Lastning på bortaplan

Sv: Lastning på bortaplan

Tycker inte dina om att skutta pinnhögar?
Elelr är det dressyrhästar. De bör förvisso helst undvika att skutta över dressyrstaketet.....har jag hört från säker källa:angel::o:rofl:

Jag får ju känslan av att han är trygg när han väl är där. Han står ju alltid stilla och verkar som sagt nöjd med livet när han väl är där.

Om hans mamma börjat krångla nu så hade jag kunnat förstå det då jag var tvungen att tvärnita förra veckan med henne i släpet då en älg behagade att hoppa upp från en avgrund där det normalt aldrig någonsin skulle dyka upp en älg :crazy: tur jag har abs bromsar. Hon verkar som tur var helt oberöd av detta trots allt.

Tycker inte dina om att skutta pinnhögar?
Elelr är det dressyrhästar. De bör förvisso helst undvika att skutta över dressyrstaketet.....har jag hört från säker källa:angel::o:rofl:

Att skutta pinnhögar är det bästa de vet. Dressyrstaket vet de knappt vad det är.

Jag fick bromsa- inte nita.. för en lös häst vid vägen.:eek:
Min blev påverkad o blev sen rädd varje gång som det bromsades. det gick dock över.

När man har abs så går det inte att nita :D
Hade jag haft en annan bil så hade jag säkert nitat av ren självbevarelsedrift för det fanns ingenstans för mig att ta vägen på ena sidan tvärstup och mötade bilar på andra sidan. Ska tillägga att detta var på E22:an så det är en hårt trafikerad väg.

Jag har haft samma erfarenheter som du, tror inte det bottnade i mer än att hästen helt enkelt inte tyckte det var behagligt att åka (hade haft klaustrofobi för trailer), så när han väl åkt till ngt och gått in snällt, och sen skulle åka igen bara ngra timmar senare, så tyckte han att "vad fan, jag har ju precis varit duktig idag, varför måste jag göra det här igen nu igen?".

Det tog ett tag men han fattade sen rätt snart att a) han kom inte undan utan in i trailern kom han oavsett om det så tog 2 timmar, och b) ju fortare han gick in desto snabbare kom han hem till box, hage och mat.

Tror inte man ska göra en så stor grej av det eller räkna minuter osv. Ta ett steg tillbaks, se till att du har gott om tid, tålamod och lugn när du ska åka hemåt. Och kör försiktigt som sagt.

Jag håller med om att linor inte är ett alternativ.
Jag har också börjat lastträna och så fort linorna kommer fram får han panik.
Eftersom jag inte lastat honom innan måste den förra ägaren gjort fel.
Sen är NH verkligen inte för att dra i grimman så fort det gäller.

Ja tålamod är verkligen ett måste när det gäller denna häst.

Igår hade vi verkligen tur i oturen för jag red rätt så sent typ vid 21 och när jag var klar och skulle lasta så tog det ju sin lilla tid det jag helt hade glömt bort var att jag hade låtit tändningen stå på i bilen och när jag väl fick in honom och skulle köra så var bilen stendöd. Som tur var var det en person kvar i stallet som kunde hjälpa mig med startkablar.

Men jag ska ta ett djupt andetag och börja om från början. Ta med mig vinteroverallen och träna på bortaplan.

Låter som en jätta bra idé :)
Fasar själv när den dagen kommer då man ska lasta honom på bortaplan. För hemma tränar jag nu för full rulle i väldigt avslappnad miljö.

*kl*

Lite uppdatering

Har nu last tränat två dagar på hemmaplan eftersom han nu helt plötsligt fick för sig att tjura ihop hemma. Nu löste jag detta rätt fort men nu fick jag börja tänka i andra banor för jag kände att han fortfarande inte var tillräckligt motiverad.

Det nya jag prövade var att jag fortfarande lastade honom som jag brukar dvs med grimma och långt rep och med tryck och eftergift men när han stod i transporten så lät jag honom stå där läääääänge och när jag såg att hela han var totalt avslappnad då prövade jag att ge honom lite havre och nu gick det helt plötsligt jättebra att mumsa havre.

So far so good.

Nästa steg var att lasta ur och lasta in igen han var fortfarande tveksam till att gå in men gick in efter någon minut och när han kom in så fick han havre direkt vilket han gärna tog emot. Sedan upprepade jag detta säkert 5-6 ggr. Nu var han så motiverad att jag kunde backa några steg på rampen och skicka in honom direkt ut och in och så fort han var inne så fick han godis. Jag lockade aldrig honom utan havren kom fram när han stod där jag ville.

Nästa dag tog det bara en lastning sedan var han direkt på och jag fick tom hindra honom en gång då han ville gå in innan jag sagt att det var ok.

Nu ska jag bara känna att detta sitter helt och hållet och nästa vecka ska jag träna på bortaplan.

Jag har ett 8 årigt sto med precis samma problem. Det är en egen uppfödning som jag från föl tränat lastning med när hon var en-två år var det inga problem alls med lastningen hon är en orädd häst som är nyfiken på det mesta. När hon som treåring reds in och jag började köra henne till en ridskola 1-2 ggr i veckan började problemen. Här hemma sprang hon på transporten fick nästan hejda henne ibland men när vi skulle hem igen var det tvärstopp. Samma visa varje gång jag försökte att göra precis som hemma vi försökte med linor osv. Det slutade med att vi alltid fick ta linor från ridskolan men det var jobbigt för hon sparkade och kastade sig hit och dit man fick vara minst tre-fyra stycken för att få in henne. Detta trappades upp och blev värre o värre fortfarande gick hon snällt på hemma. Sista gången vi lastade henne med linor detta är två år sedan ramlade hon omkull och slog sig illa efter det har jag faktiskt inte vågat åka någonstans mer. Jag har provat att lasta henne ngn gång här hemma utan problem men som sagt jag vågar inte åka ngnstans med henne. Alla säger du måste "lastträna henne" men det är ju precis vad jag alltid gjort sen hon var liten inte kul att riskera att hästen blir skadad och att det ska ta flera timmar att komma hem igen eller inte alls komma hem igen. Så jag förstår dig detta är ett jätteproblem. Lycka Till.

Har du provat att träna på bortaplan? dvs utan att hästen känner att man vill heeeeeem.

Oftast är det ju så att man står där och bara vill hem för man har en massa annat man vill hinna göra.

På tisdag ska jag träna min på bortaplan. Då har jag all tid i världen :devil:

Min andra häst har ju varit rätt svår att få på om man inte gjort på ett visst sätt men en dag blev jag bara så trött på henne. Hon är 16 år och har åkt transport hela sitt liv. Så jag satte på henne tränset drog en longerlina genom bettringarna sedan gick jag mot transporten och som vanligt valde hon att gå åt sidan. Jag stod då kvar på lemmen och snurrade longerlinan mot hennes sida den sida som hon valde att bryta ut. Hon blev då så paff att hon ställde sig rakt mot transporten. hon försökte bryta ut mot den sidan en gång till men jag upprepade samma sak och sedan gick j ag in i transporten och sträckte lina då reser hon sig rätt upp men inser att det där var inte bekvämt när jag hade linan fast i bettet. Då bara gav hon upp och gick rätt på efter det så var det som om polleten trillade ner och hon går rätt på varje gång.

Kanske var det så att hon och jag behövde ta fighten om vem som bestämmer och när vi väl tagit den så gav hon sig. Hon är rätt hård i huvudet denna hästen trots att hon i all övrig hantering är helt underbar.

Hrm host host

Får nog damma av denna tråd igen...

Efter att ha varit väg på bortaplan några gånger så funkade han bra för att i söndags tjura ihop sig igen... :crazy:

Jag lastar honom hemma, han går på direkt inga problem alls jag kör iväg och lastar ur och rider ett pass i ridhuset. Med förra gångernas lastning i bakhuvudet då han gått på direkt så tänker jag att det här blir inga problem..

TVÄRNIT....

Jag ska inte gå på den där säger hela han... och så blir hela hästen autistiskt och vägrar röra sig. Jag är ju envis så jag står kvar precis som jag alltid har gjort med ett tryck i repet och han står där han står en gång slänger han sig bakåt vilket medför att han brände hål på mina handskar och min hand :devil:. sedan händer ingenting. Efter 2 timmar var jag gråtfärdig och handen gjorde ont som fan. Så jag ger faktiskt upp kl var 21 och vi går hem istället det tar bara 10 min så det gjorde ju inte så mycket.

Nästa dag fram med transporthelvete och gissa vad? gissa vem som springer på? gång på gång... jag står utanför transporten och han går på som om han aldrig gjort något annat det finns inte ens en tvekan.

Snälla kan någon förklara varför han gör på detta sätt?
På torsdag ska jag åka iväg och träna lastning på samma ställe men varför ifrågarsätter han mig så mycket på bortaplan när all annan hantering på bortaplan fungerar helt utan problem?

Jag vet inte men för mig låter det som att det är själva åkandet han inte gillar. När han har åkt en gång vill han inte gå på igen. Det kan ju vara någonting i åkandet som stör/gör honom orolig. Har du testat att lasta hemma, köra en runda och lasta av hemma och prova att lasta på honom igen? Vill han då inte gå på så är det garanterat ngt med åkandet som stör honom.

Prova isåfall att åka med honom en bit inne i släpet och kolla när han blir orolig.

Det verkar så konstigt annars tycker jag.

Jadå det har jag provat och där är det inga problem han går på så fort han är hemma.

Om åkningen skulle vara anledningen så skulle han strejka hemma också tycker jag. Hn borde iaf tillslut förknippa transporten med obehag oavsett var han än är.

Ska kanske tillägga att han har fungerat utmärkt på bortaplan tidigare vi har åkt massor med honom. Så det är först nu i höst/vinter som han börjat strula.

*Uppdatering*

Idag lastade jag honom utan problem och körde till ridhuset väl där så lastar jag ur honom och ber honom gå in igen vilket han gör. Låter honom stå på transporten en stund och äta havre. Lastar ur honom igen och går ett varv med honom och skickar in honom i transporten igen. Inga problem alls han går på precis som han gör hemma.

Så jag tar honom till ridhuset och rider ett kort pass. Går mot transporten och ska lasta honom... tvärnit!

Och så står han där och vägrar röra på sig. Jag har all tid i världen så jag väntar och väntar...

Känner bara att han låst sig totalt och backar av honom från lämmen där han tvärnitade. Går runt transporten och bilen ett par varv. Går mot transporten och då går han rätt på....

Låter honom stå där precis som innan och ber honom backa ut efter en stund sedan är han precis som vanlig igen och jag kan skicka in honom hur många gånger som helst...

Har jag bara ett ovanligt exempel på en oerhört ifrågasättande häst eller vad gör jag för fel?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama