Tjaa, jag minns inte. Det är så mycket prat om läxor och hur dåligt det är nu och man börjar ju undra om det är för att lärarna gör helt annorlunda än när man var liten.
Vår lärare (första klass här med) började senaste veckobrevet med en harang om hur dåligt det var med läxor och att de inte tillför något enl forskning.
Fortsatte med att självklart läser väl varje barn en kvart hemma varje dag?
(för det är inte en läxa? eller? det är väl det som är en ganska bra typ av läxa!? om än en kvart om dagen är ganska länge för ett barn som inte kan läsa... eftersom han går i första klass för att lära sig just det. Nåja
han kan läsa långsamt eftersom vi övat, en kvart var tredje dag av oss själva.
Enda skillnaden gentemot en läxa jag kan se är att föräldrar kan missa den breda vinken om att de måste läsa en kvart varje dag och råka strunta i det och barnet förlorar på det... Det var liksom inte helt solklart om att barnet självt skulle läsa eller om man skulle läsa för barnet, men det var utöver godnattsaga så jag tänker gissa på att barnet ska läsa självt.)
Nådåså man kunde be om en läsläxa om man ville och det gjorde jag direkt, för jag vill i alla fall inte hamna alltför efter. Så då får vi ett kapitel och arbetsblad i veckan. Hehe, ett kapitel, vi läser en sida i taget. (Mor, mor, O mor, orm! ), hoppas kapitlen är väldigt korta...
Får en känsla av att lärare och föräldrar är emot läxor för att läxor ska vara en krånglig sida som barnet inte klarar av och föräldern inte förstår. När läraren lyckas ge något rimligt i läxa -läs en kvart, så är det inte en läxa utan en hm osmos av gott föräldraskap genom bred lärarvink