Lättfödd i kyla

Sv: Lättfödd i kyla

Men jag läste en undersökning förra året någon gång som visade på motsatsen. Just att ättiden blev längre när hästarna fick långstråigt hö jämfört med klippt/delade strån. Minns tyvärr inte vilken tidning undersökningen presenterades i.
De menade att detta var något för hästägare med lättfödda hästar att ta till sig.

Jo, det jag menar med att jag tror BÅDA studierna (inte läst den du pratar om dock) har 'rätt'. För just de hästarna som var med i studien var det som resultatet kom fram till. Dvs att det är ganska individuellt från häst till häst.

Skrev lite längre inlägg längre ner just om det, läs gärna det om du vill.

delvis knapplån

Det kanske är jag som inte hänger med riktigt. Men det verkar som om vi diskuterar två olika studier från SLU.
Den som jag hänvisade till C.M.s avhandling handlar vad jag förstår inte om ättider. Nu har jag inte lyckats ladda ner hela avhandlingen men den artikel som jag hänvisade till handlarom tillverkning av plastat foder, vilket foder hästar föredrar och om en jämförelse mellan olika typer av grovfoder av olika ts och hur de påverkar mikrofloran i grovtarmen. Det var ett svar på tidigare inlägg om att det är olämpligt att ge hästar blött ensilage.

Men den andra som diskuteras handlar vad jag förstår om ättider beroende på ts halt. Eller har jag fel? Den skulle jag gärna vilja läsa så om den som har läst den kan länka dit så är jag tacksam.

Jag antar att det är denna som användare i denna tråden har gjort egna studier till. Den första jag beskriver handlar ju om att mäta inuti hästens grovtarm. Är det verkligen någon hästägare som gör det hemma?

Ja det är olika studier och det framgick av mitt inlägg där det även framgick att den studie du pratade om lägger jag mig inte i, för det kan jag inget om : ) :

Jag kan inget om det som skrivs om just runt smältningen av detta, så det stämmer säkert och är intressant.

dock så vänder jag mig definitivt emot den SLU studie som gjorts som hävdar att ät tiden inte skiljer sig ngt som helst mellan blötare och torrare grovfoder, och som även hävdar att det inte heller spelar ngn roll ät-tidsmässigt, huruvida strået är fin hackat eller grövre. Det är helt klart, både ur andras vittnesmål och mina egna, att TS halten påverkar ät tiden, precis som Boj hävdar, och även hur hackat eller långstråigt fodret är. Studien i den bemärkelsen är rent ut sagt korkad, och jag förstår inte hur de kan publicera de resultat de gör, och hävda det de gör, för det finns ingen grund för slutsatsen i studien. Ett mysterium för mig!

Ja det är olika studier och det framgick av mitt inlägg där det även framgick att den studie du pratade om lägger jag mig inte i, för det kan jag inget om : ) :

Jag blev nog lite förvirrad av alla som svarade igår, försökte göra två saker samtidigt, klarar det för det mesta men inte alltid.
Men nu är jag med igen. Vilken studie menar du i så fall? Jag har kanske missat det inlägget där du talar om det?

Ja det blev lite virrigt ett tag, jag skrev om den studien i samma inlägg och sen hakade alexandra_w på med ytterligare info, och sen övriga. Jag har inte gått tillbaks till SLUs hemsida för att gräva fram den, men den finns där och jag tror AW gav oss länken dessutom även om jag inte dubbelkollat. I vilket fall så finns det som sagt vivel gentemot den studiens slutsatser, baserat på flertalet egna erfarenheter från mig och flera andra i tråden som du sett.

dock så vänder jag mig definitivt emot den SLU studie som gjorts som hävdar att ät tiden inte skiljer sig ngt som helst mellan blötare och torrare grovfoder, och som även hävdar att det inte heller spelar ngn roll ät-tidsmässigt, huruvida strået är fin hackat eller grövre. Det är helt klart, både ur andras vittnesmål och mina egna, att TS halten påverkar ät tiden, precis som Boj hävdar, och även hur hackat eller långstråigt fodret är. Studien i den bemärkelsen är rent ut sagt korkad, och jag förstår inte hur de kan publicera de resultat de gör, och hävda det de gör, för det finns ingen grund för slutsatsen i studien. Ett mysterium för mig!

Ja det blev lite virrigt ett tag, jag skrev om den studien i samma inlägg och sen hakade alexandra_w på med ytterligare info, och sen övriga. Jag har inte gått tillbaks till SLUs hemsida för att gräva fram den, men den finns där och jag tror AW gav oss länken dessutom även om jag inte dubbelkollat. I vilket fall så finns det som sagt vivel gentemot den studiens slutsatser, baserat på flertalet egna erfarenheter från mig och flera andra i tråden som du sett.

Jag är kanske inte vaken än även om jag tror det. Men jag tycker inte att det verkar vara den som AW hänvisar till.
Jag är fortfarande lite nyfiken på varför du sågar en SLU studie rakt av och tar gärna del både av studien och av dina invändningar.

Det finns ingen vad jag vet (kan ha fel) som studerat ättider jämfört med TS-halt. Däremot finns en studie om det går fortare äta snittat foder än långstråigt, där blev resultatet att det inte är någon skillnad mellan snittat och långstråigt vad gäller äthastighet.

http://www.huv.slu.se/ShowPage.cfm?OrgenhetSida_ID=10653

Senast ändrad:

Man kan nog säga att det skiljer sig mkt i vad silaget innehåller för sorter o även om det är första, andra eller tredjeskörd.

De som tar få får ju ett längre o grövre strå

du kan ju börja med att gå in i SLUs biblioteks bank och titta om det är ngt du tycker du saknar.

du verkar fast besluten att fortsätta tjafsa. varför? du får gärna ha dina åsikter, jag har mina.

Här finns EN studie - handledare Karin Muller : )

www.unisus.se/exjobb_slut.pdf

det finns fler, men jag är inte ditt bibliotek så resten får du söka upp själv om du är tillräckligt motiverad.

Senast ändrad:

du kan ju börja med att gå in i SLUs biblioteks bank och titta om det är ngt du tycker du saknar.

du verkar fast besluten att fortsätta tjafsa. varför? du får gärna ha dina åsikter, jag har mina.

Här finns EN studie - handledare Karin Muller : )

www.unisus.se/exjobb_slut.pdf

det finns fler, men jag är inte ditt bibliotek så resten får du söka upp själv om du är tillräckligt motiverad.
Jag anser att det är lite märkligt, då parametrarna för analysen görs på ett sätt som jag anser ge det blöta en fördel.
Man ställer det blöta silaget så att hästen fortfarande kan titta ut genom fönstret.
Jag betvivlar inte att det är godare, men man bör ge hästen tillgång till vatten till det torrare.

Sen.... stog det att det innehöll Timotej o KVICKROT- som ngn här med bestämdhet hävdar inte äts av feta hästar:rofl: Någon som uppenbarligen inte har koll på vad hästen verkligen äter o då blir fet av.

Konsensus.
Har man en svårfödd häst kan man ge den blötare o då få ett mkt större intag, men då tråden handlar om lättfödda är det enligt studierna bättre att ge ett torrare då hästen inte bara äter för att det är gott.
Då finns chansen att de äter av halm som man fodrar med. En lättfödd häst bör givetvis ej heller stå på havrehalm- av uppenbar anledning.

Studien påvisar inget nytt, men själv är jag mkt skeptisk till att ge ett blött- både för ättiden samt att jag inte vill ge ett som har fryst o tinat x antal gånger.
De får gärna fortsätta att blaska själva vid vattenkoppen.:cool:

Jag tror inte att det är miljöpåverkan som ger fler o fler tjocka hästar o även fler som får fång, utan att vi inte använder dem lika mkt, samt att de numera får ett mkt godare foder- än hö som luktar lite.....och är jobbigare att tugga.

Senast ändrad:

Jag anser att det är lite märkligt, då parametrarna för analysen görs på ett sätt som jag anser ge det blöta en fördel.
Man ställer det blöta silaget så att hästen fortfarande kan titta ut genom fönstret.
Har du verkligen läst studien? Eller bara sett på en av bilderna?

Jag betvivlar inte att det är godare, men man bör ge hästen tillgång till vatten till det torrare.

Var någonstans framgår det att det inte finns ngt vatten?

För min del skiter jag i vad de tycker är godast, så länge de anser det är ätligt. Det som ger längst ättid och minst tid totalt per dygn utan mat vinner, utan tvekan.

Och här är det blött silage som funkar bäst. Dvs där jag kan ge störst antal kilo, och kan servera en hyfsad mängd/mål och ge många mål, utan att ge mer MJ. Det ger alltså minst tid utan mat/dygn, och är alltså det jag väljer.

Ett torrare ger färre mål, mindre mängd per mål, och mer tid utan mat totalt under dygnet, ffa nattetid. För en annan häst kanske motsatsen funkar bäst, och en annan hästägare kanske prioriterar annat före att försöka ha vettiga intervall de står utan mat.

Åhh:crazy:Givetvis tittar jag bara på bilderna.:cool:

Jo det stog att de sen flyttade på maten.

De använde bilderna för att visa konkret hur de gick tillväga.

Var stog det ATT de fick vatten med det torrare?
Syntes ej heller ngt på ngn bild- eller vad ser du?

Vad är det att diskutera egentligen när du inte ger din silage av ngn form?

Ur studien:

Vallfodermedlen i försöket gavs som en extra giva utöver hästarnas ordinarie foderstat som bestod av betesgräs, saltsten och vatten

Och här är det blött silage som funkar bäst. Dvs där jag kan ge störst antal kilo, och kan servera en hyfsad mängd/mål och ge många mål, utan att ge mer MJ. Det ger alltså minst tid utan mat/dygn, och är alltså det jag väljer.

Men du ger ju inte mer mat per dygn bara för att fodret håller en låg TS, om jag gav mina hästar 15 kg av ett foder som innehåller samma värden frånsett TS som lligger på 72 så ger jag hästarna långt mycket mer mat än vad din häst kommer att drömma om och trots det skulle de få i sig samma mängd näring.

I 1 kg foder med ett TS av 40%, finns 4 hg mat och 6 hg vatten. Medan 1 kg foder med ett TS av 72 % ger 7,2 hg mat och 2,8 hg vatten.

Men du ger ju inte mer mat per dygn bara för att fodret håller en låg TS, om jag gav mina hästar 15 kg av ett foder som innehåller samma värden frånsett TS som lligger på 72 så ger jag hästarna långt mycket mer mat än vad din häst kommer att drömma om och trots det skulle de få i sig samma mängd näring.

I 1 kg foder med ett TS av 40%, finns 4 hg mat och 6 hg vatten. Medan 1 kg foder med ett TS av 72 % ger 7,2 hg mat och 2,8 hg vatten.

Nej, det blir samma TS, som jag skrev. MEN, jag kan ge fler kilon/dygn, just för det är mer vatten per kilo.

Det innebär att jag har 10 kg att fördela per dygn, jmf med 5 kg på hö. Att slå ut 5 kg hö på (minst) 5 fodringar varav en ska räcka för natten är hart när omöjligt, och innebär att han får 5 minuters ättid på 4 timmar dagtid.

Om jag istället kan ge 10 kg vattenutspätt foder, innebär det vettigare mängd/giva och lite bättre tuggtid. TS och MJ blir exakt samma, men det blir vettigare 'mål'.

Med hö, 5 kg
Morgon ½ kg hö, slut på under 5 min. Utan mat i 3 h och 55 min, då han kl 12 får ½ kg till, kan äta i fem minuter, och sen utan i 3 h och 55 min, sen mat kl 16 och 20 på samma vis. Nattmat 22, återkommer till den. Då har jag under dagen gett 2 kg hö, och han har haft en ättid på totalt 20 minuter av 14 h. Klockan 22 kommer nattmaten, 3 kg hö, som är slut långt innan midnatt.

Med blött silage, 10 kg
Morgon 1,2 kg, räcker i 20 minuter. Sen utan mat i 3 h och 40 min, ny mat osv. Då har jag inför nattfodringen gett 4,8 kilo silage, och en ättid på totalt 80 minuter på 14 timmar. Och har 5.2 kilo att ge till natten.

DÄR är den stora vinsten för mig. Det blir inte mer TS, det blir inte mer MJ, men det blir större givor och en vettigare ättid, då den makalösa ponnyn äter ungefär lika fort oavsett vad han får ett kilo av.

Nu får han ju 8,6 kg blött silage, 1 kg halm och 100 gram lucernhack/dag. Uppdelat så att han får 1,2 kg kl 08, 12, 16 och sen får 1 kg klockan 20. Kl 22 eller senare får han 4 kg silage + 1 kg halm. Silaget är slut långt innan midnatt om han får kl 22, men plockhalmen finns kvar. Med hö hade han fått mikroskopiska givor/gång (se mitt ex med 5 kg hö), och haft mindre ättid och mer tid utan mat.

Så, exakt samma slutresultat i siffror vad gäller MJ och TS, men stor praktisk skillnad. Och det är just därför jag vill ha BLÖTT silage, för att det är utspätt och jag kan ge mer kilo foder, utan att det blir mer av något annat än ättid.

I en av studierna som finns länkad i denna tråd (tror det var av Sara....) så finns det en jämförelse mellan ättid och olika ts.

Här är ett par citat från diskussion/slutsats avsnitten:

"Det går åt fler antal tuggningar och tar längre tid för en häst att äta ett halvt kg ts ensilage jämfört med ett halvt kg ts hö."

"Skillnaden i ättid skulle kunna ha betydelse på flera sätt. För hästar som riskerar överhull där problemet ofta är att få en tillräckligt lång ättid per dygn skulle enligt våra resultat ett foder med lägre ts-halt vara att föredra framför ett med högre ts-halt, förutsatt att näringsvärdet är likvärdigt."

Men nu pratade jag om likvärdiga näringsvärden, dessutom var jämförelsen med ett hösilage och inte hö.;)

Det GÅR INTE få likvärdiga näringsämnen, annars så skulle det ju vara en annan sak.

Men det går inte odla fram hur låga värden som helst per kg/TS. Så det grovfoder som skulle fungera ge vettig giva av i torrare version existerar inte.

Det är ju just därför det gör så stor skillnad med att ge blött för mig.

Och jämförelsen blir likadan, men med andra siffror med ett silge med 60% eller 55% etc. Samma näringsvärden per kg/TS men olika TS-halt.

Men det går inte få ett silage med 60% TS med samma värden per kilo foder som mitt silage med en TS på 40% tyvärr. Kunde jag DET skulle jag ju vara i himlen och ge det torrare, och kunna ge mer TS men på samma mängd MJ. Men det går inte, och är ju där mitt stora problem är. Det foder han borde äta finns inte och går inte direkt att odla fram heller. Även om man kan komma ner en aning under det jag ger nu, om man har ett lika blött men med lite lägre MJ/kg TS.

Det är ju därför hö är helkört här, det är omöjligt få ett hö med de värden/kg foder som skulle behövas för vettig fodermängd i kilo.

Visst går det, det är bara att fråga efter det.

Nej, det är det som är problemet. Det är inte möjligt att odla så att man får så låga värden per kg TS som krävs, och samtidigt bibehålla en vettig proteinhalt.

Under 8 MJ/Kg TS är väldigt sällsynt (och 8 är svårt nog få), och jag behöver alltså 6 MJ/kg TS eller lägre. (6 MJ kg TS och jag skulle kunna ge 15 kg blött silage, långt frånf ritt fortfarande).

Om det bara var att beställa hade jag gjort det för länge sen, men det är som sagt det att det är i princip omöjligt odla fram såpass låga värden. Tyvärr. Så man får göra vad som går, tyvärr blir det på bekostnad av ättid och mängd för ponnyn. Men man får 'begränsa skadan' genom att se till att välja det så bra som det är möjligt att få.

Jag har ju specialbeställt i flera år, från tre olika producenter (alla proffesionella), och brukar varje år lägga ut krokar och se om någon annan producent kan få det ännu lite lägre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar