"lilla snurren"

Scata

Trådstartare
Nu har jag läst ett, för mig, nytt begrepp - "lilla snurren". Så jag gör en ny tråd om detta istället för att lusa ner en annan tråd ;)

Kan ni vara vänliga och förklara för mig vad det är och syftet med den övningen?
Gärna en föklarande bild också om någon har lust :angel:
Är det AR eller annat?

Sv: "lilla snurren"

jag har letat exempel på nätet tidigare men inte hittat

det är en koordinationsövning för att presentera iden för hästen att den istället för att kliva rakt fram med inner bak kan flytta det diagonalt in under magen - dvs den trampar över bak

Det är mycket basic typ unghäst. Men kan göras mer avancerat OM man kan kontrollera att hästen sätter sig på ytterbak vilket få kan - de tror det kommer automatiskt, och lägger mycket mer betydelse i denna övning. och tror att om de kan få hästen att göra så bak så har de nyckeln till öppna

They wish.... :angel:

Ps Tiff hälsar - det var det som inte gick på henne då hon hade låsningar som inte tillät rotation av länden. Om du minns den tråden ang långtygling

Det man vill åt är att få hästen att placera den ena höften framför den andra, alternativt lära in sidförande hjälper. Det är ett förstadium till korrekt böjning

Senast ändrad:

Det man vill åt är att få hästen att placera den ena höften framför den andra, alternativt lära in sidförande hjälper. Det är ett förstadium till korrekt böjning

Precis! :)
Eller något så "basic" som en del av oss AR-ryttare glömmer, att man först vill få igång tekniken med båda bakben antingen bara i grova drag rakt fram eller på en större volt, och få igång början till ryggsving innan man börjar fokusera på att träna ett bakben i högre svårighetsgrad. Blir så lätt sladdande bak annars.

Lilla snurren. Jösses vad man missat - och lär sig. Men inte fattar jag HUR. Är det något man gör från marken (unghäst-basic)?. Jag får väl leta lite i trådarna så jag täcker min kunskapslucka - är det beskrivet i någon tråd?

OK OK...... "använd sökfunktionen"...... :)

Lilla snurren använder jag för att få hästen att kunna "stå emot/tåla" innertygeln. eftersom det är i princip omöjligt att få ryttare att sluta dra i innerns å får man lära hästen att reagera på annat sätt än det den normalt gör, dvs hänga sig mot innertgeln och lägga sig på inner fram.
Lärs in med ryttare på ryggen på följande vis:

Ryttaren sitter och gör ingenting med resten av kroppen.
Tar ett tag i innertygeln och "drar" in hästens huvud (typ branderup böjning)och det taget ska kännas konstant i hästens mun. Det innebär att när hästen flyttar sitt huvud, in ut upp ner så måste ryttarens hand följa med så att trycket inte ändras det minsta. Inget tryck alls i ytter tygeln, det är SVÅRT, men man får bita ihop. ett budskap i taget är allt en häst klarar i början.

Hästen kommer att ramla in på en pluttevolt och kravla sig runt på inner framben och det ska man låta den göra (det kan kännas som 700 år). När man känner den minsta tendens till att om man SLÄPPER på innertygeln så kommer hästen att tippa över tyngden på ytter fram och därmed förflytta sig ut på volten så släpper man helt på innertygeln och sitter still och låter hästen ostört lulla iväg några minuter på lång tygel.

Samla ihop hästen och upprepa med andra tygeln.

När man fått hästen att förstå reaktionen, och det gör den ganska snabbt tack vare den snabba eftergiften så kommer den att reagera snabbare och snabbare och efter kanske 4-5 gånger i varje varv kommer den att "vikta" om sig så fort du tar i innertygen.

När detta är uppnått hoppar man omedelbart av hästen och ställer sig bredvid den och låter den smälta intrycken. I 95 % av fallen kommer den att somna omedelbart i några minuter och när den vaknat kommer den att klia nosen mot ena frambenet.

Oerhört viktigt att inte klappa, berömma eller prata med den när man lär in sånt här. Det kan man göra sen när man kommit tillbaka till stallet.

Jag använder orden inner och ytterfram för att det är lätt för ryttaren att känna. I verkligheten är det såklart så att det händer saker baktiull i hästen oxå, men det är svårare att känna.

jag tar gärna mer ord från dig

Min uppfattning är att man skall vara djävligt duktig och hästen välutbildad för att det skall bli en shoulder in volte

men det är ju bara lilla jag :D

Och jag som tycker jag är ett UFO :p

Låter som dålig westernträning tycker jag det du beskriver här i denna tråden :o

Har i princip sett den göras en clinichelg på en AR-kurs (jag var fotfolk), men jag tyckte mest det blev snedbelastning. Så jag vet inte så mkt om den.

Jag har själv inte använt mig av den, jag känner mig alldeles för osäker på handarbete. :o Jag BORDE verkligen lära mig mer om det, men det är ju så kul att rida...

Jag flyttar tråden till Ridning, eftersom "lilla snurren" inte är specifik för klassisk ridkonst.

När inte alls, pröva det så får du se. De allra skickligaste beridarna jag träffat världen över gör så och resultatet är fantastiskt. Dan efter man tar ut hästen känns den som en dröm.
Det är milsvidd skillnad från AR snurren eller westersnurren där man inte ger eftergiften för det lilla utan bara lullar runt varv efter varv och hästen fattar inget.
På en helt oskolad travare kan man göra det från marken och de reagerar fantastiskt.
Men det kräver känsla och tajming.

Vår gemensamma gamla tränare lärde mig den så du har möjligheten. att jag sen sett den utföras av riktiga proffs ger den ännu mer tyngd liksom.

Här e en bild på snurren :)
lillasnurren1.gif

Har fått lära mig att det e en balanserande övning som syftar t att lära hästen vinkla bäcken och länga yttersida o korta inner (och lära sidförande).

De allra skickligaste beridarna jag träffat världen över gör så och resultatet är fantastiskt.

Vad för sorts beridare? Var och inom vad?

Jag har stött på det men bara faktiskt från tränare som jag i övrigt inte haft så stort förtroende för.:o

Jag är ungefär lika skeptisk till det som den andra mottrycksvarianten dvs den höjda handen för att få hästen att sänka nacken. :cool:

Ja jag har provat men det är några år sen så jag vet inte om jag kan uttala mej om det idag, det var som sagt ett tag sen. Jag gjorde säkert fel och tränaren var inte särskilt bra så det blev inga fantastiska resultat av det:angel:

Stretch har jag inget emot dock.

Lilla snurren använder jag för att få hästen att kunna "stå emot/tåla" innertygeln. eftersom det är i princip omöjligt att få ryttare att sluta dra i innerns å får man lära hästen att reagera på annat sätt än det den normalt gör, dvs hänga sig mot innertgeln och lägga sig på inner fram.
.

Jag fattar inte det här riktigt.. varför inte lära sig rida och inte hänga i inner tygeln istället? När man ex. vänder en häst så gör man det med ytterskänkeln? eller är jag helt ute och cyklar? fattar inte alls syftet med det här och förstår inte riktigt vad det går ut på... :crazy:

:crazy:
Handlade inte tråden om "Lilla snurren"?

Vad är det du pratar om?:confused: :crazy:
(jag inser att det kan vara ett skämt, men jag är inte säker)

Det är milsvidd skillnad från AR snurren eller westersnurren där man inte ger eftergiften för det lilla utan bara lullar runt varv efter varv och hästen fattar inget.
Lilla snurren är väl lilla snurren och inget annat? Jag har inte hört så mycket om den av ARtränare utan oftast av vanliga dressyrtränare. Men oavsett hur man väljer att träna så ska ju övningen utföras på samma sätt. annars är det ju inte samma övning, eller hur?)
För övrigt undrar jag: VAd är det du kallar ARsnurren? Har inte stött på det.

Har aldrig hört den från en vanligt dressyrtränare och då har det varit både utländska och svenska högt respekterade tränare.

Jag har enbart hört det från en Portugisisk.. J.Lynch han sysslar med det. Nu kommer jag dock inte ihåg själva syftet mer än att den skall utföras i alla gångarter.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Hundhälsa Ju mer jag försöker läsa, desto snurrigare blir jag. Kan någon reda ut om begreppen i rubriken är samma sak? Och vilka åtgärder som...
Svar
5
· Visningar
806
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka