Låter ni hundar slicka er i ansiktet?

Nej aldrig. Mina har jag lärt att de inte ska sklicka i ansiktet.
Tillåter ej att andras hundar gör det heller. Tycker det är lite äckligt, även om det är en ren omhetsgrej för hundarna

Pussar mina hundar jämt å ständigt, här i detta hushål blir det minst 2 tvångshångel varje dag, (Två hundar) och mycket pussar å gos mest hela tiden, från både hundarna å mig själv. :love:

jag låter inte hundar slicka mig i ansiktet, tycker det är väldigt ohygieniskt och äkligt. Är heller inte så glad i att få ansiktet nerslämmat.

Min hund tycker dock om att pussas, hon vet att man inte pussar mig dock, så hon slickar i luften. Ibland så stjäl hon en liten liten puss vilket kan vara ok. Men tycker att det ser väldigt äkligt ut när folk låter hunden slicka en i hela ansiktet samtidigt som de har munnen öppen och skrattar..

Fast jag antar att egentligen får man väl skriva att någonting är äckligt på ett forum inklusive köttätande såklart, bara man inte säger det till en person som gör det. Å tredje sidan, när folk som pussar hundar sedan dyker upp i tråden så är det ju nästan som att säga att någon är äcklig så då kanske man får sluta och säga att man tycker det är lite obehagligt istället?

Obehagligt kan det vara om jag får en stor lös främmande hund som rusar mot mig, alltså äckligt och obehagligt är inte samma sak.

Obehagligt kan det vara om jag får en stor lös främmande hund som rusar mot mig, alltså äckligt och obehagligt är inte samma sak.
Äckligt är ju ett väldigt starkt ord och även om man använder det ofta är det ju sällan man egentligen menar det. Men jag tror att man helst använder det om någonting som inte blandar in en annan person. (dvs att säga att man tycker blodkorv är äckligt är ju bara lite ouppfostrat. Men att säga att tant Agda är äcklig/beter sig äckligt är på gränsen till elakt.)*

Det kan vara obehagligt både att en stor hund rusar emot en och att ha ont i foten och att någon gör någonting man känner inte är vad man själv skulle göra. Dessutom kan man nog säga äckligt om en stor hund som rusar emot en. Hade en ridlärare som alltid använde det som -Putte tycker det är lite äckligt att gå förbi de där bommarna i hörnet, han känner inte igen dem. (men använt så är äckligt inte ett lika starkt ord.)

(*jag säger äckligt om saker ganska ofta, men mest när jag överdriver i onödan (ugh kalla tomater är äckliga -men jag kan äta dem utan problem). Är det på allvar känns det lite värre.)

Vi pussas och kramas massor varendaste dag. Men inga tungkyssar! Vi pussas på så sätt att vi lägger våra kinder mot varandra och jag gör pussljud, och/eller så pussar jag vovve på kinden och huvudet. Vi pussas även "i luften" och då är tungan ute men utan att slicka mig på munnen. Fast ibland, ytterst ytterst och ännu mera ytterst sällan så passar hon på att slicka till mig och då säger jag nä blä! pussar tillbaka och går och tvättar mig.

Älskar min hund, men jag gillar inte hundsaliv på min kropp. Med tanke på allt snusk hon högt uppskattar, men inte jag.

Saliv i ansiktet är inte trevligt, det luktar ju och är ju fullt med bakterier
Jag skulle inte vilja att min gubbe eller hästen slickade mig i ansiktet heller

Men tycker att det ser väldigt äkligt ut när folk låter hunden slicka en i hela ansiktet samtidigt som de har munnen öppen och skrattar..
Även om jag gladeligen pussas med mina hundar och delar glass och grejer så går gränsen vid slickande i munnen. Det tycker t.o.m. jag ser äckligt ut. Såg ett klipp på YT med en unge som storgapar och hunden slickar för fullt i munnen. Usch

Fast katters bakterier är värre än hundars. Inte för att jag bryr mig, kisse får pussa mig också ;)
Nu var det ju inte för bakterierna som jag inte tillåter hundslick, men kattslick. Utan pga. "slemmigheten". Kattungor är mer sträva, fast jag låter inte de slicka mig när de dreglar heller.

Tycker inte om att bli slickad i ansiktet och får rysningar när de gör det på någon annan. Däremot pussar jag gärna på dem och ibland händer det att de ger en liten på kinden, de lär sig annars rätt fort att ge "luft pussar".

För katter gäller samma sak fast jag tycker inte det är lika räligt, men så vet jag att de har en massa bakterier i munnen. Så om de vill tvätta mig så avbryter jag dem/ eller går och tvättar mig efteråt. I ansiktet är jag inte så pigg på det i vilket fall som.

Nej tack, jag vill inte bli slickad i ansiktet av hundar. Varken mina egna eller andras. Ohygieniskt, dessutom så vill jag inte ha en massa dreggel i ansikte. Eller sminket uppätet för den delen heller... ;) Gäller även katter.
Ryser lite när jag ser människor som låter sina hundar slicka dom runt och i munnen...

För er som är rädda för bakterier och sånt så kika gärna på de två senaste avsnitten av vetenskapens värld. Om det är nått som är hälsovådligt så är det överdriven renlighet!

Håller med! I diskussionen med mikrobiologen och bakteriologen i slutet av senaste avsnittet kom just den här frågan upp. Mikrobiologen skrattade och sa att hon tyckte det var läckert med en hundpuss!

Min vovve får gärna pussas - men hon gör det väldigt försynt. Hästarna får också pussas. Men inte katten - luktar inget gott ...

Nej,men inte för att jag tycker det är äckligt,utan jag vill inte att mina hundar ska vara uppe i ansiktet på folk. Många tycker det är ofräscht,andra blir rädda,och barn är i bra slickhöjd och små barn välter lätt,:o:angel:,så av den anledningen är det nej.

Vi pussas mkt. Buster älskar när man busar med honom och försöker komma undan... Man kommer inte undan ;) Man blir dyblöt, men massa kärlek. Delar godis och glass med honom. nemo har det likadant men pussas inte lika mkt.

För er som är rädda för bakterier och sånt så kika gärna på de två senaste avsnitten av vetenskapens värld. Om det är nått som är hälsovådligt så är det överdriven renlighet!

bakterie fobi behöver inte vara logisk ;) jag t ex blir rejält äcklad av saliv, och övriga mun relaterade vätskor. och fötter. men kan utan att tänka slänga bort en halm/bajs/lerkaka som ramlat ur hästens hov på gången eller torka bort ögon gojs från katterna med fingret.

men råkar någon röra mig med sin fot så kryper jag nästan ur skinnet, och får jag t ex bebis dräggel på mig så krävs det en kvart av skrubbande och tvättande för att bli väck äckel känslan.
iofs så är människor mycket värre än djur men tycker fortfarande inte om att hundar slickar på en :).

Mötte en irländsk varghund på hundmässan i december som ställde sig med sina framtassar på mina axlar och gav mig ett par slick på kinderna (vände kinden till när jag såg att det var på väg) - helt ok :love:
Kinderna/hakan känns helt ok för min del för dit når jag inte att slicka ändå :p
På läpparna är jag inte van vid och känns nja, och inuti munnen får ett stort nej :laugh: Annars har jag tänket att lite bakterier är bara bra för immunförsvaret.

Däremot äger jag en katt, hon slickar aldrig mig i ansiktet (förutom en gång och då blev jag förtjust!) men däremot slickar hon gärna mina fingrar/händer och det får hon gärna ... Iallafall tills det börjar kännas lite för strävt :D

Jag låter inte min hund slicka mig i ansiktet, eller någon annan för den delen. Nu verkar han totalt ointresserad av att slicka på folk i allmänhet utan nöjer sig med att nosa närgånget, men jag har ändå koll på honom. Han är oerhört stor och når utan vidare upp till ansiktet på folk som sitter ned på t.ex. en stol eller bänk utan att han behöver sträcka sig nämnvärt, och barn ska vi bara inte tala om, där är han i ansiktshöjd på dem direkt.

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 421
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Hur orkar vissa människor rodda runt så otroligt mycket i sitt liv? Jag har en bekant som har jobb som mäklare och 5 inhyrda hästar... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 087
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 615
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Lyssnar just på en pod från Medicinvetarna om att slippa ha mens om man inte vill. Och känner mig ungefär så här: 🤯 Jag har alldeles... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 082
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka