Läskigaste djuret?

Påminner ju om en katts! Lite gulligt ju! :D Och det lät som om den jamade vid ett tillfälle i alla fall! Min katt jamar lite hest (född så) så så värst stor skillnad var det ändå inte! :P
Jag håller med, men problemet är att ljudet är så högt! Ett hest lågt mjau är en sak, men när det blir så mycket högre..! 😱:rofl:
 
Jag håller för övrigt med om getingar :cry: hela måltider blir förstörda när de kommer i närheten, jag kan inte slappna av då utan "måste" hålla ögonen på dem och undvika dem när de kommer nära. Sabla djur som inte håller sig undan :mad:
 
Tror det beror på hur många de är. Jag tycker möss är söta men när de i drömmen blev då många att de helt täckte golvet i trapphuset blev det värre. Gäller nog för många djur!

Det djur jag oftast blir rädd för är fiskmåsar. Duckar och flyr när de dyker mot mig.
 
När jag var liten var jag konstigt nog JÄTTERÄDD för lejon. JÄTTERÄDD så till den grad att jag drömde mardömmar om dem. Egentligen är det inte konstigt att jag inte tycker om katter, de har ju samma räliga beteende och hade de bara varit större så.... opålitliga varelser!
Jag har aldrig riktigt förstått hur man kan tycka om katter just eftersom de är så egna, ser så onda ut i ögonen och beter sig så udda. Dessutom, jag läste någonstans att anledningen till att kattens jamande får oss att reagera som vi gör är för att det påminner om ett barns gråt, det triggar samma del av vår hjärna, eller hur det var (förlåt min röriga förklaring), men hos mig triggar det inte alls det utan snarare att jag blir irriterad. Det blir jag inte på en bebis. En konstant jamande katt är bara för mycket. Kanske för att jag sedan barnsben till jag blev rätt stor var rädd för stora kattdjur och inte var van vid huskatter utan bara hundar?

Förlåt OT!
 
När jag var liten var jag konstigt nog JÄTTERÄDD för lejon. JÄTTERÄDD så till den grad att jag drömde mardömmar om dem. Egentligen är det inte konstigt att jag inte tycker om katter, de har ju samma räliga beteende och hade de bara varit större så.... opålitliga varelser!
Jag har aldrig riktigt förstått hur man kan tycka om katter just eftersom de är så egna, ser så onda ut i ögonen och beter sig så udda. Dessutom, jag läste någonstans att anledningen till att kattens jamande får oss att reagera som vi gör är för att det påminner om ett barns gråt, det triggar samma del av vår hjärna, eller hur det var (förlåt min röriga förklaring), men hos mig triggar det inte alls det utan snarare att jag blir irriterad. Det blir jag inte på en bebis. En konstant jamande katt är bara för mycket. Kanske för att jag sedan barnsben till jag blev rätt stor var rädd för stora kattdjur och inte var van vid huskatter utan bara hundar?

Förlåt OT!
Den andra artikeln jämförde huskatten med fyra vilda kattdjur och just lejonet var faktiskt den som huskatten var mest lik. Så det är inte så märkligt egentligen att du gjorde samma koppling!

Jag för min del tycker om katter just för att de är egna, de klarar sig själva för det mesta och de raser jag tycker om är lugna av sig. (Möjligen avis på att de får sova hela dagarna :sleep::cautious:) Jag tycker att en katts jamande är gulligt, men det är definitivt skillnad på mjau och "meow, meow, .... meow, meow ... mmeeeeeoooooooooowwwwwwwwrrr!" Det ena ett hej och det andra hejjagsvälterochjagvillhamatnuuuuuu..! :rofl:

En lite lustig grej, jag tyckte att hundars kroppspråk var märkligt när jag var mera ovan, och fortfarande blir jag osäker på om man kan titta in i ögonen på en hund. En katt kan man ju blinka mjukt mot 😅
 
Den andra artikeln jämförde huskatten med fyra vilda kattdjur och just lejonet var faktiskt den som huskatten var mest lik. Så det är inte så märkligt egentligen att du gjorde samma koppling!

Jag för min del tycker om katter just för att de är egna, de klarar sig själva för det mesta och de raser jag tycker om är lugna av sig. (Möjligen avis på att de får sova hela dagarna :sleep::cautious:) Jag tycker att en katts jamande är gulligt, men det är definitivt skillnad på mjau och "meow, meow, .... meow, meow ... mmeeeeeoooooooooowwwwwwwwrrr!" Det ena ett hej och det andra hejjagsvälterochjagvillhamatnuuuuuu..! :rofl:

En lite lustig grej, jag tyckte att hundars kroppspråk var märkligt när jag var mera ovan, och fortfarande blir jag osäker på om man kan titta in i ögonen på en hund. En katt kan man ju blinka mjukt mot 😅
Titta inte en hund du inte känner i ögonen! Stirra är aggressivitet på hundspråk (men många snällare hundar/raser tolererar det).
 
Apropå mardrömmar, ni fick mig att tänka på en återkommande mardröm jag har då och då.
Jag har i dessa alltså skaffat mig ett bra antal burdjur (hamstrar, möss etc.) men upptäcker att jag har misskött dem, gett för lite mat m.m, så pass att de är döende eller döda :crazy: får nästan panik och måste se över alla burar - städa, mata och jämra mig över de döda och döende :crazy: får dåligt samvete såklart!
Tackolov så inser jag för det mesta att det är bara en dröm så jag får ingen riktig panik men det dåliga samvetet hjälps inte så mycket :cautious:

Blir nästan lite orolig i vardagen över att missa ge min riktiga katt mat, men hon klagar högt inför varje måltid så ingen risk att jag missar en :p
 
Titta inte en hund du inte känner i ögonen! Stirra är aggressivitet på hundspråk (men många snällare hundar/raser tolererar det).
Det är vad jag har läst, men det känns sjukt konstigt! Pga min hörselskada så kommunicerar jag mycket genom att titta på andras ansikten, och så är jag van vid katter som sagt. Så i såna tillfällen så är inte min impuls att titta bort just där och då, men har fått lära mig det, plus att jag gärna tittar på en söt vovve 😅
 
Det är vad jag har läst, men det känns sjukt konstigt! Pga min hörselskada så kommunicerar jag mycket genom att titta på andras ansikten, och så är jag van vid katter som sagt. Så i såna tillfällen så är inte min impuls att titta bort just där och då, men har fått lära mig det, plus att jag gärna tittar på en söt vovve 😅
Och @Nahar
Jag trodde det var myt det där med att inte titta en hund i ögonen. Eller ja, stirra och ha ögonkontakt är i och för sig inte riktigt detsamma. Det har väl med hela kroppsspråket att göra.

Här hemma är det hunden som stirrar i mina ögon när han vill nåt 😁
 
Och @Nahar
Jag trodde det var myt det där med att inte titta en hund i ögonen. Eller ja, stirra och ha ögonkontakt är i och för sig inte riktigt detsamma. Det har väl med hela kroppsspråket att göra.

Här hemma är det hunden som stirrar i mina ögon när han vill nåt 😁
Hemma hos oss så är det större stirrande blötare ögon vid middagar :angel::rofl:
 
Och @Nahar
Jag trodde det var myt det där med att inte titta en hund i ögonen. Eller ja, stirra och ha ögonkontakt är i och för sig inte riktigt detsamma. Det har väl med hela kroppsspråket att göra.

Här hemma är det hunden som stirrar i mina ögon när han vill nåt 😁
Beror väldigt mycket på hunden, därav "en hund du inte känner". De som kollar i ögonen är oftast mer domesticerade hundar och hundar som har lärt sig att kommunicera med människospråk, och de flesta hundar tittar på sina ägare, men många mer reserverade hundar upplever det som hotfullt när främlingar ser dem i ögonen. Vissa kan till och med svara med aggression.
 
Beror väldigt mycket på hunden, därav "en hund du inte känner". De som kollar i ögonen är oftast mer domesticerade hundar och hundar som har lärt sig att kommunicera med människospråk, och de flesta hundar tittar på sina ägare, men många mer reserverade hundar upplever det som hotfullt när främlingar ser dem i ögonen. Vissa kan till och med svara med aggression.

Ja, det beror helt klart på situation och hund då 😊. Egentligen har ju min också svårt för om någon tittar direkt på honom, i alla fall om det är en vuxen/någorlunda stor person. Om det inte handlar om godis då 😉
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Beror väldigt mycket på hunden, därav "en hund du inte känner". De som kollar i ögonen är oftast mer domesticerade hundar och hundar som har lärt sig att kommunicera med människospråk, och de flesta hundar tittar på sina ägare, men många mer reserverade hundar upplever det som hotfullt när främlingar ser dem i ögonen. Vissa kan till och med svara med aggression.
Å andra sidan är ju de allra flesta hundar som lever med oss i samhället både konditionerade till att söka ögonkontakt med människor i allmänhet, och gör det mångt och mycket naturligt även som unga valpar. Jag tycker också det är stor skillnad på att söka ögonkontakt och att stirra hunden rätt i ansiktet så att säga. :) Jag har aldrig tänkt på att undvika ögonkontakt med vare sig mina egna eller främmande hundar om det inte rör sig om en särskilt situation med en redan spänd, nervös eller undvikande individ förstås.
Shiban har en tendens att leka arga leken med folk tills de blir obekväma. Väljer gärna ut en random stackars människa på bussen och råstirrar på dem. Hon kan ha riktigt hårda ögon. :o
 
Å andra sidan är ju de allra flesta hundar som lever med oss i samhället både konditionerade till att söka ögonkontakt med människor i allmänhet, och gör det mångt och mycket naturligt även som unga valpar. Jag tycker också det är stor skillnad på att söka ögonkontakt och att stirra hunden rätt i ansiktet så att säga. :) Jag har aldrig tänkt på att undvika ögonkontakt med vare sig mina egna eller främmande hundar om det inte rör sig om en särskilt situation med en redan spänd, nervös eller undvikande individ förstås.
Shiban har en tendens att leka arga leken med folk tills de blir obekväma. Väljer gärna ut en random stackars människa på bussen och råstirrar på dem. Hon kan ha riktigt hårda ögon. :o
Ja, därav: "De som kollar i ögonen är oftast mer domesticerade hundar och hundar som har lärt sig att kommunicera med människospråk, och de flesta hundar tittar på sina ägare".

En av mina hundar har gjort utfall mot alla som sett honom i ögonen utom mig. Tre sekunder räckte. Så jag menar min poäng var aldrig "kolla ALDRIG hundar i ögonen någonsin!" utan bara att påpeka att det inte är en bra sak att göra med främmande. Lika som att det inte är fritt fram att klappa alla hundar eller släppa alla lösa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 132
Senast: Jahaja
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
783
Senast: igbest
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 508
Senast: SiZo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp