Läskigaste djuret?

Var ute och gick en mörk kväll i skogen med min syster i telefon. Det var kolsvart, jag hade pannlampa. Och hörde rävskrik. Trodde jag hörde fel först, men sen kom det igen. Jag hade ingen aning om vad det var, men syrran hörde via telefonen och beordrade mig att lämna skogen snarast. Vilket jag följde typ på en gång. Fasiken vad läskigt det var!!

Annars är spindlar och harkrankar min stora skräck. Visst, de kanske inte gör nått, men harkrankarna lämnar ju ben överallt 😱 Kanske med hjälp av mina katter, jag vet inte. Men jag kan inte vara i samma rum som en harkrank.

Var ute och gick en mörk kväll i skogen med min syster i telefon. Det var kolsvart, jag hade pannlampa. Och hörde rävskrik. Trodde jag hörde fel först, men sen kom det igen. Jag hade ingen aning om vad det var, men syrran hörde via telefonen och beordrade mig att lämna skogen snarast. Vilket jag följde typ på en gång. Fasiken vad läskigt det var!!

Annars är spindlar och harkrankar min stora skräck. Visst, de kanske inte gör nått, men harkrankarna lämnar ju ben överallt 😱 Kanske med hjälp av mina katter, jag vet inte. Men jag kan inte vara i samma rum som en harkrank.
Rävskrik låter hemskt verkligen. Likaså grävlingar, speciellt när de bråkar med varandra

Ja, därav: "De som kollar i ögonen är oftast mer domesticerade hundar och hundar som har lärt sig att kommunicera med människospråk, och de flesta hundar tittar på sina ägare".

En av mina hundar har gjort utfall mot alla som sett honom i ögonen utom mig. Tre sekunder räckte. Så jag menar min poäng var aldrig "kolla ALDRIG hundar i ögonen någonsin!" utan bara att påpeka att det inte är en bra sak att göra med främmande. Lika som att det inte är fritt fram att klappa alla hundar eller släppa alla lösa.
Jag tror vi tycker lika egentligen, det lät bara så dramatiskt när jag läste det. :) Överlag tycker jag väl att det sällan sker att man känner "nu ska jag titta den här hunden i ögonen" och gör det, utan det brukar ju vara en kontakt som sker ömsesidigt.

Apropå mardrömmar, ni fick mig att tänka på en återkommande mardröm jag har då och då.
Jag har i dessa alltså skaffat mig ett bra antal burdjur (hamstrar, möss etc.) men upptäcker att jag har misskött dem, gett för lite mat m.m, så pass att de är döende eller döda :crazy: får nästan panik och måste se över alla burar - städa, mata och jämra mig över de döda och döende :crazy: får dåligt samvete såklart!
Tackolov så inser jag för det mesta att det är bara en dröm så jag får ingen riktig panik men det dåliga samvetet hjälps inte så mycket :cautious:

Blir nästan lite orolig i vardagen över att missa ge min riktiga katt mat, men hon klagar högt inför varje måltid så ingen risk att jag missar en :p
Usch, jag har liknande drömmer. Antingen att jag har skaffat flertalet djur, oftast reptiler, som jag egentligen är lite rädd för och inte vågar sköta, vilket slutar med att de dör. Eller att min häst som dog för 14 år sedan i själva verket lever men jag har glömt av att sköta om henne under alla dessa år. Undrar vad dessa drömmar egentligen står för?

Jag var också jätterädd för harkrankar när jag var liten. Delvis på grund av att de släpper ben (jag tycker att ensamma insektsben är superäckligt!) men också för att jag var övertygad om att de kunde bitas precis som vanliga mygg. Tänk blodförlusten om du hamnar i en svärm! 😵

Den andra artikeln jämförde huskatten med fyra vilda kattdjur och just lejonet var faktiskt den som huskatten var mest lik. Så det är inte så märkligt egentligen att du gjorde samma koppling!

Jag för min del tycker om katter just för att de är egna, de klarar sig själva för det mesta och de raser jag tycker om är lugna av sig. (Möjligen avis på att de får sova hela dagarna :sleep::cautious:) Jag tycker att en katts jamande är gulligt, men det är definitivt skillnad på mjau och "meow, meow, .... meow, meow ... mmeeeeeoooooooooowwwwwwwwrrr!" Det ena ett hej och det andra hejjagsvälterochjagvillhamatnuuuuuu..! :rofl:

En lite lustig grej, jag tyckte att hundars kroppspråk var märkligt när jag var mera ovan, och fortfarande blir jag osäker på om man kan titta in i ögonen på en hund. En katt kan man ju blinka mjukt mot 😅
Usch ja för deras hungriga jamande! :D

Tycker hundars kroppsspråk är så självklara, men så har jag vuxit upp med hundar sedan födseln, tror det spelar in mycket! En katt bara stirrar ju :D

Min Nisse däremot, han är rädd för andra katter och påminner faktiskt mer som en hund än en katt, så honom älskar jag ju!

Jag tror vi tycker lika egentligen, det lät bara så dramatiskt när jag läste det. :) Överlag tycker jag väl att det sällan sker att man känner "nu ska jag titta den här hunden i ögonen" och gör det, utan det brukar ju vara en kontakt som sker ömsesidigt.
Jo, det tror jag med.

För min hund var det oftast hundovana på kollektivtrafik eller i parker och så vidare som triggade, men även hundtränare som bara var van vid brukshundar kunde verkligen inte ta in instruktionen "kolla honom inte i ögonen". Så jag är väl lite färgad också över att ha haft en så känslig hund, kombinerat med att folk verkar tro att allt som kommer i hundform är lika kärvänligt som en labbe:laugh:

Arga leken börjar NU! :D

7817201113746767b.webp

Usch, jag har liknande drömmer. Antingen att jag har skaffat flertalet djur, oftast reptiler, som jag egentligen är lite rädd för och inte vågar sköta, vilket slutar med att de dör. Eller att min häst som dog för 14 år sedan i själva verket lever men jag har glömt av att sköta om henne under alla dessa år. Undrar vad dessa drömmar egentligen står för?
Jag har aldrig haft burdjur men jobbade med dem i djurbutik ett tag, hade inget emot dem. Men det är kanske läskigt att ha en annan levande varelse så beroende av en? 😅

...
En katt kan ju tugga av min döda kropp om något :cool::rofl:

Jo, det tror jag med.

För min hund var det oftast hundovana på kollektivtrafik eller i parker och så vidare som triggade, men även hundtränare som bara var van vid brukshundar kunde verkligen inte ta in instruktionen "kolla honom inte i ögonen". Så jag är väl lite färgad också över att ha haft en så känslig hund, kombinerat med att folk verkar tro att allt som kommer i hundform är lika kärvänligt som en labbe:laugh:
Vad har du för hundras? Är han/hon osäker i allmänhet?

Jag har träffat en ganska stor bredd olika hundraser, dock begränsat med bruksraser, och så länge hunden har varit bra mental/inte rädd av sig så har ingen haft problem med ögonkontakt. Sen, hundar som varit ointresserad av främlingar så har ju ögonkontakten blivit begränsad/kortvarig men hundarna har aldrig haft problem med det. Har så klart inte gått runt och stirrat hundar i ögonen men visst blir det ögonkontakt när man hälsar.

Osäkra hundar som jag har träffat vet jag inte hur de skulle ha reagerat på ögonkontakt iom att jag har ignorerat dom i enlighet med ägarens instruktioner.

Vad har du för hundras? Är han/hon osäker i allmänhet?

Jag har träffat en ganska stor bredd olika hundraser, dock begränsat med bruksraser, och så länge hunden har varit bra mental/inte rädd av sig så har ingen haft problem med ögonkontakt. Sen, hundar som varit ointresserad av främlingar så har ju ögonkontakten blivit begränsad/kortvarig men hundarna har aldrig haft problem med det. Har så klart inte gått runt och stirrat hundar i ögonen men visst blir det ögonkontakt när man hälsar.

Osäkra hundar som jag har träffat vet jag inte hur de skulle ha reagerat på ögonkontakt iom att jag har ignorerat dom i enlighet med ägarens instruktioner.
Vill inte säga rasen av anonymitetsskäl men inte en bruksras och absolut mentala problem. Det tar ju inte bort faktumet att det generellt är aggressivt beteende hundar emellan men oftast tolereras/inte är något problem då hundarna har anpassat sig (genom avel eller träning) till människors språk/ögonkontakt. Tycker nog det är god sed att inte ta ögonkontakt med okända hundar, av samma skäl som att en inte går fram till dem eller klappar dem och så vidare. En kollar av med ägaren först. Menar inte att det är regel att hundar reagerar på det men eftersom det finns många som ändå gör det så bör det undvikas för allas bästa.

Vill inte säga rasen av anonymitetsskäl men inte en bruksras och absolut mentala problem. Det tar ju inte bort faktumet att det generellt är aggressivt beteende hundar emellan men oftast tolereras/inte är något problem då hundarna har anpassat sig (genom avel eller träning) till människors språk/ögonkontakt. Tycker nog det är god sed att inte ta ögonkontakt med okända hundar, av samma skäl som att en inte går fram till dem eller klappar dem och så vidare. En kollar av med ägaren först. Menar inte att det är regel att hundar reagerar på det men eftersom det finns många som ändå gör det så bör det undvikas för allas bästa.
Ok :). Hundarna jag har hälsat på har jag ju såklart hälsat på efter att jag har stämt av med ägaren. Och i samtliga fall har hunden initierat hälsningen innan jag har hälsat.

Spindlar....

Men äckligast är huvudlöss... Har säkert haft när jag va liten men när syrran berättade att hennes barn hade så vägrade jag hälsa på... Det kliar i hårbotten bara av att tänka på de..

Apropå mardrömmar, ni fick mig att tänka på en återkommande mardröm jag har då och då.
Jag har i dessa alltså skaffat mig ett bra antal burdjur (hamstrar, möss etc.) men upptäcker att jag har misskött dem, gett för lite mat m.m, så pass att de är döende eller döda :crazy: får nästan panik och måste se över alla burar - städa, mata och jämra mig över de döda och döende :crazy: får dåligt samvete såklart!
Tackolov så inser jag för det mesta att det är bara en dröm så jag får ingen riktig panik men det dåliga samvetet hjälps inte så mycket :cautious:

Blir nästan lite orolig i vardagen över att missa ge min riktiga katt mat, men hon klagar högt inför varje måltid så ingen risk att jag missar en :p
Har du haft burdjur?

Jag hade i många år kaniner och kan ha liknande drömmar där jag plötsligt kommer på att jag inte matat kaninerna på flera år 😳 underligt nog lever de alltid men har emellanåt förökat sig (jag har ju mycket riktigt inte matat på flera år, beroende på att jag inte har några...).

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 015
Senast: netia
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 774
Senast: Jahaja
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 619
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst