Lastning på bortaplan

Sv: Lastning på bortaplan

*puttar*

Kom igen nu alla lastproffs!
Kan ni ge mig lite nya tips och råd. :banana::bump::bow:

Haha.. börjar känna mig ensam i den här tråden.

Men nu kan jag uppdatera lite mer om våra framsteg.

Igår lastade jag honom och körde till ridhuset igen. Väl där så lastar jag ur för att lasta på honom igen. Funkar helt utan problem.

Rider ett pass i ridhuset och sadlar sedan av och går mot transporten.. gissa vad? jo.... tvärnit :crazy:

Men istället för att låta honom stå där och tjura ihop eller vad det nu är han gör så går jag ett par varv runt bil och transport och ber honom efter dessa varv att gå in i transporten vilket han gör utan att tveka :cool:

Låter honom stå där en stund och mumsa havre och lastar sedan ur honom igen för att upprepa proceduren. Inga problem han går så gärna på igen..

De gånger han tjurar ihop ska jag lasta honom tills jag känner att han inte tvekar längre och de gånger han går på direkt ska jag köra hem direkt. Innan har jag ju alltid kört hem så fort jag fått upp honom. Vad tror ni om det?

Bra att du tänkte- avledde bort tjurbetéendet- bara fick fart på den o klappade:bow:

Sätt inte ngn prestige i att den är ngt ovillig, utan beröm det som är bra.

Då kommer han att sluta att tjura- fortare.

kl
har du tänkt på att göra något roligt när ni åker? han vill kanke inte gå på eftersom du kör till ridhuset. när jag lasttränar kör jag alltid till skogen bara och går(inte rider) i skogen en bra promenad. mina hästar tycker det är roligt att åka eftersom vi ska göra något roligt. Jag gör detta minst 1 g i månaden, om jag lastar 2-3 g månaden. dessutom älskar jag det, så rofullt och trevligt, inga krav.

Så deprimerande att inte hästen tycker det är roligt att arbeta! Våra hästar har alltid tyckt det är det roligaste som finns att lastas av vid ridhuset, det innebär ju en massa rolig träning.

Särskilt fullblodet hade nog blivit väldigt besviken om han fick gå en promenad istället för att träna.

kl
har du tänkt på att göra något roligt när ni åker? han vill kanke inte gå på eftersom du kör till ridhuset. när jag lasttränar kör jag alltid till skogen bara och går(inte rider) i skogen en bra promenad. mina hästar tycker det är roligt att åka eftersom vi ska göra något roligt. Jag gör detta minst 1 g i månaden, om jag lastar 2-3 g månaden. dessutom älskar jag det, så rofullt och trevligt, inga krav.

Då borde han ju absolut inte gå på hemma eftersom det är därifrån vi kör till ridhuset.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama