Lite upprörd (skriva av sig-tråd)

Sv: Lite upprörd (skriva av sig-tråd)

Jag går lite på äggskal här, eftersom min inställning egentligen är att man kan lösa det mesta (inlärningsvis och i stort sett de flesta problem) genom klickerträning/operant inlärning.

MEN jag ser att det emellan det svarta och det vita ligger gråzoner, där det finns tillfällen då man kan vara tvungen att gå in fysiskt mot sin hund.

jag är mesigare än mesigast och tycker absolut att man ska prova att man ska lära hunden vad den ska göra, istället för att dänga till den när den gör fel. men om det inte funkar? om hunden vet vad den ska göra, men hellre vill göra något annat? om beteendet inte går att släcka ut? då får man problem.

mina hundar är klickertränade enligt konstens alla regler. den ene svarar enligt boken. den andre har inte läst boken. han agerar till synes helt irrationellt i en mängd situationer och där behöver jag lägga in bromsen så hjärnan hinner ikapp benen. i 99,9% duger rösten mer än bra. men det händer att jag får gå fram och bli lite mer fysisk. särskilt i situationer där han har hittat en "delikatess" som har antagit nya former och färger.

ett exempel ur verkligheten. min hund hittar en sedan länge död kanin. min hund börjar äta av kaninen. jag vill inte att min hund ska äta kaninen. hur får jag honom att sluta? du har ca 3 tuggor på dig innan hela kaninen ligger i min hunds mage.

Där håller jag med totalt! Jag är en inbiten klickertränare, men jag anser ändå att det finns vissa situationer där man inte kan komma undan att man blir fysisk mot sin hund, som i situationen ovan.

Håller även med Gnist när hon säger:
För dig: fysisk korrigering = banka och slå hunden gul och blå/ rycka och slita våldsamt i kopplet och samtidigt gapa som en rabiessjuk furie.

För oss övriga: fysisk korrigering = bryta ett felbeteende genom att knuffa till/nypa lätt i nackskinnet eller örat/ ge ett lättare ryck i kopplet.

Jag tror att det är det som ligger till grund för hela den här argumentationen fram och tillbaka, att det ligger olika värderingar i orden.

Jag tror inte att det är någon i denna tråd som pratar om att använda hårda korrigeringar vid inlärning, men att det ändå finns situationer där man hellre är korrigerar sin hund fysiskt om det t.ex är fara för dens liv (t.ex i Jadzias exempel om hunden som slänger sig ur bilen på E20).

Och det ska ju inte heller handla om att trycka ner hunden brutalt i marken om den inte lyder ett kommando (vilket det ju tyvärr finns folk som gör), utan att bryta ett beteende som kan vara farligt för hunden eller någon annan i dess omgivning.

En fysisk korrigering är inte någonting som jag skulle rekommendera i första, andra eller ens i tredje hand till någon, men jag blundar inte heller för att det ibland kan vara nödvändigt. Det gäller ju bara att den som korrigerar är kunnig nog att veta vad den gör, och att det inte går till övergrepp där hunden skadas fysiskt eller mentalt (som det tyvärr finns många exempel på att folk inte är kunniga nog för att använda det :crazy:) eller att det förvirrar hunden (t.ex att hunden ibland är tillåten att göra en sak, nästa gång den gör det så får den en smäll eller blir nertryckt i marken).

Hoppas jag kopplade ihop mina tankar så att ni förstår vad jag menar.

O de enda vi får höra är att vi mutar hunden me köttbullar.. ! :confused:

Ja, ibland får man gå så långt som nöden kräver. Ta bara en sådan enkel sak som att plocka hunden ur bilen. Hur många som helst har hundar som bara far rätt ut när man öppnar och det försöker de träna bort med köttbullar. Själv släppte jag luckan på hunden när hon inte satt och väntade på varsågod.

Och jag var minst lika hemsk, för när min hund inte inväntade "varsågod" trots att han lärt sig att han skulle så högg jag tag i nackskinnet på honom och hivade in honom i bilen igen. Nu har jag en hund som är fysiskt hård men mentalt vek så den typen av korrigering som ser hemsk ut för omgivningen är inte så illa för honom. Att däremot tryckas till socialt, eller ännu värre utesluta honom ur gemenskapen, är en riktigt hård bestraffning. Men det ser ju inte lika illa ut...

Jag vet inte hur alla andra som kör "mjuka" metoder resonerar men jag anser att man ska hålla vardagslydnad o tävlingslydnad (mm) på två skilda plan.
Kanin exemplet är ett typiskt vardagslydnads exempel.. De är INTE OK att äta döda saker.

När de kommer till att hoppa ut ur bilen utan lov.. Så anser jag att de går att träna, visserligen går de fortare att dräma luckan på hunden o efter en sån smäll behövas de inga flera upprepningar.
Jag kanske tycker att man lika gärna kan stoppa hunden innan den försöker hoppa ut (bryta mellan tanke o handling) med tex ben lr hand, visa att man får inte hoppa ut utan lov. Vet du att din hund har en tendens att tjuv hoppa ut så kan du ju ligga steget före. :)
Lyckas hunden ändå hoppa ut skulle jag nog ta tag i hunden o lyfta in den igen..

Skulle jag dock måsta stanna på E20 o jag vet inte till 110% säkerhet att hunden stannar så skulle jag försöka koppla innan jag öppnar.. Jag skulle hinna famla så mkt innan jag fick tag i hunden om den skulle hoppa ut så de skulle bli en död hund iaf. :o

Tyvärr så tror (?) jag att de finns dom som pratar om att använda korrigering vid inlärning..

Och jag var minst lika hemsk, för när min hund inte inväntade "varsågod" trots att han lärt sig att han skulle så högg jag tag i nackskinnet på honom och hivade in honom i bilen igen. Nu har jag en hund som är fysiskt hård men mentalt vek så den typen av korrigering som ser hemsk ut för omgivningen är inte så illa för honom. Att däremot tryckas till socialt, eller ännu värre utesluta honom ur gemenskapen, är en riktigt hård bestraffning. Men det ser ju inte lika illa ut...

Bingo

tiooo

Knapplån.

Vad matt jag blir på alla överdrifter hela tiden!
Givetvis förstör inte alla korrigeringar alltid alla hundar för all framtid. Givetvis blir inte hunden rädd för föraren av en rättvis korrigering. (Borde inte bli iallafall.)
Självklart kan det knappast anses som misshandel att nypa till jycken i pälsen om den uppför sig vidrigt.
Jag har blivit arg på min förarveka hund och inte är han rädd för mig? Han har faktiskt inga hämningar alls runt mig. En korrigering är ju till för att "ta ner hunden på jorden" och med efterföljande beröm när den avbryter bör göra den fit for fight igen. Går den ner sig måste man givetvis fundera på varför.

- Jag har inte slängt bakluckan i huvudet på min hund, han hoppar aldrig ur utan varsågod iallafall. Jag har inte använt köttbullar till det heller - jag har helt enkelt stängt luckan om han försökt tjuvstarta.
Hundar som inte korrigeras behöver inte alls leva i någon konflikt hela livet. Klickertränade hundar är lika medvetna som andra hundar om vad som är önskvärt eller inte.
En klickertränad hund struntar givetvis inte alls i föraren bara för att köttbullarna tog slut på promenaden. Läs på om variabel förstärkning.
En klickertränad hund lyder inte alls enbart pga godis, läs inlärningspsykologi.
Med klickertränad menar jag en som förstår principen och inte bara kan klickljudet, det är en jävla skillnad.

När man pratar om "hårda" hundar brukar det oftast pratas om bruksraserna, exempelvis schäfer och belgarna t ex. Båda raserna är oftast utvecklade med ett sjuhelvetes föremålsintresse och även matintresse vilket gör att det är plättlätt att hitta bra belöningar, vilket i sin tur gör att dom hundar jag skulle kunna se som SVÅRAST att klickerträna är hundar med noll intresse för någonting. (Jag menar inte att brukshundarna är mjuka, men för mig hänger "lättbelönad" ihop med hundar mycket mycket jakt, kamp, matintresse osv)

Hur jag än läser min text kan jag inte förstå hur du har tolkat att jag tror att alla hundar är likadana? Jag är ung och jag har inga överdrivet stora kunskaper om hund på något sätt men jag har kommit så långt att jag vet att alla hundar inte är likadana.
Vem sa att jag drämmer till min hund över käften:confused: Jag korrigerar min hund fysiskt men jag slår honom inte! Allt fungerar inte med att prata och vara "gulligasnällasöta" i alla situationer ibland måste man säga nej!

Jag vet inte hur det kommer sig att min hund viftar på svansen när jag kommer, hur han piper av lycka när han ser en komma på långt håll om jag är så elak och okänslig? Hur kommer det sig att jag har fått en hund som tidigare har varit lat och oangagerad nu springer runt på en agilityplan och viftar på svansen? Men det är ju klart, vi har ju slagit, och sparkat och misshandlat våra hundar till glädje.:grin: Hur troligt låter det?

Gnist: Du sa nog det som alla försökt säga i den här tråden.:bump:

Ingen har ju sagt rakt ut till er att ni är misshandlare.. Men jag förstår hur du tänker.
Tråkigt bara att alla inklusive er sida ska bli dragen över en kant. Som att de måste vara svart på vitt.
Jag är minnsan ingen köttbulls mutare!
O du är säkert inte en misshandlare!

Bara liten tankeställare från "den andra sidan" ;)

Det beror på hur man definierar inlärning. Cillamuffins och jag har som sagt haft diskussioner om terminologin. Vi båda skulle korrigera handlingen äta död kanin. Jag skulle säga att hunden lär sig låta bli kadaver medan muffinsen skulle säga att hon hämmar beteendet.

Visst kan jag använda korrigering vid inlärning på det viset. Jag går inte och belönar hunden när den låter bli att stjäla mat från bordet utan korrigerar när den försöker. Uppfostran är också en form av inlärning, även om många bara tänker på moment när man säger det ordet.

Det beror på hur man definierar inlärning. Cillamuffins och jag har som sagt haft diskussioner om terminologin. Vi båda skulle korrigera handlingen äta död kanin. Jag skulle säga att hunden lär sig låta bli kadaver medan muffinsen skulle säga att hon hämmar beteendet.

Visst kan jag använda korrigering vid inlärning på det viset. Jag går inte och belönar hunden när den låter bli att stjäla mat från bordet utan korrigerar när den försöker. Uppfostran är också en form av inlärning, även om många bara tänker på moment när man säger det ordet.

O skulle jag korrigera min hund att inte äta död kanin så skulle hon aldrig vilja göra de igen.. Så då antar jag att jag lär henne låta bli sånt.

Nä jag skulle heller aldrig belöna när hunden Inte tjuvar från bordet.. Utan korrigera när den gör de, dock inte fysiskt. Men visst lyssnar inte hunden på mej när jag kommer in rusandes från mitt gömställe sjövild, tokig o skrikandes :eek:, så skulle jag ta min hand skuffa bort hunden från bordet.
För mej har de räckt med de först nämnda på båda mina hundar.. :)

Uppfostran för mej är vardagslydnad (same shit, different name).. Sånt som bara ska finnas där, som regler o gränser för hunden.

och så kommer vi då in på individskillnader. det räcker för dig att vara tokig och skrika. det gör det absolut inte för mig.

O skulle jag korrigera min hund att inte äta död kanin så skulle hon aldrig vilja göra de igen.. Så då antar jag att jag lär henne låta bli sånt.

min hund blev kraftigare korrigerad än att jag fyade lite. ändå så försökte han direkt efter att obehaget släppt äta kaninen igen (som varit nere och vänt). hur ska man göra menar du? hur ska jag lära honom att låta bli att äta förbjudna saker när den största och bästa belöning han kan få är att äta det förbjudna? varje gång han utför den förbjudna handlingen blir beteendet enormt förstärkt! jackpot varje gång.

Här blir jag återigen fascinerad över hur alla hundar dras över samma kam. Du verkar ju, precis som jag, ha en fysiskt oöm hund, cillamuffins. Skillnaden är att din har en enorm födodrift, som måste vara jättesvår att försöka kontrollera. Men just det där att bara ruska av sig även en tämligen hård fysisk korrigering känner jag väl igen.

Däremot den gång jag korrigerade min hund som allra hårdast, då rörde jag honom inte ens. Då fjäskade han för mig i två timmar efteråt. Jag får nästan en klump av dåligt samvete i halsen när jag tänker på det men å andra sidan så är det också en del i hans uppfostran som jag lyckats som bäst med - efter den händelsen så sticker han inte efter rådjur, även om de springer iväg mitt framför nosen på honom.

och så kommer vi då in på individskillnader. det räcker för dig att vara tokig och skrika. det gör det absolut inte för mig.

min hund blev kraftigare korrigerad än att jag fyade lite. ändå så försökte han direkt efter att obehaget släppt äta kaninen igen (som varit nere och vänt). hur ska man göra menar du? hur ska jag lära honom att låta bli att äta förbjudna saker när den största och bästa belöning han kan få är att äta det förbjudna? varje gång han utför den förbjudna handlingen blir beteendet enormt förstärkt! jackpot varje gång.

Nä och.. Jag skrev ju annat också än att bara skrika o va tokig.

Ja som jag skrev om jag skulle korrigera min hund när hon försöker äta nått förbjudet så skulle de bara behövas en gång..
Eftersom jag skulle se till att korrigera ordentligt.
En lr två gånger ordentligt, istället för flera halvdana försök.

Har han fått tag på många döda djur? Verkar som att han fått de.. Som du skriver hans beteende har blivit förstärkt, vinst varje gång. Svårare att få hunden att fatta att de är förbjudet..
Jag skulle korrigera,korrigera o funkar inte de.. Ja jag skulle göra allt som står i min makt för att hunden inte ska få tag i djuret. :)

Du får va extra glad att du lyckades med de du ville ha ut av korrigeringen o att de va en "bra", nödvändig korrigering.

Här i norrland kan man ju få hunden skjuten om den springer efter renar.
Tror inte min hund skulle sticka efter vilt men katter däremot.. :eek:

Ja har många gånger tänkt att jag ska låna mammas katt o träna lite inkallning me kattstörning.:D

Ja som jag skrev om jag skulle korrigera min hund när hon försöker äta nått förbjudet så skulle de bara behövas en gång..

Hundar tar åt sig olika lätt. Min hund skulle behöva en näradödenupplevelse för att sluta sticka efter vilt (nä, jag har inte gett henne en sådan, jag skulle inte klara det. Låter det vara istället). Har blivit ordentligt förbannad på henne flera gånger och det är inte tal om något halvdant, det kan jag lova dig. Men hon bara ruskar på sig och frågar "var är haren??"

Ofta behöver man bara säga "hörru" eller i värsta fall ge henne ett litet nyp så tar hon åt sig och skärper hon sig direkt. Men när instinkterna sätter till (jakt, mat, etc. beroende på hund) då är det inte så lätt.

Nä och.. Jag skrev ju annat också än att bara skrika o va tokig.

)

Det beror på HUR driven hunden är. Min rottis har fått minst fem rejäla kyssar av elstaket. Kyssar som bokstavligt skulle fått två av de hundar jag haft att pissa ner sig och aldrig i helvete titta åt staket igen.
Tillslut lärde han sig att akta sig för staketet, även om det var mörkt eller om han smög sig på det (Smart hund!:D)
Men jag skulle ändå inte lita helt på att han skulle stanna för det om han väl jagade något. Han stannade ju inte ens för stup:angel:

En del hundar kan man bokstavligen nästan slå ihjäl om de är riktigt, riktigt drivna på något och chilimuffins har beskrivit sin hunds matfixering förr.

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 753
Senast: Fruentimber
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från... 12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 378
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 567
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 875
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka