Lite upprörd (skriva av sig-tråd)

Sv: Lite upprörd (skriva av sig-tråd)

hmm oj då.... :confused::o

jag har både tagit min hund i nack skinnet och smällt till henne då hon ignorerar mig eller gör saker som hon vet att hon inte får göra. Men hon har aldrig bitit mig eller nåt sånt. Och ja jag har faktist knuffat till min hund med benet för hon ska fixera sin uppmärksamhet på mig.

Och när min brors hund vägrar att sitta (han kan sitt) så trycker jag ner hans rumpa i marken.

är jag elak?? :crazy:

Jag vet inte riktigt om det där var riktat åt mig eftersom du svarade på mitt inlägg, eller om du bara använde den knappen..
Iallafall så är har vi ju samma uppfattning..

..och på andra sidan staketet står "Min hund var misshandlad innan jag fick den", "Min hund blev påhoppad så därför brölar den som en mistlur när den ser en annan hund" och "Jättehjälp, jag såg en hund som fick en luggning."

Lite lagom kanske är bäst.

Ja precis, ett sådant läger finns också.
Folk som alltid tycker att alla slags korrigeringar alltid förstör alla hundar för all framtid.

Jag tror inget av det stämmer; En hund blir inte per automatik totalförstörd, sargad, kuvad och knäckt av en snabb tillsägelse. En hund är inte heller per automatik omöjlig att leva med utan korrigeringar bara för att det är en driftig hund, hård hund, brukshund eller vad det nu kan vara.

Jag håller med, lagom känns bra där.

*knapplån*

Nu tänkte jag lägga mig i.. *flin*

En korrigerings effektivitet har inte så mycket med Vad man gör som Hur man gör det och När man gör det.

Jag kan Glatt erkänna att jag och min fjant då och då har en fysisk diskution - inte ofta dock. Men det finns tillfällen då valet är att ta tag i honom eller ha ett helsicke 10-15 meter. Visst tusan glor folk, men dom lyckas inte se matematiken, ung schäfer hane på något över 70 cm i mankhöjd och liten matte på 52 kg.

Det handlar inte om att "trycka ner" min hund, utan det handlar rakt av om att bryta ett icke acceptabelt beteende - eller i vissa fall när beteendet faktiskt är förståeligt men inte uppskattat, att hålla det under kontroll.

Sist han blev LYFT (jajemensan, jag lyfte honom i nackskinnet. Anmäl mig någon?) var det för att det stod en aggressiv golden en meter från oss vid ett staket som är knappa 80 cm högt och jag ville bort där ifrån Fortast möjligt. Det var helt enkelt det lättaste för oss alla tre (goldens husse stod sju meter bort "Jamen, Sture, Fyyy så göööööör man inte!") Jag förstod Absolut varför min jycke gjorde som han gjorde, jag kan inte kräva av honom i nuläget att han ska kunna låtsas som det regnar i en sådan situation... men inte heller kan jag med att rycka och slita i strypkopplet, dra med honom i det osvosv vilket hade varit valet just där om jag INTE tagit i honom.

..nej.. jag går inte den vägen längre... oroa er inte ;)

Ändamålet helgar medlen - och man kanske inte ska uttala sig om man inte A) känner hunden eller B) känner ägaren. Det är inte alla gånger "Nejmen Fyyyy på dig älskling, sådär gööööör man inte!" funkar.

I vanliga fall räcker en blick, en fingerknäppning eller en harkling för att påminna min grabb om att det där Inte är okey... men Vanliga fall är inte konstanta eller 100%iga, yttre påverkan på såväl förare som hund kan ge situationer som inte kan lösas av gulligull.

..sen undrar jag vad som är värst.. att blåsa upp sig och med kroppspråk trycka ner din hund - eller att i dom där fem sekunderna "ta tag i" jycken. Den enorma skillnaden i underkastelse min grabb visar vid "överdrivet dominant kroppsspråk" gentemot ett snabbt "nej" gör att jag hellre säger nej. Det är inte min hund jag vill kväsa - det är hans beteende. Han vet redan att jag är basen, varför gnida in det dag uit och dag in för att jag inte har vett nog att bara bryta beteendet med små enkla ord, eller en fingerknäppning?

I vanliga fall räcker en blick, en fingerknäppning eller en harkling för att påminna min grabb om att det där Inte är okey... men Vanliga fall är inte konstanta eller 100%iga, yttre påverkan på såväl förare som hund kan ge situationer som inte kan lösas av gulligull.

Fast det är ju inte så riktigt heller; bara för att man inte använder sig av korrigeringar betyder inte det att man "gullar" med hunden.
Bara för att jag t ex i största möjliga mån undviker att dänga till min hund så står jag ju inte handfallen med en påse korv och tjattrar om min jycke uppför sig som en idiot...!

Jag fattar hur du menar - och visst finns det folk som bara ÄR helt handfallna men motsatsen till korrigeringsträning är INTE trams och gulligull.

:rofl: dänger till min jycke gör jag inte heller.. :P

Nej, jag förstår vad DU menar - men kom inte och påstå att du inte har sett alla "nejmen liiille gubben, så göööör man inte" hundägare där ute?
Dom finns i verkligheten - Precis som dom som anser att man "korrigerar" sin hund genom att a) släpa den efter sig med stryphalsband sägandes "nejnejnejnejnejnej Ssssssh!" eller b) man rappar upp den Ordentligt, gärna tio-femton ggr med läderkopplet medan man vrålar "NEJ!".

Båda lägren är helt förkastliga, i min lilla värld av blommor.

Betyder Verkligen korrigering för dig att dänga till sin hund?
En korrigering är att avbryta ett icke önskvärt beteende med tillbuds stående medel - huruvida du gör det med en klicker, eller du gör det med en kastad nyckelknippa spelar ingen roll, det är en korrigering likväl.

Emedan saker som "den ihoprullade tidningen" eller "trycka ner valpens nos i kisset på golvet" INTE är korrigeringar utan bestraffningar - som oftast kommer betydligt senare än den obligatoriska tre sekundersgränsen för en korrigering.

Det är väl en sak att ta tag i nackskinnet och en helt annan att hänga upp den i örat? Självklart får man tillrättavisa sin hund, men man behöver ju inte slita den i öronen.

:rofl: dänger till min jycke gör jag inte heller.. :P

Nej, jag förstår vad DU menar - men kom inte och påstå att du inte har sett alla "nejmen liiille gubben, så göööör man inte" hundägare där ute?
Dom finns i verkligheten - Precis som dom som anser att man "korrigerar" sin hund genom att a) släpa den efter sig med stryphalsband sägandes "nejnejnejnejnejnej Ssssssh!" eller b) man rappar upp den Ordentligt, gärna tio-femton ggr med läderkopplet medan man vrålar "NEJ!".

Båda lägren är helt förkastliga, i min lilla värld av blommor.

Betyder Verkligen korrigering för dig att dänga till sin hund?
En korrigering är att avbryta ett icke önskvärt beteende med tillbuds stående medel - huruvida du gör det med en klicker, eller du gör det med en kastad nyckelknippa spelar ingen roll, det är en korrigering likväl.

Emedan saker som "den ihoprullade tidningen" eller "trycka ner valpens nos i kisset på golvet" INTE är korrigeringar utan bestraffningar - som oftast kommer betydligt senare än den obligatoriska tre sekundersgränsen för en korrigering.

Haha nej, missförstå mig inte!
Jag menade inte dänga till som i typ slå, det var klumpigt uttryckt men "dänga till" känns kortare att skriva än "korrigera"! :p

(Däremot vet jag inte hur man någonsin skulle kunna korrigera sin hund med just klickern. Det skulle väl vara om man kastade den i huvudet på jycken! )

Och givetvis har jag sett det du pratar om också, både sådant och folk som hela tiden sliter i snöret utan någonsomhelst mer verkan än att hunden låter konstigt.

jomen, visst kan man korrigera ett beteende med klickern... Fast genom att med klickerhjälp lägga ett kommando, eller snabbt berömma ett avbrott i ett beteende man inte vill ha? Jag förespråkar oftast att lägga kommandon på det beteendet man tränar bort - under en längre period. Att på ett eller annat vis, med klicker eller "bara" beröm/kommandoträning sätta kontroll över t.ex. skall.

Ex. min grabb hade en högljudd period när han var en plutt, att upprepa "skall" när han skällde gav mig en chans att förflytta Skallet från Situationen till Kommandot - två flugor i en smäll ;) Jag fick en tystare hund och en hund som lärde sig kommandot Skall. Och jag använder det otroligt sällan, mest bara för att kolla så att det fortfarande sitter. Samma teknik fungerar på t.ex. stegrande hästar. Att göra om ett oönskat beteende till ett eh.. "betingat" beteende som man har kontroll över kan vara väldigt bra om man inte vill ha bort beteendet helt (ex. så ser jag Gärna att min hund skäller till en-två ggr om nån snokar runt på gården och gör mig medveten om att det är någon där - men däremot vill jag Inte ha en hund som skäller så fort någon ringer på dörren.. och det har jag fått ;) )

ehum, vi börjar glida Liiiiiite offtopic nu va? :angel: Sen ska jag erkänna att jag lärt min hund lite lustiga saker kanske.. t.ex. skillnaden mellan "Lägg dig i hallen" och "Lägg dig i sängen" (jaja, jag vet, många anser att man ska ha Väldigt olika kommandon för saker och ting.. och att man ska ha korta och enkla kommandon... jag Pratar helt enkelt för mkt med min hund) han kan även "Eheh, Hela vägen!", följer mitt pekande när jag vill dirigera honom mellan olika rum/hörn. ..han vet även vad "Ska vi röka?" betyder... :rofl: samt; Golvet! eller Sätet! när vi åker bil.. och säger man "Tigger du?!" så viftar han på svansen. "fel katt" har vi också lärt oss - det funkar även om han är pratsugen med en liten hund... "Fel katt" betyder helt enkelt "Ge fanken i den individen!" medan "Ta din katt!" betyder att han får gå och kela med min hankatt.. vilket oftast resulterar i att kattstackarn blir tvättad.

...ja alltså.. vad jag försöker få fram, rent allmänt i den här tråden är att: även om en korrigering man inte ser anledningen till kan verka "hård eller rå".. så är det en SÅ liten del av hundhanteringen! Det finns säkert dom som har sett min hund och mig i en situation som kanske inte var alltför smickrande, och det finns Absolut dom som anser att jag är lite för tuff ibland/ställer för höga krav, men det är kanske 2% av vår tid tillsammans - och min hund och jag spenderar 24 timmar om dygnet med varandra - 7 dagar i veckan och har så gjort sedan han kom till mig för ca 14 månader sedan..

Senast ändrad:

Det är väl en sak att ta tag i nackskinnet och en helt annan att hänga upp den i örat? Självklart får man tillrättavisa sin hund, men man behöver ju inte slita den i öronen.

Min ena hund är så fysiskt oöm att man kan lyfta henne rätt upp i nack- och rövskinn. Utan att hon säger en min eller ens visar antydan till att hon KÄNT korrigeringen. Henne kan jag halvt lyfta i örat om hon inte lyssnar. Kompisens hund räcker det med att du nuddar pälsen så skärper hon sig.

Det där med örat lät för mig som något TS tyckte sig se i upphetsningen över att nån tog i sin hund. Ett rejält nackgrepp, eller i pälskragen bakom kinderna kan nog se ut som om man tar den i örat också.

Sen finns de ju tyvärr såna människor som missbrukar korrigeringar.. O då kan jag inte hålla med dej om att det är en liten del av hundhanteringen. Men visst vet man vad man gör så.

Fast där menar vi nog olika. Om man ändrar ett beteende så anser inte jag det som en korrigering. Då är det inlärning ju.
Korrigering är nog ett luddigt ord att använda; för mig är korrigering när man ger hunden ett obehag.

Fast där menar vi nog olika. Om man ändrar ett beteende så anser inte jag det som en korrigering. Då är det inlärning ju.
Korrigering är nog ett luddigt ord att använda; för mig är korrigering när man ger hunden ett obehag.

Ja kan nog hålla med dej lite.. Fast många "döper" de nog till korrigering när de gäller hundar som fått ovanor, såkallade problemhundar där man försöker få bort de oönskade beteendet. Då de ofta tillförs ett obehag, korrigering.

Jag tycker nog att de är inlärning, då jag anser att man lära om hunden från de oönskade beteendet till de önskade utan större obehag. Beror iofs lite på.

Det är nog lite av en definitionsfråga det där.

Straff, kanske jag borde använda istället för korrigering egentligen.
Mer avancerade termer blir ju positivt straff och negativ förstärkning. Hm.

Vad jag menar med korrigering (straff) är iallafall koppelryck, höjda röster, nyp i örat, nyp i baken, tag i nackskinn, kastade skrammelgrejer eller nycklar. Det som tillför hunden obehag, helt enkelt.

Jamen precis, alla använder olika definitioner. :)

Det där med örat lät för mig som något TS tyckte sig se i upphetsningen över att nån tog i sin hund. Ett rejält nackgrepp, eller i pälskragen bakom kinderna kan nog se ut som om man tar den i örat också.

Ja, men nu skrev hon örat och det är väl det vi får utgå ifrån?

Jag gör inte det iallafall. Hela inlägget osar överdrift, tex där hon skriver att han "nästan" lyfter hunden. Hur lyfter man nästan en hund? Antingen lyfter den, eller så gör den inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 753
Senast: Fruentimber
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från... 12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 379
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 567
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 876
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31