Lite upprörd (skriva av sig-tråd)

Sv: Lite upprörd (skriva av sig-tråd)

I örat? :( Det är väl bättre att säga "sitt"... :angel:

Om man har en hund som inte lyssnar då? Ska man stå där, sitt, sitt, siiiiitt?
Om hunden bara är envis då tycker jag absolut att man får ta tag i den! Sen om det är örat, svansen eller nacken har mindre betydelse, tar man i örat behöver man inte ta med hälften av den kraften man måste ta i nacken för att få samma reaktion.

Om man behöver säga "sitt" tre gånger utan att det händer något, tycker jag det är dags för en kurs där man lär hund och förare grunderna i lydnad.

Men om vi tar min hund som exempel igen, en jakthund på 7år som lyder 99.98% av gångerna men ibland är hans hjärna upptagen av helt andra saker ( En hare som springer över vägen, eller en löptik eller så är han bara allmänt envis) och då tycker jag att grunden sitter hyfsat iallafall. Han sticker inte fram till dom men hjärnan blir trögfattad och då tar man tag i han för att få han att "vakna".

Nej man måste få korrigera ibland och sen om man gör det fysiskt och tar tag i hunden eller om man gör på ett "snällt" sätt får var och en avgöra. Kan ju säga att jag har en till hund av likadan ras på halvtid och honom skulle jag aldrig korrigera fysiskt då han inte tar åt sig det minsta och kan lika gärna ge tillbaka. På honom fungerar köttbulle metoden mkt bättre.

Om man behöver säga "sitt" tre gånger utan att det händer något, tycker jag det är dags för en kurs där man lär hund och förare grunderna i lydnad.

Om hunden överhuvudtaget inte lärt sig sitt kan en kurs vara lämplig, men om hunden vid tillräckligt stor distraktion inte lyssnar på första "sittet" så kan det varar läge att peta till den...

Ett annat alternativ är att inte ge sådana kommandon när man ändå vet att hunden är för blockerad för att lyssna.

--------------------------------------------------------------------------------

"Jag skulle då fråga mig varför hunden hugger mot mig, en hund som behandlas rätt hugger inte..."

Håller helt och fullt med dig! Om man gör illa sin hund borde man ju förfan verkligen ta sig en ordentlig fundera över vad man håller på med!? Stackars hundar som blir misshandlade!

Misshandlade?

Det är hundar, inte barn vi talar om. Det är betydligt mer stressande för en hund att gå i ständig konflikt och med en mesig förare än att få sig en smäll.

Ja just det, och det vet du ja... ihi, jag skulle inte vilja, eller trivas i en situtaion när någon gör illa mig. Kanske inte vovve heller?

Du är människa och inte hund. Att jämföra de två är befängt. Inte heller är det särskilt intelligent att försöka kompensera bristande hundkunskap och erfarenhet med förmänskligande av hunden.

Att förkasta det man inte förstår är tämligen vanligt, men i det här läget drabbar det bara hunden.

:bow::bow:

Håller med dig...

Du verkar veta hur det är att ha en "tuffare" hund..
Vi har en sån. Ignorerar totalt fast han mkt väl vet
vad han ska göra.. då räcker det inte med att "här har du en kötbulle kan du vara snäll och sitta nu?"...

Nej vissa hundar behöver fysisk korrigering ibland, för tuffa hundar försöker klättra i rangordningen då och då precis som i det vilda.. Dock kan det vara olika långa tider emellan gångerna.

Och nej jag är inte för fysisk korrigering, men ibland har man inte så mkt val.
Varför finns det ibland (ganska ofta) 6-12 månaders gamla schäfrar, rottisar osv ute på blocket? "Pga allergi"... :angel: Jo för dom tagit över hemma..

:bow::bow:

Håller med dig...

Du verkar veta hur det är att ha en "tuffare" hund..
Vi har en sån. Ignorerar totalt fast han mkt väl vet
vad han ska göra.. då räcker det inte med att "här har du en kötbulle kan du vara snäll och sitta nu?"...

Nej vissa hundar behöver fysisk korrigering ibland, för tuffa hundar försöker klättra i rangordningen då och då precis som i det vilda.. Dock kan det vara olika långa tider emellan gångerna.

Och nej jag är inte för fysisk korrigering, men ibland har man inte så mkt val.
Varför finns det ibland (ganska ofta) 6-12 månaders gamla schäfrar, rottisar osv ute på blocket? "Pga allergi"... :angel: Jo för dom tagit över hemma..

Min hund är också en typisk klättra i rang hund, tuff hund o jag sitter inte o säger att han behöver minnsan fysisk korrigering för han är en sån hund. Tycker inte alls att de stämmer. :grin:

I vardagen måste vissa saker bara funka, vissa saker får man bara inte göra tex äta från bordet. Men inte behövs de fysisk korrigering för att få en hund att fatta de.. Funkar me andra saker också.

När de kommer till lydnad.. Så anser jag att man lär hunden de den ska göra, när hunden väl kan de o den tjaffsar så korrigerar jag, ibland fysiskt men mest med rösten o kroppsspråk.

Folk kanske inte ska skaffa sig en schäfer lr rottis om dom har tänkt ha hunden till sällskap vilket jag tror är de största problemet, folk vet inte vad de är för hund dom egentligen köpt.

Hihi. Min hund är väldigt "hård" om ni nu vill kalla det för det.. Inte fan behöver jag ge mig på den för det. Bristande hundkunskap kallar jag det verkligen för när man känner att man måste göra illa sin hund för att den ska lyssna. Vart är världen påväg??????!

Ni menar alltså att ni inte skulle få eran hund att lyssna om ni inte tog till korrigeringar, stackars er måste ju påfresta väldigt mkt psykiskt för er att skada eran hund, men framförallt STACKARS HUND!!!!!!!!!!

Hihi. Min hund är väldigt "hård" om ni nu vill kalla det för det.. Inte fan behöver jag ge mig på den för det. Bristande hundkunskap kallar jag det verkligen för när man känner att man måste göra illa sin hund för att den ska lyssna. Vart är världen påväg??????!

Ni menar alltså att ni inte skulle få eran hund att lyssna om ni inte tog till korrigeringar, stackars er måste ju påfresta väldigt mkt psykiskt för er att skada eran hund, men framförallt STACKARS HUND!!!!!!!!!!

Ja, det är jättesynd om våra hundar. Dom går ständigt med svansen mellan benen :cry:

va bra att du inser det, dags att göra ngt åt det då????!

Googla "Vars är det man brister när man gör illa sin hund?" :)

Härligt att se att någon som varit på buke en hel dag redan känner till tillräckligt om några av bukes trevligaste och kunnigaste hundmänniskor för att tala om dom som djurplågare. Det är ödmjukhet på hög nivå.

Vet en du kan anmäla på en gång, mig. Kan säga att de gånger min hund under promenader har kastat sig mot en annan hund, i syfte att hugga, det förekommer inte ofta, men de gånger de har hänt, ja då tar jag tag i BÅDA öronen, lyfter upp honom och verkligen visar att det då absolut inte är något jag accepterar. Han väger iofs 30 kg så det blir inte så höga lyft, men jag tror du förstår principen.

Jag personligen anser att man skall handla så att en farlig situation undviks, och där är det olika från hund till hund vilka medel som krävs. Jag tycker helt klart att ett ordentligt tag i hunden är 10 gånger bättre än att den t ex hamnar i slagsmål med en annan hund.

Likaså om min hund, eller någon annans för den delen, skulle ha rymt och är väg mot en trafikerad väg, ja då skulle jag försöka slänga något mot hunden. Ja den kanske skulle få ont ,men om det står mot att den riskerar att bli överkörd.

Det jag vill säga är, i vissa situationer måste man få ta i för att undvika en ännu farligare situation. Jag skulle bli riktigt förbannad ifall någon gick förbi och såg mig ta tag i min hund, om han t ex gjort utfall mot en annan hund. Personen såg inte hela händelseförloppet och vet inte vad jag ville undvika.

Snälla ta det inte personligt nu, vill inte vara spydig men. Släpp händelsen, du har ingen aning om vad hunden hade gjort och dessutom så anser jag att man ska hålla käften om hunden synligen inte far illa. Alla har sina egna uppfostringsmetoder och kunskper. Tycker själv detta låter mer som att du vill synas i bättre dager, ofta brukar såna här händelser överdrivas just för att det ska låta så farligt. Om hunden verkligen farde illa, ja då hoppas jag att du ringde polisen också, och inte bara skrev här på buke, det hjälper inte hunden ett skit.

va bra att du inser det, dags att göra ngt åt det då????!

Jag tänkte att DU kunde ta hand om min Beauceron? Det kanske skulle vara en bra idé. Så kan du plocka fram köttbullar när han får överslag och äter upp dig? :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 753
Senast: Fruentimber
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från... 12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 379
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 567
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 876
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31