Jag tänker precis så som du tänker, att man kan flytta honom på ett bra sätt. Som jag nämnde tidigare så ska jag säga att vi på prov ska ha honom på box hos en annan tjej medan vi är utomlands, och förhoppningsvis så kommer det funka bra. Funkar det bra kommer jag säga att han får stå kvar. När det var som värst väder här där jag bor fick han stå i box 4-5 dagar och han trivdes inte alls i box, han vart en helt annan häst. Är jättenervös inför detta.
Självklart var han det, han står inne i 4-5 dagar med vind och regn som låter och "känns". Hästar blir mer på alerten när det är dåligt väder, och att då stå inne i 4-5 dagar när det är som värst borde inte ge annat än en stressad häst.
Jag håller ju på med islandshästar, och många sådana har aldrig varit inne förrän de är 5-6. Mina har aldrig brytt sig i bra, trygga stall. Ett tag stod mina pållar på en lösdrift med tre uteboxar, där var de som förbytta eftersom de hörde allt men såg ingenting. Mina tidigare filbunkar blev jättejobbiga att hantera. När de flyttade tillbaka till gamla stället blev de sina vanliga jag igen.
Flytta du hästen, med bra utetider och mat i boxen skulle det förvåna mig väldigt om hästen inte trivs.