Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att det skulle bli fruktansvärt dyrt att ha en lärare per barn som satt och läste tillsammans, på det sätt man som förälder kan sitta och lyssna när barnet läser högt.Jag kan spontant tänka att de flesta barnen i lågstadiet går på fritids varför inte öka skoldagen med en timme och hinna med att öva på t ex glosor eller matematik på skoltid istället för att barnen ska vara beroende av föräldrarnas kunskap o olika ämnen för att kunna få hjälp.
För att det skulle bli fruktansvärt dyrt att ha en lärare per barn som satt och läste tillsammans, på det sätt man som förälder kan sitta och lyssna när barnet läser högt.
Min äldste har börjat skolan, och med skolan kommer förstås läxor. Men, jag reagerade på hur mycket läxor de har redan från första terminen i ettan. Sju dagar i veckan en halvtimmes läsläxa som barnen ska läsa högt, och sen matteläxa en gång i vecka. När jag gick i ettan (80-tal) hade vi bara veckans ord, man hade en vecka på sig att skriva det ordet fem gånger i sin bok.
Hur är det för era barn? Och hur var det för er när ni var små?
Man behöver nöta in matten också, så det är väl för de repetitionerna som man har läxan. Plus att börja få in vanan, ett första embryo till att kunna studera mer självständigt högre upp i åldern. Skulle jag tro.Kanske lite åt OT hållet (har vi någon bukemedlem som är lågstadielärare?).
Men jag ställer mig lite frågande till matteläxans varande. En sak möjligen om man hamnar efter i boken men att ge matteläxa på regelbunden basis, vad är syftet egentligen?
Läsläxa kan jag förstå, du behöver mängdträning för att arbeta upp avkodningen och läsförståelsen men matteläxa? Det har man ju tid att jobba med i skolan under mattelektionerna, läraren kan ge bättre hjälp än en hel del föräldrar och det är inte heller (tyvärr) alla föräldrar som kan eller vill hjälpa till vilket jag tänker sätter barnet i en dålig sits. Läsa kan den göra för någon, det kräver ingen större hjälp än med något enstaka ord beroende på hur lätt eleven har för sig. Men matten, varför regelbunden mängdträning hemma? Varje vecka?
Okej att skicka hem läxa på multiplikationstabellen, vet inte när det dyker upp i lågstadiet men inte första terminen i ettan iallafall.
Lite ostyrig i min tankegång men ja....
Man behöver nöta in matten också, så det är väl för de repetitionerna som man har läxan. Plus att börja få in vanan, ett första embryo till att kunna studera mer självständigt högre upp i åldern. Skulle jag tro.
Jag är en av dem som svarat att vi har matteläxa varje vecka. I vår skola har de Nomp. Det är en digital typ app där läraren lägger upp vilka Nomp de ska göra under veckan. För varje Nomp de gör får de poäng, Nompix. De samlar Nompix individuellt och i klass. De hade även Nompix samling under sommaren. Likadant som Läsbingo under sommaren. Nomp tycker vi funkar ganska bra. Bättre än läsläxan. Det är väldigt lättillgängligt eftersom barnet har egen Ipad och den är ju framme nästan varje dag.Vet inte hur timplanen ser ut på lågstadiet (sitter så att jag inte kan kolla det just nu heller) men i mellanstadiet räcker ju de timmar som finns så man kan ha matte varje dag. Tycker att studievana likväl kan tränas in med glosor/läsläxa som ändå alla föräldrar kan matcha. Framför allt (tycker jag) ska kraven öka med åren. Att börja ettan med 2-3 läxor i veckan (glosor, läsläxa och matteläxa) känns inte schysst för studiemotivationen (det är ju mer läxor än vad många får på mellanstadiet).
Jag är som sagt tveksam till just matteläxa på regelbunden basis, ibland kommer det ju delar i matten som behöver mängdtränas (typ multiplikationstabellen) men varje vecka för så färska. Jag är som sagt inte på lågstadiet och jag vet inte hur vanligt det är med matteläxa.
(svammel)
Jag är en av dem som svarat att vi har matteläxa varje vecka. I vår skola har de Nomp. Det är en digital typ app där läraren lägger upp vilka Nomp de ska göra under veckan. För varje Nomp de gör får de poäng, Nompix. De samlar Nompix individuellt och i klass. De hade även Nompix samling under sommaren. Likadant som Läsbingo under sommaren. Nomp tycker vi funkar ganska bra. Bättre än läsläxan. Det är väldigt lättillgängligt eftersom barnet har egen Ipad och den är ju framme nästan varje dag.
Jag ser ju syftet med matteläxan. Även om jag tycker det är mycket läxa. Nomp uppgifterna följer matteboken och läraren väljer vilka Nomp som ska göras utifrån vad barnen behöver mängdträna. Dessutom kan läraren se statistik på hur snabbt varje Nomp går och hur ofta barnet gör fel. Det borde vara aningens lättare än att hålla koll på 25 barns matteböcker.
Mvh Miks
Jag är en av dem som svarat att vi har matteläxa varje vecka. I vår skola har de Nomp. Det är en digital typ app där läraren lägger upp vilka Nomp de ska göra under veckan. För varje Nomp de gör får de poäng, Nompix. De samlar Nompix individuellt och i klass. De hade även Nompix samling under sommaren. Likadant som Läsbingo under sommaren. Nomp tycker vi funkar ganska bra. Bättre än läsläxan. Det är väldigt lättillgängligt eftersom barnet har egen Ipad och den är ju framme nästan varje dag.
Jag ser ju syftet med matteläxan. Även om jag tycker det är mycket läxa. Nomp uppgifterna följer matteboken och läraren väljer vilka Nomp som ska göras utifrån vad barnen behöver mängdträna. Dessutom kan läraren se statistik på hur snabbt varje Nomp går och hur ofta barnet gör fel. Det borde vara aningens lättare än att hålla koll på 25 barns matteböcker.
Mvh Miks
Snälla föräldrar... så kontentan av matteläxan är att jag och min man ofta gjort den