut vara ert undantag, vi skämtar om att hon är ett måndagsexemplar;)
Skulle personligen inte kalla nån av raserna här i tråden för "brukshund". För mig verkar tråden handla om aktiva småhundar med specifik typ av päls och möjlighet att komma långt i "olika grenar" (vore kanske bra om @Hawaii förtydligade vilken typ av grenar?)
Har inte känt att det skulle vara nån skillnad på rasnivå mellan drivet hos pudel och bedlis. Individnivå, absolut. Sen är det ju avelsinriktningen. Det finns ju betydligt fler pudeluppfödare som avlar på tävlingshundar än det finns bedlisuppfödare över huvud taget, så det är ju inte precis en ras som dyker upp lika ofta i de kretsarna. :D
Siktar man riktigt högt är pudel säkert ett betydligt säkrare kort. Tycker bara att bedlisar är lite underskattade och värda en titt om man är ute efter en ras likt pudel. Var själv totalt inställd på pudel innan jag insåg att rasen jag älskat utseendet på sen jag var liten faktiskt var i princip samma typ av vovve. :love:

Skulle personligen inte kalla nån av raserna här i tråden för "brukshund". För mig verkar tråden handla om aktiva småhundar med specifik typ av päls och möjlighet att komma långt i "olika grenar" (vore kanske bra om @Hawaii förtydligade vilken typ av grenar?)
Har inte känt att det skulle vara nån skillnad på rasnivå mellan drivet hos pudel och bedlis. Individnivå, absolut. Sen är det ju avelsinriktningen. Det finns ju betydligt fler pudeluppfödare som avlar på tävlingshundar än det finns bedlisuppfödare över huvud taget, så det är ju inte precis en ras som dyker upp lika ofta i de kretsarna. :D
Siktar man riktigt högt är pudel säkert ett betydligt säkrare kort. Tycker bara att bedlisar är lite underskattade och värda en titt om man är ute efter en ras likt pudel. Var själv totalt inställd på pudel innan jag insåg att rasen jag älskat utseendet på sen jag var liten faktiskt var i princip samma typ av vovve. :love:
Jag tycker också det är en underskattad ras, det är väl mer att jag ser pudel som lite mer samarbetsvillig och lite kvickare, annars håller jag med om att bedlisarna borde uppskattas mer.

Liknande trådar

Övr. Hund Nej, jag ska absolut inte skaffa hund nu! Eller ens inom en närmare framtid. Däremot drömmer jag absolut om en hund när jag bor på min...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 982
Hundavel & Ras Jag har i flera år letat efter den ultimata hundrasen för mig. Mina önskemål har förändrats en del under åren som gått, från att vilja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 893
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 203
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna ha lite tips på trevliga brukshundar alt. aktiva sällskapshundar. Jag hade tänkt köpa hund år 2014, vill vara ute i...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 227
Senast: Ninnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar