Läskigaste djuret?

Till tråden: sniglar! Är nog enda djuret jag blir rent ologiskt äcklad av.

Tja, sen finns det ju en hel del parasiter etc man inte vill råka ut för men där jag ofta snarare blir fascinerad av livscykler etc.
 
Har du haft burdjur?

Jag hade i många år kaniner och kan ha liknande drömmar där jag plötsligt kommer på att jag inte matat kaninerna på flera år 😳 underligt nog lever de alltid men har emellanåt förökat sig (jag har ju mycket riktigt inte matat på flera år, beroende på att jag inte har några...).
OT
Men jag har haft liknande dröm.
Haft massvis med kaniner, marsvin och hamstrar som jag glömt att mata och städa burar på lääänge. Tror drömmen utspelade sig i mitt barndomshem.

Haft (på riktigt då) dessa djur genom åren. Även fött upp lite kaniner. Har för nuvarande bara två kvar som bor fritt ute på våran altan.
 
Ja, därav: "De som kollar i ögonen är oftast mer domesticerade hundar och hundar som har lärt sig att kommunicera med människospråk, och de flesta hundar tittar på sina ägare".

En av mina hundar har gjort utfall mot alla som sett honom i ögonen utom mig. Tre sekunder räckte. Så jag menar min poäng var aldrig "kolla ALDRIG hundar i ögonen någonsin!" utan bara att påpeka att det inte är en bra sak att göra med främmande. Lika som att det inte är fritt fram att klappa alla hundar eller släppa alla lösa.
Det är ett väldigt konstigt uttalande. Visst finns det hundar med så stora mentala problem att man inte kan se dem i ögonen, men det är ett onormalt beteende och tack och lov hör det inte till vanligheterna. Jag ser alltid alla främmande hundar i ögonen, det är bara om den anser det som hotfullt som jag börjar specialbehandla den. Det borde räcka som rekommendation till de flesta.
 
Det är ett väldigt konstigt uttalande. Visst finns det hundar med så stora mentala problem att man inte kan se dem i ögonen, men det är ett onormalt beteende och tack och lov hör det inte till vanligheterna. Jag ser alltid alla främmande hundar i ögonen, det är bara om den anser det som hotfullt som jag börjar specialbehandla den. Det borde räcka som rekommendation till de flesta.
Jag har inte sagt att det är normalt, men det är inte normalt att hundar bits när de blir klappade, ändå frågar vi om lov. Att se en hund i ögonen är ju att ta aktiv kontakt, vilket jag inte tycker att en bör göra utan lov från ägaren (om det inte är nödsituation såklart).

Som sagt, tre sekunder kan räcka för att en "onormal" hund ska totalt tappa det. Inte värt det.

Faktumet att det är hundspråk för aggression försvinner inte för att de allra flesta hundar lärt sig/avlats till att anpassa sin kommunikation när det är människor de har att göra med. Det betyder inte att det är förbjudet att se sin hund i ögonen, men som sagt, jag tycker en frågar innan en gör det med en främmande hund.
 
Hon sitter fortfarande i fönstret och letar efter förövaren :o:laugh:
Apropå husdjurens reaktioner, vi har både räv och kronhjort runt gården och min terrier blir helt enkelt VANSINNIG när han hör räv eller kronhjort, han formligen VRÅLAR av ursinne när han hör dem. Jag är inte rädd för rävens läte, men avgrundsvrålet som terriern ger ifrån sig när han ligger vid mina fötter vid tretiden på morgonen och han hör räven får mig att hoppa högt och adrenalinet typ sprutar ur öronen på mig när jag blir väckt på det viset...
 
Apropå husdjurens reaktioner, vi har både räv och kronhjort runt gården och min terrier blir helt enkelt VANSINNIG när han hör räv eller kronhjort, han formligen VRÅLAR av ursinne när han hör dem. Jag är inte rädd för rävens läte, men avgrundsvrålet som terriern ger ifrån sig när han ligger vid mina fötter vid tretiden på morgonen och han hör räven får mig att hoppa högt och adrenalinet typ sprutar ur öronen på mig när jag blir väckt på det viset...
Terriern är inte ensam om att vara rävhatare. Första gången katten jagade bort räven från trädgården (inhägnad tack och lov) trodde jag duvhöken försökte ta henne så jag sprang ut i ren panik. Hon skriker slående likt puman i tidigare inlägg:D
 
Med allt prat om läten blev jag nyfiken.

Här är en video på hur den låter när den sjunger också, kusligt vackert på något sätt. Sången är inklippt dock, fågeln på videon gapar bara i orginalklippet.

Vi har dessa i sverige också, här kallas de Nattskärra - nästan helt omöjliga att få syn på då de är otroligt bra kamouflerade och kan se nästan exakt ut som grenar, normalt sett är de inte är aktiva under dagen heller.
0538dafc7a15710260a313318560a5ce.jpg
 
Senast ändrad:
Apropå mardrömmar, ni fick mig att tänka på en återkommande mardröm jag har då och då.
Jag har i dessa alltså skaffat mig ett bra antal burdjur (hamstrar, möss etc.) men upptäcker att jag har misskött dem, gett för lite mat m.m, så pass att de är döende eller döda :crazy: får nästan panik och måste se över alla burar - städa, mata och jämra mig över de döda och döende :crazy: får dåligt samvete såklart!
Tackolov så inser jag för det mesta att det är bara en dröm så jag får ingen riktig panik men det dåliga samvetet hjälps inte så mycket :cautious:

Blir nästan lite orolig i vardagen över att missa ge min riktiga katt mat, men hon klagar högt inför varje måltid så ingen risk att jag missar en :p
Har drömt liknande då och då. Oftast inte sett döda djur, men att jag typ rest iväg och kommit på att jag glömt mina djur och fått ångest över det. Mår aldrig bra när jag vaknar efter en sån dröm.
 
Har du haft burdjur?

Jag hade i många år kaniner och kan ha liknande drömmar där jag plötsligt kommer på att jag inte matat kaninerna på flera år 😳 underligt nog lever de alltid men har emellanåt förökat sig (jag har ju mycket riktigt inte matat på flera år, beroende på att jag inte har några...).
Det är det som är det lustiga! Jag har aldrig ägt något burdjur! :rofl:

MEN i några månader hade jag praktik i en djurbutik som sålde burdjur. Och jag tror faktiskt att mardrömmarna började inte förrän efter det.
Wtf dock ... :rofl::rofl::rofl: Jag tyckte att de var trevliga och intressanta (gillade gerbilerna och kaninerna bäst :love:), men att de var för nafsiga och städningen var för mycket jobb för min smak. Det var dock roligt att få testa då jag inte fått prova på det innan.

Dessa mardrömmar dock ... why??
Jag blev biten av hamstrar ett par gånger, kanske jag blev smittad med en liten hamster då 🤔
 
OT igen.
Det jag kommer ihåg av den senaste mardrömmen av det ämnet är en liiiten bur där djuren i (hamstrar eller möss) var nakna och såg snarare ut som att de var nyfödda, alltså pyttesmå och ögonen var inte öppna ännu. Men jag visste att de hade levt ett tag (var alltså inte nyfödda) och de hade svullnat upp nästan groteskt runda pga jag tydligen gett dem för mycket (trots att jag försummat dem?) mat. Så det var feta supersmå nakna möss/hamstrar. Om jag inte minns fel så hade de på NÅGOT sätt förökat sig också, det fanns ännu mindre små knyten i buren men de var inte runda än.

Såatteh.... makes total sense 😅
(Jag har aldrig sett nyfödda möss eller hamstrar irl utan bara på bilder så storleken blev nog bara något som min hjärna tyckte var rimlig :rofl:)
 
MEN för att vara lite positiv också så har jag då och då istället haft drömmar om att vi kommit över ett antal kattungar :love: Och det blir lite olika från gång till gång men jag liksom planerar hur vi ska ta hand om dem eller försöker räkna och skilja på dem. Det slutar ofta med att de är många och så hittar jag några fler som jag inser att jag hade glömt. Så det är väl lite av en stressdröm ibland men samtidigt kan jag inte klaga då det är kattungar! :rofl: Utan det blir härligt ändå :love::love:
 
Beror väldigt mycket på hunden, därav "en hund du inte känner". De som kollar i ögonen är oftast mer domesticerade hundar och hundar som har lärt sig att kommunicera med människospråk, och de flesta hundar tittar på sina ägare, men många mer reserverade hundar upplever det som hotfullt när främlingar ser dem i ögonen. Vissa kan till och med svara med aggression.

Här är en video på hur den låter när den sjunger också, kusligt vackert på något sätt. Sången är inklippt dock, fågeln på videon gapar bara i orginalklippet.

Vi har dessa i sverige också, här kallas de Nattskärra - nästan helt omöjliga att få syn på då de är otroligt bra kamouflerade och kan se nästan exakt ut som grenar, normalt sett är de inte är aktiva under dagen heller.
0538dafc7a15710260a313318560a5ce.jpg

WOW ... tala om forkladnad!

Appropa att titta hundar i ogonen ...
Min Malle gillar INTE nar manniskor tar direkt ogonkontakt med honom och ler 🙄 och/eller ror sig mot honom. Han gor inget, men gor mig uppmarksam genom att morra och om han inte redan sitter vid min sida kommer han och satter sig i fot possition. Jag forklarar sa klart for personen att han ar osaker och egentligen bara talar om for mig att det ar en mycket suspect person och att han inte gillar ogonkontakt ... fortsatter personen trots min forklaring (yep, det hander forvanansvart ofta:cautious:) sa tar jag ett steg fram sa jag blockerar deras framfart.
Om han kanner sig lite obehaglig till mods med sadana han kanner nar de klappar eller sa ... tar han ogonkontakt med mig sa jag kan kalla in och och han kommer ur knipan.

Tate litar helt pa att jag ska ta hand om "laskiga" grejor sa han talar om och jag staller mig framfor honom, eller nar det ar andra grejor sager till honom att lagga sig en bit ifran, kallar in, eller vad som kan passa situationen bast for att han ska ma bra och inte behova kanna sig sa angslig.
 
Usch, jag har liknande drömmer. Antingen att jag har skaffat flertalet djur, oftast reptiler, som jag egentligen är lite rädd för och inte vågar sköta, vilket slutar med att de dör. Eller att min häst som dog för 14 år sedan i själva verket lever men jag har glömt av att sköta om henne under alla dessa år. Undrar vad dessa drömmar egentligen står för?
Jag får också drömmar som du, att min häst och kanin, som båda dog för flera år sedan, fortfarande lever men jag har glömt bort dem i alla år. Antingen är de i sjukt dåligt skick och dör (igen) eller så har de blivit skötta av andra och jag ”bara” får svåra skuldkänslor i drömmen att jag glömt bort dem. Väldigt läskigt oavsett.
 
Här är en video på hur den låter när den sjunger också, kusligt vackert på något sätt. Sången är inklippt dock, fågeln på videon gapar bara i orginalklippet.

Vi har dessa i sverige också, här kallas de Nattskärra - nästan helt omöjliga att få syn på då de är otroligt bra kamouflerade och kan se nästan exakt ut som grenar, normalt sett är de inte är aktiva under dagen heller.
0538dafc7a15710260a313318560a5ce.jpg
Vilken fin sång, så lugn och mysig! Inte alls skärrande:p
 
OT igen.
Det jag kommer ihåg av den senaste mardrömmen av det ämnet är en liiiten bur där djuren i (hamstrar eller möss) var nakna och såg snarare ut som att de var nyfödda, alltså pyttesmå och ögonen var inte öppna ännu. Men jag visste att de hade levt ett tag (var alltså inte nyfödda) och de hade svullnat upp nästan groteskt runda pga jag tydligen gett dem för mycket (trots att jag försummat dem?) mat. Så det var feta supersmå nakna möss/hamstrar. Om jag inte minns fel så hade de på NÅGOT sätt förökat sig också, det fanns ännu mindre små knyten i buren men de var inte runda än.

Såatteh.... makes total sense 😅
(Jag har aldrig sett nyfödda möss eller hamstrar irl utan bara på bilder så storleken blev nog bara något som min hjärna tyckte var rimlig :rofl:)
Nakenråtta! (Delvis tillbaka till topic, kanske?)

Äsch, lyckas inte med bilden. Googla.
 
Absolut läskigast är ormar.
Men god tvåa är fåglar. Kan titta på dem och tycka de är fina eller kul. Men tanken på att ha fåglar är äcklande. Var husvakt åt kompisar och i uppdraget ingick att mata hönsen. de hade en tupp jag behövde freda mig med en skyffel för att kunna fylla på mat och vatten.

Höns skitar ner och bajsar i princip överallt. Så jag fattar inte de som tillåter sina höns att komma inomhus. Jag får alltid känslan av att de kryllar av löss - ologiskt, jag vet.

Minns när jag var till veterinären och skulle kastrera min katter. Hon sövde och sen gick vi och fikade. I väntrummet fanns en stor bur och hon öppnade den för att fågeln skulle komma med på fikat. Den fattade av någon anledning tycke för mig och klev upp längs min arm och stoppade in hjässan i mitt öra. :eek: Så där satt jag och fikade med ett fågelhuvud i örat.

Oförglömlig upplevelse...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 132
Senast: Jahaja
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
783
Senast: igbest
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 504
Senast: SiZo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp