Tycker det är oerhört intressant och jag både tror och hoppas på att detta blir vanligare. Dels har jag läst om metoden i min egna utbildning men också fått se denna klass och prata med läraren. Fördelarna med att börja skriva digitalt först är att finmotoriken hinner utvecklas ytterligare (blir inte lika jobbigt att skriva), man fokuserar på andra delar av skrivandet än just hur bokstäverna ser ut (typ hur man skriver olika typer av texter. De skriver längre texter än barn i samma årskurs bland annat. Främjar på så vis skaparglädje och fantasin när de inte blir trötta lika fort i händerna). När de sedan får pennan i åk 2 (skriver fortfarande mycket digitalt) har de lite lättare och pennan får ett annat värde (även fast det som med allt såklart avtar).
De skolor jag vet om som är digitaliserade är högstadium och gymnasium dvs eleverna kan skriva redan. Har dock en klasskamrat som hade sin VFU på en grundskola som var digitaliserad även på mellanstadiet, de använde Chromebooks och alla läromedel fanns digitalt. Lät väldigt intressant även fast jag blir lite skeptisk
men om 10-20 år när det utvecklats mer, ja
Mvh nörd
(finns ju även digitala whiteboards sk smartboards så nog ökar tekniken)