Lite upprörd (skriva av sig-tråd)

Sv: Lite upprörd (skriva av sig-tråd)

Vad man kan göra är att rigga en situation och då är man "steget före" och kan korrigera hunden innan den har låst sig."Himmel eller helvete"
Jag har lyckats fint med att kalla in hunden under både när en hare störtat upp framför oss och han hunnit en bit och med höglöptiks lockande.

Nä o en sån gång kanske de är smartast att just låta bli..

Menade inte att man skulle korrigera i sinne som en tok, ger korrigeringen inget så är de ju ingen ide..

Men försöka kan man, försöka hålla hunden bort från de förbjudna.
De viktigaste är ju att hunden inte får de förbjudna, eftersom de (som sagt) förstäker beteendet..
Hur man lyckas med de är upp till var o en.

Hade jag haft en hund som inte säkert kommer på inkallning i fråga om vilt o jag går där de finns mkt vilt så skulle jag ha koppel lr långlina..
Som jag skrev min hund sticker efter katter, därför har jag henne aldrig lös där jag vet att de finns katter. :)

Långlina, sele o störning..

Störning i form av fotbollsplaner där de sparkas fotbollar, där man vet att de finns vilt tex. vid renslakt, prata me jägare som vet var älg, rådjur håller till, låna nåns katt, köpa kadaver o lägga ut.. mm mm. :)

Långlina, sele o störning..

Störning i form av fotbollsplaner där de sparkas fotbollar, där man vet att de finns vilt tex. vid renslakt, prata me jägare som vet var älg, rådjur håller till, låna nåns katt, köpa kadaver o lägga ut.. mm mm. :)

Exakt. "Himmel eller helvete" Ger du fan i det roliga så är det julafton försöker du ändå så... Funkar bra på rottisen men funkar dock inget vidare på min tibbe. :angel:

Poängen med inlägget är att ÄR hunden redan igång så finns det de individer som du nästan skulle kunna slå ihjäl utan att det har effekt. Men kan man haffa dem sekunder de TÄNKER agera så får det bra effekt.
Det utomstående kanske inte såg att hunden gjorde något eller att föraren "överreagerade" medan föraren i själva verket sög tag och korrigerade i rätt ögonblick - inte sekunden senare när utfallet, harjakten eller vaddetnukanvara sker.

Jo agera innan tanke o handling är väl a&o för att de ska ge nått.

Man får som förare se till o bli lite j*vla alert :d ;)
..så man hinner haffa hunden.

O göra de flera gånger om, sen sitter de förhoppningsvis.

Jag har min bestämda åsikt att allt går..

Två alternativ
*En hund som du lyckats träna bort olaterna från o som lyssnar.
*En hund som kanske inte alltid får vara lös o kanske inte alltid gå på att promenadställen.

Båda alternativ Går ju.. :)

Nä o en sån gång kanske de är smartast att just låta bli..

Menade inte att man skulle korrigera i sinne som en tok, ger korrigeringen inget så är de ju ingen ide..

Men försöka kan man, försöka hålla hunden bort från de förbjudna.
De viktigaste är ju att hunden inte får de förbjudna, eftersom de (som sagt) förstäker beteendet..
Hur man lyckas med de är upp till var o en.

Hade jag haft en hund som inte säkert kommer på inkallning i fråga om vilt o jag går där de finns mkt vilt så skulle jag ha koppel lr långlina..
Som jag skrev min hund sticker efter katter, därför har jag henne aldrig lös där jag vet att de finns katter. :)

OK! Ville bara poängtera att det är inte alltid så enkelt att bara man korrigerar "rätt" en gång så funkar det alltid sedan.

Vill också förtydliga och säga att jag inte heller har min lös just eftersom jag inte litar på henne.

Ok.. Lite svårt att skriva ner allt man tycker o tänker på en gång.. :crazy:

Nä men man får ju lova att göra så när man inte har 100% inkallning.. Som sagt jag gör de med. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 753
Senast: Fruentimber
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från... 12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 378
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 567
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 875
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka