Lättfödd i kyla

Sv: Lättfödd i kyla

Det handlar fortfarande inte om vad som vi anser vara rätt, utan vad som är/ kan vara rätt i specifika fall.
Vad menar du? :confused:

Om man är rädd om sin häst som kanske dessutom är IR, överviktig o inte går ner trots idoga försök- kanske man ska ta reda på fakta.
SLU kanske vet.

Jättebra idé!

Som tur är är det troligen inte så många som ger sina ensilage. Ja det är inte längre ett hösilage när det har fått processa som ett blötare gör.
Menar du att det är olämpligt för hästar att äta ensilage dvs ett blött silage? Varför är det så?

Gå in i ett stall/ ladugård där ensilage serveras o känn den fräna stanken.
Om det luktar illa så håller jag med dig. Ett sådant ensilage ska man inte fodra varken hästar eller kor eller andra djur med. I så fall har det säkert bildats smörsyra eller annat otrevligt. Men jag antar att vi hela tiden diskuterar ensilage av bra kvalité?

Vi jämför inte ensilage med morötter, utan frågar om det inte påverkas alls av att frysas. Själva strukturen.

Vilka vi? Jag trodde inte att man fick ta upp vad ngn annan hade svarat - tyckte jag lärde mig det nyss - men strunt samma..

Det är klart att ni jämför. Hur kom morötter och annat annars med i tråden?

Som jag skrev, så han äter hö i samma hisnande fart. Och det andra silage jag har, som är just taget för att vara mycket fibrer, grovt och passa just lättfödda snabbätare. Så han sätter i sig det precis lika fort som det här som är spätt som gräs. Samma sak med högre TS, märks ingen skillnad på farten och visst liiite skillnad vad gäller antal kilo, men vad gäller kg TS så ingen skillnad, hitills så han äter lika mkt av allt - om han bara får (dvs fritt). Jag skrev det utförligare i ett tidigare svar.

Min erfarenhet från den typen av häst, vilket har blivit några genom åren är att de inte blir belåtna och därför kastar i sig maten. Hade ett sto som var exceptionell i det avseendet, henne fodrade jag ner i vikt och idag är det tvärtom faktiskt. Har henne ute på "foder", hon är utlånad som avelshäst och är numera oerhört matkrävande utan att för den sakens skull gå upp i vikt som tidigare.

Men det tar tid, OCH i sämsta fall får man motsatt resultat om man ligger på de nivåer du nämner på en såpass stor häst. 37 Mj är nog det lägsta jag har haft på någon häst i bantning.

*kl*

Man ska alltid vara vaksam när det fryser i hagen då gräset och baljväxterna ökar sitt socker-/stärkelse innehåll för att bl.a. klara kylan.

Har svårt att tro att ensilage kan göra detsamma :D Från mitt studiematerial från SVA:

För varje mikroorganism finns en temperatur som är optimal för tillväxt. Under och över denna temperatur kan inte mikroorganismen tillväxa, av olika anledningar. Det vanligaste temperaturområdet för mikrobiell tillväxt ligger mellan +25 ⁰C och +40 ⁰C. Om maximitemperaturen överskrids tar mikroorganismerna skada och tillväxten avtar snabbt. Detta utnyttjas inom foderindustrin där värmebehandling av foder utförs för att avdöda eventuella mikroorganismer i fodret. Om minimitemperaturen underskrids avstannar mikroorganismernas tillväxt. Under -5 ⁰C fryser vattnet i cellerna, vilket medför att bakterier och mögelsvampar tappar förmågan att tillväxa. Däremot avdödas mikroorganismer sällan vid kylning eller nedfrysning och de flesta kan snabbt återuppta sin aktivitet när temperaturen stiger igen.

Därav kan man dra slutsatsen att så länge det är fruset borde det inte vara någon fara.

Om morötter sägs följande från samma källa:

Efter upptining av fryst foder kan den mikrobiella nedbrytningen gå snabb-are. Det beror på att sönderfrusna växtceller lättare blir tillgängliga för mikroorganismerna. Därför blir till exempel frysta morötter snabbt skämda när de tinar.

Källmaterial SVA

Faran är inte när det är fruset utan när det tinar då det fort blir dåligt.

Rolle IpL

Ja det var ett otroligt meningslöst inlägg.

varför ska du agera predikant för AW?
eller knäppa mig på näsan?

Du missförstod mitt inlägg.
Det var inte alls ett försvarstal för AW. Hon är säkert helt kapabel att svara själv. Det var ett inlägg i den debatt och det sätt att diskutera som har blivit allt vanligare på detta forum. Dvs man kommer med olika påståenden och när dessa sedan ifrågasätts så bemöter man inte argumenten utan man går till ngn form av angrepp i stället. Det tycker jag är totalt meningslöst. Men jag vet att vi inte tycker likadant.

Jag tycker än en gång att det är viktigt att kunna styrka sina påståenden.
Det kan ju finnas ngn hästägare här med en hosthäst som har haft fång. Om den personen dessutom bor lite längre norrut än skåne så kan det kanske skapa en viss oro för vad denna häst ska äta efter läsningen i den här tråden.

Den kan inte äta vitklöver, lusern eller ngn annan baljväxt för då kan den få fång av proteinet. Den kan inte äta fruset ensilage för då kan den få kolik (kanske fång också - minns inte alla inlägg).

Den kan sedan tidigare inte äta hö pga hostan. Hosta är ju ganska så allvarligt. Det finns kanske bara rajgräs eller annat olämpligt hö med tanke på fångrisken.

Ja inte vet jag...

Håller med du.

det är ganska logiskt om de nu har varit IR- att de inte kan tillgodogöra sig fodret på rätt sätt- ge cellerna energi.

Min val har ett HELT annat ätbetéende numera o behöver mer mat än tidígare, men äter nu selektivt o inte bara stoppar i sig så mkt som den bara kan. Längre ättid.

Hur kan man göra en rätt beräknad foderstat om hästen står på halm:confused:

Tack för svar:bow:

Vad händer då om det är kallt på nätterna o varmt dagtid- fryser o tinar flera ggr:confused:

Nu tänkte jag mer på skillnaden på ensilage o hösilage dvs vattenhaltens påverkan.

Vänta här nu. Även själva pressningstekniken gör ju att ensilage håller sämre- rundbal. så fort aerobisk påverkan sker börjar förruttnelsen.
Vad sker då med ett som har tinat X flera?

Senast ändrad:

Man kan välja vad som är normalt för ett HÖsilage- gjort för hästar.

Dvs 60-65%

Det var ju en artikel i Ridsport tidigare om den hästbonde som ansåg att ca 70% var bäst för häst.

Varje gång det tinar ökar mikroorganismerna som då kan störa tarmfloran av bakterier.

Mikrobiellt ekosystem i hästens grovtarm I hästens grovtarm finns miljarder bakterier och svampar samt encelliga djur som lever i ett balanserat ekosystem. Balansen är känslig och kan störas av främmande ämnen och mikroorganismer som kommer ned i tarmen via fodret. Hästar kan inte kräkas, vilket gör det extra viktigt att fodret inte innehåller några skadliga ämnen.

Källa SVA

Rolle
IpL

Man kan välja vad som är normalt för ett HÖsilage- gjort för hästar.

Dvs 60-65%

Det var ju en artikel i Ridsport tidigare om den hästbonde som ansåg att ca 70% var bäst för häst.

Om det är det bästa för hästen är jag inte människa att svara på, men helt klart är att ett hösilage med högre TS ger längre tuggtid. Med låga TS riskerar man dessutom att få en urflippad mage, vilket verkligen inte gagnar hästar med speciella behov.

Om det är det bästa för hästen är jag inte människa att svara på, men helt klart är att ett hösilage med högre TS ger längre tuggtid. Med låga TS riskerar man dessutom att få en urflippad mage, vilket verkligen inte gagnar hästar med speciella behov.

Det finns forskning som visar att det inte spelar ngn roll vilken ts det är på ensilaget.

Nu går denna inte att länka till men jag gör så här. Det är en artikel som handlar om Cecila Muller SLU

Lika bra ensilage i liten som stor bal
vid SLU, i sin avhandling om inplastat vallfoder till häst. Allt fler hästar i Sverige äter vallfoder som har plastats in vid skörd, så kallat ensilage ...
www.jordskog.se/epaper/WebOutput/products/js_2007-09-28/.../25.pdf

Men ett hösilage består inte enbart av ett TS, med en lägre TS kommer en sämre struktur det går inte att komma ifrån.
Sen har jag inte påstått att ett blötare hösilage är sämre, vad jag skriver är att ett torrare ger en längre tuggtid enligt det exempel jag gav tidigare. Mer mat kräver längre ät tid.

Men ett hösilage består inte enbart av ett TS, med en lägre TS kommer en sämre struktur det går inte att komma ifrån.
Sen har jag inte påstått att ett blötare hösilage är sämre, vad jag skriver är att ett torrare ger en längre tuggtid enligt det exempel jag gav tidigare. Mer mat kräver längre ät tid.

I så fall så missförstod jag dig nog. Jag tycker att risk för utflippad mage innebär en försämring.
Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med struktur? Jag trodde att strukturen berodde på grovleken dvs fiberinslaget i fodret. Det är inte säkert att det är sämre eller ens annorlunda bara för att det är mer fermenterat.

Det var mer svampsporer i balar som förvarats utomhus.

Några av Cecilias slutsatser gällande ensilering av småbalar var: Förtorkning till 50 % ts ger bättre förutsättningar för en lyckad ensilering än förtorkning till 35 % ts.
Det är troligen ovanligt att man tillsätter medel som förlänger hållbarheten.

Det var mer svampsporer i balar som förvarats utomhus.

Det är troligen ovanligt att man tillsätter medel som förlänger hållbarheten.

jag är inte med på vad du menar :cry:

Men det var detta jag refererade till skulle kanske klippt in det

En vanlig uppfattning bland hästägare är att inplastat vallfoder
med låg torrsubstanshalt har negativ inverkan på hästens fodersmältning. SLU-forskarna gjorde därför ett försök i Frankrike där de fick tillgång till en grupp grovtarmsfistulerade hästar. Hästarna utfodrades med olika typer av inplastat foder och hö som producerats i Sverige från samma vall och samma skörd. - När vi sedan analyserade proverna från hästarnas grovtarm och från deras träck fanns det ingen skillnad mellan de olika fodertyperna. Hästarna lyckades alltså bryta ner såväl blötare ensilage som torrare hösilage eller hö utan att den mikrobiologiska eller kemiska sammansättningen i tarmen förändrades, konstaterar Cecilia Müller.

Den som är intresserad kan googla på rubriken och Cecilia Muller så kan man sedan ladda ner en pdf fil med artikeln.

Jag kan inget om det som skrivs om just runt smältningen av detta, så det stämmer säkert och är intressant.

dock så vänder jag mig definitivt emot den SLU studie som gjorts som hävdar att ät tiden inte skiljer sig ngt som helst mellan blötare och torrare grovfoder, och som även hävdar att det inte heller spelar ngn roll ät-tidsmässigt, huruvida strået är fin hackat eller grövre. Det är helt klart, både ur andras vittnesmål och mina egna, att TS halten påverkar ät tiden, precis som Boj hävdar, och även hur hackat eller långstråigt fodret är. Studien i den bemärkelsen är rent ut sagt korkad, och jag förstår inte hur de kan publicera de resultat de gör, och hävda det de gör, för det finns ingen grund för slutsatsen i studien. Ett mysterium för mig!

Nu var studien dessutom gjord i F. hur kallt blir det där..liksom:angel:

Det är den aspekten som jag just nu är mest intresserad utav.

Det har funnits tidigare studier där man har hävdat att långstråigt hö tar ännu längre tid att intaga. Bäst som terapi.
Så ser mitt silage ut nu- inget hack.

nu var tråden dessutom för de lättfödda, så varför ge dem större aptit o mer lättuggat:confused:

Jag har ingen kommentar till dina invändningar.

Jag anser inte att jag kan tillräckligt mkt om detta för att ha invändningar mot den som har en doktorsexamen i ämnet. I våras var jag på en föreläsning på Ultuna om grovfoder av Cecilia Muller. Jag ser ingen som helst anledning till att inte tro på det som står i artikeln.

men det är min uppfattning

Nu var studien dessutom gjord i F. hur kallt blir det där..liksom:angel:

Nu var ju inte detta ett inlägg i farligt med fruset eller inte utan i debatten om att ge blött ensilage eller ej. Det var ett svar på ditt påstående att man inte skulle ge det till hästar. Vem är det som inte hänger med i diskussionen - du eller jag?:confused:

Det var ödmjukt av dig, att köpa titeln rakt av utan att ställa några som helst kritiska frågor eller ens tänka tanken att det kan finnas annat än en fullständig forsknings rapport.

en lätt lösning är att göra egna betraktelser. prova med olika hackat grovfoder och olika TS halt, och klocka ät tiden under en period. Det tar inte lång tid att komma till slutsatser, och därmed är forsknings påståendet ännu mer fascinerande som sagt.

Det var ödmjukt av dig, att köpa titeln rakt av utan att ställa några som helst kritiska frågor eller ens tänka tanken att det kan finnas annat än en fullständig forsknings rapport.

en lätt lösning är att göra egna betraktelser. prova med olika hackat grovfoder och olika TS halt, och klocka ät tiden under en period. Det tar inte lång tid att komma till slutsatser, och därmed är forsknings påståendet ännu mer fascinerande som sagt.

Jag vet inte om du lade märke till att det handlar om en avhandling?

Om du anser att du genom att göra egna studier kan komma fram till resultat som motsäger detta så får du gärna göra det.
Men jag anser inte att jag ens är i närheten av att kunna göra liknande studier här hemma och inte heller att jag har tillräckligt med ämnesteoretiska kunskaper för att ha några invändningar mot resultatet.

Men om du anser att du har det så får du väl fortsätta diskussionen. Lite konstigt kan jag då tycka att du inte kan komma med en förklaring till varför det skulle vara så farligt med fruset ensilage. Men du behöver inte svara. Jag har faktiskt tappat intresset för denna diskussion.

Min fångponny kommer inte att äta ensilage mer av en annan anledning (som jag nog ska behålla för mig själv) så jag har egentligen inget eget intresse av denna diskussion.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 594
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar