Lättfödd i kyla

Sv: Lättfödd i kyla

kl*

Alltså nu måste ni hjälpa mig...hon äter inte längre bara trä utan även massa bajs :crazy::crazy: (koprografi).

Detta kan väl inte vara bra, hur ska man få henne att sluta?

Det är såhär att jag har alltid varit PETnoga med hennes foderstat, allt är analyserat, får mineraler som passar till det övriga fodret. Så jag undrar om hon kan ha brist på något och isåfall vad?

Hon väger 450 kg och får 6,7 kg TS (7 kg hö, 1 kg halm)+ att hon får 0,5kg lucernhack (vet inte riktigt hur jag ska räkna in det i TS).

Hon äter både sitt eget och andras..:crazy:

Jaa du, då ska det ju inte vara det heller. Hur länge utan mat mellan målen sas?

Knepigt det där. Träätande brukar mina pyssla med i jan - feb, alldeles oavsett. Även när de stått på fri tillgång, och alla hästar har blivit bävrar. Vet inte vad det är som gör de blir bävrar då, men kand et vara ngt sånt, dvs 'utan orsak'?

Bajsätandet är ju knepigare, hade det bara varit andras hade jag gissat på att hon vill åt havrekorn/annat i det. Lillen - det lilla äcklet - åt alltid fubblodets bajs sommartid. L har ju munkorg när det finns gräs, och han kom på att det var betydligt enklare pressa in fullblodets färska bajs genom munkorgen, och det bajset var ju fullt med gräsfibrer - och kornspill. Mums för en 'svältande' liten ponny. Han undersöktes i 2 svängar och fick magbehandling men utan resultat, och samma mönster upprepades nästa år. Fix ide helt enkelt. Han rörde dock aldrig sitt eget bajs.

Nej, jag skulle nog ta en veterinärcheck, och behandla med proequo eller liknande tarmmedel.

Att dom ska ha så mycket hyss för sig :cool:
Max 6 h utan mat utom på natten då det tyvärr antagligen blir längre.

Tänker ringa veterinären imorgon så man kan kolla upp orsaken.
Dock tror jag nästan att det är för att hon är en sådan extremt matvrakig hungrig häst, hon är verkligen fixerad vid all form av "mat" och snabbt äter hon också...hade väl smällt i sig 30 kg på fri tillgång hehe hon tror att hon håller på att svälta ihjäl :o

En liten lista på vad hon ätit under hösten:
Två HELA nyponbuskar (alltså alla blad, nypon, grenar och ja...:crazy:)
Ett enormt brännässlesnår
Flera stubbar (HELA)
Barken från sisådär 30 tallar...
Stolparna i hagen
Väggarna i två boxar (inkl antibit)
alla blad som blåste in i hagen på hösten
Barken från en ny hasselstock i hennes box varje dag
Isskulpturerna jag hällt ut ur vattenkaret (de tror hon är isglass).
Massa bajs
Lite spån från boxen
Insekter

Halm äter hon lika gärna och lika snabbt som hö (även kornhalm) så därför får hon begränsat av det också.
Idag när hon ätit upp lunchen ställde hon sig direkt vid en tall och tog typ varannan tugga bark varannan tugga bajs :crazy:

Tur att hon är söt :angel:
Detta hullet har hon nu på denna foderstat vilket jag tycker e bra för en hopphäst (vet om sämsta bilden)

30135260.jpg

Jag har också en bajsätare, och jag tror att hon äter av samma anledning som din, dvs att hon inte tycker att hon har tillräckligt annat att tugga på :crazy:. Min väger, enligt viktmåttband, ca 420 kg och får 6,5-7 kg hö + 0,5 kg lucernhack. Men, visst, hon hade säkert kunnat äta det dubbla...:crazy: Men vad gör man när vikten ska hållas nere på ett matvrak??? Min får också grenar och småträd att tugga på, men det räcker visst aldrig till.

Jag har nog gått vilse i denna tråd för länge sedan.
Men vad är det för häst, hur gammal är den?

Nu brukar jag inte kommentera hullet på bilder och du har ju desutom gömt hästen under ett täcke :)!

Men jag tycker nog att det ser ut som att den skulle kunna få lite mer mat. Men jag kan ha fel. Men lättfödd kan den väl knappast vara?

6 h är ju ganska länge, så frågan är iom du inte har svaret där. Har du bild utan ländtäcke, jag tycker faktiskt att hon ser ut att vara aningens för tunn faktiskt, om man kollar på hals och bog. Så höja maten litegrann kanske, kan du få in en till fodring, eller ge i hönät, strössla halm i hagen, något? Jag tror iaf du faktiskt kan öka maten, och jag tror bajsätandet etc är delvis pga långt mellan fodringarna, och/eller för kort ättid. (Hästar känner ju inte mättnad som oss, de måste tugga en viss tid för att de ska känna mättnad).

Hon är 05a alltså 5 år nu efter årsskiftet :)
Knappt 160cm hög.
Korsning kbl (bruks) och vbl.
Tränas i hoppning, lire dressyr och lite skogsmulle också:D

Ja det är ju smart att visa huller på en täckesbild :angel: nämen jag har verkligen kasst med bilder.

Bogen och rumpan/korset är precis lagom men får lätt som ett "fettlager" precis över revbenen, men hmm..tack för input man blir väl lätt hemmablind när man är nojjig över fet häst.
Hon är ju inte extremt lättfödd, men hon tycker att hon får alldeles för lite mat. Och sen är jag van vid fullblod så jag tycker hon får så lite...

bogen/halsen
30135261.jpg

hon är i ungefär detta hullet (från i sommras)
29694268.jpg

Tack så jättemkt för bra svar ska nog faktiskt lägga in en till fodring med kanske 1 kg extra hö och se om det gör skillnad:)

Finmaskit hönär har hon i boxen för att kvällsgivan ska räcka längre :)

Du kan ge den halm i hagen. Det är inte bra att de äter stolpar o dyl.

Hon håller dessutom på o fäller de sista mjölktänderna.

Lägg in några goda stammar att tugga på-

vilken söt liten tjej!

svårt att bedöma hull på bilderna, men för tjock är hon absolut inte, snarare ser hon ut åt det tunnare hållet tycker jag.

att hon äter bajs så kopiöst är inte riktigt normalt. kan tyda på en brist i foderstaten. har du analys och en sammansatt foderstat?Jag skulle inte vara så rädd att ge halm även om hon äter det ivrigt - de blir inte särskilt feta på halm vad än myten anklagas för.

väldigt söt häst som sagt.

Åh visst är hon :love::D

Jag har fullständig analys på grovfodret och foderstaten är noga beräknad, men det kanske kan smyga sig in fel ialla fall? Ska prata med vet imorgon om man kanske kan ta några bodproveroch se om något fattas.

Veckans andra uppdrag ska bli att fixa bra exteriör bilder utan täcke :D
Och så ska jag öka lite grann på fodret.

axel: Hon fick precis tänderna kollade och raspade, och hon är inne i en aktiv tandväxlar fas, det kanske gör att det kliar? Hon har flera mumsiga stammar i hagen, men bajs är tydligen godare...

Jag puttar upp min gamla tråd då problemet fortfarande kvarstår och lite nya fakta...

Hon får nu mer hö per dag och oftare, samt mer halm. Bajsätandet fortsätter! Det finns nästan inget bajs kvar i hagen, hon äter alltså två hästars dagsranson av bajs...:crazy::crazy:
Pratat med veterinär, först blev jag rådd att avvakta, men när jag pratade med veterinären för andra gången kom hon ut och tog blodprover på Bellis, samt gick igenom hennes foderstat. Foderstaten var enligt henne perfekt, och likaså blodproverna...inga brister alltså.

Har ÄNTLIGEN fixat hullbilder...gärna komentarer/åsikter
30444306.jpg

30447515.jpg

30447516.jpg

30444308.jpg

30447517.jpg

Jag tycker hullet är bra, men musklingen på överlinjen väl svag, sen om det beror på träningen eller fodret är ju svårt att säga? Hur mkt MJ och SRP får hon?

Vad får KOMPISEN i hagen för kraftfoder?

Exakt detta får hon

MJ=82
Smrp=525
Ca=44,8
P=25,5
Mg=14,7
Se=1,3

Och b-vitamin

Hagkompisen äter ju iofs hel havre, en bidragande orsak säkert...men hon äter verkligen upp hela plus även sitt eget bajs...

Jag vet att ni inte gillar vad jag skriver men skriver ändå.
Den hästen är för tunn i mina ögon speciellt om hon är en kallblodskorsning .
Om hästen är så hungrig att den tom äter skit då måste du väl förstå att det har gått för långt ?
Din häst svälter oavsett vad du tycker om hennes hull så känner din häst att hon svälter !
Stackars krake!
Kan du inte öka på hennes giva o låta henne vara i överhull?
Hur farligt kan det vara om hon har lite över hull då?

Ett riktigt grovt torrhö sent slaget kanske är nåt för henne ?

Nu finns det förvisso hästar som äter bajs utan att svälta, så tycker det var ett väl magstarkt uttalande.

Exakt detta får hon

MJ=82
Smrp=525
Ca=44,8
P=25,5
Mg=14,7
Se=1,3

Och b-vitamin

Hagkompisen äter ju iofs hel havre, en bidragande orsak säkert...men hon äter verkligen upp hela plus även sitt eget bajs...

Ingen proteinbrist, så förklarar inte bajsätandet heller. Kan ju överlinjesmässigt vara så hon kräver mer än tabell, men kan vara ridningen med, och så farlig är den inte - det var/är ju bajsätandet tråden ska handla om.

Äter hon mer någon tid på dygnet, eller är det ganska jämnt fördelat? Dvs äter hon upp både inne och ute? hur fodras hon/de inne respektive ut? Säker på hon får i sig lika mkt mat som du tror/vill? (Eller snor kompisen det?)

Min L är ju en bajsätare. Han rör inte sitt eget dock - tack och lov - men fbl bajs åt han. Det lilla äcklet. Godast var det färst. Från början var det nog de små spåren av korn, men sen på betet räknade ju han ut att fblbajs = proppar med gräs, och mycket lättare mosa in bajs i munkorgen än lirka in gräs :crazy:

Så, vissa hästar får det som en ful ovana, de börjar av en legitim anledning, men kan sen vara supersvåra att få att lägga av med den dåliga ovanan. Dock så din tycker jag personligen äter för stora mängder för 'ovana' ska förklara?

Provat ge magtarmbalans?

hmm ska nog prova att ge mer protein och se om det gör nån skillnad på överlinjen.

Hon äter så fort det inte finns något annat, (det finns pinnar och stockar men de är inte lika gott) men annars jämt under dygnet. Dock har det blitt bättre på natten nu sen jag slog på stort och fyllde upp hela boxen med halm.

man vet ju inte exakt hur hon får i sig ute i hagen, men hon och hennes hagkompis brukar alltid stå vid varsin hög (väldigt prydligt) och min häst äter extremt snabbt så det skulle nog vara hon som får i sig lite mer...(såg förresten igår att hon håller på att "lära" hagkompisen att äta bajs...dom stog brevid varandra, Bellis vräkte in bajs medans hennes kompis såg på och tog små smakbitar ibland...)
Hon fodras morgon, lunch, em (2, 1,5, 1)i hagen och sedan kväll inne med numera fri halm och 4 kg hö i ett dubbelt finmaskigt hönät.

Magtarm balans var en bra ide, det ska jag prova, tack för förslaget.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar