Lättfödd i kyla

Sv: Lättfödd i kyla

Ja då har du ännu mer lättfödda pållar än Islandshästar. Våra äter ett snitt på 8 kg/dygnet och då får de runt 40-50 Mj och runt 300 i smrp på sommarskörden. När det är kallt/blött blir det ett par kg mer. Jag räknar på kg foder då jag slipper räkna om hela tiden.

Problemet med höstskördarna är att det innehåller mer blad än strå, därför högt proteinvärde, och är lätttuggat så det hinner äta mer. Det går bra med fölen och unghingstarna som behöver det för tillväxten. Nu har vi för tillfället 6 unghingstar och 6 valacker så det rör sig mer i hagen vilket inte är en nackdel :D
Att de har lite vinterhull är bara normalt för hästar som går ute. Även om betet är sämre på hösten så lägger de på under sep till nov, det sitter i generna.

Annars brukar jag sälja det mesta av höstskörden eftersom det är för högt värde i det.

Ska du bara ha 2 Mj kg/foder :eek: så är det ju lättare att köpa ett grovfoder med det värdet och ge fodertillskott för att buffra upp proteinet.
Vad är det för hästar som bara behöver c:a 20 Mj/dygnet?

Rolle
IpL

Ska du bara ha 2 Mj kg/foder :eek: så är det ju lättare att köpa ett grovfoder med det värdet och ge fodertillskott för att buffra upp proteinet.
Vad är det för hästar som bara behöver c:a 20 Mj/dygnet?

Rolle
IpL

Nej, för det blir totalt för mycket MJ. Och sen är 2 MJ även utan protein svårt nog få tag på.

Men som jag skrivit innan, du kanske missade det? Tar det igen:

Stor D-ponny, ett behov på UNDER 40 MJ. Hur mycket under vet jag inte då jag än idag aldrig lyckats komma ner tillräckligt. Men skulle tro att man landar närmare 30 än 35 är jag rädd.

Han äter utan minsta lilla problem minst 12 kg hö/dygn på fritt (aldrig haft fritt-fritt hö), och silage ännu mer. Det jag har nu med 40% TS så 10 kg går åt på en förmiddag - och då äter han med betesbegränsare, dvs en sådan där munkorg med ett femkronestort hål.

Så för att ha honom på fri tillgång skulle innebär att det gick åt minst 20 kg silage. 30 MJ/20 kg = 1,5 MJ/kg. Ska man räkna hö så 30 MJ/12 kg hö = max 2,5 MJ/kg foder.

Extra besvärligt är att hans mage inte mår bra på mindre än 1.3 kg TS/100 kg vikt.

Det är en omöjlig ekvation hur man än vrider på det, just för det inte finns foder som passar. Nu får han ju med 4.2 MJ/kg, och får strax under minimiTS, taskig tuggtid. Och får ÄNDÅ för mkt MJ. Han får alltså en fjantigt liten giva, som är slut på en kvart, var fjärde timme, och sen lite mer till natten. Men blir ju under minimiTS, han har alldeles för kort tuggtid och får ändå som sagt för mycket mj =/ Får 8.6 kg silage och 1 kg halm, totalt blir det knappa 42 MJ. Han är inte direkt smal, so to speak..

Det är lättare att banta en shettis än att fodra honom. Just det att han är såpass stor, och har så himla lågt MJ-behov, och god aptit/snabb ättakt gör det hela till en mardröm.

Så, ingen vore gladare än mig om det gick att köpa sig ur det, genom att köpa ett grovfoder med passande värden och ge fritt/nästan fritt, men det är omöjligt som sagt.

Hade han krävt 50 MJ hade jag varit i himlen, det är genomförbart =)

Senast ändrad:

Blött foder som kanske till och med inte har så mycket strå har de lätt att få i sig stora mängder av. Det är nog lättare att få ner konsumtionen med ett betydligt torrare och grövre foder än att hitta ett med så lågt energivärde. Ett foder med ex mer hundäxing i som är lite grövre?

Rolle
IpL

Blött foder som kanske till och med inte har så mycket strå har de lätt att få i sig stora mängder av. Det är nog lättare att få ner konsumtionen med ett betydligt torrare och grövre foder än att hitta ett med så lågt energivärde. Ett foder med ex mer hundäxing i som är lite grövre?

Rolle
IpL

Som jag skrev, så han äter hö i samma hisnande fart. Och det andra silage jag har, som är just taget för att vara mycket fibrer, grovt och passa just lättfödda snabbätare. Så han sätter i sig det precis lika fort som det här som är spätt som gräs. Samma sak med högre TS, märks ingen skillnad på farten och visst liiite skillnad vad gäller antal kilo, men vad gäller kg TS så ingen skillnad, hitills så han äter lika mkt av allt - om han bara får (dvs fritt). Jag skrev det utförligare i ett tidigare svar.

Det enda råd jag kan ge dej är att försöka hitta någon som skördar på mossmark, det brukar vara bra värden för lättfödda.
Det hö jag har nu har en Mj på 6.5 och smb rp på 57/ kg ts och är skördat som första skörd i början på juli.
Det hö jag har börjat vänja in nu (det blev ju så krångligt då det första hö´t jag köpte innehöll så mycket klöver och det visade sig att min häst inte tål baljväxter, därför har jag fått pussla ihop flera olika partier för ingen hade ju så mycket kvar att sälja.) har tidigare år hållt mellan 5 och 6 i Mj och runt 60 i protein/ kg ts, jag har inte skickat analys än då det ligger på storbal och jag vill kunna ta iallafall från två balar innan jag skickar. Detta är också taget på mossmark.

Det ena betet vi har ligger på mossmark och där kan de gå när det är lite torrare, vid ihållande regn blir det för blött där.
Vårt andra bete ligger på en kulle, kullen är en del av berget vars sluttning vi bor på, där växer det mycket örter och dylikt och de brukar hålla sig i fint hull.

En vanlig vall skulle jag aldrig kunna släppa mina på, de hade blivit stora som hus genast men tack vare dessa relativt magra beten så fungerar det riktigt bra.
Jag skulle gissa att även en ganska lättfödd häst skulle kunna gå där dygnet runt med munkorg utan att bli överfet.

Första sommaren jag hade min häst fick jag tillskottsfodra henne i dessa hagar.
Hon gick på ca 100 Mj första vintern eftersom hon var så extremt mager, bara skinn och ben och hon växte ganska mycket den vintern och sommaren, 15-20 cm över korset och ca 10 cm över manken.
Hon ligger fortfarande ganska hög i sitt proteinbehov men det är ju enkelt åtgärdat, nu är hennes Mj behov någonstans runt 40-45 i grundbehov.
Jag brukar inte släppa våra på dygnet runt bete förren efter midsommar just för att de blir så feta utan de går halva dygnet på bete och halva dygnet i den uppgrusade vinterhagen.

TinyWiny> Ja mager jord hade varit drömmen men då behöver åtminståne jag 4 ggr så mycket mark för att försörja lika många pållar :cool: Vi har 9 jord runt vår gård men det går det med.
Vi har naturbete på sommarbetet så det fungerar bra och efterbete när vi tagit 2:dra skörden i sep-okt. Enda gödningen på betet är det som hästarna ger alltså +/- 0 utom när unghingstarna betar då det blir lite -.

Alexandra_W> Låter väldigt mycket att han skulle äta gott och väl dubbelt så mycket som våra Islandshästar. Han äter inte bara för han har tråkigt? Har han gott om hagkompisar att busa med, finns det gammalt gräs att sparka fram eller grenar att gnaga på? Frenesin att äta tyder på att han tidigare av någon anledning har varit tvungen att äta fort så det är nog psykiskt till stor del.
Hade en fjording som pinkade på en hög, ställde sig och blockerade två andra och åt från den fjärde högen. Hade alltid problem med övervikten. När vi började med fri tillgång för c:a 6 år sedan så bävade vi för hur hon skulle reagera, det var 12-13 hästar i gruppen. Det tog säker 1,5 månad innan hon begrep att det inte skulle försvinna och lugnade ner sig. Hon hade aldrig under våra år vi haft henne varit så snygg i kroppen. Hennes historia var att hon när vi köpte henne 1990 stått på en privat ridskola och när hon kom därifrån kunde man räkna revbenen på en km håll :cool:

Men för att återgå till din D ponny, om detta inte fungerar och du inte kan få tag på rätt hö så tror jag det är viktigt att ge honom något (ex vetehalm...) att tugga på dygnet runt och däremellan ge hans givor så att han börjar förstå att det alltid finns. Har du någon i din närhet med goda kunskaper kan man alltid rådfråga och ha ett bollplank, en som har sett dina pållar och sett hur de handhavs och hagarna, det går inte att få det över ett forum som detta.
Om man inte tycker man är fullkomlig så är det bra att låta någon/några annan/andra se hur man gör, man blir ju så fort hemblind;)
Här nere i Skåne har vi Hästen i Skåne som ordnar kurser gratis och till självkostnadspris, men framför allt stallvisningar där privatstall bjuder in för studiebesök där man både kan ge och framför allt få tips.
När man tror man kan allt inom det man sysslar med ska man sluta eftersom man då inte längre utvecklas och därmed stannar i kunskapen. :D
Omvärlden förändras ju och därmed kunskapen.

Lycka till....

Rolle
IpL

Senast ändrad:

Alexandra_W> Låter väldigt mycket att han skulle äta gott och väl dubbelt så mycket som våra Islandshästar. Han äter inte bara för han har tråkigt? Har han gott om hagkompisar att busa med, finns det gammalt gräs att sparka fram eller grenar att gnaga på? Frenesin att äta tyder på att han tidigare av någon anledning har varit tvungen att äta fort så det är nog psykiskt till stor del.
Hade

Om det är så konstigt vet jag inte, nu har jag inga superbra jämförelseobjekt, men om jag jämför med arabvalacken, ungefär samma storlek och vikt (målvikt iaf) så åt han 12 kg torrt silage på fri tillgång. Han var inte sådär jätteglupsk, så om man betänker att det här är en typisk ponny matmässigt så. Arabstoet som var glupsk, behöver vi inte nämna ang hur mkt hon åt, men 7 kg torrt silage försvann till sista strået nattetid.

Han har alltid varit sån, och han har haft fri tillgång tills han började bli tjock. Han är inte frenetisk i sitt ätande så som jag tror du ser det. Han kastar sig inte över mat och är rabiat. Men han äter gärna, och hastigheten är förbluffande.

Gräs att sparka fram finns men bör inte finnas nu. Men om man jämför med tidigare när det funnits så gav det ingen skillnad i förbruk, mer än att när det finns grönt gräs på våren slår den klassiska våranorexin till, och de äter gräs. Inne på sommaren när de gått på bete äts det ganska lite med. Och han är kräsen - han faller hellre död ner än äter halm (med ett undantag, en sorts halm har jag lyckats få honom att äta). Nu får han ju 4 kg silage + 1 kg halm till natten, det är alltid kvar av halmen. Så som sagt inte matfixerad så eller 'äter allt som är ätbart och lite till'.

Grenar finns, han går i hage med skog. Vad gäller kompisar har det inte spelar någon roll om han haft ingen eller flera, matintaget har varit detsamma om han fått välja.

Han har alltså haft fri tillgång under uppväxten, och det var det han blev fet på. Och åt samma mängder då - så tyvärr beror inte aptiten eller äthastigheten på 'måste äta så fort som möjligt innan det tar slut', då han var lika innan han ens insett att maten KUNDE ta slut.

Halm finns det ju inte plats för så mycket heller i foderstaten, om man ska lyckas hålla MJ nere. Dock vill jag gärna det ska finnas halm att pilla med inne under natten. Just nu funkar det kanonbra, men snart är halmen han äter slut. Och so far har jag tyvärr inte varken nu eller innan hittat någon halm han vill äta. Provat havre, korn, vete och råghalm. I flera olika varianter, han har ratat alla - utom en havrehalm, som han av ngn anledning åt. Den har jag tyvärr bara ½ bal kvar av, och när den är slut kan jag inte köpa mer sån (den är slut). Två andra lev av havrehalm och en av kornhalm har han ratat :crazy:

Sen, så länge han är hyfsat nöjd och magen håller, så är det ju tyvärr bara att acceptera, och fortsätta kämpa för att få ner vikten. Och drömma om att man ska komma på något magiskt sätt att odla fram det perfekta grovfodret =)

Ja visst kräver det mer mark.
Mina två ca 150 cm höga hästar har ca 3 ha bete sommartid och det räcker om det inte regnar för mycket för då kan de inte gå på mossen som är runt 1 ha.
I år tog betet slut redan i slutet av september eftersom det regnade så frenetiskt att de bara kunde gå på mossen i fyra veckor sammanlagt.
Drömmen är att slå ihop dessa hagar så att de kan välja själva men det är inte min mark och hagarna skiljs av en kanal...
Den mark som är högproduktiv har grannen som är mjölkbonde och den marken som blev över kom grannen och bad om att jag skulle låta hästarna beta på.
Det blev jag ju inte ledsen för kan jag säga;) annars hade jag bara haft en liten invänjningshage och sedan hade jag fått köra dem till sommarbete hos en vän.
Det är ju alltid kul att kunna ha hästarna hemma året runt:laugh:

De hästar jag hade tidigare kunde inte gå på sommarbete alls utan de fick nöja sig med det lilla gräs som fanns i den lilla hagen, de blev feta på bara det:crazy:

Senast ändrad:

Är det generellt så att mossar är det sämre värden på?

Ja vad jag har hört så är det så.
Eller, jag har aldrig hört motsatsen iallafall.

Om jag jämför med en vanlig klövervall så hade vår arab blivit smällfet där på kort tid även om han inte hade fått gå dygnet runt.
Den förra ägaren menade att han var extremt lättfödd och inte kunde gå på bete dygnet runt utan att bli smällfet men här går det utmärkt.
En vän till mej som har en fång benägen ponny som verkar vara ungefär lika lättfödd som din (ganska grov maxad D-ponny som blir fet på runt 40 Mj om hon inte rids mycket) kan utan problem gå på bete på deras mossmark men kan inte gå och beta i vinterhagarna hos dem där det är ganska mycket klöver.
Den andra hagen vi har ligger ju delvis på mossmark men mest på berg, alltså är det mager mark även där eftersom jordmånen är ganska tunn.

Ingen aning, därför jag var nyfiken om det generellt är sämre värden, och då är/hade min nästa fråga varit varför. Vi har en mosse här nämligen, men svårt se hur man skulle kunan ha användning av den, den är ju inte torr så den går att gå på (för hästar) förrän i juli, och svårt se hur det överväxta gräs (ja eller vad det är, inte kollat så noga) som finns då skulle kunna ha en tillräckligt proteinhalt.

Mark som står under vatten kan ju stressas så det lagrar mer fruktan, men det kanske inte gäller växter som sas är 'gjorda' för det, men är de då så bra att äta?

Inte ens 'snåla' grannbonden slår mossen, och han slår i princip allt annat, inkl dikeskanter, så alltid tänkt på den som 'enbart skräp'? (Vilket han med verkar göra)

Ja vad jag har hört så är det så.
Eller, jag har aldrig hört motsatsen iallafall.

Om jag jämför med en vanlig klövervall så hade vår arab blivit smällfet där på kort tid även om han inte hade fått gå dygnet runt.
Den förra ägaren menade att han var extremt lättfödd och inte kunde gå på bete dygnet runt utan att bli smällfet men här går det utmärkt.
En vän till mej som har en fång benägen ponny som verkar vara ungefär lika lättfödd som din (ganska grov maxad D-ponny som blir fet på runt 40 Mj om hon inte rids mycket) kan utan problem gå på bete på deras mossmark men kan inte gå och beta i vinterhagarna hos dem där det är ganska mycket klöver.
Den andra hagen vi har ligger ju delvis på mossmark men mest på berg, alltså är det mager mark även där eftersom jordmånen är ganska tunn.

Oki, men beror det inte på att de släpps senare på mossen då? Vad växer där egentligen, på en mosse alltså? (Har ruskigt dålig koll känner jag, enbart noterat att det är grönt och växer i tuvor *s*)

Jag har kanske tappat bort mig i diskussionen men jag undrar hur pass nyttigt det är för lättfödda hästar eller kanske speciellt ponnyer att beta på mossar. Vad växer det på sådana?

I våra hagar är det mycket olika örter, vi har många av de örter som annars bara återfinns på Öland.
Sen är det vanligt gräs, blandat med minimalt med klöver (jag är verkligen urdålig på gräs sorter:o)
Hur menar du att det inte skulle vara nyttigt?
Våra hästar ser ut att må väldigt bra på dessa marker, visserligen ger jag mineraler även sommartid men det är mest för att jag är så rädd för att de ska få brister då min förra häst hade väldigt stora brister och en orsak kunde vara att mineraltillförseln varit för dålig innan jag köpte henne.

Med mossmark menar jag nu inte sådan mark som gungar under fötterna på en när man går utan detta är fast mark om håller mycket vatten.
När alla runt omkring står utan bete pga torka så finns det i överflöd här.

Mossmark brukar man häromkring helt enkelt kalla sådan mark som är mager, om det är en korrekt benämning har jag inte ens funderat på förren nu.

Ah, jag tror det blev en begreppsförvirring. Mossmark för mig är helt enkelt mark på/kring en mosse. Dvs en sån där sank sak.

Oki, men beror det inte på att de släpps senare på mossen då? Vad växer där egentligen, på en mosse alltså? (Har ruskigt dålig koll känner jag, enbart noterat att det är grönt och växer i tuvor *s*)

Nej här växer det inte i tuvor, jag tror du tänker på det som vi kallar för träsk, alltså där gräs växer i tuvor och där marken gungar när man går.

Här är hela marken täckt av vanligt gräs, som jag skrev innan så är jag urdålig på grässorter men hästarna äter och mår bra iallafall.

När de släpps där beror helt på hur blöt våren har varit, har det varit en torr vår släpper jag dem där först och till den andra hagen sedan så att den får växa till sig lite.
Förra våren släppte jag dem där i början på maj.

Eftersom jag inte vill ha kraftigt bete så låter jag gräset bli iallafall 2 dm innan jag släpper dem där, jag betesputsar inte heller eftersom det ger ett kraftigare bete.

Ah, jag tror det blev en begreppsförvirring. Mossmark för mig är helt enkelt mark på/kring en mosse. Dvs en sån där sank sak.

Ja jag tror det har blivit lite virr i begreppen, här kallas sådant träsk eller sanktmark, på sådan mark hade jag inte släppt några hästar alls;)

Ingen aning, därför jag var nyfiken om det generellt är sämre värden, och då är/hade min nästa fråga varit varför. Vi har en mosse här nämligen, men svårt se hur man skulle kunan ha användning av den, den är ju inte torr så den går att gå på (för hästar) förrän i juli, och svårt se hur det överväxta gräs (ja eller vad det är, inte kollat så noga) som finns då skulle kunna ha en tillräckligt proteinhalt.

Mark som står under vatten kan ju stressas så det lagrar mer fruktan, men det kanske inte gäller växter som sas är 'gjorda' för det, men är de då så bra att äta?

Inte ens 'snåla' grannbonden slår mossen, och han slår i princip allt annat, inkl dikeskanter, så alltid tänkt på den som 'enbart skräp'? (Vilket han med verkar göra)

En sommar, då det hade regnat mycket fram till i juni (jag minns inte ens vilket år det var) och sedan blev extrem torka så behövde vi tillskottsfodra med protein, då märktes det att det var för lite protein.
Min ena tappar muskler direkt om hon inte får tillräckligt med protein så det syntes genast. Hon är inte som alla andra som tappar efter några månader;)

Jag kan inte mkt om olika växter pinsamt nog.
Men mossmark trodde jag var mark med växter som lever i närheten av vatten typ på ngt sätt.
Vi har en del sådan mark. Det är möjligt att det inte är farligt.
Men våra närmaste grannar har haft mkt problem med fång på sina hästar. De går ofta i en hage med grässorter som finns vid vatten. Min tanke var att dessa kanske innehåller mkt socker eller kanske stärkelse. Men det behöver inte vara sant och dessutom kan det ju växa olika växter på olika ställen.

Klöver lagrar ju energi som stärkelse (i stället för fruktan). Detta gör den mest på senhösten eller grön vinter. Så klövervall på vintern är nog inte lämpligt för en fånghäst.

Jag kan inte mkt om olika växter pinsamt nog.
Men mossmark trodde jag var mark med växter som lever i närheten av vatten typ på ngt sätt.
Vi har en del sådan mark. Det är möjligt att det inte är farligt.
Men våra närmaste grannar har haft mkt problem med fång på sina hästar. De går ofta i en hage med grässorter som finns vid vatten. Min tanke var att dessa kanske innehåller mkt socker eller kanske stärkelse. Men det behöver inte vara sant och dessutom kan det ju växa olika växter på olika ställen.

Klöver lagrar ju energi som stärkelse (i stället för fruktan). Detta gör den mest på senhösten eller grön vinter. Så klövervall på vintern är nog inte lämpligt för en fånghäst.

Nej den hästen jag syftar på kan alltså inte gå i vinterhagarna på sommaren, då blir hon fet och får fångkänningar. Hon har aldrig haft riktig fång utan bara värme i hovarna, men givetvis hade hon fått fång om hon då hade fått gå kvar i de hagarna med mycket klöver.
Vintertid är det inga problem konstigt nog.

Den hagen jag relaterar till som mossmark har inget öppet vatten utan det är mer att det blir blötare än på andra ställen när det har regnat mycket.
Den här marken har det gjorts olika försök att dika ur, därav kanalen som delar hagarna, men det har inte gått att få det så torrt att det varit värt att odla där.
Till min och hästarnas glädje:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023