Lättfödd i kyla

Sv: Lättfödd i kyla

Tyvärr, som flera, inkl TS vittnar om, så har du fel för det är inte så enkelt och du kan inte generalisera utifrån just dina egna hästar.

Mitt fullblod kan inte gå på fri tillgång. Fri tillgång hanterar han som ett smörgåsbord. dvs han står parkerad vid maten hela dagen - 10 timmar i hagen, med korta pauser förvisso, men likväl: han äter kopiöst - och han behöver inte dessa kopiösa mängder. Han blir FET. Han är oerhört lättfödd.

så nej - din teori funkar inte på samtliga hästar . långt därifrån. jag skulle snarare säga att majoriteten faktiskt upplever det som jag, och flera andra svarat - att hästarna blir för feta.

Rättelser på dina påståenden: de är gjorda för att äta regelbundet och kontinuerligt under dygnet ja.

Men de är INTE gjorda för att stå vid dukat bord, med stort energi intag hela dygnet.

De är gjorda för att leta efter födan, pyssla, plocka, och få i sig stråfoder - men det behöver inte vara energi i det stråfodret hela dagen - långt därifrån.

Men för att ha fri tillgång anser jag att det kräver att den är FRI- allts¨å 24 h/dygn, inte 10. Självklart äter hästarna konstant om de inte är vana vid att det alltid finns mat. Och att ge fri tillgång på box fungerar förmodligen inte, eftersom de där äter betydligt mer än de gör i hage, eftersom de har mindre att göra/mindre yta att röra sig på.

*kl

Till ts: din häst spar förmodligen en hel del energi på att vara täckad, vilket gör att den inte blir mindre lättfödd än den hade varit utan täcke. Mina hästar äter mer när det närmar sig nollgradigt, men är inte feta trots fri tillgång (därmed inte sagt att alla ska ha otäckade hästar och fri tillgång- det är många parametrar som ska fungera för att det ska fungera bra.) Vi har ett väldigt näringsfattigt hösilage, och har islandshästar och lättfödda ponnies som äter det på fri tillgång utan att bli feta.

Jag hade förmodligen gett extra halm/ lite mer hösilage, eftersom jag märker på mina hästar att de äter och dricker mer när det blir kallt/ är råfuktigt ute.

Den enda lösningen då är nog att blanda ut höet med halm, för att kunna ha fri tillgång. 40 MJ är ju verkligen ingenting, så det är nog smått omöjligt att hitta ett så energifattigt hö att ha på fri tillgång. Jag vet inte hur det är med timotejfröhalm, är det näringsfattigt?

Den enda lösningen då är nog att blanda ut höet med halm, för att kunna ha fri tillgång. 40 MJ är ju verkligen ingenting, så det är nog smått omöjligt att hitta ett så energifattigt hö att ha på fri tillgång. Jag vet inte hur det är med timotejfröhalm, är det näringsfattigt?

Om du ska ge det måste du ju lägga till ngt proteintillskott.

KL?
Jag undrar också om ni som har era lättfödda framförallt ponnyer på fri tillgång verkligen har lättfödda hästar? Hur kan man ge en lättfödd typ obegränsad tillgång till mat? Jag förstår visserligen resonemanget med att de ställer in sig osv. Men de som inte gör det då? Det är kanske de som verkligen är lättfödda?

Hur definierar man lättföddhet?

Men för att ha fri tillgång anser jag att det kräver att den är FRI- allts¨å 24 h/dygn, inte 10. Självklart äter hästarna konstant om de inte är vana vid att det alltid finns mat. Och att ge fri tillgång på box fungerar förmodligen inte, eftersom de där äter betydligt mer än de gör i hage, eftersom de har mindre att göra/mindre yta att röra sig på.

Jag anser att 10 timmar i hage med obegränsad mat, därefter aktivering/ridning 3 timmar, och resten box då det serveras två mål silage samt bädden består av halm, är ekvivalent med fri tillgång. det finns inte många minutrar det inte finns ngt att äta. så din teori att min häst skulle äta mer de 10 timmar han är i hagen, jfm med om boxen var ännu mer laddad med mat, stämmer inte. Det är ingen hungrig häst vi talar om - bara ett matvrak.

Jag ger silage blandat med halm i hagen - då kan man begränsa energi tillskottet, samtidigt som de har att pilla med under dagen. att de i 3-4 timmar inte har ngt de anser värt att pilla med bland den halmen, utan går och letar grässtrån i hagen, anser jag är sunt. (vi har torra hagar med gräs rester även vintertid - stora ytor).

Senast ändrad:

Jag har både shettis här o en extremt lättfödd tinker .
Dom går på ett magert hö som är väldigt grovt .
Många är för rädda att prova tyvärr .
Det går att ha lättfödda på fri tillgång ,, detta är både min och andras erfarenhet .
Men visst har dom gått på halvsvält i flera år så tar det ett tag att ställa om sej .

skitsnack. du har inga referenser annat än just dina egna.

det är ingen som gått och svultit här - jag lovar.
INGEN häst - inte ens dina - är gjorda för att ha ett smörgåsbord i hagen ÅRET runt. Det är en av teorierna runt varför fång nu blivit så vanligt. dvs dagens hästar får energi rik mat året om. Hästen som djur, är sen urminnes tider skapad för att det kommer en period vintertid, då de får söka och leta efter födan, dvs den är inte lika lättåtkomlig. det innebär inte, märk mina ord väl, att de inte ska ha mat. de är som du säger gjorda för att äta hela dygnet i små mängder. Men det innebär inte, som tyvärr fri tillgång översatts av för många, att ha dukat bord.

Hjälper inte med halm heller. Vi tar ett hö med ganska lågt MJ, 7 MJ/kg. 5 kg hö = 35 MJ = okej MJ-mässigt. Haken är att hästen äter minst 12 kg hö på fri tillgång. Men vi drygar ut med halm, ger 2 kg hö och 7 kg halm = 9 kg foder. 2 kg hö ger 14 MJ, 7 kg halm ger - 35 MJ, totalt 42 MJ - och en skriande proteinbrist som måste fixas med proteintillskott, som ger mer MJ. Krasch.

Det går helt enkelt inte ha en häst med det behovet och den aptiten på fritt. Helt enkelt för det är inte möjligt att odla fram ett stråfoder med SÅ lågt MJ/kg TS som krävs. Det finns helt enkelt inte att få.

Däremot t ex en lättfödd större häst som behöver 60 MJ - DET är inga problem att lösa, där kan man bara man ger stråfoder med rätt värden ha fritt. Ironiskt nog inga jätteproblem med en shetlandsponny som behöver 35 MJ heller, och vill äta 5 kg hö/dygn. Mne i båda de fallen FINNS det möjlighet att skapa/skaffa ett grovfoder med passande värden. Vilket är omöjligt i fallet med D-ponnyn, helt enkelt för han är så extremt lättfödd.

Med honom är det svårt nog att erbjuda MINIMIGIVA TS utan att ge för mycket (sen är han extra besvärlig då hans mage inte tål minimi så himla bra). Så där är lösningen hitta ett foder med så lågt MJ som möjligt per kilo, tillräckligt med protein för att tillskottsfodra, och ge små men täta givor. I mitt fall blev det BLÖTT hösilage, 4,2 MJ/kg foder och så ge 8,5 kg hösilage samt 1 kg halm. Det ger strax under minimigiva TS, och jag måste stötta magen. Och han får dryga 41 MJ. Och är för tjock. Han får drygt 1 kg var fjärde timme, dvs 8, 12, 16 och 20, samt 4 kg + 1 kg halm kl 22. Det är inte idealiskt fodermässigt någonstans, men alternativen finns inte riktigt =/

Och då blir det faktiskt ganska irriterade läsa inlägg som orcides, som utan att svara på sakfrågan - hur göra - tycker 'det går visst'. OBS, inte kritik mot dig Amk, du tog in fakta och konstaterade =)

Men faktum är att det är typ tusen gånger svårare att fodra honom (D-ponny som sagt, behov under 40 MJ, jag vet inte hur mkt under ens, då jag inte riktigt når ner dit, men 40 är för mkt), än att fodra en shetlandsponny som ska ha 25 - 30 MJ. Ironiskt nog.

Om du ska ge det måste du ju lägga till ngt proteintillskott.

KL?
Jag undrar också om ni som har era lättfödda framförallt ponnyer på fri tillgång verkligen har lättfödda hästar? Hur kan man ge en lättfödd typ obegränsad tillgång till mat? Jag förstår visserligen resonemanget med att de ställer in sig osv. Men de som inte gör det då? Det är kanske de som verkligen är lättfödda?

Hur definierar man lättföddhet?

Jag har ju haft lättfödda på fri tillgång förr. Det var plättlätt då. Helt enkelt för att de var lite större och alltså hade behov kring 60 MJ, och dessutom inte hade extrem aptit. De funkade bra på ett foder med cirka 9 MJ/kg TS, vilket går att få fram utan större problem.

Det var inte svårt att banta heller, bara dra ner aniiingens, dvs inte ge fritt, utan att ge så att det tog slut en halvtimme innan nästa fodring. Blev fortfarande helt okej mängder, minimal tid utan mat i magen etc.

Det är dock EXTREM skillnad på¨att fodra sådana, och att fodra de som är nere under 45 MJ, värre ju 'större' häst ihop med lägre MJ som det är. Det foder som jag skulle kunna ha L på på fri tillgång FINNS inte, det går inte att odla fram. Och är ju lika för dig mfl som har häst i samma storlek och med behov under 40 där med, det finns helt enkelt inget foder som funkar, då det är omöjligt att ta fram.

Sen har jag haft en glupsk lättfödd på fritt och tyckte det gick bra. Det skulle jag inte se på riktigt samma sak idag. Jag tyckte det var okej hull då, men de var för högt, dvs hästen var för rund. Så frågan är hur ofta det är så med, att det man tycker är 'okej hull' är för högt hull i någon annans ögon?

.En häst är skapt för att äta ca20 timmar om dygnet .

Visst är den det.
Kruxet är bara det att hästen också är skapt att vandra fritt i stäpplandskap. I det vilda bestod hästpopulationen av betäckande hingstar, ston med avkomma och växande föl och unghästar (plus en del hingstar utan egen flock, förstås), det vill säga hästar med ett högre energibehov än dagens genomsnittliga hobbyhästar. Jag är ingen expert, men jag gissar att tillgången till foder under delar av året var mycket begränsad, förmodligen föll en del individer bort p.g.a. svält under ett dåligt år.

En bekväm skogsmulle (valack/sto utan avkomma) på begränsad yta som året om serveras vällagrat grovfoder från en gödslad vall kan vara lika med fetmadöden.

Det går därför inte att hävda att ALLA hästar kan stå på fri tillgång för att den är skapt för det. Det finns fler faktorer som man måste ta hänsyn till.

Jag har ju haft lättfödda på fri tillgång förr. Det var plättlätt då. Helt enkelt för att de var lite större och alltså hade behov kring 60 MJ, och dessutom inte hade extrem aptit. De funkade bra på ett foder med cirka 9 MJ/kg TS, vilket går att få fram utan större problem.

Det var inte svårt att banta heller, bara dra ner aniiingens, dvs inte ge fritt, utan att ge så att det tog slut en halvtimme innan nästa fodring. Blev fortfarande helt okej mängder, minimal tid utan mat i magen etc.

Inte för att det spelar ngn roll egentligen men tycker du att de hästar du beskriver ovan var lika lättfödda som våra ponnyer? Jag undrar egentligen om vi alla menar samma sak med begreppet lättfödd?

För mig är det en häst som är som min egen. Dvs en som inte kan äta mkt energi utan att gå upp i vikt och som är ganska svår att banta. Jag har en ponny till. Han har också lätt för att bli tjock men han har mkt lättare för att gå ner det igen.

Ursäkta utanför tråden

Inte för att det spelar ngn roll egentligen men tycker du att de hästar du beskriver ovan var lika lättfödda som våra ponnyer? Jag undrar egentligen om vi alla menar samma sak med begreppet lättfödd?

För mig är det en häst som är som min egen. Dvs en som inte kan äta mkt energi utan att gå upp i vikt och som är ganska svår att banta. Jag har en ponny till. Han har också lätt för att bli tjock men han har mkt lättare för att gå ner det igen.

Ursäkta utanför tråden

Då - ja då hade jag tyckt vi var i samma kategori.
Nu - inte en suck, det är skillnad som natt och dag.

Ser inte just hur lätta/svåra de är att banta rent tekniskt (dvs hur fort de tappar om de får 5 MJ under behov) som avgörande iofs, utan var just grundbehovet ligger, det man måste under för att få till bantning. Och där blir en häst som redan ligger jättelågt BETYDLIGT svårare att banta än en som ligger högre - helt enkelt för det är svårt komma just under behovet. Men det är just behovet som 'avgör' för mig.

Därför jag kallar L för 'extremt lättfödd'. Han kanske inte alls är minsta extrem, men just för att markera att det inte riktigt är som (många) andra lättfödda - te x de jag hade förr.

Men hade jag inte haft Lillen, så hade jag kunnat skriva i den här tråden, tycka att 'ja, jag har också en väldigt lättfödd, jättebökigt och svårt att banta etc'. Men nu när jag har Lillen och en erfarenhet av hur enormt mycket svårare det är när man är ner under 40 i behov på en såpass 'stor' ponny så har jag ju insett skillnaden. Och det förr - det var ingenting alls, i jämförelse.

Och jag tror sådant är jättevanligt, inkl i tråden. Att man tycker att 'ja men jag har ju en väldigt lättfödd men det går med fri tillgång/det går med hö/det går med bete/etc, bara man bla bla'. Men de har en av de där som absolut är lättfödd, men inte lika mycket, och där man helt enkelt har rimligare siffror att spela med. Och kan inte riktigt förstå vilket litet helvete det är att både teoretiskt och praktiskt få ihop det när man har så lite att spela med. Vilket är begripligt, det är jättesvårt att veta utan att ha varit där.

alla:

vilken intressant disskusion det blivit :)

Jag håller helt med er som skriver att vissa hästar inte klarar fri tillgång. I sitt naturliga tillstånd kanske dom söker, bearbetar, väljer ut föda i 20 timmar men knappast står framför en energirik silagebal och vräker i sig 20 timmar i sträck...

Men ang täcke: Jag kan ju inte släppa ut min helklippta häst utan täcke :p
Och hon måste klippas eftersom hon tränas.

Angående hennes trä-ätande...kan det vara skadligt på något sätt?

Angående hennes trä-ätande...kan det vara skadligt på något sätt?

Lite trädknapring ingår ju även i hästens "vild-diet", så i måttliga mängder skulle jag inte vara oroad alls.
Hos en häst med begränsad grovfodergiva skulle det kunna vara ett uttryck för sysslolöshet/fiberbehov, så då får man väl överväga om man ger tillräckligt med stråfoder.

Okej skönt att höra :)
Tall och asp är de sorter hon äter.

Man kanske mer sks vara orolig för de stackars tallarna eftersom ALLA (vilket är...ganska många) ser ut såhär eller värre...blir kanske ett kalhygge till hage istället :cool:
30092311.jpg

Kl
Jag hittade en ganska smart lösning på problemet med fritillgång som väl alla önskade att man kunde ge.
Det var ett hönät med 4 cm rutor som fanns i 120x90 cm, 180x105 cm och 120x240, den största är till rundbal de andra skulle man ha en låda att lägga nät och hö i. (Om man tvättade näten krympte rutorna till 3 cm.)
Man får ju inte länka men skicka pm om ni vill ha länken så skickar jag den gärna:)

Det brukar inte vara någon fara så länge de inte äter längre in, är barken helt borta så kan det bli problem.
Har du provat att lägga in lösa grenar? Kanske att de låter träden vila lite då och gnager på grenarna istället?!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 594
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar