Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

undrade om ni tycker jag är för lång för min c-ponny tycker nog inte det själv men jag känner mig lite stor ibland:grin:

ponnyn 5 år tyskridponny ca 1.36 i mkh
jag 1.60 till 1.62 lång och väger ca 50 till 52 kg

har ingen bild när jag rider men har en bild på ponnyn..

22331140.jpg

:banana:

fiin!:love:
Skulle varit kul att se en ridbild:)
Men vikt och längd ser jag inte som ett problem:)

tack
ja har nu ägt henne några mån och så här såg jag ut när jag såg henne första gången::love::love: haha

ska försöka fiksa några ridbilder imorn;)

Hur tycker ni att en viktbärande häst ser ut?

Många jag har berättat för att jag har en connemara har sagt: "Jaha, men dom brukar väl vara ganska viktbärande va?" och liknande. När jag köpte Zacke läste jag mycket om rasen i böcker och på nätet och även där på flera ställen stog det att det är "en stark och viktbärande ponny".

Men jag tycker ju egentligen inte att Zacke är speciellt grov(dock är han ju inte så gammal och jag är ju van vid stor fjording).
Men han bär ju upp ryttaren väldigt bra och känns större att rida.

Så vad tycker ni? Hur ser en viktbärande häst/ponny ut?

Bra fråga:) KAn själv inte svara på det men väntar ivrigt på svar:bump:

Vilken är den minsta ponnyn ja kan rida? =/,, ja e 161 cm o väger 46 kg :/

Vilken är den minsta ponnyn ja kan rida? =/,, ja e 161 cm o väger 46 kg :/

Om du ska TRÄNA regebundet och rida ordentligt så säger jag nog b-ponny, men inte för liten.
Om det bara gäller nån enstaka gång väldigt lätt så stor A, liten B.

ojj,,, så små ponnyer,, tack för svaret ^^) *överlycklig* ^^)

KL

Vad säger ni om 175 cm på mig och hästen runt 150-155? Jag väger väl 50-55 kg.

Bild: http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_28/22490000-22499999/640x480/22497729.jpg?0

Viktmässigt inga som helst problem!!! Kanske att ditt överliv är lite på gränsen till för långt, men inget som stör, eftersom du verkar rida hästen på ett trevligt sätt.

Själv har jag en häst som blev lite större än jag tänkt. Hans mamma (eng fullblod) var 155 och hans pappa var 167. Hade då en ide om att avkomman skulle bli mittemellan... Det blev han inte. Han är ca 165 hög. Som tur är han lätt i typen.

Jag är 161 och väger ca 58 kg.

En viktbärande häst tycker jag är kompakt, alltså mycket häst på liten yta. Behöver inte vara sådär jättegrov men den ska inte vara för lång på nåt håll. Utan lite mer ihoptryckt. Inte för lång rygg, ganska stort bröst alltså djupt och något bredare. Benen ska inte heller vara för pinniga, men det är mindre noga så länge de inte är för långa OCH smala.

Är väl svårt att beskrivs men inte så där pluttig utan kompakt.

Hej. Någon som vet ungefär vad ett varmblod kan bära? Jag har två varmblod..ingen av dom är särskilt grov. Jag brukar säga att de ej får bära med än 70kg eftersom de är så små nu. Är det ungefär rätt eller? :bump:

Är du tossig? :eek:70 kg? :eek:Klart att de klarar mycket mer! :cool: 70-75 kg är var de rekommenderar på D-ponnyer som tävlar galopp eller traskar med ungar hela tiden på djurparker. Men de klarar mycket mer. Allt beror på hur man rider dem, vilka muskler och kondition de har.

Sv: För lång för tung?

jag tycker det låter stort, har en welsh cob som är lika nhög o jag skulle inte sätta upp en så stor ryttare på honom.

Welshcobar är otroligt starka hästar och kan bära upp hundra kilo med en balanserad och van ryttare. Om det däremot är en ovan och obalanserad ryttare så minskar ju vad den orkar drastiskt. Och även cobbar som är nätta i typen orkar bära betydligt mer än ett halvblod i samma storlek. ;)

Vad jag har uppfattat av travare är att de är ganska så starka hästar. (men kondition m.m avgör) Min kompis har en varmblodsvalack som är ganska så grov men hon väger ca 95 kg och det klarar han galant, han är ca 158 i mkh.

Taria__

Vad jag har uppfattat av travare är att de är ganska så starka hästar. (men kondition m.m avgör) Min kompis har en varmblodsvalack som är ganska så grov men hon väger ca 95 kg och det klarar han galant, han är ca 158 i mkh.

Taria__

Visst är dom kanske starka. Men tror inte dom är starkare än någon annan hästtras. Dessutom är dom väl inte direkt avlade för att bära på ryggen?

ingen häst är avlad för att bära någon på ryggen!
Det är det man tränar upp, som med alla andra raser:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V