Lite upprörd (skriva av sig-tråd)

Sv: Lite upprörd (skriva av sig-tråd)

Att de troligen gör mycket ondare för hunden att bli lyft i örat eller svansen än i nacken.

Jag vet flera hundar som skriker av ett nacktag. Min tik säger inte ett ljud om jag lyfter henne i arsle och nacke samtidigt. Ska jag ändå göra det bara för att man inte "får" dra till i örat?

Jag vet flera hundar som skriker av ett nacktag. Min tik säger inte ett ljud om jag lyfter henne i arsle och nacke samtidigt. Ska jag ändå göra det bara för att man inte "får" dra till i örat?

De beror väl på vad man vill ha för reaktion av korrigeringen, om målet är att få hunden att skrika så bör du ta örat istället.
Eya skriker/låter aldrig heller av en korrigering men de betyder inte att de inte fungerar.

Tillägger:
Jag har inte som mål att skada/göra illa min hund när jag korrigerar, jag gör det för att visa mitt missnöje- vilket jag sedan anser bör räcka för att hunden ska skärpa till sej, förutsatt att den fattat VAD de vad jag korrigerade.

Senast ändrad av en moderator:

Och det beror nog på vad för typ av hund man har. Min malle går upp i varv om jag håller i henne för länge. Tar man i nacken varvar hon bara, ett snabbt och rejält nyp i örat DÅ får jag en reaktion på att "oj då".

I vissa lägen så räcker det självklart (dvs för det mesta) med rösten. Men när hon försökte slakta min katt ute på tomten eller svarade upp julafton var det lite annat.

Det där med örat lät för mig som något TS tyckte sig se i upphetsningen över att nån tog i sin hund. Ett rejält nackgrepp, eller i pälskragen bakom kinderna kan nog se ut som om man tar den i örat också.

Nej, det var örat, är helt säker på det eftersom vi var max 4 m ifrån varandra. Om han grabbat tag i nackskinnet hade jag inte blivit så upprörd. Dessutom var det mkt det han sa som gjorde att jag tog illa vid mig - hundar förstår inte en arg husse som säger "helvete" och "vad är det för fel på dig" - i stället borde han sagt åt hunden vad han ville att den skulle göra.
Jag måste säga att hunden var knäpptyst och såg lydig ut men ivrig att vara till lags och då kan den ju göra sånt som den tror att husse vill.

Senast ändrad:

Jag gör inte det iallafall. Hela inlägget osar överdrift, tex där hon skriver att han "nästan" lyfter hunden. Hur lyfter man nästan en hund? Antingen lyfter den, eller så gör den inte.

Hunden backade och la sig när han blev arg och tog tag i örat, han drog liksom upp den till sittande. Sen satt den en stund framför honom under tiden han höll i örat, eftersom hunden då hade ryggen mot mig såg jag inte om frambenen lättade...

Vad spelar det för roll om det var nacken, örat eller svansen?

Vad det spelar för roll? Det kan ju vara så att örat är känsligare än många andra delar av kroppen?

Du skriver att ett nyp i örat hjälper på din hund. Att nypa till fort och att lyfta upp hunden i örat och gorma åt den är för mig två olika saker.

Men visst, alla kan tappa kontrollen. När min förre hund hoppade på min nuvarande gång på gång blev jag också fly förbannad, en gång lyfte upp honom i kragen och kastade ut honom ur huset.

Jag tycker du överdriver. Jag kan fräsa helvete, hundkräk och pucko till mina hundar och vad gör det. Det har samma effekt som att säga fy eller nej, varken mer eller mindre. De vet inte att helvete är ett svärord.

Att dra upp en hund i stittande är inte heller något att yvas över.

Dessutom, angående den här idén att man inte lär sig något av obehag. Det är rent blaha. Någon som hört uttrycket bränt barn skyr elden?
Att lära sig låta bli något som gör ont eller är obehagligt är en överlevnadsmekanism som finns både hos djur och människa. Stoppar vi handen i elden så gör det ont och vi gör därför inte om det. Smakar vi på en växt som smakar skarpt och bittert äter vi den inte igen. Samma gäller för hundar. Den handling som gav obehag gör man inte om. Undantaget är handlingar där resultatet av handlingen gör det värt obehaget, men i de allra flesta fall har föraren mesat sig igenom korrigeringen och då fungerar det inte.

oj, jag har också sagt till min hund mer än så...

hur hårt man kan ta i avgörs av situationen... man ska naturligt vis inte ta i hunden om det räcker med ett enkert "nej".

Men man kan tänka på hur en hund tillrättavisar en annan hund när denne gått för långt, det kan bli ganska våldsamt ibland.

De behöver veta vad som är rätt och fel och de lär de sig igenom tillrättavisningar och beröm i rätt situationer.

:bow:

Vad det spelar för roll? Det kan ju vara så att örat är känsligare än många andra delar av kroppen?

Du skriver att ett nyp i örat hjälper på din hund. Att nypa till fort och att lyfta upp hunden i örat och gorma åt den är för mig två olika saker.

Men visst, alla kan tappa kontrollen. När min förre hund hoppade på min nuvarande gång på gång blev jag också fly förbannad, en gång lyfte upp honom i kragen och kastade ut honom ur huset.

På vissa hundar är nacken känsligare. Eller ljumsken. Eller käkskinnet. Eller.. osv. Tyvärr verkar det som att den enda korrigeringen som är "tillåten" att göra är att ta ett lätt tag i hundens nackskinn och säga: "Fy".

När min hane försökte äta upp en katt för några år sedan så var det inte bara ett snabbt nyp i örat. Utan jag talade om att det där gör han aldrig någonsin mer igen för då är han dödens död. Hade jag tagit honom i nacken hade jag aldrig fått den effekten jag fick. Idag lever han med 3 katter och delar säng med dessa.

Dessutom, angående den här idén att man inte lär sig något av obehag. Det är rent blaha. Någon som hört uttrycket bränt barn skyr elden?
Att lära sig låta bli något som gör ont eller är obehagligt är en överlevnadsmekanism som finns både hos djur och människa. Stoppar vi handen i elden så gör det ont och vi gör därför inte om det. Smakar vi på en växt som smakar skarpt och bittert äter vi den inte igen. Samma gäller för hundar. Den handling som gav obehag gör man inte om. Undantaget är handlingar där resultatet av handlingen gör det värt obehaget, men i de allra flesta fall har föraren mesat sig igenom korrigeringen och då fungerar det inte.

Fast jag menade inte riktigt så. Att hunden låter bli saker som gör den illa är ju självklart. Jag menar att det är svårt att lära hunden att UTFÖRA något, ett moment eller vadsom. Den lär sig vad som ger obehag, såklart. Jag tror dock att det finns en anledning till att belöning i momentinlärning är så mycket vanligare än korrigering. Min poäng är lite att hunden inte lär sig vad den ska göra - den lär sig däremot vad som blir obehagligt.

Låter som en husse som korrigerar sin hund när den gjort fel :confused: Jag kan inte se felet med att ta tag i hunden om man behöver. Jag sitter ofta och kollar på hundar när dom leker och busar men också när dom korrigerar varandra och sen försöker jag att tänka på samma sätt. I en hundflock styrs det mesta med kroppspråk men är det en hund som beter sig hur som helst så åker den på däng och oftast är människans korrigering en fis i rymden jämnfört med det.

Min hund är väldigt dominant och vi har jobbat, jobbat och jobbat så att han nu kan vara tillsammans med det flesta andra hanar utan att hamna i bråk. Ibland "glömmer" han att han ska vara snäll och drar han iväg och ska på en annan hund så kan han få en ordentlig korrigering i första bästa kroppsdel vilket kan vara, nacke, öra eller svans! För det mesta klarar vi oss med "köttbullelydnad" men i vissa situationer kan man inte plocka fram godispåsen och avleda utan då får man se till att avleda snabbt med en fysisk korrigering.

Låter som en husse som korrigerar sin hund när den gjort fel :confused: Jag kan inte se felet med att ta tag i hunden om man behöver. Jag sitter ofta och kollar på hundar när dom leker och busar men också när dom korrigerar varandra och sen försöker jag att tänka på samma sätt. I en hundflock styrs det mesta med kroppspråk men är det en hund som beter sig hur som helst så åker den på däng och oftast är människans korrigering en fis i rymden jämnfört med det.

Min hund är väldigt dominant och vi har jobbat, jobbat och jobbat så att han nu kan vara tillsammans med det flesta andra hanar utan att hamna i bråk. Ibland "glömmer" han att han ska vara snäll och drar han iväg och ska på en annan hund så kan han få en ordentlig korrigering i första bästa kroppsdel vilket kan vara, nacke, öra eller svans! För det mesta klarar vi oss med "köttbullelydnad" men i vissa situationer kan man inte plocka fram godispåsen och avleda utan då får man se till att avleda snabbt med en fysisk korrigering.

Sen kanske man inte absolut behöver sätta hunden i en sån situation om man vet vad som kan hända.. Skapa förutsättningar, så hunden får lyckas. :)

Jag hade kanske inte kämpat så mkt för att en hane (som inte alltid tycker om andra hanar) ska gå ihop med andra hanar. De finns andra lekkamrater.. O så vet vi ju att de också ligger i hundens natur att kanske inte gå ihop med andra hanar. Tycker liksom inte de är nödvändigt att en hanelak hane ska tränas in i att umgås med andra hanar.. Lr är ja helt ute o cyklar?

Håller iaf med dej om att ibland kan en ordentlig korrigering behövas.. :)

Jag menade inte på det sättet att jag slänger ihop två hanar och säger; LEK!

Men min hund ska klara av att det kommer en annan hanne framrusande till honom utan att han ska flyga på och jag ska kunna träna agility med en annan hane i samma lokal utan att dom börjar gruffa av att dom kommer för nära. Nu mer flyger han inte på men han blir stor och stark och utmanar gärna andra hanar på långt avstånd, så framsteg har vi absolut gjort.

Jag menade inte på det sättet att jag slänger ihop två hanar och säger; LEK!

Men min hund ska klara av att det kommer en annan hanne framrusande till honom utan att han ska flyga på och jag ska kunna träna agility med en annan hane i samma lokal utan att dom börjar gruffa av att dom kommer för nära. Nu mer flyger han inte på men han blir stor och stark och utmanar gärna andra hanar på långt avstånd, så framsteg har vi absolut gjort.

Jaha okej.. Ja då förstår jag dej. Då får man väl gratulera till framstegen. :laugh:

Själv har man en hane som inte alltid funkar så bra på promenader, idag tittar han men gör inget. :D

Det är ju hela syftet med en korrigering. Att hunden ska låta bli att utföra en handling. En korrigering lär hunden vad den inte ska göra. Om man tror att en korrigering ska lära hunden vad den ska göra så är man helt fel ute. Det har man belöningen till.

Angaende benamningar skulle jag vilja kalla en ny sak som ska laras in for "inlarning". Detta ar oftast en mkt positiv tid. Tank tex hur du lar en valp sitt de forsta gangerna eller nar den fortfarande haller pa att lara sig kommandot.

Nar hunden (hasten/katten/rattan) redan kan kommandot och foraren vet med sig att kommandot var korrekt men ignorerades av djuret kallas det "tillrattavisning" eller "korrigering".Tex hunden stjal mat fran bordet aven fast den vet den inte far. Eller sticker efter en kanin pa promenaden/gor utfall mot en annan hund/springer fore nar den blivit tillsagd ga fot what ever.
I mina ogon ar korrigeringen oftast ngt obehaglig for hunden. Inte nodvandigt vis pga dess fysiska natur utan darfor att hunden blivit tillsagd dess betende ar oonskat. Jag uppfattar det som att i princip alla djur vill vara till lags.
Att gora "fel" satter individen och darmed flocken i fara och ar oonskat.
En korrigering kan komma i alla dess former. Oftast ett harkel, fingerknappning, pet med foten/handen. I vissa fall behovs starkare nypor men det beror ju sjalvklart pa individen - precis som allat annat nar det kommer till levande varelser.

Det finns hundraser vars förighet är lika med noll och de har ingen större lust att vara till lags om de inte måste eller tjänar bra på det.

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 753
Senast: Fruentimber
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från... 12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 379
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 567
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 876
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31