Lite upprörd (skriva av sig-tråd)

Sv: Lite upprörd (skriva av sig-tråd)

Jag skulle utan tvekan göra vad som krävdes för att få en hund att akta sig från en trafikerad väg, eller annat som är farligt, det känns ju självklart.. Även om det kanske skulle göra ont på hunden, men välja på det eller överlevnad, ja då får man ju prioritera.

Men jag ser en stor skillnad på det och att använda sig av fysiska korrigeringar i syfte att lära hunden något.
Jag tycker det är mycket effektivare att använda negativa straff, positiv förstärkning och utsläckning. Och jag är övertygad om relationen till min hund inte skulle vara densamma om jag skulle nypa tag i henne, eller något dylikt.

Oj, varför skulle han vilja äta upp någon? Hur har du gått tillväga då?

Hihi, ja jag är övertygad om att du har en annan uppfattning än mig om vad en "hård" och en "mjuk" hund innebär (eftersom jag håller med dig om nada du skrivit innan) Men mjuk anser iaf jag vara en hund som ofta har bra samarbetsegenskaper, inte så självständiga, naturligt för dem att vilja "vara till lags" etc. Hårda hundar (som min) är inte lika "will to please", lite mer allvar i sig, ofta stor intigritet. Ja för att nämna några! :)

Min erfarenhet av "hårda" hundar är att de svarar väldigt bra på belöningar, men många tror ju dock att dessa måste "tuktas" lite och "sättas på plats", man måste visa att man menar allvar och bestämmer över hunden... etc

Men ja, vi har helt enkelt helt olika åsikter, och jag kommer aldrig tycka att det är okej att människor gör illa sina hundar. :)

Om du har schäfer så vore det spännande att veta vart din HÅRDA hund är ifrån.

Och vad jag gjort med min hund? Han är född sådan? Dåliga nerver, ganska mycket allvar, en hel del skärpa. Plus ett enormt matförsvar. Men visst, klicka bort alla hans beteenden.

Och en hård hund för mig är en hund som inte bara har svårt för att ta en vanlig korrigering, utan också svarar dåligt på belöningar.

Får väl tillägga att schäfer är en ras som är sammarbetsvilliga, så vad har du gjort med din för att få honom så hård?

Fysisk korrigering = misshandel :confused: Man gör inte illa sina hundar för att man "tar tag i dom"! Jag trycker på att hunden ska behandlas som en hund och om du kollar på en flock med 4 hundar och någon gör något fel så inte börjar dom andra hundarana mata den med köttbullar inte! Om en hund morrar åt sin flockledare så får den veta att den är liten med buller och bång och hunden förstår direkt att, hoppsan det här var visst fel. Och i dom flesta fall har en människa en mycket mjukare metod än hundarna även fast dom vågar ta tag i hunden.
Och din beskrivning av en hård hund är inte samma som jag har av en hård hund. En hård hund gör som den vill och det krävs otroligt mycket av föraren för att få en sån hund att inte göra precis som den vill.

Hihi, ja alla hundar av en ras är inte likadan, men det kanske du inte visste. :) Men nu vet du!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja som sagt håller jag inte med dig om nåt du skriver, tycker det är synd att det är så svårt att fatta att man inte behöver betee sig nå drägg mot sin hund........... Eftersom ni skriver som ni gör- så bevisar det ju bara hur jävla lite ni egentligen kan! Det är väl förfan klart att hunden lyssnar om man smäller den på käften!!! Men hur fan tror ni att jag får man hund att lyssna på mig- OCH tycka det är kul även fast jag inte får den att känna sig rädd för mig... För inbilla er förfan inte att hunden inte blir rädd av att korrigeras fysiskt, eller ja era är väl vana!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Haha vad är du för något egentligen?

Det är klart att du kan berätta vilka hundar som är rädda för vilka förare?

Båda mina hundar springer av lydnadsplanen, dom rymmer ifrån mig, sover i källaren, får ingen mat och dessutom skäller jag på dom ibland :cry:

Oj, varför skulle han vilja äta upp någon? Hur har du gått tillväga då?

Äta upp och äta upp, ibland försöker två hanhundar flyga på varandra, that´s nature. Jag hanterar det som jag skrev i mitt inlägg, vilket funkar bra på min hund. Dvs aggressionen försvinner och jag kan fortsätta min promenad utan blodspill. Behöver jag tillägga att det förekommer i sällsynta fall?

Hihi, ja alla hundar av en ras är inte likadan, men det kanske du inte visste. :) Men nu vet du!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja som sagt håller jag inte med dig om nåt du skriver, tycker det är synd att det är så svårt att fatta att man inte behöver betee sig nå drägg mot sin hund........... Eftersom ni skriver som ni gör- så bevisar det ju bara hur jävla lite ni egentligen kan! Det är väl förfan klart att hunden lyssnar om man smäller den på käften!!! Men hur fan tror ni att jag får man hund att lyssna på mig- OCH tycka det är kul även fast jag inte får den att känna sig rädd för mig... För inbilla er förfan inte att hunden inte blir rädd av att korrigeras fysiskt, eller ja era är väl vana!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nu tror jag det är dags att tagga ner lite? Nu diskuterar du inte längre, utan du skrev precis att du är den enda med hundkunskap... suck... Hatar den nya modeflugan att endast positiv förstärkning skall förekomma. Får man ens säga Nej nu för tiden till hunden utan att bli anklagad för att inte ha någon som helst hundkunskap?

Kan säga att trots att jag tar tag i min hund ibland så är det ändå mig som han söker trygghet hos när han känner sig osäker, jag litar på honom och han litar på mig. Fast han kanske är så rädd för mig att han inte vågar något annat, bara för att jag tar tag i honom när han gör något som är ett oaccepterat beteende??? :confused:

Nu tror jag det är dags att tagga ner lite? Nu diskuterar du inte längre, utan du skrev precis att du är den enda med hundkunskap... suck... Hatar den nya modeflugan att endast positiv förstärkning skall förekomma. Får man ens säga Nej nu för tiden till hunden utan att bli anklagad för att inte ha någon som helst hundkunskap?

Kan säga att trots att jag tar tag i min hund ibland så är det ändå mig som han söker trygghet hos när han känner sig osäker, jag litar på honom och han litar på mig. Fast han kanske är så rädd för mig att han inte vågar något annat, bara för att jag tar tag i honom när han gör något som är ett oaccepterat beteende??? :confused:
Håller med!

Det låter inte så farligt tycker jag och är du verkligen säker på att han nästan lyfte hunden i örat?Man behöver ju vara olika hård för olika hundar med.

Det påfrestar mer att ha en mesig förare som inte kan ge klara besked. Det finns också en del hundar som går ned sig ordentligt av socialt tryck (röst och kroppssråk) och där är det bättre att ta tag i nackskinnet än att rynka på ögonbrynen och säga fy. En hund blir heller inte skadad av en smäll. Kolla hur hårt lekade hundar tacklar varandra.

Visst kan jag få mina att lyda utan korrigeringar, men hundar mår inte bra av att leva i en gråzon så jag utsätter dem inte för det. De får veta vad som är rätt och vad som är fel och blir därmed trygga och lyckliga hundar.

Inte heller är det bara hårda hundar som kan behöva sig en fysisk korrigering. En högtempererad hund är svår att hålla ihop om du inte sätter fasta ramar. Den kommer att gå dig ur hand och varva i 200 utan styrning. Den veka mår bättre av att veta vilka regler som gäller. De enda som kan ge problem när det gäller fysiska korrigering är de riktigt hårda för de tar inte åt sig och kan även svara upp (beroende på hundens mentalitet i övrigt).

Ja, ibland får man gå så långt som nöden kräver. Ta bara en sådan enkel sak som att plocka hunden ur bilen. Hur många som helst har hundar som bara far rätt ut när man öppnar och det försöker de träna bort med köttbullar. Själv släppte jag luckan på hunden när hon inte satt och väntade på varsågod. Det kan tyckas hur grymt som helst, men säg att jag skulle få punktering på E20 i morgon och måste ta ut hunden för att få fram reservhjulet. Då kan jag inte ha en hund som drar rätt ut för en lös hund på E20 är en död hund.

Samma gäller en hund som tokdrar och inte lyssnar i kopplet. Vist kan man gå där med klickern under sommarhalvåret och greja ( om man nu vill vara i konflikt så länge), men idag är det glashalt ute och drar hunden omkull mig kan jag bryta benet eller göra mig riktigt illa på annat vis. Visst ska man lära hudnen från början att gå fint i koppel, men alla hundar blir lite ivriga någon gång ochd et är bättre att de där och då får veta att drag inte är acceptabelt än att man ska ta itu med det på blankis.

jag är mesigare än mesigast och tycker absolut att man ska prova att man ska lära hunden vad den ska göra, istället för att dänga till den när den gör fel. men om det inte funkar? om hunden vet vad den ska göra, men hellre vill göra något annat? om beteendet inte går att släcka ut? då får man problem.

mina hundar är klickertränade enligt konstens alla regler. den ene svarar enligt boken. den andre har inte läst boken. han agerar till synes helt irrationellt i en mängd situationer och där behöver jag lägga in bromsen så hjärnan hinner ikapp benen. i 99,9% duger rösten mer än bra. men det händer att jag får gå fram och bli lite mer fysisk. särskilt i situationer där han har hittat en "delikatess" som har antagit nya former och färger.

ett exempel ur verkligheten. min hund hittar en sedan länge död kanin. min hund börjar äta av kaninen. jag vill inte att min hund ska äta kaninen. hur får jag honom att sluta? du har ca 3 tuggor på dig innan hela kaninen ligger i min hunds mage.

vi har diskuterat det här innan, men hurvida hunden lär sig av korrigeringen beror på hur man definierar "lär sig". jag menar att hunden aldrig kan lära sig av en korrigering, utan beteendet hämmas. egentligen menar vi precis samma sak, men olika betydelse av orden ställer till det i kommunikationen. du och jag vet vad vi menar och var vi står, medan andra kanske inte gör det.

Det du skriver om allvar och integritet, det tolkar jag som att du inte kan ta i din hund för att då svarar den upp och du är inte förare nog att reda ut det. Det brukar bli så när man har för lösa tyglar. Undrar just hur allvarsam din hund är egentligen. De Schäfrar med riktigt allvar, de hanterar du inte med silkesvantar.

Det handlar inte om att bete sig som drägg utan att om att behandla hunden som en hund där samarbete, belöning och korrigering skapar en bra relation mellan hund och förare. de velourtomtar som tagit över SBK och övriga hundsverige verkar mest ses som godisautomater av sina hundar. Hela relationen mellan hund och förare bygger på att man konstant har en belöning som överträffar allt annat hunden kan önska. Utan den belöningen raseras hela relationen. Hunden lyder inte för att hund och förare är ett team utan för att den i princip matas till det.

Det finns också en stor del beteenden som är självbelönande så där har man liten nytta av operanta metoder. Belöningen hunden får när den lyckas jaga haren är oftast mycket störe än vilken leksak eller godbit som helst. Samma gäller för hundar som skäller i frustration. De varvar upp sig, självbelönar och befäster beteendet. Det är därför det inte är någon idé att vänta ut en högtempererad hund som hoppar runt, skäller och varvar. Den självbelönar sig och behöver inte din belöning.

Ditt exempel med kaninen är ju klockrent när det gäller självbelönande beteenden. Han får ju värsta belöningen om han lyckas äta kaninen och jag tvivlar på att vare sig boll eller köttbulle eller vad som helst är incitament nog att låta bli.

Ja, ska man följa shapingens och den skolans terminologi så är det ju att hämma beteenden, inte lärande av något slag, men jag hör inte dit och använder därför andra termer. Men visst är det samma sak.

Ditt exempel med kaninen är ju klockrent när det gäller självbelönande beteenden. Han får ju värsta belöningen om han lyckas äta kaninen och jag tvivlar på att vare sig boll eller köttbulle eller vad som helst är incitament nog att låta bli.

nej precis. det som fungerade (för stunden) var att matte förvandlades till en rasande furie som flög genom skogen så kvistarna for åt alla håll. väl framme vid hunden hivades han iväg några meter och sedan fick han verkligen veta att han levde. jag var dessutom elak nog att dra ut på korrigeringen, det var mutter och kort koppel hela vägen till bilen. väl där kräks han. och sedan försöker han äta upp kaninen en gång till. *suck* (eller nästa hund, dåååå ska allt bli så bra så)

Jag kan då berätta för dig att min schäfer hane älskar att jobba med mig trots att han ibland fått fysiska korrigeringar.
Och nej han är inte rädd för varken mig eller sambon. Han är inte rädd när man korrigerar honom, är ingen hund som kryper två dygn efter en korrigering precis, utan springer och leker och är jätteglad strax efter... Jag skulle vilja se dig uppfostra en sån hund med silkesvantar... lycka till :angel:
Och nej jag pratar inte om att misshandla hundar, ingen vill väl misshandla sina djur?! Men det är inte misshandel detta handlar om. Utan en lätt korrigering fysiskt.

Och som Aliide skrev om schäfer, att dom är samarbetsvilliga, jo det är dom, det är våran med. Men han försöker iaf att kliva högre upp på stegen emellanåt.Tolkade ditt inlägg som att det inte finns tuffa schäfrar?
Jag har mött många tuffa schäfrar. Dock är det många som avlar på utställningsräkor idag, och dom går inte att jämföra med dom som är avlade för bruks. (För den delen säger jag inte att utställningshundar inte är tuffa men ni förstår nog vad jag menar..)

Långt inlägg och mkt schäfersnack hehe. Och inte för att hoppa på Aliide, jag kanske tolkade det hela fel? ;):)

För dig: fysisk korrigering = banka och slå hunden gul och blå/ rycka och slita våldsamt i kopplet och samtidigt gapa som en rabiessjuk furie.

För oss övriga: fysisk korrigering = bryta ett felbeteende genom att knuffa till/nypa lätt i nackskinnet eller örat/ ge ett lättare ryck i kopplet.

Ja, jösses hur man kan övertolka och lägga in sina egna konstiga värderingar i allt :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 753
Senast: Fruentimber
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från... 12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 378
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 567
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 875
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka