Klokt inlägg från dig som vanligt.Jag funderar på det utifrån tidsanda, och det jag läst om att informationsflödet är enormt mycket större idag än historiskt sett (och att vi till och med går och rör oss snabbare i nutid än tidigare i historien). Mycket har speedats upp, ”tempot är högt”, och det finns något enormt belönande och eftersträvansvärt i att vara speedad, maxad och ”duktig”.
Jag hör många säga att det är deras personlighet att vara speedad och högpresterande - de klarar inte av att ta det lugnt, vara långsamma eller ha tråkigt, utan de behöver hela tiden hitta på något att göra för att det är så ROLIGT och ”för att det är bara sån jag ÄR”.
Jag sa själv så tidigare i livet och hade en fullbokad kalender. Älskade när livet snurrade på i ultrafart, tyckte att det funkade bra att dra ner på antalet sömntimmar till 4-5 timmar per natt: ”det funkar för mig så jag behöver nog inte mer”. Sen kraschade jag, blev stresskadad och fick omvärdera mig själv och vad som VERKLIGEN är min personlighet… Jag upptäckte att min speed egentligen inte hade med min personlighet att göra som jag tidigare trott, utan mer var ett belönande beteendemönster jag lagt mig till med.
Så jag undrar hur mycket som ligger i vår samhällskultur och tidsanda (som inte direkt verkar vara skapad utifrån maximal hälsonytta…)?
Hur speedade kommer vi att orka bli? Hur mycket kommer vi att orka lägga på oss? Hur högpresterande kan vi bli? Hur mycket kommer vi att orka ÖKA ännu mer?...
Jag har senaste tiden, delvis omedvetet isolerat mig från intryck av de som har ett maxat liv.
Jag blev less på Meta och avskaffade fb
och insta. Följer därför inte en enda influenser.
Det enda "sociala media" jag regelbundet kollar på är buke.
Sedan har jag whatsapp för att hålla kontakt med några vänner, några utomlands. Men vi skriver inte ofta.
I efterhand har jag insett att jag ju nu inte matas med allt som alla andra gör, och att det är en befrielse. Men visst missar jag väl ett och annat. En del av det hör jag talas om först på buke...
Sedan så känns det som många jobb ska gå fort. Alla problem ska lösas ganska omgående. Enormt informationsflöde och fort går det.
Möten bokas in med kort varsel för saker som min man brukar nämna som "This could have been an e-mail" och jobbalmanackan blir fullare och fullare och man ska ändå hinna ordinarie uppgifter.