Ledsen på stallägaren!

Sv: Ledsen på stallägaren!

Jag har verkstaden vägg i vägg med stallet och bara en enkeldörr mellan verkstaden och stallet. Jag kör vinkelslip, svetsomformare, svarvar och fräsmaskin i stort sett alla dagar på vintern. När jag kör med stora revolversvarven och mycket matning händer det att hela golvet vibrerar och eftersom det är samma cementplatta i stallet och verkstaden fortplantar sig vibrationerna ända in i stallet. När jag stänger av maskinerna och ska gå in och fika på kvällen brukar jag gå in till hästen med en morot. Trots att jag ibland för ett hemskans oväsen i verkstan brukar hon ligga och sova när jag kommer in.
Vad som slog mig är att det faktiskt kan bli krypströmmar som fortplantar sig i armeringen i betonggolv och läcker vedklyven ström så kan det bli potentialskillnader mellan betong och armering som hästarna alla gånger kan känna. Säg åt stallägaren att mäta upp vedklyven för står den ute, även om den är täckt så kan det krypa in minimala mängder fukt i motor och elutrustning och utlösa krypströmmar.

Detta är första gången som han var så här hysterisk när jag kom dit.
Men det har hänt massa smågrejer som tillsammans känns lite för mycket. Som tex att han inte får sitt kraftfoder varje dag osv. Allt som händer i stallet/hagen skylls på mig eller honom. Fastän mannen i familjen hävdar att det lika gärna kan vara deras hästar.

Visst måste man utsätta hästarna för nya saker men det anser åtminstone jag att man gör lugnt och sansat och inte så de blir hysteriska.

Till Ride On: De stod och högg ved med vanlig yxa så inte kan det ha varit det heller. Kul att dina hästar tål massa oljud. Min kille gick från travbanan i somras och där förs det inte så mycket oväsen med konstiga ljud. Därifrån gick han direkt ut till en gård ute i tomma intet där det högsta ljudet han hörde var bilarna som åkte in på gården.

Till alla: Det verkar som de flesta här tycker att jag överreagerar. Visst det kanske jag gör då efetrsom ni säger det. Jag personligen vill inte komma till stallet och hitta min häst hysterisk och svettig utan att hitta en förklaring. Visst det kanske var han som stressade upp de andra det vet vi inte men jag tycker inte att stallägaren ska stå och skratta och skylla på att han är känslig för att han är ung. :cry: Men jag begriper väl inte bättre än att jag bryr mig om min häst.
TRåkigt att alla (nästan) klankade ner på mig och ingen förstod hur jag kände. Hoppas ingen av er hamnar i samma situation i alla fall.

Jag förstår om du inte får så stort förtroende om dom skyller allt på din häst, inte ger den fodret som den ska ha osv.

Jag skulle självklart inte heller vilja hitta min häst så upptrissad och uppstressad, det tror jag ingen gör.

Det är ju svårt också här att sitta och bedöma en situation, när det finns endel bakom också som har hänt.
Jag har turen att ha en häst som inte blir rädd för nästan något inne i stallet, men däremot ute kan han bli livrädd för allt.

Är det så att du inte känner att du trivs i stallet och litar på ägarna, så tycker jag självklart att du ska flytta.

Har faktiskt varit med om att det har varit ström i betonggolvet en gång i stallet. Då var det något som hade blivit fel i någon koppling i väggen har jag för mig. Häststackaren var väldigt uppjagad av förklarliga skäl.

Hoppas att det inte händer igen, men som sagt är det så att du inte trivs i övrigt och litar på dem, så flytta!!

Lycka till!

Klart du kan få vara orolig, men i ditt originalinlägg så verkade det som att det var stallägarens fel...hennes hästar var ju också upprörda och i efterhand finn det ju inte så mycket att göra åt det, för ville hon din häst illa så skulle hon väl inte göra sina egna illa??
det kan ju ha varit vadsomhelt...en storråtta t ex.... en fågel som flaxat mellan galler o fönster....krypström i betongen , ja vadsomhelst....Vi här vet ju inte din historia i det stallet....

Jag kanske missade det tidigare i tråden men varför kan du inte byta stall nu?! Det låter som du har planer på att byta... fast senare....

Det kan mycket väl ha varit så att det var vedhuggningen som hästarna reagerade så starkt på och ja, en häst som känner sig stressad behöver inte många minuter för att bli dyngsur av svett. Hur ska en häst som är instängd kunna fly från "faran"? Snacka om stressig situation.

Att vänja dom vid alla möjliga situation och ljud är absolut bra men det får ju finnas gränser... den som högg veden 3 m från stallet tycker man borde ha hört hur hästarna höll på, mest troligen sket han/hon i det... En sund tanke hade ju varit att vänta en stund med att hugga tills hästarna kommit ut i hagarna. Även om dom varit skraja då oxå så hade dom åtminstone varit i det "fria".

Bryr dom sig inte mer om hästarna än att dom rycker på axlarna och tycker ja.. ja.. sånt händer.. när dom är helt skärrade för något.. då skulle jag absolut ta mitt pick o pack o flytta till ett annat stall.. oavsett om det skulle kosta mer. Jag skulle INTE lämna min häst i deras vård. :mad:

Jag har haft den fördelen att jag har eget stall så jag har helt enkelt låtit hästarna vara med överallt där det går att ha dom med. Det går ju inte alltid när man inte äger plejset själv, ägaren kanske inte vill ha en häst runt benen men jag tycker bara det är mysigt.

zorba-svarv.jpg

Jag funderar på om du bor i det område som drabbades av stormen i vinter. Om hästarna var ute och hörde träd knäckas och falla när det stormade, så kan ju vedhuggning låta ungefär lika dant. Mina hästar blir mycket rädda när träd knäcks även om det är en bit från dem.

Tack allihop för svar!

JO jag och hästen bor i de stormdrabbade delarna av landet.

Jag trivs som sagt inte i stallet men har just nu ingen möjlighet att flytta hästen. Finns inga lediga stallplatser närmaste milen tyvärr. Men förhoppningsvis så vinner vi budgivningen på en liten gård här i närheten så jag helt enkelt kan flytta hem honom till oss.

Fick i ssöndags ett bra samtal med båda sstallägarna och detta var vad som hänt. Stallägarinnans pappa hade stått och huggit ved och rökt bakom stallet. Röken hade blåst åt stallets håll så förmodligen så kände hästarna röklukten och min kille avskyr den doften. Anledningen till att huggare inte hört hästarna är för att han är nästan lomhörd.

En av anledningarna till att killen min reagerade så stark fick jag svar på efter samtal med förra ägaren på eftermiddagen. Hans stall låg granne med en ladugård som brann ner i somras. Gammal ladugård så det hade brakat rejält ner den brann ner.

HUr som helst så får jag tacka för era svar och hoppas att min lille kille snart kommer över denna skräck han upplevt. Han var orolig på söndagen när han blev lämnad ensam i stallet men i dag var han åter sitt lugna jag.

Vad skönt att höra att du har fått en förklaring på det hela.

Hoppas han blir lugn och cool i framtiden :)

Ride on skrev:
Jag har verkstaden vägg i vägg med stallet och bara en enkeldörr mellan verkstaden och stallet. Jag kör vinkelslip, svetsomformare, svarvar och fräsmaskin i stort sett alla dagar på vintern. När jag kör med stora revolversvarven och mycket matning händer det att hela golvet vibrerar och eftersom det är samma cementplatta i stallet och verkstaden fortplantar sig vibrationerna ända in i stallet. När jag stänger av maskinerna och ska gå in och fika på kvällen brukar jag gå in till hästen med en morot. Trots att jag ibland för ett hemskans oväsen i verkstan brukar hon ligga och sova när jag kommer in.
Vad som slog mig är att det faktiskt kan bli krypströmmar som fortplantar sig i armeringen i betonggolv och läcker vedklyven ström så kan det bli potentialskillnader mellan betong och armering som hästarna alla gånger kan känna. Säg åt stallägaren att mäta upp vedklyven för står den ute, även om den är täckt så kan det krypa in minimala mängder fukt i motor och elutrustning och utlösa krypströmmar.
Du jar aldrig tänkt på att dina hästar numera kanske har kraftigt nedsatt hörsel? :p ;)

.... he he... orkar ju inte läsa hela tråden... okej. en förklaring hade kommit... så bra, bad du stallägaren om ursäkt nu då?

Senast ändrad av en moderator:

Humelibumlan skrev:
Du jar aldrig tänkt på att dina hästar numera kanske har kraftigt nedsatt hörsel? :p ;)
Ingen fara, hon har hörselskydd på när det bullrar som värst. I kväll stod jag och blästrade bildelar i blästerskåpet som står vägg i vägg med stallet och det borde ju skrämma skiten ur vilken häst som helst med sitt pysande och fräsande, men icke. Hon låg och lurade och lyssnade på radio när jag gick in, precis som vanligt.

Oh, vad kul att du har hästen med till vardags. Precis så har jag tänkt göra med min rätt så nya häst men vet inte riktigt hur och i vilka samanhang det går. Jag har hästarna hemma på gården och jobbar här också. Har du lite exempel och tips? Törs inte ha honom lös med mig ännu, är rädd att han springer iväg till hagen då....

Hur gjorde du från början?

Jag inhängnade hela tomten som en stor hage, sen inhängnade jag trädgårdsland och dylikt där hästen inte fick vara. På det sättet kunde hon vara med mig var jag än gick och det resulterade i att det gick att ha henne lös efter ett tag så hon fick leka hund på allvar.

zorba.jpg

Det var en fin häst, är hon rumsren :confused:

Konstigt nog har alla hästar som hälsat på inomhus eller i verkstaden varit rumsrena. Det är inte något jag lärt dom utan dom går ut om dom blir nödiga. :idea:

men om du utsätter din häst för olika saker som är läskigt varje dag kommer ahn ju vänja sig..
En häst står inte intryckt i n vägg för någon hugger ved, har jag aldrig hört talas om.Låter mer somnågon har varit inne och slagit hästen/arna

Om jag var du skulel jag leka lekar i paddocken.. gå över pressänningar, lägga den över hästen gå över ett hinder och det är vatten under osv.. Slänga ut en pressänning i hagen en vindfångare med vindspel i ett träd i hagen. En fladdrande pressänning på väg in till stallet träna träna=)

Helt off topic men dottern på snart tre år tyckte att din häst bodde fint i huset! ;)

Usch, jag känner verkligen med dig! Vad som hänt i stallet vet jag inte men jag hade självklart också blivit ledsen och orolig.

Jag har själv stått i ett stall där jag blivit behandlad som "mindre vetande" och när jag påtalat olika brister (tex gammal taggtråd, dålig ström i eltrådarna, en enda hög med lunch-hö till 6 hästar mm) så fick jag bara höra att jag var pjoskig och överbeskyddande!
De skyllde också gärna på vår häst. T ex så sa de att han var "helt galen" när de fick lunch-hö! Men hallå!! De la allt höet i en enda hög!
Det är väl inget konstigt att det blev bråk då?

När man står inackorderad någon stans så är det jobbigt när det händer saker för det känns som om man inte själv har kontroll på saker och ting. Då är det viktigt att hyresvärden är förstående och inte behandlar en som en "idiot" Det finns inget värre än att ha den där ständiga oros- känslan i magen när man kör hem från stallet.
Och nu menar jag oro över verkliga brister i hästhållningen där det faktiskt finns risk för att hästen kommer till skada!

Man är inte pjoskig och överbeskyddande när man försöker tänka ut en så säker miljö för hästarna som möjligt.

Jag tycker det verkar som om det inte bara är denna händelse som fått dig att vara orolig. Se till att du hittar ett annat stall där de har likadan syn på hästhållning som du själv. Jag har lärt mig att det är superviktigt att fråga om precis ALLT. Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Hästvård Hej! Jag är just nu jätteledsen. Jag köpte min alldeles egna häst för snart 3 månader sedan, en valack på 12 år. Han har sedan dess...
2
Svar
25
· Visningar
4 374
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10