Lättfödd i kyla

Sv: Lättfödd i kyla

Jag anser att 10 timmar i hage med obegränsad mat, därefter aktivering/ridning 3 timmar, och resten box då det serveras två mål silage samt bädden består av halm, är ekvivalent med fri tillgång. det finns inte många minutrar det inte finns ngt att äta. så din teori att min häst skulle äta mer de 10 timmar han är i hagen, jfm med om boxen var ännu mer laddad med mat, stämmer inte. Det är ingen hungrig häst vi talar om - bara ett matvrak.

Jag ger silage blandat med halm i hagen - då kan man begränsa energi tillskottet, samtidigt som de har att pilla med under dagen. att de i 3-4 timmar inte har ngt de anser värt att pilla med bland den halmen, utan går och letar grässtrån i hagen, anser jag är sunt. (vi har torra hagar med gräs rester även vintertid - stora ytor).

Jag förstod från början inte att hästen hade stråfoder att tillgå hela dygnet, då är det naturligtvis lika med fri tillgång. Jag tror inte heller att han skulle äta mer i hagen om det fanns mat i boxen, där har vi missförstått varandra. Jag tror att en häst som har fri tillgång 10 timmar/dag äter MER de timmar den har tillgång till mat än vad en häst som har fri tillgång till mat dygnet runt gör under 10 timmar i hagen. Men du verkar ju ha fri tillgång hela dygnet- och då skulle jag också sänka energivärdet genom att blanda med halm om hästarna blir feta (och det fungerar med proteinvärde osv). Om de sen äter halmen eller inte, det är ju upp till dem.

Jag förstod från början inte att hästen hade stråfoder att tillgå hela dygnet, då är det naturligtvis lika med fri tillgång. Jag tror inte heller att han skulle äta mer i hagen om det fanns mat i boxen, där har vi missförstått varandra. Jag tror att en häst som har fri tillgång 10 timmar/dag äter MER de timmar den har tillgång till mat än vad en häst som har fri tillgång till mat dygnet runt gör under 10 timmar i hagen. Men du verkar ju ha fri tillgång hela dygnet- och då skulle jag också sänka energivärdet genom att blanda med halm om hästarna blir feta (och det fungerar med proteinvärde osv). Om de sen äter halmen eller inte, det är ju upp till dem.

Ja det blev ett missförstånd men nu har vi ju rett ut det!

Och svar på frågan - jajamensan, här äts det halm : ) Det är ju mat.... : )

Jag kan inte mkt om olika växter pinsamt nog.
Men mossmark trodde jag var mark med växter som lever i närheten av vatten typ på ngt sätt.
Vi har en del sådan mark. Det är möjligt att det inte är farligt.
Men våra närmaste grannar har haft mkt problem med fång på sina hästar. De går ofta i en hage med grässorter som finns vid vatten. Min tanke var att dessa kanske innehåller mkt socker eller kanske stärkelse. Men det behöver inte vara sant och dessutom kan det ju växa olika växter på olika ställen.

Klöver lagrar ju energi som stärkelse (i stället för fruktan). Detta gör den mest på senhösten eller grön vinter. Så klövervall på vintern är nog inte lämpligt för en fånghäst.
Läs vad Rolle skrev om klöver. Baljväxt med högt proteinvärde. Väldigt smakligt är det oxå o här har hästar- stora som små, fått fång av just vitklöver.

Tycker att Rolle är rätt ute. föl o unghingstar behöver mkt om de dessutom lever i lösdrift.
Tycker att den "Gamla skolan" är ngt som man bör följa- rätt bete o foder o att man gör skillnad på stora hästar/ ponnies/ avelsdjur/ riktigt unga hästar.

Sen undrar jag hur bra det är att ge hästarna ett blött hösilage som av naturliga skäl fryser lätt:confused:
Vad händer sen när det tinar o kanske fryser igen?
En anledning till rubbad tarmflora är ju frusna morötter/ betfor.

Vet ingen som skulle ge sig på att frysa frukt eller sallad- just med tanke på vattenhalten.

Hästar får inte fång av för mkt proteiner och inte av vitklöver heller.

Läs gärna den här tråden

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=987903

Det finns ngt som heter proteinöverskott som lättfödda raser blir feta av snabbt.

Här säger iallafall veterinärER att det har ett sammanhang. antingen får hästar- kanske pga att enormt fruktanöverskott- antingen fång eller hemsk mugg o rasp vid vitklöverexplosioner. Inget konstigt eftersom det återigen handlar om hur kroppen hanterar detta.
En växande/ avelsdjur klarar som regel av det.
Det är ju inte så att vitklövret slutar i sin tillväxt pga en dags udda väder. Inte sällan tar de över all växtlighet under juli månad. När betet är nedbetat eller gräsmattan är välklippt.

just baljväxter med alla sina blad o stora blommor kanske är bra på att lagra protein, fruktan o senare även stärkelse.

Normalt fungerande hästar väljer att rata dessa- äter bara en gnutta.

IR-hästar vill kanske åt sockret- som de känner att de behöver o kan då lätt utveckla fång.

Nu ska jag göra som du:cool:
Du svarar inte på om du tror att fruset silage kan vara skadligt:confused:

Det finns ngt som heter proteinöverskott som lättfödda raser blir feta av snabbt.

Här säger iallafall veterinärER att det har ett sammanhang. antingen får hästar- kanske pga att enormt fruktanöverskott- antingen fång eller hemsk mugg o rasp vid vitklöverexplosioner. Inget konstigt eftersom det återigen handlar om hur kroppen hanterar detta.
En växande/ avelsdjur klarar som regel av det.
Det är ju inte så att vitklövret slutar i sin tillväxt pga en dags udda väder. Inte sällan tar de över all växtlighet under juli månad. När betet är nedbetat eller gräsmattan är välklippt.

just baljväxter med alla sina blad o stora blommor kanske är bra på att lagra protein, fruktan o senare även stärkelse.

Normalt fungerande hästar väljer att rata dessa- äter bara en gnutta.

IR-hästar vill kanske åt sockret- som de känner att de behöver o kan då lätt utveckla fång.

Nu ska jag göra som du:cool:
Du svarar inte på om du tror att fruset silage kan vara skadligt:confused:

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar.

En häst blir inte jättefet av proteinöverskott. Det går åt en del energi att göra sig av med kvävet från proteinerna ibland tror jag att de hamnar på minus i stället. Om du har en analys av ett foder med mkt proteiner så blir det inte extra mkt energi i fodret bara för att proteinet finns i överskott. Energimängden som anges är den totala kemiska energi som finns i fodret som sedan är omräknad till omsättbar energi eller vad man nu väljer för energienhet. men energin från proteinerna finns alltså redan med. Nu handlade detta kanske om bete i coh för sig?
Men detta har vi diskuterat i ett antal trådar tidigare. Det är bara att konstatera att vi inte tycker likadant. Du är övertygad om att du har rätt och jag tycker detsamma.

Jag tycker att det är konstigt att hästar får i sig massor av fruktan när de äter mkt vitklöver. Klöver innehåller inte fruktan i alla fall inte i några stora mängder. Det lagrar glukosen som stärkelse i stället. Så för mig är det ganska underligt för att inte säga omöjligt. Men det kanske är jag som inte fattar?:confused:

Men baljväxter innehåller alltså inte fruktan och inte mkt socker heller för den delen. Men däremot mer protein än vad gräsen gör.

Det sista om att ge fruset ensilage fattar jag inte varför jag ska svara på?:confused: Jag har ingen aning. Jag har nog aldrig träffat på fruset ensilage någonsin och nog aldrig skrivit om det heller. Det hösilage som jag ger våra hästar fryser inte. Men om jag ska tro ngt så är det nog att så länge det ligger i den syrefria miljön i plast förpackningen så är det antagligen inte farligt. men när man väl har öppnat balen och det fryser och yinar om vartannat så är det kanske inte så bra. Men som sagt eller snarare skrivet. Detta sista stycket om fruset ensilage är bara egna spekulationer.

Sen undrar jag hur bra det är att ge hästarna ett blött hösilage som av naturliga skäl fryser lätt:confused:
Vad händer sen när det tinar o kanske fryser igen?
En anledning till rubbad tarmflora är ju frusna morötter/ betfor.

Vet ingen som skulle ge sig på att frysa frukt eller sallad- just med tanke på vattenhalten.

vi är LIVRÄDDA för just det du beskriver. Och vi har ändå torrt silage, men vi lägger ALDRIG ut kvällen innan i hagen när det är minusgrader, just av den anledningen du beskriver. Det blir ju samma som om de skulle äta frostgräs annars. Behöver inte vara blött silage ens som sagt, det skadar ändå om det får ligga ute och bli frost fruset.

Betfor och morötter står i vårt uppvärmda pannrum denna tid på året - just för att inte frysa och hamna i hästmagar fruset och kallt..... Det är lika viktigt mot fång som allmän kolik.

KL
Låt inte detta bli en fångtråd nu - det är det inte!

. Det blir ju samma som om de skulle äta frostgräs annars. Behöver inte vara blött silage ens som sagt, det skadar ändå om det får ligga ute och bli frost fruset.

Jag vet alltså inte om det är farligt elelr ej med fruset ensilage.
Men att det skulle bli samma som frostgräs håller jag inte med dig om.
När levande grönt gräs fryser så omvandlas sockret till fruktan. Jag tror också att även sockerhalten ökar men det är jag mer osäker på. Men det beror på att växten kan bilda socker mhja solljuset men sedan inte använda detta för att växa. Det är alltså kemiska reaktioner som sätts igång i den levande västen. Sockret /fruktanerna fungerar också som fryspunktssänkning i växten.

Jag tror inte att detta kan hända i fruset ensilage. Där kan det nog inte ske sådana processer. dessutom är väl mkt av sockret förbrukat i ett blött ensilage. Det har gått åt i själva ensileringsprocessen.

Jag tycker det är högst olämpligt att servera frostfruset silage till hästarna i hagen, pga kolik risken. som jag även nämde : )
Jag har som sagt aldrig i hela mitt liv haft en fånghäst. Men jag tar inga risker för den skull utan är hellre för försiktig än tvärtom.

*KL*

Det är inte samma sak när morötter fryser som när silage gör det. I morötter sker saker, lite för stressad för redogöra för dem nu, men som gör dem direkt olämpliga som hästmat. Silage som fryser och tinar händer inte ett dugg med.

Däremot finns en viss risk att känsliga hästar får kolik om man ska gå på erfarenheter, det är dock inget som sas kunnat belägags vetenskapligt men har inte studerats så noga heller.

Ger man fruset silage i någon större mängd så tinar det snabbt på ytan när de andras på det när det äter och hästen äter inte fruset. I mindre mängd hinner de ju äta fruset.

Det ska dock ner under minus 15 för att mitt 'dyblöta' silage ska frysa i balen, så problemet är inte så stort, jag har aldrig under alla år haft problem med fruset silage (hände ganska ofta när de hade fritt, tar man det ur plasten/öppnar balen fryser det lättare), men jag försöker undvika att ge det (genom att helt enkelt tina upp det inför servering). Men iom att jag haft turen (?) att aldrig ha haft problem oroas jag inte, men inbillar mig iaf att det är behagligare äta ofrusen mat, även om hästar är gjorda för att äta just frusen mat med. Men det händer inget med silaget mer än att det blir iskallt. Och tinas i munnen.

som sagt är det mkt onödigt att riskera. därför ges silaget i samband med utsläpp istället för att stå ute/läggas ut kvällen före. Mkt enkelt i min värld, om man inte vill spela poker.

Jo, men för de som av en eller annan anledning inte har sådan möjlighet, t ex pga kallstall eller för att där de är inhyrda är det fri tillgång i hagen etc, så är det bra att veta att det inte är skadligt etc.

Jag tinar det som sagt också om/när möjlighet finns (t ex nu), men det är inget måste, och en minimal risk. Precis som jag skrev =)

Men synd skrämma upp folk i onödan, bättre informera så de får hela bilden, och sen kan avgöra vad de kan och vill göra.

jag vidhåller fortfarande att det är en onödig aspekt att blanda in om man är rädd för kolik framför allt, och kanske även fång.

har man såna premisser och är orolig så får man väl åtgärda?
det finns väl åtskilliga som upplever sig ha råkat i problem även om riskerna ansetts vara minimala?

Nu vet jag inte var du vill komma? Jag skrev: Men synd skrämma upp folk i onödan, bättre informera så de får hela bilden, och sen kan avgöra vad de kan och vill göra.

Dvs, är de oroliga, och det är fruset silaget inblandat, så kan de själva, efter att ha fått korrekt information, inkl om risker, avgöra vad de ska göra. Sen om det är byta foder/tina/etc eller helt enkelt börja leta nytt stall är ju individuellt. Men finns ingen anledning skrämma upp folk med ensidig information tagen ur sitt sammanhang och inblandad med annat (exvis morötter) så att folk i ren panik känner att 'hjälp, jag måste byta stall NUUUU', för deras häst äter fruset silage, som den gjort i X år utan problem.

Utan de kan ta in hela bilden, och baserat på både fakta och erfarenhet avgöra om de upplever det som ett problem/är oroliga/anser det är en risk/en onödig risk vidta åtgärder.

Så var anser du vi är oense?

Jag anser att vi är oense i din bedömning och slutkläm att risken är minimal. Därmed satte du dig över mig i ditt påstående att det jag säger är bara att ignorera. Jag anser inte att ditt argument att risken skulle vara minimal så därför kan inget hända, är legitim. Det borde du väl se rimligheten i själv?

Utöver det så håller jag helt med dig om att det är jättebra att väga riskerna.

Jag anser att vi är oense i din bedömning och slutkläm att risken är minimal. Därmed satte du dig över mig i ditt påstående att det jag säger är bara att ignorera. Jag anser inte att ditt argument att risken skulle vara minimal så därför kan inget hända, är legitim. Det borde du väl se rimligheten i själv?

Jag håller inte med dig annat än i att ni är oense.

Jag tycker också att det är viktigt att det framkommer vad man har grundat sina argument på. (Men det vet du ju sedan innan).
Om jag förstår det rätt så hävdar du att det är farligt att äta fruset ensilage för du tror att hästen kan få kolik och annat av detta. Men du kan inte alls förklara varför det är så utan gör jämförelsen med frostgräs och frusna morötter. Jag menar att jämförelsen med frostgräset inte stämmer och AW att jämförelsen med frusna morötter inte heller stämmer.
Hon har inte haft några problem med fruset ensilage och tror då att det inte är farligt att ge. Vem av er har rätt? Det kan vi ju inte veta utan att ta reda på mer om frusna morötter och fruset ensilage. Men att påstå att den ena sätter sig över den andra eller att det ena påståendet byggt på det jag kallar för tro är bättre än det andra är väl ändå att ta i?

Det är väl ändå upp till var och en som läser att bilda sig en uppfattning om vad de ska tro?

Själv så tror jag att det är ganska stor skillnad på en frusen morot och fruset ensilage. Men jag kan inte förklara varför annat än att det är ganska stor skillnad på en morot och ensilage. Jag skulle kunna tänka mig att moroten faller sönder på ett annat sätt eftersom den antagligen har mkt mer vatten och mindre mängd frostskydd om den nu har ngt alls. Alla vet ju hur en frusen morot ser ut när den tinar. Medan blött ensilage innehåller en hel del syror som säkerligen (utan att ha kollat de så här tidigt på morgonen) sänker fryspunkten. Det går antagligen inte sönder lika lätt. Men det är bara vilda spekulationer. Jag har ingen aning.

Ursäkta ett för de flesta läsare meningslöst inlägg.
Men det är bara att konstatera att nu är vi där igen.

Senast ändrad:

Det handlar fortfarande inte om vad som vi anser vara rätt, utan vad som är/ kan vara rätt i specifika fall.

Om man är rädd om sin häst som kanske dessutom är IR, överviktig o inte går ner trots idoga försök- kanske man ska ta reda på fakta.
SLU kanske vet.

Som tur är är det troligen inte så många som ger sina ensilage. Ja det är inte längre ett hösilage när det har fått processa som ett blötare gör.

Nu läser jag inte vad Alex skriver, men hon har förr gett blött o finstråigt just för att den förra hästen då åt bättre.

Gå in i ett stall/ ladugård där ensilage serveras o känn den fräna stanken.

Utöver det så är det som Rolle skrev mkt lättare för de att trycka i sig o därmed heller ej gå ner i vikt.

Grovt o torrt är en rekommendation till tjocka hästar.

Vi jämför inte ensilage med morötter, utan frågar om det inte påverkas alls av att frysas. Själva strukturen.

Ja det var ett otroligt meningslöst inlägg.

varför ska du agera predikant för AW?
eller knäppa mig på näsan?

Jag skriver att jag inte tar den risken med frostnupet silage i hagen nej. Bland annat pga kolik risken. Jag skriver också att jag ALDRIG haft ngn fånghäst. Kolik är dock allmänt vedertaget att de kan få av att äta frostnupet gräs.

Om alexandra vill påvisa de minimala risker som finns för att stödja att man inte behöver bry sig, så finner jag en viss ironi i det ja. Och det står för mig, så du behöver inte bemöda dig med fler predikant inlägg.

Det där är ju värden per kg foder. ALLA de värdena är MJ-mässigt för höga.

Samma TS, men 2-3 MJ/kg foder och det fungerar ju.
Men jag vill alltså ha de värden du har ovan som PER KILO TS värden. Och det är det som är omöjligt att odla fram ju, och således omöjligt att köpa.

Annars håller jag med dig, om att sikta på blöt, sen skörd, då får man ner MJ/kg foder men behåller högt protein.

Men haken är ju att inte ens det räcker, de 4.2 MJ jag har per kilo foder idag (40% TS) är för höga, skulle behöva vara hälften, som max =/

Nu håller inte jag med dig, att ge hästen ett blött foder innebär taskig struktur, det innebär också taskigt tuggmotstånd och hästen kan få i sig fodret på avsevärt kortare tid än om det hade haft en högre TS.

Vad i menar du att skillnaden skulle ligga i ett foder med ca 5 mj och 50 smrp per kg foder med TS 55-60% än det foder som höll samma värden men endast 40% TS?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023