Lättfödd i kyla

Sv: Lättfödd i kyla

Ehm nej hon svälter inte.
Jag har aldrig varit med om en så otroligt matfixerad häst som hon är (inte ens ponnys). Jag har nu förstått att hon inte är lättfödd som jag tyckte först utan mer normalfödd (var ju somsagt van vid extremt svårfött fullblod så ja...allting är relativt).

Jag tycker överlag att det är mkt värre med för tjocka hästar än lite tunna.
Hon får fritt med halm i boxen numera.
Allt som är under fri tillgång kommer hon betrakta som "svält" tyvärr...och på fri tillgång kommer hon inte lämna maten en sekund och med hennes ättakt blir det farligt stora mängder (risk får fång tex)

Hur får de maten serverad? Finmaskigt nät inne på kvällen och högar ute?

Du kan inte göra nån form av låda med nät att ge hö i ute? Så att det blir lite mer pill och lite mindre vräka i sig. Då blir förhoppningsvis ättiden längre.
De får ju flera gånger, så det är ju jättebra, men din kanske behöver komma så nära fri tillgång du kan komma. Det finns ju nåt som de kallar för begränsad fri tillgång, vilket är typ hönät, fast man lägger höet i en låda med galler/nät över så att de får jobba lite för att få i sig maten och den räcker längre.

Mitt svar blir ett svar angående ökad mängd vid sträng kyla.

Jag har en normalfödd och en lättfödd som går på lösdrift. De får fri tillgång och den lättfödda är sedan sommarbetet fet och pga att jag inte kunnat rida henne pga. skada så är hon alltså fortfarande fet.

Men trots att de går varmt täckade och är runda o goa (o den ena som sagt fet) så försvann balen snabbare ute i hagen när det var kallare - vilket jag tycker tyder på att de kände ett ökat behov för att hålla värmen.

Eller så åt de mer för de hade mindre att göra när det var kallt. Svårt säga utan 'kontroll'.

Här serveras ju två för tjocka begränsad mat, jag är 'elak' med att öka pga väder med, när det går ner mot 30 får de lite halm extra men annars så icke ett strå. De fryser inte, alls. Däremot är de mer inaktiva när det blir kallt, och om de hade en bal skulle de ägna mer tid att äta vid den, än att tuffla runt och roa sig med annat.

Så jag tror lika lite man kan säga att alla fryser om de inte får mer mat när det är kallare, som att ingen fryser om de inte får mer mat, som att ökat ätande just är för att de skulle frysa annars - utan det är individuellt.

En tjock häst fryser generellt sett 'senare' än en smalare, och en vältränad senare än en otränad.

Det har du delvis rätt i - de blir mer inaktiva, men det yttrar sig mest på mina hästar med att de står i ligghallen och går bara ut för att äta. Så jag tror inte att de står vid balen för att de har tråkigt utan för att de måste. För så fort de känner sig någorlunda mätta så skyndar de tillbaka i ligghallen.

Visst är det individuellt, men jag tycker det i mina hästars fall är ganska tydligt att den ökade mängden beror mer på ökat behov. Jag säger inte att de fryser, för det tror jag inte - jag uttryckte mig kanske klumpigt när jag skrev att de kände ett ökat behov att hålla värmen. Vad jag menar är att det är en instinkt hos hästar att de känner att vädret medför ett ökat behov så att de inte SKA gå ner i vikt och att de inte SKA frysa (även om så inte är fallet nu) - en vildhäst hade ju knappast varit en fetknopp den här tiden på året, menar jag. Detta är inget jag själv hittar på utan något jag fick lära mig på foderkursen och etologikursen på min ridinstruktörsutbildning.

Jag har för övrigt ganska bra koll på vad mina hästar gör då jag är hemma hela dagarna och ser dem från fönstren.

Och nej, jag menar inte (vare sig mitt första eller detta inlägg) att du eller någon annan med fettrelaterade bekymmer på sina hästar ska sätta igång och fodra hästarna med mängder av foder bara för att det är kallt denna vinter. Jag bara skrev hur hästar funkar. Det var allt, jag menade inte något med det. Ville bara skriva det eftersom det verkade ställas en fråga i början på denna tråd om huruvida hästar har ett ökat foderbehov vid kyla eller inte. Och svaret är ja, det har de. Om man sen väljer att inte ge ökad mängd foder för att man har en fetknopp, det lägger jag mig inte i för fem öre.

Senast ändrad av en moderator:

Tog det inte som en rekommendation eller hur man ska säga, utan bara som en iakttagelse, och svarade med min/a iakttagelse/er.

Och tror absolut det är 'inprogrammerat' med, att ju kallare det är, ju mer tid ägnas åt att få i sig föda, ihop med att dra ner på aktiviteten. T ex att mina slutar att gräva sig ner genom snön för att hitta förlupna gamla vissna grässtrån, är för att kallt = instinktivt spara på energi, det kostar mer än det ger att leta upp de där stråna då.

Fast i ditt fall skulle jag prova dra ner lite/inte låta de äta ökat när det är kallt, så kanske du får ner hullet på den feta? Utan att svälta dem alltså, bara ta bort det där 'extra' och portionera ut 'nästanfri' tillgång?

Vill inte gå ifrån fri tillgång pga. att hon fick magen ur balans av en 21 dagar lång antibiotikakur och sen ytterligare en 15 dagars fenylbutazonkur. Så fri tillgång på hö (även om de fick det förut också) ingår i hennes behandling mot störd tarmflora.

Hon kommer gå ner i vikt i takt med ökat arbete - nu kan jag ju äntligen sätta igång henne igen! :banana:

(Hon har haft spricka i griffelbenet och stafylokockinfektion i hela kroppen som orsakade den värsta mugg/rasp jag någonsin skådat på alla fyra benen + lymfangit som komplikation av detta)

Ville bara skriva det eftersom det verkade ställas en fråga i början på denna tråd om huruvida hästar har ett ökat foderbehov vid kyla eller inte. Och svaret är ja, det har de. Om man sen väljer att inte ge ökad mängd foder för att man har en fetknopp, det lägger jag mig inte i för fem öre.

Jag har inte läst hela denna tråkiga tråd om igen så jag kan ha missat ngt.

Men jag tror att många överskattar denna behovsökning.
Hästar har en nedre kritisk temperaturgräns för när de måste öka sitt energiintag för att kunna behålla kroppstemperaturen.
Denna gräns är lite olika beroende på häst, foder, arbete osv.
För en häst i normalhull som endast får foder efter underhållsbehovet är denna nedre gräns mellan 0 och 5 plusgrader. För en häst som dessutom får ett arbetstillägg så sjunker denna gräns till - 15 grader eller mer.

Under denna gräns ökar energibehovet för en 500 kg häst med 1,2 MJ per dag för varje grad som det är under gränsen.

Nu beror det ju på var man bor, om det blåser, snöar osv men det blir inte så mkt som man gärna tror. i alla fall tycker inte jag det.

Siffrorna är hämtade ur Hästens näringsbehov och utfodring av C planck och M Rundgren

Siffrorna är hämtade ur Hästens näringsbehov och utfodring av C planck och M Rundgren

Som var två av flera experter jag hade som lärare och föreläste om att hästarna HAR en instinkt om ett ökat foderintag vid sträng kyla. :idea:

Det var runt -20/-25 som mina hästar åt mer och det var alltså inte jag som gav dem mer utan de som valde att äta mer då de går på fri tillgång. När tempen kröp uppåt igen så räckte även balen längre.

Det hela handlar eg inte så mkt om huruvida våra tjocka tamhästar behöver mer mat eller inte när det blir kallt - utan det att hästar som djur har det inbyggt i sig att man SKA äta mkt och bli så tjock man kan för att överleva en eventuell lång och sträng vinter.

Om man som hästägare sen väljer att låta hästarna äta mer vid kyla eller inte får ju vara helt upp till varje hästägare (så länge det är inom djurskyddslagen förstås).

Som var två av flera experter jag hade som lärare och föreläste om att hästarna HAR en instinkt om ett ökat foderintag vid sträng kyla. :idea:

Det var runt -20/-25 som mina hästar åt mer och det var alltså inte jag som gav dem mer utan de som valde att äta mer då de går på fri tillgång. När tempen kröp uppåt igen så räckte även balen längre.

Det är mkt möjligt att de äter mer när det är kallt. Min lättfödda ponny är alltid inställd på att leta efter mat och äta så mkt som möjligt. Hon har alltid varit sådan även när hon fick äta så mkt hon ville och tror nog att det är vinter hela tiden. Det slutade inte så bra.

Men om det är så att de äter mer när det är kallt så bör man kanske inte ha lättfödda ponnyer på fri tillgång när det är kallt. Fast det är kanske det ni diskuterat.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar