Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min erfarenhet från den typen av häst, vilket har blivit några genom åren är att de inte blir belåtna och därför kastar i sig maten. Hade ett sto som var exceptionell i det avseendet, henne fodrade jag ner i vikt och idag är det tvärtom faktiskt. Har henne ute på "foder", hon är utlånad som avelshäst och är numera oerhört matkrävande utan att för den sakens skull gå upp i vikt som tidigare.
Men det tar tid, OCH i sämsta fall får man motsatt resultat om man ligger på de nivåer du nämner på en såpass stor häst. 37 Mj är nog det lägsta jag har haft på någon häst i bantning.
Så, jag tror studierna visar rätt oavsett, för för just de hästarna så var det som studien visade. Det har ju varit ganska litet antal hästar, och det gör ju felmarginalen större
En vall där 3 skördar tas kan silaget vara ca 15- 20 cm långt o vara av gräsbladsvariant- inga "ax" typ Timotej. Det är oxå mjukare trots att det kan vara torrt.
Rolles ex är lite samma effekt som att fodra med finmaskigt hönät som oxå reducerar intaget
Den läste jag oxå o finner den rimlig- med tanke på hur mina kusar äter.Men jag läste en undersökning förra året någon gång som visade på motsatsen. Just att ättiden blev längre när hästarna fick långstråigt hö jämfört med klippt/delade strån. Minns tyvärr inte vilken tidning undersökningen presenterades i.
De menade att detta var något för hästägare med lättfödda hästar att ta till sig.
Precis.
Det är ju därför som folk förr klippte gräset med sax o senare köpte luzernhack till de äldre. Passerad föda som halkar ner.