"lilla snurren"

Sv: "lilla snurren"

Bra övning för att få hästen att tänka diagonalt. Min häst har ett starkt lateralt rörelsemönster (grisepassare), lilla snurren gör skritten ren och ur den kan han bjuda på några travsteg.

Jag har sett lilla snurren utföras av både AR och islandshästtränare. Och Lisette Hedman som väl kan kallas klassisk?

Har aldrig hört den från en vanligt dressyrtränare och då har det varit både utländska och svenska högt respekterade tränare.
Va?? Säkert?? Det var tex en ofta använd övninga av en av mina ridskoleinstruktörer. Ridskolechef som numera är utsedd till "Fellow" Det var hon som introducerade den övningen för mig. Efter det har jag mött andra strömsholmutbildade instruktörer som använt sig av övningen ibland också.
Ingen av mina ARtränare har däremot pratat om den övningen.(men det betyder ju inte att de aldrig använder sig av den förstås)

När inte alls, pröva det så får du se. De allra skickligaste beridarna jag träffat världen över gör så och resultatet är fantastiskt. Dan efter man tar ut hästen känns den som en dröm.
Jag menar inte att själva övningen skulle vara fel.Det är mycket mäjligt att detta fungerar bra. Men.... varför ta upp det i en tråd som handlar om lilla snurren? Det är ju något annat du pratar om.
Det är milsvidd skillnad från AR snurren eller westersnurren där man inte ger eftergiften för det lilla utan bara lullar runt varv efter varv och hästen fattar inget.
Kan du inte förklara vad detta är? Jag fattar verkligen inte. Jag ger alltid eftergift för det lilla och att lulla runt varv efter var utan att hästen fattar något verkar inte vara ridning öht. Det är att åka häst. Tror ingen AR tränande ryttare eller westernryttare känner igen sig alls. Blir bättre om begreppen hålls isär.
Men det kräver känsla och tajming.
Ridning gör det:grin:

Kl
Brukar göra lilla snurren på gröna hästar (de travare jag börjat rida på..)och ibland på mina som uppvärmning. Tycker som redan är sagt att det förstärker det diagonala mönstret, lösgör ländpartiet och får hästen att tänka sidvärts.

Men jag växlar alltid lilla snurren med sluta på liten volt vid hand åt motsatt håll, för att de inte ska hänga sig på inner fram och bara sladda runt utan måste stanna upp, hitta balansen och lägga om vikten på det ben som nyss bara klivit långt åt sidan under magen.
kan vara riktigt lurigt att få dem att hinna tänka om från lilla snurren till "bakdelsvändningen" i ny böjning. men riktigt effektivt! Förbereder för ridningen bra tycker jag! Svårt som fasen att få dem att komma över sina rörelsemässiga barriärer uppsuttet, lättare att lotsa från marken!

Vilken variant var det då?

(Nu verkar det ju finnas flera varianter med samma namn, uppebarligen, AR western -ja såg det förrut nånstans på nån film med cowboy i annan tråd- och Djurjourens:confused: )

KL

Jag tror nog att jag avstår från alla sorterna för egen del:o
Jag är väl förmäten nog att tro att jag har andra sätt, men det törs man förstås inte säga eftersom ingen ska tro att den kan nåt på vissa forum f n:rofl:

Under privatlektionerna, ja.
Vi som jobbade där red lektionshästarna regelbundet och fick då mycket privatlektioner + att jag ofta red för henne på tillridningshästar, hennes, inför tävlingar osv.
----------------------------------------------------------------------------------
Kan du inte förklara vad detta är? Jag fattar verkligen inte. Jag ger alltid eftergift för det lilla och att lulla runt varv efter var utan att hästen fattar något verkar inte vara ridning öht. Det är att åka häst. Tror ingen AR tränande ryttare eller westernryttare känner igen sig alls. Blir bättre om begreppen hålls isär.

Men vänta lite nu... menar du att du satt till häst under "lilla snurren" :eek::eek::eek:

Det hoppas jag verkligen inte ... jag tror inte vi pratar om samma lilla snurr :D

Den jag har sett stod Lynch i mitten , hade hästen i innertygel och så skrittar-travar-galopperar hästen runt honom, alltså vi talar om max 4m volt här om ens det.

Senast ändrad:

Vilken variant var det då?
Jag är bara bekant med en variant. (som Buffys bild beskriver) har inte stött på några andra.
Om övningen rids annorlunda så är det väl en annan övning tycker jag.

(Nu verkar det ju finnas flera varianter med samma namn, uppebarligen, AR western -ja såg det förrut nånstans på nån film med cowboy i annan tråd- och Djurjourens:confused: )
Det verkar ju inte vara samma övning.

Ja jag bara stött på det under ridning.
Nu börjar det bli rejält förvirrande. Det verkar vara många olika övningar som konstigt nog har samma namn. Skumt :crazy:

Jag är bara bekant med en variant. (som Buffys bild beskriver) har inte stött på några andra.
Om övningen rids annorlunda så är det väl en annan övning tycker jag.

Då har du missuppfattat rejält för buffys bild beskriver det jag har sett och det syns tydligt att det är FÖTTER på marken.

lillasnurren1.gif

Jag har sett henne använda den en gång på min första häst. Häst nr två behövde tydligen inte den typ av arbete. Men när jag såg henne göra det var det typ över på någon minut och jag hängde inte riktigt med. :o

Nu fattar t o m jag om det är den ni diskuterar! Tack! Kanske borde fattat när jag såg bilden också.... Men AR-snurr??? Eller Portugisisk? Nog för att man kan säga att jag är influerad av bådadera, men detta kan väl sägas var mer "allmänt" förekommande?

Jo i skritt är det ju rätt vanligt men Joao Lynch gör det i trav och galopp oxå... det är väl DET som är lilla snurren, att det skall göras i ALLA gångarter iallafall enligt Joao då.. som sagt jag har inte sett någon annan göra det i trav och galopp.

Anja Beran gör den i fler gångarter oxå. Sa att hon använde lilla snurren i trav som förberedande för piaffarbete.
Hon varierade både böj och tvär rätt mkt på clinic jag var på.

Även uppsuttet fast då större volt.

Ja jag såg fötterna, men jag menade bilden av hästen och fotförflyttningen.
Jag inser nu att det är olika övningar som kallas "lilla snurren".

Senast ändrad:

Ja jag såg fötterna, men jag menade bilden av hästen och fotförflyttningen.
Jag inser nu att det är olika övningar som kallas "lilla snurren".

Då blir det skritt på volt :rofl:

Du får gärna förklara vad du menar med "din" övning.

Lilla snurren använder jag för att få hästen att kunna "stå emot/tåla" innertygeln. eftersom det är i princip omöjligt att få ryttare att sluta dra i innerns å får man lära hästen att reagera på annat sätt än det den normalt gör, dvs hänga sig mot innertgeln och lägga sig på inner fram.
Lärs in med ryttare på ryggen på följande vis:

Ryttaren sitter och gör ingenting med resten av kroppen.
Tar ett tag i innertygeln och "drar" in hästens huvud (typ branderup böjning)och det taget ska kännas konstant i hästens mun. Det innebär att när hästen flyttar sitt huvud, in ut upp ner så måste ryttarens hand följa med så att trycket inte ändras det minsta. Inget tryck alls i ytter tygeln, det är SVÅRT, men man får bita ihop. ett budskap i taget är allt en häst klarar i början.

Hästen kommer att ramla in på en pluttevolt och kravla sig runt på inner framben och det ska man låta den göra (det kan kännas som 700 år). När man känner den minsta tendens till att om man SLÄPPER på innertygeln så kommer hästen att tippa över tyngden på ytter fram och därmed förflytta sig ut på volten så släpper man helt på innertygeln och sitter still och låter hästen ostört lulla iväg några minuter på lång tygel.

Samla ihop hästen och upprepa med andra tygeln.

När man fått hästen att förstå reaktionen, och det gör den ganska snabbt tack vare den snabba eftergiften så kommer den att reagera snabbare och snabbare och efter kanske 4-5 gånger i varje varv kommer den att "vikta" om sig så fort du tar i innertygen.

När detta är uppnått hoppar man omedelbart av hästen och ställer sig bredvid den och låter den smälta intrycken. I 95 % av fallen kommer den att somna omedelbart i några minuter och när den vaknat kommer den att klia nosen mot ena frambenet.

Oerhört viktigt att inte klappa, berömma eller prata med den när man lär in sånt här. Det kan man göra sen när man kommit tillbaka till stallet.

Jag använder orden inner och ytterfram för att det är lätt för ryttaren att känna. I verkligheten är det såklart så att det händer saker baktiull i hästen oxå, men det är svårare att känna.

Yeah... :crazy: själv brukar jag lära mina elever att rida på rätt sätt... istället för att lära hästen att reagera på annat sätt när ryttaren gör fel... Men det är ju jag det...

KL

Nu är jag mer förvirrad än någonsin.... :confused:

Om det finns fler typer av "lilla snuren", kan ni som angett att det finns det förklara dom för mig också?

Filmen som cristobal lade in - är det "lilla snurren"?
Det som susan sa (det är en koordinationsövning för att presentera iden för hästen att den istället för att kliva rakt fram med inner bak kan flytta det diagonalt in under magen - dvs den trampar över bak) tycker jag stödjer detta. Menade du så susan?

Men det är alltså inte en AR-övning? Är vi överrens så långt?

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Hundhälsa Ju mer jag försöker läsa, desto snurrigare blir jag. Kan någon reda ut om begreppen i rubriken är samma sak? Och vilka åtgärder som...
Svar
5
· Visningar
806
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka