Långtungeskink

Sv: Långtungeskink

mja skulle man nog kunna säga. Att mata en blåtunga med enbart kattmat är INTE bra. Det är ingen katt! men visst det är en förhållandevis lättskött ödla. Det där med kattmaten är ganska omtvistat. Vissa påstår att man visst kan ge den kattmat IBLAND vissa att det i princip är djurplågeri. Jag håller mig i mitten, visst det kanske går bra ibland. Men varför? det är en ödla som lever på insekter och grönsaker. Så svårt är det inte att ge den en bra kost. Är man latare än så så borde man låta bli att skaffa ödlan alls.

Blåtungan är en trevlig ödla. En hel del attityd och kul att titta på!

Okej, tack för svaret! Jag förstod att det inte skulle vara så lätt att sköta en sådan ödla. :bow:

Jag skulle inte säga att det var svårt heller.Inte svårare än att sköta dina råttor (antar att du har råttor) Bara ett annat sätt. Du måste tänka på att ha en bra bur, att de har leksaker, bra bottenmatrial att de inte få dålig mat osv. När det gäller en ödla är det andra saker att tänka på, rätt värme och lyse, rätt luftfuktighet, men även samma saker som förr råttan, bottenmatrial gömställen terrarium.

många verkar tro att reptiler är fruktansvärt svåra att hålla. Men det är i många fall inte sant. Utan man behöver bara "programera" om sig.

Det största problemet för dom flesta verkar dom vara att acceptera att reptiler inte är keldjur. Dom har ingen som helst utbytelse för att du plockar upp dom. Det är ett solitärt djur som helst inte skall störas om det inte behövs.

Jo, jag har råttor. Visst det är ett annat sätt att sköta dem på. Men just det där med värmereglering tycker jag verkar fruktansvärt svårt.

Sedan att reptiler inte är keldjur är det inte mig emot. Jag tcyker det är kul att sitta och studera djuren i sin miljö.

Jag tror du hade blivit en utmärkt blåtungeskink ägare! :idea:

Värme reglering är inte alls så svårt som det kan verka. Jag är ingen höjdare på just ödlor (har ju nästan bara ormar själv) men såhär kan jag TÄNKA mig att det skulle se ut.

Det är en hyfsat stor ödla så ett ganska stort terrarium behövs.

En lysramp med uv ljus, har läst att de ej är en nödvändighet men att det är bra ändå. Lätt att få tag på. I ena änden på terrariumet har du en såkallad värmeplats. Det är bra att ha den så att ödlan verkligen kan välja att vara på den varme eller kalla sidan. Under värmalampan ska det vara 35-40 grader. på typ harald nyborg finns det reflektor lampor. Dessa värmer mycket bättre än en vanlig lampa, och jag kan tänka mig att en 40w räcker mycket bra. på den kalla sidan ska det vara 23-28 grader. där räcker det alltså med lysrampen. Inte så svårt eller hur? :) blåtungar kräver också ganska låg luftfukt, så det räcker med att spray med en sprayflaska några gånger i veckan, om ödlan ska ömsa så spraya extra och gärna direkt på den.

oj glömde! på natten ska värmen sjunka. Då är det bara att stänga av lampan och lysrampen. Alltså inget speciellt att tänka på där heller

Tusen tack:bow:

Okej, men nu när du skriver det så verkar det inte vara så svårt alls! Man kanske skulle satsa på blåtunga längre fram då! :D :angel:

Äter vanlig kattmatt :confused:

Ingen ödla äter vanlig kattmat utan ska ha foder specielt utformat för deras behov. ¨

Så denna persons definering utav lättsköt är att h*n helt enkelt inte kan något om ödlor egentligen.

Nej det faktiskt inte så svårt! Blåtungan är dessutom en ganska lätt ödla som inte kräver så mycket som vissa ödlor gör. Sålänge man inte tycker larver/syrsor/kackerlackor är allt för äckligt :crazy:

Men det är ju ändå ett vanligt fel bland reptilägare! Synd naturligtvis, men förhoppningsvis så kommer folk i framtiden tänka ett steg länge innan dom stoppar i sina reptiler allt möjligt.

Till för inte allt för länge sedan så trodde folk att man kunde ha sin leguan gående fritt i huset, ge den enbart sallad (alltså typ isbergsallad) och att dom inte skulle bli äldre än fem år :crazy: :cry:

Nej, det verkar inte vara så svårt:)

Larver spyr jag av, men kackerlackor och andra kryp är helt ok!

ok! kackerlackor har vi :crazy: iiihhh va äckliga dom är men med pincett går det bra. Zohfobas (?) larver brukar vara ganska populärt hos blåtungor. Men jag tror inte det är så bra näring i dom? kackerlackor som det vara bra i, och dom väsnas inte som syrsor heller!

Förhoppningsvis så blir det bättre iochmed att det finns mer information tillgänglig mer och mer. Men däremot så har vi ju desvärre alltid dom där ufona som sakffar djur utan att veta något om dom. Förhoppningsvis så kan man lägga lite förtroende på zoon ger ut information i minimal nivå när man köper en ödla så folk kanske läser på lite innan dom köper. fast alla ödlor säljs desvääre inte på zoon direkt :(

Ja usch ja, hemska tanke. 5 år är inte så mycket direkt... Fritt i huset varmt å skönt om fötterna *ironi*

mm och en ödla som ska ha 70-90% luftfukt mår säkert bra av 20-40..

men dom är ju sååå gulliga när dom går där! :mad:

det finns mycket information. Men folk VILL inte ta den till sig. Många frågar saker. Men när man svarar dom så tar dom bara det till sig som passar dom. Och fortsätter att misshandla sitt djur (vilket jag tycker att man gör i ett sånt fall

Precis,
nej dom är ju inte det. Jag har hellre ett störe terarium med en lite mera naturlig atmosfär för dom. Fast jag tycker ju oxå att djur är vackrast när dom är i sin egen atmosfär jag oxå.

Jo jag vet, har försökt övertala folk om vissa viktiga saker jag oxå, men dom vägrar lyssna. Så jag håller helt klart med om att det blir misshandel när folk vägrar lyssna, specielt eftersom att jag känner till en värdens going fick tas bort på grund av att ägaren vägrade lyssna.

Ja klart det är roligare med dom i en naturlig miljö! det är ju ett "urtidsdjur" och det som är så roligt med just reptiler är ju att de har ett helt annat beteende än andra djur!

Men det känns som att det är mer accepterat att behandla reptiler illa? många skyller på brist på information. Men informationen finns faktiskt idag. Folk är bara för envisa eller lata för att leta upp det.

Måste be om ursäkt till trådskaparen för att vi stal din tråd! men detta är ett så intressant ämne tycker jag! :idea:

Ja, jag ber oxå om ursäkt för att vi snor tråden för oss själva :)

Verkligen, förstår inte varför annat folk vill ha det på annat viss. Dom är ju inte vackra på mattan i vardagsrummet direkt.

Det var ju en ursäkt tidigare, nu behöver folk en ny ursäkt för att undkomma det jobb ett djur faktiskt kräver för att må bra.

Okej, jag vill oxå vara lat vissa dagar, men det lider inte mina djur av. Jag har folk som hjälper mig som jag litar på som tar hand om djuren lika bra som jag, annars skulle jag aldrig sitta å latta mig, men nu har jag lyxen att göra det trots att jag äger djur. Men det har jag även sett till själv.

Det är ju ändå skilland på lat och lat. Att lata sig en dag och bestämma sig för att ge ormen sin mus en dag senare eller liknande är knappast lika illa som att köpa ett djur, strunta i att ta reda på hur det ska skötas och sedan kalla folk dumma i huvudet när dom berättar att man gör fel..

Det är ju lätt att köpa en liten majs för dom vansinniga priser som finns idag, och sen tycka att jag kan lika gärna köpa en ny när man behandlat den så fel att den behöver vetrinärbesök :mad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 113
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
406
Senast: Migo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 615
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar