@Miks
Jag uppfattar det inte som att barnen inte kan acceptera olikheter, de kan som sagt med lätthet förstå att någon som har lite svårare i ett ämne får mer stöd eller lättare uppgifter. Det som händer i det här fallet när det mer rör det sociala är ju att mitt barn gissar att skillnaderna i bemötandet hänger på vem personalen tycker mest om, och drar slutsatsen att hen själv är mindre omtyckt eftersom hen inte ges samma frihet.Det är svårt för mig att förklara på ett begripligt sätt om jag inte vill spekulera i en diagnos, men det kanske är det som är det enda rätta när skolan inte kommer med en begriplig motivering?
Sedan håller jag helt med
@Mabuse, jag skulle aldrig hålla en lärare bakom ryggen som agerar på ett sätt som jag inte tror på. Däremot kan man ju hålla själva skolsystemet om ryggen, men det är en annan sak. Jag tycker också att det är fullt möjligt att stå bakom vissa delar, tex undervisningen, medan man är kritisk mot andra regler och normer som inte verkar fungera för gruppens och individernas bästa utan enbart för att göra det lätt för personalen.