Jag skulle säga att barnet helt enkelt vet mindre, och därför inte hittar någon bra egen förklaring på varför "hen behöver det" - i TS fall så letar ju barnet förklaringar, men vet inte så mycket, utan landar i att det rimligaste är att hen behöver det lika mycket som vi andra, men läraren gillar hen mer, därför får hen fördelar. Ungefär som att landa i att onda ögat är en rimlig orsak till missfall, om man inte vet bättre. Där skulle jag nog bistå med lite mer information till barnet, för att ge bättre referensramar att leta förklaringar i. Alltså berätta att det finns funktionsnedsättningar (kanske inte med de orden, men att en del har väldigt mycket myror i brallan eller vad det nu är), och att det också kan vara en förklaring till särbehandling. Det är ju det vi vuxna gör, vi vet att det finns saker som ADHD och panikångest, och att det förmodligen är en troligare förklaring än att läraren gynnar sin gullegris i det aktuella fallet (därför att vi också ser mer än barnet ser, och kan göra en bedömning om barnet i fråga är ett barn med diagnos, eller om läraren helt enkelt är en orättvis människa med gullegrisar).
Jo jag gillade Monstermoms förklaring. Tycker den kan fungera utan att peka ut.