Ledsen på stallägaren!

Sv: Ledsen på stallägaren!

Mysaan skrev:
Jo fast jag trodde att det var som på galoppbanor alltså mest människor och hästar och inte så mycket andra ljud. Det var förra ägaren som sa att det var därför han var ljud känslig oxå. Att de bara är dövade när man kör fattar ju jag oxå. Att man inte kör 24/7 fattar jag oxå. Jag är inte hur korkad som helst. :)

Vad det än beror på så är han i alla fall känslig mot ljud han aldrig hört eller sällan hört.
Ok, du kan lite på mig när jag säger att det är vanligt med mycket olika ljud på travbanor och jag tror knappast det är därför din häst är ljudkänslig ;)

En av bomull dövad häst hör alldeles utmärkt bra :D

Humelibumlan skrev:
Ok, du kan lite på mig när jag säger att det är vanligt med mycket olika ljud på travbanor och jag tror knappast det är därför din häst är ljudkänslig ;)

En av bomull dövad häst hör alldeles utmärkt bra :D

Ja visst, vem har INTE mött värsta lastaren med höbalar dinglande när man varit och tränat jäst? Eller att de sladdat stallbacken med "gallret" för att göra den fin. :D

Min hörde en dörr som slog igen på 300 m. avstånd på banan en gång med både bomull och huva. :)
Lite kul när man ser att de vrider öronen inne i "mössan".

/// ghost

Jag tycker att våra finner sig i det mesta..men din tar verkligen priset!! :) :)

Såg nån film en gång om en dansk gubbe som drog igång motorsågar runt benen på sin häst. Inga kedjor var med.
Han lastade även hästen full med kastruller som släpade i backen och så gick dom på promenad..
Så inte kan man skylla på att hästar är känsliga..

AM

Litar på dig då. :) Förstår att de hör fast de är bomulldövade eftersom han lystrar när jag pratar med honom från ryggen. Måste ha honom dövad när jag rider annars är allt farligt.

Inte elakt menat...
Är du säker på att hans ljudkänslighet inte sitter i ditt huvud?
Har ridit/kört flertalet travare som tidigare varit dövade. Sedan har jag av ren lathet inte orkat stoppa bomull i öronen utan ridit/kört ändå och det har ingen skillnad varit på hästen.
Dock har då travarna vistats på landet och inte på bana när det varit hos mig..

I snabbjobb och på bana har de fått vara dövade vid behov, då de liksom vet när det är allvar av ;)

Mitt tips till dem som har en "fjantig" Häst är att avdramatisera det hela. Skit i om hästen rusar runt som en idiot i boxen när någon hugger ved med yxa :eek: :D utanför.Så länge hästen inte skadar sig (och det ska inte finnas något de kan skada sig på) brukar de flest normalfuntade hästar snart lugna ner sig. Likadant om hästen blir rädd i en hage..Låt den springa iväg då. Snart nog brukar de sluta bry sig när de märker att det inte är något farligt..

Min far brukade använda traktorn för att klyva ved och denna stod då ibland i hästarnas rasthage. Första dagen rusade hästarna iväg och höll sig så långt bort från den som möjligt. Följande dagar brukade den vara ointressant för att sedan bli riktikt intressant. En av hingstarna brukade stå med huvudte på traktorns motorhuv bara för att det brummade och vibbrerade så roligt inne i hans puckade lilla huvud då.. :D

Nafayette skrev:
Jag tycker att våra finner sig i det mesta..men din tar verkligen priset!! :) :)

Såg nån film en gång om en dansk gubbe som drog igång motorsågar runt benen på sin häst. Inga kedjor var med.
AM
En gång fick jag fel på motorn på min dåvarande miniskotare i hagen och naturligtvis kom ju hästen fram och skulle "hjälpa till". När hon hade undersökt vad jag höll på med ställde hon sig och solade med baken åt mig. Naturligtvis fick jag världens avgassmäll, som ett bösskott lät det. Hon vände bara på huvudet och tittade på mig med ett uttryck som "va fan gööör du?" Hästarna vill gärna vara med och meka bil och att det väsnas bekommer dom inte ett dugg har jag lärt mej genom åren. När dom blåser upp sig och det är "jättefarligt" är det garanterat bus på gång.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Hästvård Hej! Jag är just nu jätteledsen. Jag köpte min alldeles egna häst för snart 3 månader sedan, en valack på 12 år. Han har sedan dess...
2
Svar
25
· Visningar
4 374
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10