Sv: Lättfödd i kyla
Jag förstod från början inte att hästen hade stråfoder att tillgå hela dygnet, då är det naturligtvis lika med fri tillgång. Jag tror inte heller att han skulle äta mer i hagen om det fanns mat i boxen, där har vi missförstått varandra. Jag tror att en häst som har fri tillgång 10 timmar/dag äter MER de timmar den har tillgång till mat än vad en häst som har fri tillgång till mat dygnet runt gör under 10 timmar i hagen. Men du verkar ju ha fri tillgång hela dygnet- och då skulle jag också sänka energivärdet genom att blanda med halm om hästarna blir feta (och det fungerar med proteinvärde osv). Om de sen äter halmen eller inte, det är ju upp till dem.
Jag anser att 10 timmar i hage med obegränsad mat, därefter aktivering/ridning 3 timmar, och resten box då det serveras två mål silage samt bädden består av halm, är ekvivalent med fri tillgång. det finns inte många minutrar det inte finns ngt att äta. så din teori att min häst skulle äta mer de 10 timmar han är i hagen, jfm med om boxen var ännu mer laddad med mat, stämmer inte. Det är ingen hungrig häst vi talar om - bara ett matvrak.
Jag ger silage blandat med halm i hagen - då kan man begränsa energi tillskottet, samtidigt som de har att pilla med under dagen. att de i 3-4 timmar inte har ngt de anser värt att pilla med bland den halmen, utan går och letar grässtrån i hagen, anser jag är sunt. (vi har torra hagar med gräs rester även vintertid - stora ytor).
Jag förstod från början inte att hästen hade stråfoder att tillgå hela dygnet, då är det naturligtvis lika med fri tillgång. Jag tror inte heller att han skulle äta mer i hagen om det fanns mat i boxen, där har vi missförstått varandra. Jag tror att en häst som har fri tillgång 10 timmar/dag äter MER de timmar den har tillgång till mat än vad en häst som har fri tillgång till mat dygnet runt gör under 10 timmar i hagen. Men du verkar ju ha fri tillgång hela dygnet- och då skulle jag också sänka energivärdet genom att blanda med halm om hästarna blir feta (och det fungerar med proteinvärde osv). Om de sen äter halmen eller inte, det är ju upp till dem.