Ledsen på stallägaren!

Sv: Ledsen på stallägaren!

Lady_S skrev:
Visst har du henne på säkert avstånd när du startar svarven?
Jaa då, då flyttade hon sig ett par tre decimeter bakåt. Denna bild är INTE fejkad, svarven går för fullt. Värre var det när jag skulle borra för att spränga bort sten i hagen, då skulle hon prompt fram och undersöka bergborrmaskinen som gick för fullt och kompressorn var jättebra att klia rumpan mot fast den vrålade som ett jetplan. Skördetröskor som var igång var också jättespännande att undersöka, fast motorn var igång på tomgång var det bara att kliva upp med frambenen på skärbordet och äta nytröskade strån direkt från haspeln. Ingen häst som varit lös med mig har någonsin skadat sig på något.

Snurrfian skrev:
Helt off topic men dottern på snart tre år tyckte att din häst bodde fint i huset! ;)
Tack! Det var bara ett problem: jag fick inte ha mina chips eller mitt godis ifred. :crazy:

Jag tycker inte du överreagerar, jag hade inte heller blivit glad om jag hade hittat min häst drypandes i svett. Jag tycker inte heller man ska provocera fram situationer samtidigt ska man inte heller ständigt behöva gå på tå. Men maskiner och annat kan man ju vara lite försiktig med. Speciellt om man har ett dräktigt sto. Hästar är trots allt flyktdjur och det är lite individuellt hur starkt och på vilka saker de reagerar. Bra att du fick en förklaring och du kanske skulle börja spana efter ett nytt stall!

Ride on skrev:
Ingen fara, hon har hörselskydd på när det bullrar som värst. I kväll stod jag och blästrade bildelar i blästerskåpet som står vägg i vägg med stallet och det borde ju skrämma skiten ur vilken häst som helst med sitt pysande och fräsande, men icke. Hon låg och lurade och lyssnade på radio när jag gick in, precis som vanligt.
Har hon såna där snygga skydd med radio i? ;)

Själv tog jag ur de fastrostade brodden med vinkelslip på min då 1-åring Humlan :angel: :D

Humelibumlan skrev:
Har hon såna där snygga skydd med radio i? ;)

Själv tog jag ur de fastrostade brodden med vinkelslip på min då 1-åring Humlan :angel: :D
Givetvis är det radio i hörselskydden vad annars? Endast det bästa är ju gått nog.
Jag blåser ur broddhålen med tryckluften så behöver jag inte pilla i onödan. Går skitbra.

Vad skulle jag be om ursäkt för??? Det var ju inte direkt så att jag skällde på dem. Jag frågade ju bara vad som hänt och givetvis har jag all rätt att göra det. Min ilska tog jag ut på sambon sedan och här. Så nej någon ursäkt har jag inte gett dem och tyvcker inte jag behöver det heller.

Nja nu är iofs min kille känslig för ljud han aldrig hört efetrsom han gått på travbanan och då för det mesta gått dövad. Så visst kan det mycket väl vara så att han faktiskt blev rädd för det ljudet. :)

Det där med att träna skumma saker i paddocken får bli en senare grej. Just nu jobbar vi på att lära känna varandra och att han ska fungera skapligt i vanliga miljöer. Allt annat är just nu oväsentligt. När en sten är livsfarlig så ska man nog inte börja med massa konstigheter.

Som jag skrev på andra ställen så är det inte bara detta. Orkar inte skriva allt men kan säga att jag inte är helt trygg med att de inte är dumma med honom. Som ett exempel kan jag ta när deras sto skulle stå i gången och bli borstad. Fölet var inte intagen från hagen så stoet blev orolig. Tillslut gick de och hämta föletr och ställde så de såg varandra. Eftersom stoet var orolig så tog det ett tag för henne att lugna sig. Hon stod och skrapade med ena hoven lite grann. Ägarinnan ryter då åt henne att lägga av vilket hon inte gjorde så hon går fram och sparkar hästen ganska rejält över knät.

Jag ska flytta honom så fort jag får en chans och då förhoppningsvis hem till vårt egna.

Spanar för glatta livet. :) Fast det är svårt att hitta något. Nu letar vi gård att köpa oxå så att vi kanske kan ta hem honom till vårt egna och sedan köpa fler busfrön.

Det var en bra idée. Har gått runt med min häst idag (brukar göra det) i grimma. Han kollar på maskiner och traktorer med upphöjt lugn. Är tyvärr trädgårdsfreak men ska pröva att hägna in delar där han kan vara.....

Verkar som om ston är lättare, min mans sto, 6 år, följer med honom vart som ,även om han inte provat så mycket som du. Men på henne ser man lusten och nyfikenheten. Min valack är mest intressead av sina kompisar och betet. Han skulle aldrig lämna ett grässtrå för att kolla vad jag gör vilket stoet alltid gör....

Skam den som ger sig, imorgon hägnar jag in och testar din metod. Tack! Har du fler tips mottas dom tacksamt.

Jag tycker det låter farligt. :eek: Men du verkar ju ha koll på vad du gör så... :)

Senast ändrad:

Ride on skrev:
Givetvis är det radio i hörselskydden vad annars? Endast det bästa är ju gått nog.
Jag blåser ur broddhålen med tryckluften så behöver jag inte pilla i onödan. Går skitbra.
:o Sorry, det var ju så klart en korkad fråga ;)

Tryck luft? Smart!! :bow: Några bra tips på när gängorna gått åt fanders?

martha skrev:
Jag kan faktiskt också provocera hästar med att göra saker dom är rädda för, det är skitjobbigt att behöva smyga på tå för hästar som blir livrädda för minsta lilla..ju mer man smyger, ju värre blir hästarna...OM det nu var vedhuggningen som din häst eller nåns häst hetsade upp sig för så tycker jag att dom ska lära sig att folk faktiskt kan hugga ved utan att himlen trillar ner..ju mer huggning dom blir utsatta för , ju mindre reagerar dom till slut....

Om du ska sätta igång din häst nu så lär han ju flyga i taket för en massa andra saker också...

:bow:
Jag fattar inte hur vissa hästmänniskor tänker. Ska hela världen anpassa sig efter dom? Ska ALLA smyga på tå så fort de ser dem?
Herregud, LÄR hästarna att vistas i en normal miljö istället för att terrorisera er omvärld. :cool:

Jag tycker inte att du överdriver har själv ett sjåpigt sto som jag har miljötränat sedan jag fick hem henne våren 1998. Hon tycker inte om bilar men den går an nu, men större saker är det värre med även om hon är van vid en massa oljud, lastbilar, hjullastare, traktorer, kompressor mm. det var en verkstadsfabrik vid stallet innan. Dessutom avskyr hon när det åskar och skjuts en massa smällare och raketer. :(

Tycker det är onödigt att stressa hästarna mer än nödvändigt, de behöver ju inte få panik för då lär dom sig ändå inte.

MVH Ann

gud, vad obehagligt. skulle också reagera liknande som du..
någon skulle få skit för det iallafall. :devil:

det är läskigt att se en häst och särskilt sin egen (har själv ingen egen nu men ändå) vara vettskrämd, uppstressad till max.

du måste ha känt dig jävligt maktlös när du kom den morgonen..

Att en häst skulle vara ljudkänsligare för att de stått på bana och varit dövade i träning tror jag inte ett dugg på!

Mysaan skrev:
Nja nu är iofs min kille känslig för ljud han aldrig hört efetrsom han gått på travbanan och då för det mesta gått dövad. Så visst kan det mycket väl vara så att han faktiskt blev rädd för det ljudet. :)
.
Du skojar? Du tror inte att det är mycket liv o rörelse på en travbana? :confused:
Och tussarna används bara när man kör, vilket man inte gör dygnet runt 7 dagar i veckan, utan oftare ungefär varannan dag 30 min till 1 timme..
Skulle snarare säga tvärt om, de som stått på bana eller i andra större stall, brukar inte bry sig eller stressa upp sig i första taget..

Det var vad förra ägaren sa till mig. Jag vet inte alls hur det fungerar på travbanor så jag litade på hennes ord.

Humelibumlan skrev:
Du skojar? Du tror inte att det är mycket liv o rörelse på en travbana? :confused:
Och tussarna används bara när man kör, vilket man inte gör dygnet runt 7 dagar i veckan, utan oftare ungefär varannan dag 30 min till 1 timme..
Skulle snarare säga tvärt om, de som stått på bana eller i andra större stall, brukar inte bry sig eller stressa upp sig i första taget..

Jo fast jag trodde att det var som på galoppbanor alltså mest människor och hästar och inte så mycket andra ljud. Det var förra ägaren som sa att det var därför han var ljud känslig oxå. Att de bara är dövade när man kör fattar ju jag oxå. Att man inte kör 24/7 fattar jag oxå. Jag är inte hur korkad som helst. :)

Vad det än beror på så är han i alla fall känslig mot ljud han aldrig hört eller sällan hört.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Hästvård Hej! Jag är just nu jätteledsen. Jag köpte min alldeles egna häst för snart 3 månader sedan, en valack på 12 år. Han har sedan dess...
2
Svar
25
· Visningar
4 374
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10