Lättfödd i kyla

Sv: Lättfödd i kyla

Kl
Jag hittade en ganska smart lösning på problemet med fritillgång som väl alla önskade att man kunde ge.
Det var ett hönät med 4 cm rutor som fanns i 120x90 cm, 180x105 cm och 120x240, den största är till rundbal de andra skulle man ha en låda att lägga nät och hö i. (Om man tvättade näten krympte rutorna till 3 cm.)
Man får ju inte länka men skicka pm om ni vill ha länken så skickar jag den gärna:)

2 kg silage slut på 1 timme även i begränsare. Med mycket mindre och ffa färe rutor än exemplet. Tyvärr. Dock med silage då, men hö blir inte mer funktionellt det heller, då man då har 5 kg att spela med på ett helt dygn.

Men för de hästar som det fungerar på är det en bra lösning, just för de har fri´tillgång men inte fri mängd =)

Men vissa hästar är födgenier och funkar helt enkelt inte på fritt.

Har du provat liknande nät?
Jag funderar på att köpa ett enbart för att mina häver ut en massa hö på backen ur höhäckarna ute som de sedan trampar ner istället för att äta upp (tack och lov att de inte äter från hö gruset men du förstår vad jag menar;)).

Mina behöver egentligen ingen begränsare för det hö´t jag har nu, det är helt perfekta värden för dem:laugh: men att de inte kan häva ur hö´t vore ju både penning och arbetsbesparande.

Hur mycket fortare äter din upp två kg utan begränsare? Jag vill ju inte att mina äter mindre än de gör nu om de får en begränsare så det är ju lite vågspel.

Jag undrar egentligen om vi alla menar samma sak med begreppet lättfödd?

Naturligtvis så menar inte alla lika gällande begreppet lätt - svårföddhet, lika lite som vi alla tycker lika om vad som är en fet eller smal häst.

.......................

Min är nog ganska lättfödd i andras ögon och skulle troligen få stå på en sådär 40-45 mj om nån annan ägde honom, han har hos mig vintertid stått på runt 70-80 mj vare sig han stått inne i box eller på lösdrift. Han äter dock mer om han står på box än när han går på lösdriften.

Men om han stod på 45 mj så skulle endel anse honom som perfekt medan jag skulle se ett magert hungrigt benrangel med sprutdiarre och magkattar. Nu när han står runt 75 mj så visst har han mycket massa på kroppen och endel skulle se honom som regält fet men jag ser en lätt överviktig ponny som är stark och lugn och som mår bra både till kropp och själ.

Personligen så tycker jag att det är lite för mycket humant kroppsbildstänkande även på hur våra hästar ska se ut och va de ska äta. Vet en del som har lite sned kroppsuppfattning som de tyvärr sedan överför till hästen och det mår inte många hästar bra av eftersom bilden ägarna har inte stämmer med verkligheten.

Nån hade skrivit om fång och fri tillgång. Tror inte att den fria tillgången i sig är boven utan att de inte rör på sig, att ha fri tillgång och stora hagar gör att hästen kan göra sig av med det den stoppar i sig på ett helt annat vis än att stå i frimärkshage och bli fullmatat till bristninggränsen.
Men det är ju ändå inte bättre ur hästsynpunkt att inte få den stråmängd de behöver få i sig och att de får stå hungriga bara för att de ska hållas smala i sina frimärkshagar.

Det är för - och nackdelar med det mesta.

Senast ändrad:

Naturligtvis så menar inte alla lika gällande begreppet lätt - svårföddhet, lika lite som vi alla tycker lika om vad som är en fet eller smal häst.

.......................

Min är nog ganska lättfödd i andras ögon och skulle troligen få stå på en sådär 40-45 mj om nån annan ägde honom, han har hos mig vintertid stått på runt 70-80 mj vare sig han stått inne i box eller på lösdrift. Han äter dock mer om han står på box än när han går på lösdriften.

Men om han stod på 45 mj så skulle endel anse honom som perfekt medan jag skulle se ett magert hungrigt benrangel med sprutdiarre och magkattar. Nu när han står runt 75 mj så visst har han mycket massa på kroppen och endel skulle se honom som regält fet men jag ser en lätt överviktig ponny som är stark och lugn och som mår bra både till kropp och själ.

Personligen så tycker jag att det är lite för mycket humant kroppsbildstänkande även på hur våra hästar ska se ut och va de ska äta. Vet en del som har lite sned kroppsuppfattning som de tyvärr sedan överför till hästen och det mår inte många hästar bra av eftersom bilden ägarna har inte stämmer med verkligheten.

Nån hade skrivit om fång och fri tillgång. Tror inte att den fria tillgången i sig är boven utan att de inte rör på sig, att ha fri tillgång och stora hagar gör att hästen kan göra sig av med det den stoppar i sig på ett helt annat vis än att stå i frimärkshage och bli fullmatat till bristninggränsen.
Men det är ju ändå inte bättre ur hästsynpunkt att inte få den stråmängd de behöver få i sig och att de får stå hungriga bara för att de ska hållas smala i sina frimärkshagar.

Tack för att du skriver så bra:bow:. Vi har den här diskussionen året runt, och det kommer från, ovan fetstilt.

Jag tror inte att det räcker med stora hagar för att en lättfödd häst ska röra sig i förhållande till vad den har möjlighet till att äta vid fri tillgång. Då måste man motionera den massor samtidigt. De lättfödda hästarna är säkert anpassade till att ha ont om föda vissa delar av året och till att i stort sett alltid ha ett större energibehov pga dräktighet, digivning, växande eller att vara hingstar. Det är ganska stor skillnad mot att som en hobbyhäst ridas en del, gå i en stor hage och få näringsrik mat året om. Många haästar klarar säkert detta bra men det finns de som inte gör det. Om din häst trivs med detta och inte blir sjuk/skadad pga av fetma så är det ju jättebra.

Men det behöver inte sluta med en stressad häst med dålig mage bara för att den inte får äta hur mkt som helst. Nu tycks det ju vara så att långt ifrån alla övergödda ponnyer får fång. Men efter att ha sett en överviktig, insulinresistent ponny vara sjuk i ett fånganfall så tänker inte jag utmana ödet genom att låta henne bli det igen.

Men efter att ha sett en överviktig, insulinresistent ponny vara sjuk i ett fånganfall så tänker inte jag utmana ödet genom att låta henne bli det igen.

Där har ju hästen redan en bakomliggande sjukdom för den får ju sällan denna sjukdom som IR utav att äta fri tillgång av grovfoder utan man hamnar ju då i ett läge där man måste ge hästen foder utifrån hur den reagerar i sin sjukdom.

En IR häst har ju sällan bara just IR och fång utan även ämnesomsättningen brukar ju vara påverkad på en sådan häst, iaf på de IR hästar jag träffat. De verkar inte ha samma stopsignaler i kroppen som friska hästar brukar ha.

Senast ändrad:

Där har ju hästen redan en bakomliggande sjukdom, å då hamnar man ju i ett helt annat läge.

Jag är inte riktigt med på vad du menar. Det är nog ganska ovanligt att det är en sjukdom som ligger bakom detta.
En häst kan ha anlag för insulinresistens men den behöver inte bli sjuk om man håller den i normalhull. Problemet är att man inte vet detta i förväg.

Det jag menar är att jag inte tror att en häst får IR (som ju i sig ger fången och ämnesomsättningsproblematiken som följssjukdom) av att äta ett bra grovfoder på fri tillgång. Utan att som du säger sjukdomen ligger latent och finns redan där när hästen föds. Någon gång under livet så triggas det igång och skulle så göras även under en dietfoderstat eller av för högt intag av ex. morötter.

Om de hade stopsignalerna på plats så skulle en sådan häst må bra av att ha just fri tillgång av lämligt grovfoder året runt så att inte blodsockret och gifterna for så upp och ner i kroppen på dem. Men allt för sällan så fungerar det ju inte att fodra dessa individer så just för att de bara äter, äter och äter.

Har du provat liknande nät?
Jag funderar på att köpa ett enbart för att mina häver ut en massa hö på backen ur höhäckarna ute som de sedan trampar ner istället för att äta upp (tack och lov att de inte äter från hö gruset men du förstår vad jag menar;)).

Mina behöver egentligen ingen begränsare för det hö´t jag har nu, det är helt perfekta värden för dem:laugh: men att de inte kan häva ur hö´t vore ju både penning och arbetsbesparande.

Hur mycket fortare äter din upp två kg utan begränsare? Jag vill ju inte att mina äter mindre än de gör nu om de får en begränsare så det är ju lite vågspel.

Provat diverse. Inte just det stora nätet du beskriver, men mindre hönät, med små maskor. Haft enkla, dubbla och trippla på varandra, och även byggt varianter av egna foderbegränsare, t ex den här. Första försöket med den här fick han inte i sig NÅGOT. När han hade lärt sig tricket så tog det sådär 3 h att smälla i sig 4 kg.

https://sakerlagring.telia.se/user/...4-4796-be81-d635456d77c4&Image=3525217&Size=1

Det går något långsammare med begränsaren än fritt, men inte supermycket. Möjligen om jag byggde en ny typ hela tiden så han fick jobba på att lista ut nytt varje dag.

Som jämförelse. MED betesmunkorg, dvs sådan med en femkronestort hål i botten, äter han upp 1 kg silage på 15 minuter. Utan munkorg samma mängd på 10 min. Han åt 10 kg silage på en förmiddag när jag gjorde misstaget att tro att munkorgen skulle dämpa ättakten nog för att ha fritt :crazy:

Han är helt sanslös med andra ord, och utarbetar en förbluffande teknik att få i sig försvarliga mängder mat även bara genom ett femkronestort hål, eller om man måste dra ut strå för strå mellan nät etc. Tyvärr =/

De allra flesta hästar äter mindre mängd (eftersom det tar längre tid) med begränsare dock, men svårt säga hur dina skulle göra. Kan du inte bara ha lådor med höga kanter då?

Jag resonerade EXAKT som dig. Tyvärr gick det åt skogen. Och det är ju där sas svårtigheten är. Jag förstår PRECIS hur du menar och tänker, och har tänkt, tyckt och gjort likadant. Och det har gått bra. Och det har gått åt skogen.

Och sen det nu gick åt skogen, så jag är nog faktiskt aldrig villig att ta risken om jag kan undvika den igen, men får magsår just av at försöka kompromissa ihop något fungerande =/

Jo, vi har provat diverse.
Just nu testar vi två olika höhäckar, den ena av metallnät som är ca 70 cm djup men det hjälper inte, de kastar ut ändå och letar efter de finaste stråna.

Eftersom den ena får sträcka på halsen ganska maximalt för att äta ur botten så känns högre kanter inte som någon bra lösning, det enda som lär hända är att hon inte får något att äta alls:crazy:

Smart lösning du fixade, synd bara att det inte fungerade.
Din häst kanske egentligen inte är någon häst, han kanske är en väldigt smart hund;)

Snacka om att han måste äta superfort:eek: Våra äter ungefär 6 kg hö var på en hel dag, alltså runt 12-16 timmar.
De äter en stund och går sedan därifrån, äter lite till osv. lägger jag ut mer så äter de inte upp det.

Effektiv ät tid, dvs om de skulle äta hela tiden är ca en timme för ett normalt hö.

Jag har en väldigt lättfödd häst. (drygt 600 kg och får 9 kg hö/dag.) Det är ju minimigiva för en häst av den storleken, men när det blir kallt ökar ju energiåtgången för hästarna och då kan man ju lägga ut ett par kg extra utan att det sätter sig på hullet. Ibland varvar jag också med att lägga ut halm istället för hö så de har något att tugga på.
Men som sagt, men starkare kyla ökar energiåtgången och då kan man ge extra grovfoder.

Och sen det nu gick åt skogen, så jag är nog faktiskt aldrig villig att ta risken om jag kan undvika den igen, men får magsår just av at försöka kompromissa ihop något fungerande =/

Har inte haft magsår, men magkattarr i ungefär lika många år som jag haft hästar med foderproblem å det är ett mindre helvete när man inte kan fodra dem som man vill eller som de skulle behöva och när de inte kan äta vad som, till slut så vet man inte va man skall ge dem att äta, jag har ju av någon anledning råkat köpa mig ponnysar som allihopa varit foderöverkänsliga en del har kunnat gå på fri grovfoder tillgång andra inte alls.

Men att ha sjuka individer innebär för mig ett större ansvar också eftersom jag anser att kan de inte äta normalt och blir sjuka av ex. gräs (sommartid har ju varit värst för mina) och jag inte har möjlighet att ge dem rätt boende så ska de tas bort och med de sjukdomar som mina haft så lever man med det dagligen, man vet inte hur länge man får ha dem utan får pyssla var kvartal för sig.

Jag tror ändå att de allra flesta skulle må bra av fri tillgång av lämpligt grovfoder, men vet också att det många gånger bara är en dröm att kunna ge dem det.

*kl*
Det här med fri tillgång är en mer exakt vetenskap än att man kan lösa det på forum som detta ;)

Det är ett helt koncept med hagar, utevistelse, grovfodrets näringsinnehåll och grovlek och ts halt i kombination vilka individer som ska utfodras.

Det fungerar hyfsat bra hos oss med följande förutsättningar. Islandshästar just nu 12 st, bara hingstar och valacker, vad ska man med sto till:angel: Vinterhagen som står och växer under sommaren består av c:a 3 ha bete och c:a 2 ha efterbete vall så det finns alltid något att hitta.
Grovfodret producerar jag själv och vill ha en grovlek som gör att de kan max sätta i sig 8-10 kg/dygnet, sätter ut en hårdpressad plastad hösilagebal med fyra hål c:a 40x60 cm, ett i varje väderstreck, då får de jobba lite. Då vill jag har en Mj på max 5 och smrp på 40-50g och en ts halt på 70-80%. Då får de som står på underhåll vad de behöver och unghingstarna får varje dag fodertillskott samtidigt som vi tar ut dem från hagen för daglig visitation och kontroll. Sätter ut första balen innan betet tar slut så de äter av bägge för långsam invänjning av hösilaget och tar bort när de betet kommit igång då balen börjar räcka längre.

För de som till äventyrs inte vet det så är Islandshästar generellt sett lättfödda, se: SLU rapport

Solbacken-Tranaes.jpg

(igår julafton)
De brukar stå mellan 2-10 st per bal samtidigt. Ladan i bakgrunden är vinterlästallet och bakom lästallet rinner vattendraget från vänster där de dricker.

Rolle
Islandshäster på lösdrift

Det är nog ingen som har tänkt sig att vi ska kunna komma på ngn lösning på detta. Men det kan vara intressant att diskutera det ändå.

Jag kan inget om vallodling men undrar lite hur du lyckas få ett grovfoder med så hög kvot? Jag förstår det nästan som att du låter det bli ganska grovt och alltså inte skördar det i början av växtperioden.

Menade bara att man inte kan säga varken att det inte går eller att det går, det beror på så många olika faktorer som ska klaffa ;)

Ja det här med att få låg energi med bibehållen smrp är en svår balansgång som inte alltid lyckas då det gäller att hugga på rätt dag. Kan vara svårt att kombinera med maskinstation när de kan. Gick åt pipan i år då det blev 8 Mj och 52 smrp 76 % ts. Hugger lite senare och har baljväxter som buffrar protein (vitklöver c:a 20 %)
Ska så in en av vallarna nu och tänkte sätta ihop något med Skånefrö med låg sockerhalt och hög protein som tål bete. Använder bara eget naturgödsel från hästarna.
Har de andra vallarna insådda med hästvallsutsäde (7 grässorter) som tål bete och för dessa breddgrader men ska försöka sätta ihop något själv.

Rolle
IpL

Jag inser fördelen med att ta egen skörd. :)
Vi lade ner det projektet för några år sedan men har pratat lite om att börja igen. Det måste helt klart vara bra att kunna välja själv.

Det är svårt att köpa vettigt grovfoder. Man kan ju inte handla så långt bortifrån. Denna vinter har jag fått tag på hösilage med klöver i. Jag misstänker att det inte går att sälja det till hästfolket häromkring.

Menade bara att man inte kan säga varken att det inte går eller att det går, det beror på så många olika faktorer som ska klaffa ;)

Fast menar du att det GÅR att få ett grovfoder med motsvarande 5-6 MJ/kg TS, med bibehållen kvot?

Är ju liksom där problemet är för mig, att det finns liksom inte få tag på, och när jag pratat med producenter konstaterar de bara att SÅ lågt är tyvärr inte möjligt att odla fram.

I år har jag blött silage (40% TS), 4.2 MJ/kg foder och 51 gr SRP/kg foder. Det är ju ungefär så bra det går att få det i realiteten, man kan komma ner några decimaler till vad gäller MJ/kg foder, men.

Men att det är lågt/kg foder är ju just för det är så blött, och då måste man ge mer, så hullmässigt/totalMJ-mässigt ingen skillnad, däremot finns det mer kilon att leka med och fördela över dagen.

Men för att kunna ge en vettig mängd behöver jag alltså ner kring 6 MJ eller lägre per kilo TS, dvs för hö så 4- 5 MJ/kg foder. Och så minst 6 i proteinkvot, gärna högre.

Och det är just det som är omöjligt att odla fram, påstås det i all fall? Men du menar att det går?

Texturmässigt så nu när inte fbl är med i det hela så spelar det ingen roll, även om det tyvärr INTE är någon jätteskillnad i äthastighet här. GROVT high fibre silage med drygt 50% TS åts upp lika fort som SPÄTT fint 'grässilage' (Som konserverat gräs, både TS-mässigt och texturmässigt). Dock var kvoten väl låg på HF, men inte värre än att det gick att korrigera med bara ett kilo av det andra (med mkt bättre kvot)

Det är inte lätt men långt ifrån omöjligt.
Några bra år var:
2006 i oktober= 5,3 Mj 60 smrp 52 % ts
2007 september = 7 Mj 78 smrp 68 % ts
2008 i oktober = 4,5 Mj 54 smrp 48 %

För att ta några exempel.

De bästa resultaten får jag på höstskördarna gärna oktober även om de blir blötare.

Ju blötare foder ju mer kilo kan de sätta i sig så det gäller att det inte är höga värden på det blöta fodret. Men torrt grovt och hårdpressat tar lite längre tid att äta volymmässigt. De äter c:a 20-30% mer när det inte är hårdpressat utan läggs ut löst.

Rolle
IpL

Det är inte lätt men långt ifrån omöjligt.
Några bra år var:
2006 i oktober= 5,3 Mj 60 smrp 52 % ts
2007 september = 7 Mj 78 smrp 68 % ts
2008 i oktober = 4,5 Mj 54 smrp 48 %

För att ta några exempel.

Rolle
IpL

Det där är ju värden per kg foder. ALLA de värdena är MJ-mässigt för höga.

Samma TS, men 2-3 MJ/kg foder och det fungerar ju.
Men jag vill alltså ha de värden du har ovan som PER KILO TS värden. Och det är det som är omöjligt att odla fram ju, och således omöjligt att köpa.

Annars håller jag med dig, om att sikta på blöt, sen skörd, då får man ner MJ/kg foder men behåller högt protein.

Men haken är ju att inte ens det räcker, de 4.2 MJ jag har per kilo foder idag (40% TS) är för höga, skulle behöva vara hälften, som max =/

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 594
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar